Dressuurzadel met verstelbare boom; ervaring/tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Dressuurzadel met verstelbare boom; ervaring/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 20:06

Ik ben op zoek naar een nieuw dressuurzadel Geld, geld! . Behalve mijn eigen paard rijd ik ook nog paarden voor een eigenaar.

Nou zag ik in de Divoza-gids de Ainsley Vanguard (dressuurzadel) met een verstelbare boom. Op deze manier kun je het zadel op veel paarden passend krijgen, schijnt het.

En dat zou best handig zijn , want hoewel het zadel in de eerste plaats natuurlijk goed moet liggen op mijn eigen paard, zou het fijn zijn als ik het ook zonder problemen op andere paarden kan leggen.

Heeft er iemand ervaringen met dit zadel, of met een ander zadel met een verstelbare boom (geen kunststoffen zadel...), hoe makkelijk gaat dat verstellen en hoe bevalt het?

Ik hoor het graag, bedankt alvast! Doei, doei

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 08:26

Niemand Verward ??

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 08:39

Mij is het toen heel erg afgeraden.
Ze zeiden dat zo'n boom vrij snel brak dus toen heb ik voor de zekerheid maar een vaste boom genomen.
Een vriendin van mij heeft wel een zadel met een verstelbare boom en die begon na een tijdje heel erg te piepen (heel irritant).

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 09:21

IK geloof dat je het niet zo 1 2 3 kunt verstellen elke keer...

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:16

Van de Ainsley's heb ik nu al vaker gehoord dat de boom de neiging heeft om "vanzelf" wijder te worden.

Ann

Berichten: 13244
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:23

De nieuwere Ainsley's moeten goed zijn, de bomen zijn verbeterd en sterker gemaakt, ik heb er zelf geen ervaring mee Lachen

PhanteGarrow

Berichten: 66
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:44

Ik heb een wintec met verstelbare boom en die heb je geloof ik ook in dressuur maar dat weet ik niet zeker.
Het is wel makkelijk maar die boom kan je niet zelf verstellen die moet je laten verstellen door iemand die er verstand van heeft

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:47

Ik vraag me altijd af of dat verstellen geen invloed heeft op het leer, dat moet toch ergens blijven als je 'm smaller maakt, of juist ergens vandaan komen als je 'm wijder maakt. Volgens mij is dat verstellen niet iets dat je dagelijks doet.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:16

Dat heb ik ook gehoord het is meer gedacht dat je een keer over kunt gaan op een andere boom. Ik heb een wintec met verwisselbare boom maar al keer ik mijn zadel binneste buiten en zit geen opening dus als er een andere boom in moet moet een zakman dat doen dus dat lost jouw probleem niet op.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 17:05

Ik heb een ainsley gehad met verstelbare boom.
Eigenlijk gekocht met het idee dat een paard meer bespiering gaat krijgen met trainen en dan hoefde ik geen nieuw zadel te kopen.
Het verstellen gaat heel makkelijk.midden in de boom zit een gaatje (afgedekt met een stukje leer)en met een bijgeleverde pin draai je de boom wijder of smaller.
Omdat wij opgegeven moment wat paarden bijreden en we graag op ons eigen zadel wilden blijven zitten,verstelden we hem vrij vaak.
Of het daardoor zwakker is geworden weet ik niet maar op een kwade dag brak de boom op die plek( Terwijl we aan het rijden waren)en had ons paard een lelijke kneuzing op haar rug.
Ik heb wel weer een andere Ainsley gekocht maar niet meer verstelbaar.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 18:13

Het is absoluut niet de bedoeling dat je het zadel zelf gaat verstellen. Het is mij dus echt afgeraden door de zadelmaker. Als je het zadel groter of kleiner wilt maken, dan moet je dat bij de zadelmaker laten doen.
Als je het zelf versteld is de kans groot dat de boom breekt, omdat de vulling eigenlijk mee beweegt. het klinkt heel warrig, maar ik weet even niet hoe ik het duidelijker kan uitleggen.
Ik heb een van de oudere generaties Ainsley Optima Vanguard en ik heb vorig jaar nogal wat ellende gehad ivm een gebroken boom. Het schijnt dat Ainsley dat heeft aangepast en dat ze nu wel goed zijn. Ik heb zelf de boom vast laten zetten.
In eerste instantie had ik het zadel gekocht met hetzelfde idee als jij, maar dat gaat dus niet. Je kunt het zadel niet 3 keer per dag verstellen. Het idee erachter is meer dat je het kunt aanpassen als je paard veranderd (qua bespiering) of als je een nieuw paard koopt waar het zadel vervolgens weer "jaren" op blijft liggen.

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 18:59

ik heb ook een Ainsley gehad. Na een tijdje werd ie idd vanzelf wijder, dus terug en het systeem is toen vervangen. Ik heb het eerste nog opnieuw laten vullen (door Ainsley zelf uit Oirschot), maar het ging niet meer drukte op de schoft, dus smaller gezet en toen kreeg ze drukplekken ad zijkant.

Ik heb toen gekozen voor Passier, wat wel goed bleef liggen en dus bij beide pastte.

Het past dus echt NIET op alle paarden!!

Groetjes

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:16

Diana_Mabel schreef:
Dat heb ik ook gehoord het is meer gedacht dat je een keer over kunt gaan op een andere boom. Ik heb een wintec met verwisselbare boom maar al keer ik mijn zadel binneste buiten en zit geen opening dus als er een andere boom in moet moet een zakman dat doen dus dat lost jouw probleem niet op.

Dit is niet waar, als je op de site van Wintec kijkt dan zie je hoe het moet. Het is heel simpel en binnen 10 minuten zelf te doen.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:37

Idd, Wintec is zelf wel te verwisselen, daar heb je geen zadelmaker voor nodig.
Een zadel met verstelbare boom weet ik nog niet wat ik daarbij moet denken, ben er nog niet echt weg van als ik eerlijk ben. Zal liever een passend zadel kopen met vaste boom, of eentje met verwisselbare boom.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 19:50

Als het niet de bedoeling was om zelf het zadel te verstellen,waarom kreeg ik er dan een speciale pin met gebruiksaanwijzing bij geleverd.?
Voor alle duidelijheid ik heb het over een Ainsley.

renee_m

Berichten: 730
Geregistreerd: 23-02-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 21:52

ik heb er een... ik heb het een keer moeten verstellen.. wat je zelf dus kunt doen... dat was toen ik het zadel kocht en op mijn pony moest afstellen... ik vindt het een fijn zadel en heb helemaal geen last van de verstelbare boom...

tiamo
Berichten: 97
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:30

Ik heb een paar jaar geleden zo'n zadel gehad, opzich zat het zadel heerlijk en het verstellen was ook in een paar seconden gepiept maar ik werd gek van "dat geluidje" in de boom tijdens het rijden en de boom was niet gebroken ofzo maar het rammelde wel.