Wetenschappelijk onderzoek..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Wetenschappelijk onderzoek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 08:40

Een tijd geleden(juli nummer) heeft er in bit een artikel gestaan over "het knikje"
Voor veel mensen die het achter de LL rijden(met of zonder hulpmiddelen) een warm hart toedragen twijfelden aan de waarde van het artikel, de Pr en zijn wetenschappelijke onderzoek. Inmiddels heb ik het complete wetenschappelijke onderzoek gezien met (schrikbarende) foto's erbij van de gevolgen die het achter de LL rijden aanricht.
Ook weet ik dat deze man gepromoveerd is op dit onderzoek tot Prof. Daarnaast weet ik ook dat deze Prof zowat alles heeft onderzoekt wat aan en in een paard zit. Je mag dus stellen dat deze man weet waar hij het over heeft. Dus nu is er meer duidelijk over zijn achtergrond.
Ik was al overtuigd maar dit bevestigd nog meer in mijn ogen....wat denken jullie?
"moeten we de ogen gaan openen voor het rijden achter de LL(en onzelf confronteren met de rijstijl) of moeten we het onderzoek negeren(ten koste van de paarden)?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 08:51

Sowieso rijdt ik volgens mij nooit achter de LL. Meestal (met name buiten) aan een lang teugeltje, en dan laat ik mijn paard haar eigen houding opzoeken. In de bak, tijdens het dressuren, pak ik de teugels wel wat meer op, maar echt met de intentie haar goed nageeflijk te rijden. Ik denk dat ieder voor zich moet weten hoe hij zin paard behandeld. Zo lang het dier maar goede verzorging krijgt. Sta je natuurlijk voor de vraag of achter de LL rijden en daarmee de gewrichten beschdigen niet moedwillig beschadigen van het paard is, en daardoor mischien zelfs wel strafbaar zou kunnen zijn?!?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 08:52

Als je het gehele artikel leest, heeft deze lieve man het over VERKEERD achter de LL lopen.Met de kin tegen de borst of iets dergelijks, geforceerd dus.Als achter de LL zo slecht was waarom trainen dan zoveel ruiters van het hoogste niveau hun paarden zo?
Ik rijd zelf bijna niet achter de LL, meer VWNW bij de ene, maar nee dit artikel doet mij zeker niet inzien dat achter de LL verkeerd is, mits je het op de goede manier doet.
Waarom staat dit eigenlijk bij VvdD?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 09:04

Ctal schreef:
Als je het gehele artikel leest, heeft deze lieve man het over VERKEERD achter de LL lopen.Met de kin tegen de borst of iets dergelijks, geforceerd dus.Als achter de LL zo slecht was waarom trainen dan zoveel ruiters van het hoogste niveau hun paarden zo?
Ik rijd zelf bijna niet achter de LL, meer VWNW bij de ene, maar nee dit artikel doet mij zeker niet inzien dat achter de LL verkeerd is, mits je het op de goede manier doet.
Waarom staat dit eigenlijk bij VvdD?


Omdat ik met die Pr heb gesproken voor mij was dit wederom een enorme ervaring!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 09:07

Riëtte schreef:
Sowieso rijdt ik volgens mij nooit achter de LL. Meestal (met name buiten) aan een lang teugeltje, en dan laat ik mijn paard haar eigen houding opzoeken. In de bak, tijdens het dressuren, pak ik de teugels wel wat meer op, maar echt met de intentie haar goed nageeflijk te rijden. Ik denk dat ieder voor zich moet weten hoe hij zin paard behandeld. Zo lang het dier maar goede verzorging krijgt. Sta je natuurlijk voor de vraag of achter de LL rijden en daarmee de gewrichten beschdigen niet moedwillig beschadigen van het paard is, en daardoor mischien zelfs wel strafbaar zou kunnen zijn?!?


Het strafbaar zijn lijkt me wel erg ver gaan. Het kan natuurlijk wel als verzekeringsmaatschappijen het wetenschappelijk onderzoek serieus nemen, dat ze paarden met dat letsel niet meer zouden kunnen gaan uitbetalen? Maar dat zal zo'n vaart denk ik niet lopen. Maar als het wel zo is, zal er veel veranderen in paardenland, denk ik.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 11:48

Dit is inderdaad een discussie die niet thuishoort op VvdD.
Vandaar dat ik 'm heb verplaatst naar RT, aangezien het onderwerp een rijtechnische aangelegenheid is.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 11:58

Die man zou ik ook wel eens willen spreken en dan heb ik een paar vragen aan hem.

VInd hij achter de LL altijd slecht, dus ook als het op 5 cm gaat, of vind hij het alleen slecht als het echt kin op de borst is?

Vind hij achter de LL slecht als het op een gedwongen manier gebeurt of ook als het op een nette manier gebeurt?

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 12:22

Ik heb ook veel LL gereden maar ik hoor er steeds meer negatieve berichten over, waardoor ik mijn kanttekening inderdaad begint te plaatsen. Ook ben ik mijn rijtechniek aan het bijstellen en minder gericht op het LL maar meer op het voorwaartse vanuit het achterbeen. Hoewel ik nog niet uit de berichten heb kunnen achterhalen wat er nu precies slecht aan en ook de mate waarop (wat kawa hierboven zich ook al af zit te vragen) is, zal ik er wel voortaan rekening mee houden met het rijden, en minder erop gericht zijn dan eerst, me meer op andere dingen richten. Overigens, dit is niet geschreven door Branca maar door Desiree (zit op Branca's computer).

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 13:01

en als een paard nou uit zichzelf achter de ll lloopt? Ik bedoel als ee nvan onze paarden op het land loopt dan wil ze nog wel eens gaan showen en ze loopt dan zonder ruiter enorm achter de ll? Hoe zit dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 13:05

Die moet morgen naar de slacht, want alles is kapot
En enkele andere gaan hem dan weer redden Haha!

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 13:09

gijsenkim schreef:
en als een paard nou uit zichzelf achter de ll lloopt? Ik bedoel als ee nvan onze paarden op het land loopt dan wil ze nog wel eens gaan showen en ze loopt dan zonder ruiter enorm achter de ll? Hoe zit dat dan?


Ja, maar ik neem aan dat íe dat ook niet een half uur of een uur achter elkaar doet. Ik krijg zelf les in Klassieke dresuur, dus dat gaat weer van een heel ander principe uit, i.i.g. mogen ze niet achter de loodlijn lopen.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 13:15

Ran"]
[quote="gijsenkim schreef:
en als een paard nou uit zichzelf achter de ll lloopt? Ik bedoel als ee nvan onze paarden op het land loopt dan wil ze nog wel eens gaan showen en ze loopt dan zonder ruiter enorm achter de ll? Hoe zit dat dan?


Ja, maar ik neem aan dat íe dat ook niet een half uur of een uur achter elkaar doet. Ik krijg zelf les in Klassieke dresuur, dus dat gaat weer van een heel ander principe uit, i.i.g. mogen ze niet achter de loodlijn lopen.
[/quote]

nou de merrie heeft nogal wat uithoudingsvermogen en kan het toch echt wel een tijdje volhouden

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 13:19

Aqua8horse schreef:
Ook weet ik dat deze man gepromoveerd is op dit onderzoek tot Prof.


Als je een promotie onderzoek met goed gevolg afrond krijg je de titel dr. Prof is een functie die doorgaans pas jaren na het behalen van een dr. titel vervuld wordt.


sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 14:14

M'n paard loopt alleen tijdens de training achter de LL en als ik een proef aan het oefenen ben of ik wil de puntjes op de i zetten loopt ie gewoon op de LL. Waarom? nou dan is ie veel fijner te rijden, meer concentratie, en als ie toch omhoog komt is ie er niet direct weer uit, maar kan ik gewoon door blijven rijden en is er niks aan de hand. Zo krijg je een mooi voorelkaar paard. Natuurlijk moet je niet altijd en overal laag en diep rijden, maar het is wel waar je mee moet beginnen. Daarna kan je omhoog gaan werken waarna je alleen nog laag en diep rijd bij een moeilijk punt in de training.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 20:29

naar mijn mening moet je je paard ten alle tijden in verschillende posties, tempo's en oefeningen kunnen rijden, op dat moment heb je de voledige controle over je paard, hier mee is het einddoel je paard los door het lijf te krijgen. dit kan je naar mijn mening uitvoeren, mits het paard goed aan de hulpen is en een goed actief achterbeen gebruikt, en ontspannen is door zijn lijf.

en ik denk inderdaad ook dat deze man het heeft over de verkeerde manier van achter de ll lopen.

naar mijn mening moet je in je training dus kunnen afwisselen met je paard in verschillende posties, tempo's en oefeningen pas dan kun je zeggen dat hij volkomen los is en jij de controle hebt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 09:52

gijsenkim schreef:
en als een paard nou uit zichzelf achter de ll lloopt? Ik bedoel als ee nvan onze paarden op het land loopt dan wil ze nog wel eens gaan showen en ze loopt dan zonder ruiter enorm achter de ll? Hoe zit dat dan?

heb ik ook aan gedacht. Ik denk dat het voor dat paard niet zo moeilijk zal zijn en dat het bij dat paard ook niet veel schade zal aanrichten. IOnes heeft die neiging namelijk ook wel eens, en als het echt zo slecht voor hem zou zijn, zou hij vast wel last hebben en dan deed hij het niet.

De hond is de betere mens

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 09:56

Desiree schreef:
en als het echt zo slecht voor hem zou zijn, zou hij vast wel last hebben en dan deed hij het niet.

En hoe zit het dan met alle wevers, kribbebijters, luchtzuigers etc? Die doen dat ook uit zichzelf maar om nou te zeggen dat het goed voor ze is Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 09:59

dat zijn stalondeugden geen bewegingen die onder het zadel gevraagd worden. Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:03

Dat is zo, maar ik reageerde eigenlijk op het feit dat paarden zelf ook in vrijheid achter de LL gaan lopen etc. Zelf ben ik er nog niet uit eigenlijk. In theorie sta ik niet achter LDR (ook omdat er ooit op bokt tekeningen hebben gestaan van een paard in de verschillende houdingen en dan de werking van de spieren, ldr gaf veel wrijving) maar in praktijk lijkt het gunstig te werken. Althans, als er inderdaad veel gespeeld wordt met verschillende houdingen en niet continu weer alleen in die houding.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:04

precies cornelie, precies..... Er zijn zoveel dingen niet goed voor het paard terwijl het paard uiteindelijk zelf ook deze bewegingen maakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:07

cornelie"]
[quote="Desiree schreef:
en als het echt zo slecht voor hem zou zijn, zou hij vast wel last hebben en dan deed hij het niet.

En hoe zit het dan met alle wevers, kribbebijters, luchtzuigers etc? Die doen dat ook uit zichzelf maar om nou te zeggen dat het goed voor ze is Haha!
[/quote]

Dat niet alleen, maar wat over de paarden die zich stelselmatig stuk laten rijden? Of paarden die voor het baasje door hun kreupelheid heenlopen?? Voor het gemak ga ik er zelf altijd maar van uit dat een paard niet kan bedenken wat wel of niet goed voor hem is. Als ze dat zouden kunnen, dan hadden ze nooit koliek, waren ze nooit bewegings-, of belastingskreupel, kwam bevangenheid nooit voor en ga zo maar door. Als paarden wisten wat goed voor ze was, dan hadden de veeartsen veel minder werk. De meeste paarden zijn trouwens zo trouw en braaf dat ze gewoon doen wat het baasje vraagt, ookal voelt het niet fijn op hun lijf.

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:12

Ik belast mijn rug ook wel eens verkeerd omdat ik dat makkelijker vind maar heel goed weet en de dag daarna ook voel dat het heel slecht is

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:16

fokker schreef:
Ik belast mijn rug ook wel eens verkeerd omdat ik dat makkelijker vind maar heel goed weet en de dag daarna ook voel dat het heel slecht is


kennut

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:39

Lovely"]
[. Als paarden wisten wat goed voor ze was, dan hadden de veeartsen veel minder werk. De meeste paarden zijn trouwens zo trouw en braaf dat ze gewoon doen wat het baasje vraagt, ookal voelt het niet fijn op hun lijf.
[/quote]
ja, tot bepaalde hoogte ben ik het hier wel mee eens. MAar ook gewillige paarden komen in verzet of doen maar half wat van ze gevraagd wordt als ze iets moeten doen wat niet aansluit bij hun fysiek welzijn. Het is ook heel moeilijk voor een ruiter om dat te (h)erkennen.

[quote="fokker schreef:
Ik belast mijn rug ook wel eens verkeerd omdat ik dat makkelijker vind maar heel goed weet en de dag daarna ook voel dat het heel slecht is

Klopt, zulke dingen hebben bij paarden bijvoorbeeld HKO tot gevolg. Doordat ze niet recht gesteld zijn, krijgen ze aan 1 kant vaak gebrek aan lengtebuiging waardoor ze 1 voorbeen overbelasten. Iets overbelasten doet meestal achteraf pijn en is meestal niet pijnlijk op het moment van overbelasten zelf (ja, na een tijdje wel).

Stalondeugden hebben geen betrekking op deze discussie: dat zijn gebreken in het mentaal welzijn wat zich uit in gestoord gedrag, dat weer fysieke gebreken tot gevolg kan hebben.

De hond is de betere mens

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:02

Het mentale welzijn is voor mij ook een aandachtspunt tijdens de trainingen Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 8 bezoekers