Moeilijke pony beleren. Wie heeft er tips??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Moeilijke pony beleren. Wie heeft er tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 15:04

Hoi hoi.

Ik moet binnenkort beginnen met het beleren van een pony die ik al 3 jaar verzorg. Ze heeft net 2 veulens gehad en die zijn nu eindelijk weg. Nu kan ik dus eindelijk beginnen. Lachen Maar het is zo'n moeilijke pony!!!! Het is een kruizing arabier x new forest. Een pittig beestje. Zie foto hieronder Dat is de pony Inge.
Afbeelding

De eerst keer dat ik er op heb gezeten en verer was het echt een drama. Zwaar hoog steigeren en viel bijna achterover. Heeft iemand een tip of tips voor my. Het leifst een heel schema van begin tot eind voor een paar maanden. Ik heb er wel meer beleerd maar deze is echt zwaar moeilijk. Het schema moet van begin tot eind. Alsof er nog nooit iemand op heeft gezeten en er nog nooit iemand iets mee heeft gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 15:15

Ervaren hulp erbij halen
Want een schema is niet te maken, omdat het per dag, of beter gezegt per minuut aangepast moet worden.
Dit omdat je nooit de reactie kunt gaan voorspellen.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 15:18

Het paard van mijn vader wer dook ingereden door een kennis. Het paard steigerde ook alsmaar! Hij heeft hem dat afgeleerd, door elke keer als ie steigerde, kreeg die een klap over zijn oren heen! Na een paar keer was het over.

Was die wel gewent aan druk op zijn rug? Want lijkt me verstandig als je eerst eens over het zadel gaat hangen. Doe dit wel met iemand anders erbij. Zodat er geen ongelukken gebeuren!

Dus misschien kan je al iets met deze tip!

voor de rest.......mijn pony is ook erg moeilijk (ook arabier x new forest!) Dus veel geduld hebben. En niet teveel lopen pushen want anders word het alleen maar een grotere strijd! Ik heb met mijn pony wel eens enorem ruzie gehad hoor pffffff...... Maar als ik heel veel geduld heb, dan werkt ze ook zo voor me! dus geduld!!

Succes!

En zoek via een zoekmachine eens een schema op voor het aanrijden en trainen van een paard.

Groetjes BounceBabe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 15:20

Sorry, maar je gaat een jonge pony, die nog niks snapt, veel kans bang is, toch niet tegen zijn oren slaan?
Dat is toch echt geen fatsoenlijk rijtechnische tip als je het mij vraagt.
Dan word hij helemaal bang en kun je er zo niets meer mee doen.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 15:28

ik weet dat je geen schema kan maken voor de dag maar tenminste waar ik mee kan beginnen en hoe dan verder gewoon een paar punten zoals longeren enzo

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 15:29

Wegbrengen naar een stal waar ze veel ervaring hebben met het beleren/corrigeren van jonge paarden.
Je kunt nu niet meer beginnen alsof er nooit iemand opgezeten heeft want dat is wel gebeurd en blijkbaar niet goed afgelopen.
Ga het niet zelf proberen en zeker niet zonder deskundige begeleiding, als het nu nog een keer fout gaat ben je helemaal ver van huis.

En inderdaad zo'n onervaren, waarschijnlijk angstig dier voor zijn kop slaan is echt het laatste wat je moet doen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 15:29

eerst zorgen dat het beestje goed loopt aan de longe en het zadel en hoofdstel(bit) goed accepteerd
daarna eens een keer hangen, zomaar een minuutje of zelfs nog korter en dat een paar keer herhalen in een week of twee tijd , pas als ze het hangen accepteerd weer een stapje verder gaan door erop te gaan zitten
pas als ze iemand op haar rug accepteerd verder gaan dor de stappen met iemand op haar
pas als ze dat accepteerd gaan draven met haar
enzovoorts enzovoorts

gewoon alles heel rustig aan in een rustig tempo met haar doen, niet alles in 1 keer willen/verwachten
neem de tijd ervoor
en zeker geen rare fratsen gaan uithalen zoals een pony bij het inrijden voor zijn oren/hoofd gaan slaan
dat zal het paard alleen maar angstig maken en zo creëer je echt geen paard wat met je wil werken
en zorg dat je met zijn tweëen bent , vooral als je erop gaat hangen en zitten en rijden
1iemand erop en 1 iemand vast houden en later aan de longe ook
1 iemand erop en 1 iemand vasthouden
en dan ook graag een ervaren persoon die weet wat een paard inrijden inhoud ,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 15:31

Als je dat niet weet, ben je ook niet gevorderd genoeg om zelf een pony zadelmak te maken.
Zeker niet als het al een wat snellere is.
ga aub vragen om hulp aan iemand die het al jaren doet.
Dan leer jij hoe het moet en de pony heeft er zijn hele leven plezier van.
Want nu een paard rot ervaringen en er is weer een "onhandelbare'gevaarlijke" pony bij.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 15:34

Em. Ik weet wel hoe ik pony's moet inrijden en ik heb het ook al veel vaker gedaan. Dit is gewoon zo'n lastig geval dat ik ook niet meer weet wat ik er mee moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 15:41

Precies hetzelfde als bij een makkelijke
Rustig longeren met zadel
daarna eens op hangen
en dan daana er op gaan zitten.
dus idem dito, alleen moet jezelf duidelijk aan kunnen geven aan de pony dat het niet eng is, dus een duidelijke leider voor hem zijn.
Waar een goedzak paard je wel eens vergeeft als je iets fout doet, raakt een bange pony over de zeik.

succes Lachen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 15:47

Ik zou ook eerst eens van het geloof afstappen dat de pony lastig is en moeilijk. Want zo behandel je het paard dan ook en zo krijgt het paard geen eerlijke nieuwe kans.
Bedenk goed dat een jonge pony niet zomaar lastig is. Lastig zijn ze pas als ze het kennen. Waarschijnlijk is het angst. Of misschien wel pijn van het zadel of problemen in de mond.

Dus start opnieuw en zoek uit waar de pony begint met moeilijk doen en zoek de oorzaak. Als dan blijkt dat het echt een lastige is, breng hem dan lekker weg naar mensen met verstand.
Misschien moet het dan met de hardere hand, maar laat dat aan hun over.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 17:34

runningkawa schreef:
Sorry, maar je gaat een jonge pony, die nog niks snapt, veel kans bang is, toch niet tegen zijn oren slaan?
Dat is toch echt geen fatsoenlijk rijtechnische tip als je het mij vraagt.
Dan word hij helemaal bang en kun je er zo niets meer mee doen.


Ja daar heb ik even niet aanged8! Klopt, een jonge pony snapt alles nog niet, en dan geef je hem een mep om de oren. Inderdaad niet zo slim! En het kan altijd nog zijn dat ie een zere rug heeft! Het kan zoveel zijn, maar runningkawa, ik ben het wel met je eens! Heb ik ook weer wat geleerd. Bovendien kan door te vaak zoiets doen kopschuw worden. Bij plutus was het een paar keer en toen was ie braaf. En is totaal niet kopschuw, maar dat verschilt natuurlijk per pony!

Groetjes

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 17:53

oke dan!!! bedankt voor de reacties!!!!!! Ik houd jullie op de hoogte over hoe het gaat!!!!!!