Paard "plakt" naar hoefslag op de volte linksom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Paard "plakt" naar hoefslag op de volte linksom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 10:03

Mijn paard heeft linksom het volgende probleem (of ik heb het volgende probleem Haha! Haha! ) Ze gaat op de volte linksom met haar achterhand richting hoefslag, terwijl ze heel overdreven in wil buigen op de volte, dus weglopen voor het been.

Ook al leg ik rechts mijn been er heel goed aan en probeer ik haar juist recht in te stellen op de volte, toch gaat het nog steeds niet helemaal lekker.

Wat kun je hieraan doen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 10:08

Klinkt als niet goed opgesloten zijn. Ze loopt niet netjes tussen jouw handen en benen in, ze zwaait uit, buigt overdreven in dus ze onttrekt zicht aan jouw hulpen.

Oefenen op rechtrichten en opsluiten tussen jouw zit. Leren om netjes in het spoor te lopen en dit daarna weer uit te bouwen op de volte's.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 10:41

Leg je buitenteugel tegen de hals, buitenbeen er goed bij en probeer eerst minder scherpe weningen te maken, waarbij je expres geen stelling vraagt. Hij MOET dus kaarsrecht blijven. Op deze manier kan hij niet onder je vandaan buigen/lopen. Ditzelfde doe je vervolgens op de volte. Probeer ook iets handiger te worden, door simpelweg eerder af te wenden. Wacht je tot het laatst met wenden, dan heeft je paard alle tijd om zich voor te bereiden op het uitzwaaien (hij voelt nml waarschijnlijk al aan je hulpen en zit, dat je je volte wilt maken).
En probeer, zoals Kleintje al zegt, erop te letten dat je zelf niet te scheef gaat zitten. Probeer recht boven je paard te zitten. Ook met de wendingen. Voel je beide zitbeenknobbels goed in het zadel drukken en let erop dat je bovenlijf recht boven je onderlijf staat.

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 16:32

Klein trucje kan zijn om buitenstelling te vragen en eventueel een paar pasjes naar binnen te wijken.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 21:18

Bedankt voor de tips!! Ik zal het eens proberen!!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:23

werk wat met contrastelling in je volte afgewisseld met de stelling naar binnen. daarbij kan je gebruik maken met open en sluiten van de volte.

Imerose

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 09:29

waarschijnlijk is dit niet alleen op de volte maar valt het alleen dan op, rij je wel eens op de binnenhoefslag?? je paard moet tussen je benen en handen blijven en op zijn eigen benen lopen, het is natuurlijk lekker makkelijk op de aanleuning bij het schot te zoeken. Buitenstelling en voltes openen en sluiten zijn manieren, rijd ook veel figuren en rijdt grote achten en wissel veel (niet d.m.v. rechte lijnen, maar door bochten) van hand.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 10:12

ik rijdt veel slangevoltes, en dan heeft ze inderdaad ook problemen. Ze wend ook niet snel genoeg. Daar zijn we nu druk mee aan het oefenen.
Vreemd genoeg gaat op de binnenhoefslag rijden wel!