[JV] Vekeerde galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

[JV] Vekeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 14:39

Dit is geen vraag van mezelf, maar van een meisje bij ons op stal.

Ze heeft pas een nieuwe pony. Deze pony kan nog niet in de rechtergalop aan springen. Maar ze wil wel alvast wedstrijd rijden. Wat kan ze nu het beste doen? De galop onderdelen in de verkeerde galop rijden. Blijven proberen opnieuw aanspringen tijdens de onderdelen. Of die onderdelen in draf rijden?

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 14:49

ik vind als je je pony nog niet op de juiste galop kunt laten aanspringen dat wedstrijden nog VEEL te vroeg zijn

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 15:40

Juist, het kan wel een keertje gebeuren, dat is geen ramp, mits je het dan gelijk corrigeert.
Het scheelt voor paard en ruiter een hoop frustraties om nog wat langer thuis te oefenen.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 16:04

Dat meisje is pas 10 jaar. En ze wil toch gewoon wedstrijden rijden.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 16:10

Als ze toch wedstrijden wil rijden, dan moet ze ook de gevolgen onder ogen zien, slechte punten.
In ieder geval niet doorcrossen in de verkeerde galop maar proberen om goed aan te springen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 16:25

Ja dat kan wel zo zijn, dat ze pas 10 jaar is, maar het is vooral voor een kind van 10 niet leuk om lage punten te halen.Als ze nou nog een maandje of 2 dooroefent weet ik zeker dat het beter zal gaan, dat is toch veel fijner??Nu ga je het eerder forceren.Ik wil ook weleens iets, maar als het niet reeel is op dat moment dan moet je gewoon nog ff wachten.
Je kunt het natuurlijk wel doen, maar ik zou gewoon nog ff een paar lesjes nemen en oefenen.Als je er zelf meer vertrouwen in hebt dan zal de pony ook sneller goed aanspringen dan wanneer van tevoren al wordt gedacht van ..ach zit toch wel fout.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 16:25

Maar ach, haar doel is vast ook niet binnen 1 of 2 maanden in de L te zitten, het ligt eraan wat haar doel is.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 16:37

Commentaar had ik wel verwacht, maar dit was niet niet de vraag. Ik vroeg aan juri's wat ze het liefste willen zien in zo'n situatie. Ik ga dat meisje niet vertellen dat ze geen wedstrijden mag rijden.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 16:40

Lezen Emeraldo, ik heb neergezet wat de jury wil zien. Het liefst een goede galop.
Overigens, is het de pony die niet rechts kan aanspringen of kan het meisje dit niet?
Kijk eens aan de longe, of als je de pony losgooit en wat opjaagt. Ik denk eerder dat het een fout van het meisje is. Persoonlijk heb ik ook meer moeite met de rechtergalop en raar maar waar, dat hebben alle paarden waar ik op rij. Dus het ligt aan mij. Op de een of andere manier verkramp ik me in die galop, omdat ik ze niet goed aangesprongen krijg. Ik moet daar dus zelf rustiger in worden, dan lukt het bij het paard ook!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 16:47

Aan de longe lukt het ook niet. Als er andere mensen op rijden lukt het ook niet zo makkelijk. Gister heb ik het ongeveer 10 keer geprobeerd, toen lukte het pas. Maar dat de juri de goede galop wil zien... dat wist ik al....

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 17:17

Ja, en mocht je fout zitten, zo snel mogelijk corrigeren.
Iig niet bij voorbaat al blijven draven.
Dus gewoon proberen.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 17:29

Ben dan wel geen jury, maar toch..

Altijd terug nemen en proberen in de goede galop te zetten, is het niet omdat de jury dat wil, is het omdat je de pony moet leren goed aan te springen en niet in de verkeerde galop (die gemakkelijker is voor de pony en er dus onderuit komt).
En waarom wacht ze nog niet even met wedstrijden als de goede galop nog niet lukt. Ze is nog jong genoeg.

iig succes met goed aanleren!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 17:39

Dat lijkt mij ook de beste oplossing. Gewoon blijven proberen. Zelf wil ze gewoon doorgaan in de verkeerde galop. Maar over het later starten... Ze wil gewoon heel graag wedstrijden rijden. Waarom dan niet? En... het zijn hoogstens 3 onderdelen. Er zijn er ook heel veel die geen goede middendraf kunnen rijden. (Ik rij M1 met 7 winstpunten en de middendraf is nog steeds niet goed...) Maar mag ik dan niet starten. Ik heb nog nooit iemand gezien die 260 punten haalt. Fouten zitten er altijd in. Ik vindt dat ze gewoon moet starten als zij dat wil!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 17:44

Ik heb altijd geleerd dat je op een wedstrijd niets te zoeken hebt als alles thuis niet vlekkeloos gaat.
Nu rij ik western en dat is volgens mij dan toch een klein verschil. Zelfs bij een beginnerswedstrijd hoor je galopchangementen (!!!), sliding stops en spins te laten zien.

Een keer een break of gait (terugvallen vanuit draf naar galop, of verkeerd aanspringen, en de hele proef is verknald (niet alleen zoals bij de dressuur de gevraagde opgave) en de ruiter kan naar huis.
Dus voordat je het allemaal goed gaat praten met: het meisje is 10 en wil zo graag wedstrijden rijden: stel je voor dat je iedere keer word gediskwalificeerd wordt of laatste eindigd als je paard verkeerd aanspringt.
Stel je dan ook nog eens voor dat jij dat meisje bent, is dan niet snel de lol van het wedstrijden rijden af? Moet je niet zorgen dat iedere wedstrijd voor dat kind een positieve belevenis is? En ook voor een paard een goede ervaring zijn. Als je daar niet voor zorgd, creeer je zelf een paard die later de ring niet meer in te krijgen is....als je al niet zelf wedstrijdmoe bent...

Ik vraag me hier ook eigenlijk af wie er zo graag wedstrijden wil rijden: het meisje zelf of de ouders?

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 18:07

Niet in de rechtergalop??? wat raar
K denk dat ze daar gewoon op moet gaan trainene. of misschien iemand anders die dat proebeerd goed te maken..
K denk niej dat je zo op wedstrijd moet...maar kw eet niej egt...
VEEL SUCCES!!! xxiess

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 18:41

Wat een onzin!!! Als zij grag wedstrijd wil rijden moet ze dat toch doen! Alles erom heen is toch leuk? De knotjes maken en wassen is bij ons al een feest. Het rijden op wedstrijd is leuk. Prijzen zijn natuurlijk ook leuk, maar ik denk niet dat ze daarvan wakker zal liggen. Rijden jullie voor prijzen en winstpunten of voor de lol? Als je fijn hebt gereden maar je punten vallen tegen heb je dan een slechte dag? Bij de jongere kinderen gaat het vooral om vermaak, om de lol. Niet om de punten. En ik vind echt nog steeds dat ze gewoon moet starten.

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 18:47

ach inderdaad..wat ben k tog weer dom *LOL*
JKe hebt gelijk! je rijdt ook voor de plezier (dat denk ik dan dat de meeste mensen dat doen) maar miss heeft de pony pijn als die niet aan wilt springen? ik bedoel je moet het tog wel een keer in iedergeval goed maken??
Maarre ff een vraagje voor dat meisje, wat doet ie dan als je aanwilt springen in galop? Lachen echt veel succes toegewenst he Knipoog
xxxxies

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 19:03

Ik ben dus wel jury
en als je aan mij vraagt wat ik het liefste wil zien
heb ik inderdaad het liefste dat ze nog even dooroefent thuis

en als ze perse wil rijden straf ik dat helaas streng af
als het je een keertje overkomt ala kan gebeuren
maar als de pony niet wil/kan betekend dit dat ze
1 aangaan in galop dikke onv.
2 volte verk. galop dikke onv.
3 terug naar arbeidsdraf dikke onv.

is sneu voor het meisje en demotiverend.
en misschien kan het inderdaad zo zijn dat de pony wat mankeerd

ik vind dat als je in de M1 nog geen volledige goeie mid.draf toont wat anders dan een pony die niet in de rechtergalop wil

eigenlijk toon je dus geen opdr. dus dat is een 1!!!!! beseffen jullie dat wel
en als je die dan geeft wat geheel terecht is want je toont tenslotte niets, ben je als jurylid de gebeten hond

Anders vindt ik het als het nog niet goed lukt en je 2x moet proberen. Dan kan je punten geven.
Maar je schrijft dus dat de pony niet in een bepaalde galop gaat
dan vindt ik dus dat je even moet doortrainen.

en als ze plezier heeft in het rijden kan ze toch ook eens proberen om bixie te starten of onderling

en natuurlijk mag ze van mij starten ieder voor zich toch
maar achteraf niet klagen wat een lage punten want de rest ging toch zo goed

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 19:59

kan ze dan niet beter aan bixie wedstrijden deel nemen of onderlinge wedstrijden waar ze ook nog a/b rijden

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 20:42

De hamvraag Knipoog : doorrijden of opnieuw aanspringen ?
Normaal gesproken zou ik natuurlijk zeggen dat er zo snel en correct mogelijk opnieuw aangesprongen moet worden.
Maar wat heeft het voor nut als de pony (en/of amazone) toch niet in staat zijn om daarna in de goede galop aan te springen ?
Ik vind dat je duidelijk onderscheid moet maken tussen een "incidentje" en een "chronische fout".
Hoe vaak zal ze moeten proberen in de goede galop aan te springen, en met welke kans op succes ?
Als het na tig pogingen nog niet lukt, dan zal het uiteindelijk resulteren in ontzettend lage punten (een 1 voor aanspringen, een 1 voor de volte, en een 1 voor de overgang naar draf ?).
Het is natuurlijk maar de vraag of een 10-jarige dit leuk zal vinden en of het niet beter is als een ouder/meer ervaren persoon haar juist stimuleert om haar eerste start uit te stellen totdat ook het in de juiste galop aanspringen enigzins wil lukken.
Je geeft aan dat ze rijdt voor de lol en daar is natuurlijk helemaal niks mis mee (integendeel !), maar hoe lang blijft het lollig als de scores telkens dramatisch laag zijn en bijv. haar clubgenootjes of vriendinnetjes hogere punten halen ?

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 22:50

genoeg meningen, ben het eigenlijk met het bovenstaande eens. IK weet uit ervaring dat je met een bepaald onderdeel ( in dit geval de rechtergalop ) je punten zo gigantisch omlaag kunt halen! Tuurlijk kun je nog aan een winstpunt komen, maar dan moet je ook echt de rest helemaal goed doen, en kleine foutjes mogen niet meer gemaakt worden.
Als het haar vooral gaat om het hele gebeuren er omheen, waarom dan geen bixie? zelfde idee, maar tegen leeftijdsgenoten en een proef die ( imo ) meer voor haar nivo is, gewoon thuis verder doortrainen op die rechtergalop en dan kan ze over ee half jaartje met een beter getrainde pony op B wedstrijden verschijnen, pony heeft meer ervaring, sfeer op zo'n wedstrijd is sprortiever etc.

Ik kan me voorstellen dat het voor de jury ook niet echt leuk jureren is als ze meerdere van die proeven krijgen die ze laag moeten punten.

Verder (ben geen jury Clown ) zou ik in haar geval verder rijden in de verkeerde galop, voor het niet vertonen krijg je een 1 en voor de verkeerde galop nog een iets hoger cijfer. opnieuw aanspringen heeft dan waarschijnlijk geen zin.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 09:41

Anne schreef:
Verder (ben geen jury Clown ) zou ik in haar geval verder rijden in de verkeerde galop, voor het niet vertonen krijg je een 1 en voor de verkeerde galop nog een iets hoger cijfer. opnieuw aanspringen heeft dan waarschijnlijk geen zin.

Als je in de verkeerde galop zit en niet opnieuw aanspringt toon je het nog niet. Want dan spring je niet aan in de rechtergalop. Dus een 1.
Dan heb je geen grote volte in de rechtergalop, dus een 1.
En geen overgang terug vanuit de rechtergalop, dus weer een 1.
Het maakt niet uit. Alleen het beeld is rommeliger als je steeds terug gaat naar de draf. MAAR... dat laat wel zien dat je merkt en weet dat het paard verkeerd zit. Dat je toch je best doet om het paard in de goede galop te krijgn.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 13:44

Ik zie ook liever dat zo'n meisje thuis eerst verder oefent. Ik vind zo iemand nog niet klaar voor wedstrijden. Als zo iemand wel bij mij in de ring zou rijden zou ik ook op het protocol zetten dat ze beter eerst nog thuis kan gaan oefenen voordat ze op concours gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 13:46

kan ze geen onderlinge wedstrijden, zonder galop gaan starten?

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 14:47

Ze kan ook proberen het hoofd van haar pony naar buiten te zetten in het aanpringen, niet te ver. Helpt vaak wel, het is wel niet goed en het klinkt raar, maar zeker het proberen waard.

Verder raad ik haar heel erg af te gaan starten. Je bouwt een slechte naam op voor jezelf, je rijdt zelfs een beetje voor gek, je wordt teleurgesteld met slechte punten en je kan beter nog heeeeel eventjes wachten totdat het wél goed gaat, dan heb je al deze ellende niet!
Of bixie gaan rijden natuurlijk. Maar je galop hoort gewoon voor elkaar te zijn, bixie of niet.