Pijn in onderrug na 3 uur rijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Pijn in onderrug na 3 uur rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 18:45

Hallowa,

bij sommige paarden heb ik dat als ik een tijdje heb gereden ik erg last krijg van mijn onderrug, zo is dat ook bij 1 van mijn verzorgpaarden, een KWPN-er (tuiger) Nou wil ik graag weten of jullie ideetjes hebben om dit te voorkomen (behalve dan fysio en niet rijden enzo)

En dan nog iets, ik wil eerdaags een eigen paard kopen :S zoals wel duidelijk zal zijn moet ik erg op het gangwerk letten van het paard, maar ik wil een paard die nog niet ingereden is, waar moet ik dus op letten als ik het paard zie lopen?
groetjes Tessa

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 20:20

Als je last van je rug krijgt van het rijden zou ik in ieder geval zoeken naar een paard met niet te veel knie-aktie,deze gooien nl. een stuk minder hoog op

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 20:31

Verward ik sprak laatst iemand die een andalusier heeft, ik wil er zelf graag 1, die zei dat een paard met veel knieactie, nou, een andalusier met veel knieactie veel beter zit voor je rug, is dat nou specifiek voor andalusiers of klop het niet wat ze zei?

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 20:41

ik heb gisteren zonder zadel een half uurtje gereden, en ik ben een wrak vandaag. mijn rug is compleet kapot. enorm veel pijn en ik weet echt niet hoe het komt...

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 20:48

Verward wat zijn mensen toch raar he... Of laat zeggen het omhulsel

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:01

Ik heb ook altijd last van mijn rug, zowel spieren als de wervels en SI gewricht. Niet heel erg, maar als ik 5 uur gereden heb loop ik niet meer alsof er niks aan de hans is. Tsja, ik stap er toch gewoon op hoor een volgende keer, ligt niet aan de gangen of wat dan ook. Ik merk wel dat als ik mijn beugels korter doe er minder druk op mijn bekken komt en dat rijdt dan toch wel prettiger. Hoe ouder je wordt, hoe erger dat soort dingen ook worden, pijnloos paardrijden (zeker lange ritten) is er gewoon niet bij. Het helpt wel om veel af te wisselen dus tussen draf/stap en galop, maar verder....

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 21:04

Verward ik ben 18....

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:39

Hoe zit jij op de paarden waarbij je last van je rug krijgt?
Als je nl wat gespannen gaat zitten om een of andere reden (angst, hoog opgooien, geen vertrouwen) kan dat pijn in de rug geven.
Het hoeft niet eens bewust angst te zijn, onbewust kan je je al verzetten tegen wat het paard zou kunnen gaan doen.
Laat eens iemand kijken of je ook gespannen zit.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 21:41

Hmm, ik zit gewoon ontspannen op het paard maar ik heb wel een heel holle rug omdat ik de 1e 4 jaar van mijn leven op mijn tenen heb gelopen, maar bij het ene paard heb ik hier wel last van en bij het ander niet Verward Maar ik heb dit paard nog maar een paar keer gereden, en als zij gaat draven en galopperen dan gaat zo ook erg hard, misschien dat dat er wat mee te maken heeft

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:54

Ik denk dat het toch aan spanning ligt, waarschijnlijk probeer je tegen te houden omdat ze hard gaat.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 22:03

ik laat haar juist gaan, als ik naar buiten ga, dan laat ik het paard een beetje zelf dr tempo beslissen, aangezien ze nogal graag wilt rennen. Kan ze dr energie lekker kwijt. Het enige wat ik dus doe is sturen, zij gaat verder wel, maar misschien omdat ik als ze harder gaat dan een handgallop nogal ga stuiteren, ze heeft dan korte snelle passen

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 22:29

lunatje schreef:
Hmm, ik zit gewoon ontspannen op het paard maar ik heb wel een heel holle rug omdat ik de 1e 4 jaar van mijn leven op mijn tenen heb gelopen, maar bij het ene paard heb ik hier wel last van en bij het ander niet Verward Maar ik heb dit paard nog maar een paar keer gereden, en als zij gaat draven en galopperen dan gaat zo ook erg hard, misschien dat dat er wat mee te maken heeft


Gebruik je soms verschillende zadels op die paarden? Bij mijn vorige zadel had ik er (op mijn huidige paard) ook last van. Omdat dat zadel niet goed lag ben ik op zoek gegaan naar een ander zadel. Ik heb er nog geen gekocht, maar heb wel laatst op een zadel gereden dat hem redelijk lag waarbij ik geen last kreeg van mijn rug. Probleem was dat het vorige zadel teveel achterover kantelde, waardoor ik de neiging had naar achter te hangen. Omdat ik mezelf (automatisme bij iedereen denk ik) corrigeerde werden tijdens het rijden de onderste rugspieren opgerekt en kreeg ik dus last van mijn onderrug. Aan de knieactie van een paard is overigens niet geheel af te leiden hoe het dier zal zitten. Belangrijkst is het ruggebruik. Een paard dat ontspant in zijn rug zal je ook laten zitten, zodat je de bewegingen kunt volgen. Ik zou zo direct niet kunnen zeggen waar je op moet letten bij een groen paard. In ieder geval geen tuiger kopen (maar ik heb ook tuigers gereden die zaten als een stoeltje).

Succes ermee!!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 22:32

Ik rijd bij dat paard op een appaloosa zadel (of zoiets) de achterkant is nogal hoog, bleef ook al met me been hangen achter de achterkant Haha! Misschien dat?

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 22:43

lunatje schreef:
Ik rijd bij dat paard op een appaloosa zadel (of zoiets) de achterkant is nogal hoog, bleef ook al met me been hangen achter de achterkant Haha! Misschien dat?


De Prestige Appaloosa? Niets verkeerds over dat zadel, maar ik kom er niet weg mee. Ik heb de neiging in dat zadel mijn bekken naar voren te kantelen, waardoor ik mijn rug hol trek. Dat is persoonlijk, maar het zou goed kunnen dat ook bij jouw de klachten ontstaan doordat je op een zadel een bepaalde (ergonomisch niet verantwoorde Haha! ) houding aanneemt.

Om nog even terug te komen op het voorgaande: spanning kan ook een oorzaak zijn alleen verwacht ik dan meerdere klachten (mn ook schouders).

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 22:47

Ja, ik heb echt alleen last van mijn onderrug, ik heb trouwens ook met dat zadel dat ik na verloop van tijd mijn draai er niet meer in kan vinden, dan zit ik gewoon niet lekker meer...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 01:06

Ik heb ook wel periodes last van mijn rug, en vooral bij lange ritten krijg ik last als ik te lang achter elkaar stap. Lekker vlot draven en daarbij lichtrijden afgewisseld met stukken galop en stap houd ik het langst vol. Even een stuk ernaast lopen tussendoor of aan het eind is ook fijn! Dan kun je daarna vaak toch weer even verder...

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 01:07

:S ik heb er inderdaad alleen last van als ik stap...

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 10:21

Ik denk als je een goed zadel hebt je problemen ook al een stuk opgelost zijn. Ik heb sinds ik een ander zadel heb een stuk minder last van mijn rug. Toen ik tussendoor weer eens op mijn oude zadel reed had ik gelijk weer last van mijn rug.
Zaak dus om een goed zadel op je toekomstige paardje te kopen. Probeer als het even kan een zadel een paar keer uit.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 20:51

Ik denk idd dat het zadel hier het grootste probleem is. Ik heb zoveel last van mijn rug gehad dat ze me in een revalidatiekliniek wilde stoppen. Ik heb 2 paarden en 2 zadels, een nieuwe Stubben voor mijn arabiertje, die zit geweldig!!! kan er uren mee rijden zonder zelfs maar moe te worden, voor de ander heb ik een Kieffer vzh, daar heb ik veel meer last van.

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 21:58

PeppySan schreef:
Ik denk dat het toch aan spanning ligt, waarschijnlijk probeer je tegen te houden omdat ze hard gaat.


Ik heb ook gauw last van mn onderrug. zelfs op t makste paard... dus t hoeft niet perse aan de spanning te liggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 13:41

hoi Lunatje heb je je al eens laten informeren naar een gel pad of een dekje wat de schokken opvangt? Mss scheelt dat wel en een tuiger heeft als het goed is meer knieaktie dus dat kan best de reden zijn dat je last van je rug kruigt, of het zadel of je zitgewoonte, heb je les?

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 14:35

ik heb enorm veel last van mijn rug bij het springen, maar ik denk dat dit komt doordat ik een verkeerde houding aanneemt
verder heb ik ook last van mijn rug bij het gewoon rijden , maar dit komt door mijn zadel (hard zadel) en mijn gespannen houding (zie profiel voor pics)

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 15:41

Lunatje, ik ben bijna 21 en heb dit al een paar jaar. Hoort er écht bij, hoef je geen ouwe taart of bejaarde voor te zijn hoor. Met kortere beugels gaat het nu overigens stukken beter, ik kan nu uren achter elkaar stappen en dan heb ik nergens last (meer) van. Ook heb ik de laatste maanden heel erg veel gewerkt aan goed rechtop zitten, zowel naar links als rechts als naar voor of achter.