[LO] longeervraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

[LO] longeervraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 18:10

Hoe leren jullie jonge paarden longeren? Ik heb een jong paardje wat het een beetje snapt. Alleen als ik niet mee loop en haar een rondje om me heen probeer te laten lopen valt ze weg over haar buitenschouder en gaat hangen aan de longeerlijn. Ook het galopperen aan de longeerlijn snapt ze niet.
Hoe kan ik haar dat aanleren zonder dat ik haar de hele tijd moet "slaan" met de zweep, want daardoor raakt ze nog meer in de war.

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 21:16

hey, we snappen wat je bedoeld ; onze welsh merrie Susanne (toen we begonnen was ze 3 jr)deed het eerst ook. Het is misschien een idee om haar met twee te longeren, dat hebben wij ook gedaan, dus dat er eentje in het midden met de zweep en stemhulpen het paard de opdrachten geeft en dat de ander meeloopt...
Bij Susanne hebben we eerst buitenom meegerend en haar terug geduwd als ze uitweek. Na een tijdje hebben we het aan de binnenkant geprobeerd, dus net of je gewoon met haar loopt.
Suus longeerde haar en ik liep ernaast. Ik ben steeds meer naar binnen gekomen en nu loopt ze haar rondje helemaal rond, met stelling, zonder te stoppen. Vandaag weer gedaan en het ging OK dan! Haha!
en die zweep maar op dat voorbeen richten, dan krijg je stelling.
misschien heb je er wat aan, misschien niet. het is het een paard voor het ander he Ach gut Ik kan je wel zeggen, Susanne is een vrij koppige, dominante, snelle merrie, het was niet makkelijk, maar het resultaat mag er zijn Haha!
SUCCES! *LOL*

xx Dees & Suuske Knipoog

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 23:17

Als ik het zo lees. longeer je in een grote bak. Kan je geen longeercirkel afzetten waardoor ze een beetje houvast heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 03:40

longeercirkel afzetten helpt al een hoop. Verder goed opletten dat je eigen positie t.o.v je paard heel erg duidelijk is. Loop ahw een klein kringetje steeds naar haar achterhand toe, zodat je haar duidelijk van je af drijft. Sta je zelf aan de voorste helft vh paard dan zal ze stoppen of zelfs omkeren, dus dit moet je in het begin zien te voorkomen. LAter kun je die hulpen dan meer gaan verfijnen.

Sommige mensen laten iemand aan de buitenkant meelopen maar ik ben hier geen voorstander van, je maakt het er voor het paard alleen maar onnodig ingewikkeld mee.