tong uit de mond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

tong uit de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-03 11:36

mijn lievelingspaard steekt soms tijdens het rijden zijn tong uit zijn mond,aan de zijkant.iemand enig idee waarom een paard dat doet?het ligt waarschijnlijk dan niet alleen aan mij,omdat hij het ook vaak bij anderen doet.

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012


Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:03

Het uitsteken van de tong wordt gezien als een vorm van verzet. Ga eens na of hij het tijdens of na bepaalde oefeningen doet. Helaas kan ik je niet direct een oplossing bieden voor het probleem, daarvoor heb ik er niet voldoende ervaring mee. Er wordt wel eens gebruik gemaakt van een panty kousje over de tong. Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar ik vind het niet echt een paardvriendelijke oplossing.

Wie weet draagt er iemand nog een juiste oplossing aan!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:06

controleer eerst het bit!
om het te voorkomen kun je eerst proberen de neusriem en sperriem wat strakker te doen, eenmaal dit kwaaltje aangeleerd , is het moeilijk er weer vanaf te komen!
en ga na of je hand wel stil genoeg is, meestal doet een paard dit door een te onrustige hand

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:57

Ik ken het probleem. Ik heb zelf een paard gereden die het alleen deed als ie mooi nageeflijk op 2 teugels liep (bij iedereen die hem reed). Triest dus.
Opgelost door met een metalen tonglepel te gaan rijden. Probleem volledig voorbij.
Later op stang en trens ook geen problemen meer gehad.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:57

de pony van mijn vriendin deed dit ook... Pony werd gereden op een dik dubbelgebroken argentaan bit. Het kan verzet zijn. Het kan ook zijn dat het bit gewoon te dik is en je paard dus geen ruimte genoeg heeft in de mond. Seven heeft een dunner bitje gekregen en het probleem was opgelost.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:14

Bij Baduh zijn een paar maanden geleden 2 tanden getrokken en de rest is gehalveerd. Daarvoor zwengelde hij al graag die tong naar buiten, maar nu hangt er altijd wel een stuk(je) roze lap naar buiten. Ook tijdens het rijden. Hij knabbelt verder tevreden op het bit en heeft gewoon liever zijn tong buitenboord. Ben wel blij dat ik geen dressuur rij, want dan is het een genante vertoning. Maar ik heb er geen last van, dus laat maar wapperen. Tongelepel helpt, maar ben ik geen fan van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:14

Paard van mijn vriendin doet het ook. Ik heb nooit geweten waarom het was, wel dat ik het geen gezicht vind. Overigens heeft ze hem nu voor het eerst M1 gestart (zonder verwachtingen, want het was zijn allereerste dressuurwedstrijd) en was twee keer derde, MET de tong uit z'n smoelwerk Tong uitsteken Haha! Hij loopt er dus niet minder om, maar ik vind het geen gezicht hoor.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 15:10

Tong uit de mond = stress.
Ga eens op een wedstrijd kijken, de helft van alle paarden loopt met de tong eruit...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 20:34

ik geloof dat er een bepaald bit op de markt is voor paarden die hun tong uitsteken, dat ze dat dan niet meer kunnen. mijn paard doet het ook maar niet enerverend veel dus laat ik het zo.

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 10:36

Ken heeft er ook sinds kort last van, maar bij mij zeggen ze dat hij dan ontspannen loopt. Hij schuimt ook lekker en is verder wel gewoon ontspannen...? Verward

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 10:59

De pony die ik een jaar terug op ponykamp reed deed het ook en die heeft nu zo'n bit met een rondje op z'n tong...Is lastig in te krijgen maar ze deed het niet meer.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 11:26

de mijne deed het ook heel erg, bleek tijdens een bezoek van een paardentandarts, dat hij gewoon wel een enorme grote mond heeft (17,5 cm bit), maar erg weinig ruimte in de hoogte, er moet dus een dun bit in. Dat heb ik nu (vergroot door de smid) en nu is ie tevreden, als je goed kijkt die nog wel was rose aan de zijkant,maar hij flapt er niet meer uit! Vingers aflikken


PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 11:47

Ik vind het ook niet kloppen dat tong uit de mond stress of verzet betekend hoor. Ik zie genoeg ontspannen paarden met een flap uit hun mond. Baduh dus ook.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 14:35

siko schreef:
Ken heeft er ook sinds kort last van, maar bij mij zeggen ze dat hij dan ontspannen loopt. Hij schuimt ook lekker en is verder wel gewoon ontspannen...? Verward


als een paard in het verleden met een te onrustige hand is gereden, waardoor de tong naar buiten is gaan hangen, is de kans groot dat ie niet goed meer van dat kwaaltje af komt, het kan dus heel goed zijn dat JIJ wel met een nette hand rijd, en het paard goed nageeflijk is, maar die lap nog wel buitenhangt..

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 15:11

je moet voorl geen neusriem straker doen wat heeft dat nou voor zin ik doe bij mijn pony de neusriem zo los dat er een hand makkelijk tussen kan

<>-,,.;-: LENNY :;'',.-..><

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 15:13

Feetje schreef:
Tong uit de mond = stress.
Ga eens op een wedstrijd kijken, de helft van alle paarden loopt met de tong eruit...

Raar dat ik dat op wedstrijden dan helemaal niet vaak zie?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 15:19

niet altijd stress cadans het paard van een vriendin van me loopt alleen met zijn tong buitenboord als hij ontspannen loopt
zodra er ook maar een greintje spanning in zit is ie zo weer binnenboord, en dan zie je de ontspanning in zijn lijf komen en dat word dan gevolgd door, the tongue

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 18:10

draumpje schreef:
niet altijd stress cadans het paard van een vriendin van me loopt alleen met zijn tong buitenboord als hij ontspannen loopt
zodra er ook maar een greintje spanning in zit is ie zo weer binnenboord, en dan zie je de ontspanning in zijn lijf komen en dat word dan gevolgd door, the tongue


Precies, dat hebben Ken en ik dus ook! Bij spanning zie je hem haast niet en zodra hij lekker los en ontspannen is, is die tong er dus ook...hihi Tong uitsteken

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 18:12

crossmonster"]
[quote="siko schreef:
Ken heeft er ook sinds kort last van, maar bij mij zeggen ze dat hij dan ontspannen loopt. Hij schuimt ook lekker en is verder wel gewoon ontspannen...? Verward


als een paard in het verleden met een te onrustige hand is gereden, waardoor de tong naar buiten is gaan hangen, is de kans groot dat ie niet goed meer van dat kwaaltje af komt, het kan dus heel goed zijn dat JIJ wel met een nette hand rijd, en het paard goed nageeflijk is, maar die lap nog wel buitenhangt..
[/quote]

Vreemd...Zo heb je niets en dan ineens IETS!

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 18:21

aqua schreef:
je moet voorl geen neusriem straker doen wat heeft dat nou voor zin ik doe bij mijn pony de neusriem zo los dat er een hand makkelijk tussen kan


Waarom doe je dan nog een neusriem aan? Als hij zo los zit?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 19:06

aqua schreef:
je moet voorl geen neusriem straker doen wat heeft dat nou voor zin ik doe bij mijn pony de neusriem zo los dat er een hand makkelijk tussen kan


Zo los kan mijn neusriem helemaal niet. Verward
Volgens mij moet een neusriem gewoon goed zitten zoals hij hoort, niet strakker en niet losser.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:15

en dan heb je een neusriem die de hele tijd op en neer schuurt:? ook lekker (not)

een engelse neusriem zit op het harde gedeelte van de neus, en het kan dus geen kwaad als die goed aangesloten zit, een lage enkele neusriem kan bij te strak ansnoeren het uiteinde van het neusbeen breken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:44

Snoevie schreef:
mijn lievelingspaard steekt soms tijdens het rijden zijn tong uit zijn mond,aan de zijkant.iemand enig idee waarom een paard dat doet?het ligt waarschijnlijk dan niet alleen aan mij,omdat hij het ook vaak bij anderen doet.

Dat doet me denken aan de legendarische Greet, dat was een manegepaard (op diezelfde manege) die ook altijd met de tong eruit liep aan de zijkant. Ooit heb ik nog wel eens samen met de instructeur geprobeerd om er wat aan te doen. Dat lukt vrij redelijk, maar afleren lukt heus niet meer als het al een gewoonte is, ook niet als je de oorspronkelijke aanleiding weghaalt.

Anike

Berichten: 1932
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:47

Mijn Pony Deed Het Ook.. Wat Bleek Nou.. Ze Deed Haar Tong Over Het Bit! Heb Nu Een Bit Met Tonglepel Eraan.. Werkt Perfect. Ze Is Er Ook Nog Eens Losser In In Der Mond..Hyper!

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:06

Het uitsteken van de tong kan allerlei redenen hebben. Meestal doordat de ruiter te hard is in de hand of zijn handen niet stil kan houden. Dit is heb ik een keer meegekregen toen een meisje wat ik kende enorm op haar flikker heeft gekregen omdat haar paard in de galop de tong uit stak. volgens de eigenaar van dit paard was dat omdat ze hem te hard reed, anders kreeg ze hem in de galop niet aan de teugel (waar zit je dan met je verstand, *** Boos! ). Maar zoals ik al zei, het kan ook heel goed een andere reden hebben!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers