Andalusiërs in Andalucía

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Andalusiërs in Andalucía

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 20:32

Tis augustus dus vakantiemaand dus feestmaand hier in Andalucía. Er is elke dag wel érgens een feria of fiësta.
Wij zoeken een beetje de paardenactiviteiten uit. In de buurt doen we mee en buiten onze vallei gaan we lekker met een glaasje en een hap erbij kijken. Als je van Andalusiërs houdt is dit paradijs. Vanmiddag naar de Feria de Málaga geweest, want vanmiddag was daar een concurso de cavallo y enganche, ofwel een presentatiewedstrijd voor paarden en spannen. Traditioneel is de middag om met je paard of span te flaneren en de brede dreven van het feesterrein worden door het publiek voor de paarden vrijgehouden en als er zo'n concours is natuurlijk helemaal.
Perfect voor elkaar overigens zo'n feestterrein; de caseta staan in dubbele rijen rug aan rug aan brede dreven van honderden meters lang met hier en daar een dwarslopende, verbindende dreef. Langs beide zijden van de dreef is voor de casetas langs een 'stoep' van een meter of twee breed. Dreef en stoep zijn van elkaar 'gescheiden' door een rij sinasappelboopjes en de dreef is overspannen met doek voor schaduw. Aan beide kanten hangt, tussen stoep en dreef op ruim twee meter hoogte een waterleiding met vernevelaars die door de verdamping de temperatuur fors omlaag brengen.
Ook langs de dreef, maar binnen de sproeileidingen staan op ongeveer 10 meter interval oerdegelijke beugels met een dwarsbalk van anderhalve meter met ringen om je paard aan vast te zetten.
Voor aanvang rijden sproeiwagens af en aan om de straten schoon en nat te houden tegen stof en voor verkoeling. Verder staan op verschillende kruisingen fontijnen die paardvriendelijk zijn opgebouwd.
Als de paarden verschijnen, verschijnen ook veegwagentjes die heel omzichtig om niemand te storen en dus haast onopgemerkt álle poep weghouden.
In Málaga zijn de privé-casetas verboden en alles is daardoor vrij toegankelijk. Vandaag boden de meeste casetas gratis paëlla, koolsalade, callo (een warme gevulde soep) of een gazpacho (koude verfrissende soep) aan. In de meeste casetas is de drank verbazend genoeg níet duurder dan normaal in de buurtkroeg.
Voor de ruiters hebben verschilende casetas een tafeletje aan de dreef gezet met de gratis hap opdat zij wat kunnen snaaien en drinken zonder hun paard uit het oog te verliezen.
Perfecte omstandigheden dus en het is niet verbazend dat er met plezier en volop gebruik van wordt gemaakt: we hebben ruwweg 50 spannen en tegen de 300 ruiters geteld. Op een handjevol na allemaal in piekfijn klasieke andalusische rijkleding en uiteraard idem zadel en tuig. Veel stippeljurken achterop ook. Een werkelijk schitterend schouwspel dus en we hebben genóten.
Let wel, dit is een vólksfestijn, geen specifiek paardenfeest! Het paard hoort er hier echter, zeker op de ferias en fiëstas, helemaal bij. Het is heerlijk om te ervaren dat de organisaties zo goed voorzien in de behoeften van ruiter en paard. Zelfs in ons dorpje wordt daar niet alleen rekening mee gehouden of een straat extra voor afgesloten, maar ook nog geld voor vrijgemaakt.
Zoonlief Bor is idolaat van paarden en 'taadje' is, op papá en mamá na, zijn eerste redelijk verstaanbare woordje. Hij keek zijn ogen uit en meneer besloot zelf dat het tijd was voor een koetsrit. Eerst kreeg de kleine pony een knuffel-met-verhaal en vervolgens klauterde hij in de bak. Je hebt dan uiteraard gelijk aanspraak en de eigenaar heeft een zwager die bij ons dorp een granga met weekeindhuis. Tuurlijk mag Bor een ritje mee en even natuurlijk kregen we hem er dus niet meer uit.... Die zal vast heel blij zijn als over een paar weken onze eigen kar er is!
Na vet víer uur volle aandacht zit het mannetje zich nog vrolijk te maken naar de paarden. Hij ligt nu in zijn bedje nog wat na te feesten en ik hoop dat hij nog even een dutje doet, want vanavond is eerste feestavond in ons eigen dorp. Als het een beetje mee wil zitten paraderen we zaterdag en zondag met onze paarden rond. In de correcte outfit uiteraard Knipoog
Voor de fiësta, over een maand, staat uiteraard weer flaneren maar vooral een hele zondag buiten-spelen-te-paard op de rol. Als het veel wil meezitten kunnen we onze kar inzetten voor de Offrende de Flora, het aanbieden van bloemen, aan de Virgen de Los Dolores. We hebben er tenslotte speciaal voor deze uitjes grote 'feestwielen' bij aangeschaft.
Feestmaand dus en we genieten nog meer dan normaal van onze andalusische paardjes in Andalucía.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:52

Ik heb het onderwerp van mijn dromen vannacht gevonden. Blijf vooral zulke verhalen posten, super!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 23:16

Maya schreef:
Ik heb het onderwerp van mijn dromen vannacht gevonden. Blijf vooral zulke verhalen posten, super!


Anders ik wel, ik kan daar helemaal bij weg dromen

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 23:28

Het ís een droom van een leven inderdaad. We zijn net weer terug: eerst even langs het dorp en in Bar Javi de mannen de stand van zaken omtrent de Fiësta doorgegeven, wnat ik ben vanmorgen bij de ayuntamiento langsgeweest om de aanvraag toe te lichten en de tekst voor het programmaboek af te geven.
José 'Chule' vroeg of we zaterdag ook nog gingen flaneren. Tuurlijk. Dan komt ie ons met Manolo 'El Loco' ophalen. José Maria wist nog niet of ie meeging; zijn novia is wat onvoorspelbaar. José 'Panadero' gaat later in de middag, want die ligt eerder nog te pitten. Inderdaad..., is bakker.
Daarna nog even langs Cortijuelo gegaan voor een bocadillo seranito; dát dáár is het lekkerste broodje wat ik op de wereld tegengekomen ben. Het staat niet op het menu, maar ze maken het met liefde voor ons.
Bor vermaakt zich kostelijk met zijn bak gemengd vers fruit. Eerst gaat alles in zijn mond, daarna een steeds wijder wordende omgeving in en als hij het zat begint te worden maakt hij vol overgave confetti van het papieren tafeldek.
Maar goed, moet nu afronden, want José 'Narci' heeft vanavond een aanhanger vol met strobalen afgeleverd en dat is wel even werk, dus we staan met het eerste licht op.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 23:32

Ik zou zo even mee willen flaneren en dan ook van zo'n heerlijke bocadillo genieten *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 23:36

Ikke ook... Pling

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 09:29

Zó. Dat staat gestapelt. Tot de volgende lading....
Net lekker koud gedouched en nu éérst een bak koffie/

Mee flaneren? We hebben een mooie B&B, dus boek met BasiqAir. De fiësta aller fiëstas, die van ons Trabuco Knipoog , is 10 t/m 15 september met de paardenactiviteiten op zondag de 14de.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 12:20

Huertecilla schreef:
Zó. Dat staat gestapelt. Tot de volgende lading....
Net lekker koud gedouched en nu éérst een bak koffie/

Mee flaneren? We hebben een mooie B&B, dus boek met BasiqAir. De fiësta aller fiëstas, die van ons Trabuco Knipoog , is 10 t/m 15 september met de paardenactiviteiten op zondag de 14de.


Dat ga ik niet redden Haha! maar ik houd het in gedachte OK dan!

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 00:07

Poeh, het klinkt allemaal gigantisch. Ik zal het dit jaar niet meemaken, heb teveel verplichtingen hier, maar ik houd het in gedachten, het klinkt inderdaad allemaal als een sprookje! Ik kan me voorstellen dat je geen neigingen hebt, naar Holland terug te keren, het lijkt me zoals jij vertelt heerlijk daar! Toch heb je ongetwijfeld ook je moeilijke momenten, maar daar denken we nu natuurlijk niet aan!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 00:47

Jet schreef:
Toch heb je ongetwijfeld ook je moeilijke momenten, maar daar denken we nu natuurlijk niet aan!


Ja, maar dat zijn voornamelijk min of meer getemde 'draken' uit mijn niet onavontuurlijke vorige levens en de nachtmerrie waaruit het leven hier is voortgekomen.
Heel toepasselijk dat mijn patroon hier Sint Joris is...
Tuurlijk zijn er mindere kanten aan het leven hier. Die wegen voor míj echter minder zwaar dan een overweldigende meerderheid aan andere zaken. Dat was voor, wederom, míj in Nederland anders. Nederland heeft veel te bieden, zonder meer, maar helaas minder voor mij. Was nooit mijn thuis en het is heerlijk om je gewaardeerd te voelen voor de capaciteiten waar ik in Nederland scheef om werd aangekeken.
Het onderwerp van 'Andalusiër indoctrinatie' maakt het allemaal nóg wat spedialer. Zoals dat joch hier opgroeit kán niet in Nederland en ook dit is mij veel, eigenlijk álles, waard.
Het leven is hier niet ideaal, maar kwaliteit van leven hebben we hier wel en dat is niet te koop.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 22:25

Op ITP staat een serie foto's over hét feest der feesten met een verslag. Voer voor liefhebbers van Anducía en andalusiërs Lachen

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 23:32

Prachtig geschreven wederom. (heb net bij itp gekeken)
Je weet het gevoel goed over te brengen!

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:39

hmmm.droooooooom,,,, ik hou van tinkers,maar mijn zwak voor andalusie'tjes blijft leven *LOL*