je hebt mensen en je hebt...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

je hebt mensen en je hebt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 21:59

echt beesten van mensen. misschien niet 'zo leuk gezegd maar het is echt zo. een kennisje van mij is gewoon al dik 4 weken niet meer bij haar paard geweest. heeft al zo'n 2 jaar niet meer een goede smid bij haar paard gehad grrrr.... kan ik me echt boos om maken. het paard heeft nu straalkanker dankzij haar goede zorgen en hij is gewoon echt dun. iemand anders probeert hem echt goed te verzorgen maarja het is haar paard ook niet. ze heeft geeneens laten horen wat er met haar is... en maar tegen iedereen zeggen datze druk met haar dieren allemaal is. wel een paar avonden in de week op de manege zitten maar even langs haar eigen paard gaan ho maar.....
moest dit gewoon even van me af typen... of dit zo'n goed idee was/ is om dit hier neer te zetten weet ik niet maar ik moest het gewoon kwijt....

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 22:13

gek, ik heb vorig jaar juist hetzelfde scenario meegemaakt. Huilen Een meisje van 15, met haar paard op de manege. Alles ging goed, mooi paard, mooi meisje, goed verzorgd. Tot ze een vriendje kreeg. En in een keer werd het paard maar naar de tweede plaats geschoven en ging madam liever uit. Twas echt zielig. Dat paard heeft gewoon 4 weken op stal gestaan! Zonder een keer naar buiten te zijn geweest Boos!
Op het einde hadden ze op de manege zelfs naar haar thuis gebeld, en zowat gesmeekt om toestemming te krijgen voor dat paardje een keer los te laten. Maar dat intereseerde haar allemaal niet zo, wat er met haar paard gebeurde...

gelukkig heeft ze haar paard dan toch maar verkocht. Nu word hij bijna dagelijks gereden en goed verzorgd.

als je een paard hebt, moet je er ook voor zorgen. En als je het niet ziet zitten, als je paard plots niet meer belangrijk is, dan blijf je er ook maar vanaf. Zo zie ik het althans.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 22:17

Ik moet toegeven dat ik niet elke dag ga, maar de dagen dat ik niet ga zorg ik wel dat iemand naar Guus omkijkt. Als er iets ernstigs met hem is, en ik zou gewoon niet gaan zou ik niet met mezelf kunnen leven denk ik.
Ik begrijp niet dat mensen zo laks kunnen zijn

Ann

Berichten: 13251
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 22:38

Ik ga een paar keer per dag kijken bij mijn paarden en in het weekend ben ik bijna de hele dag bij ze, misschien een zaak voor de DB wat betreft het paard van dat kennisje, dat ze geen tijd heeft is al vervelend genoeg maar een paard 2 jaar niet laten bekappen en ondervoeden is niet normaal Boos!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 00:02

elke dag ga ik wel een paar keer naar starlight (is ook wel makkelijker omdat ze aan huis staat) Maar 4 weken vind ik nogal wat en 2 jaar geen smid vind ik echt niet kunnen.
Ouders bellen of haarzelf flink wakker schudden, werkt dat niet?

Als ze daar niet op reageert kan mss de dierenbescherming iets, lijkt me een beetje vergezocht, maar om een paard zo te 'mishandelen' kan echt niet.
Sommige mensen verdienen geen paard...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 09:15

Ik ga zelf minimaal 2x per dag naar Yorghos. Ik moet er wel bijzeggen dat ik alle verzorging zelf doe, dus ik moet wel zo vaak al was het alleen om te voeren en water bij te vullen.
Als je paard goed verzorgd wordt op dagen dat je zelf niet komt, dan is dat natuurlijk ok. Maar ik heb weinig begrip voor mensen die hun paard op zulke dagen de moord laten stikken...

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 10:17

Huilen Wat erg! Ik zou naar dat mens toestappen en haar es goed de waarheid vertellen. Zoiets doe je je paard toch niet aan?! En anders idd de dierenbescherming bellen.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 10:23

Zulke mensen zijn toch geen dieren waard? En al helemaal niet als je dan op loopt te scheppen dat je zo goed voor ze zorgt en dat ze er zo druk mee is. Voor de verzorger van het paard lijkt me dit ook niet echt leuk.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 10:25

Tja, wij kunnen niet van buitenaf zien hoe het er daar aan toe gaat hé. IK ken iemand, en haar paard is al 10 jaar niet naar de smid geweest, en dat paard ziet er perfect uit hoor! Volgens de smid die een aantal weken geleden puur even heeft gekeken, hoefde er ook niets aan te gebeuren. Dus dat van de smid vind ik een beetje onzin om dat zo te concluderen dat dat dierenmishandeling is. Verder, als hij in volpension staat, dan zou het ook nog niet uitmaken als ze er 4 wkn niet naartoe gaat, want hij word gewoon verzorgt. Zo maakt het bij mijn paard niks uit, al ga ik een jaar niet. HIj word verzorgt, zijn stal word uitgemest, hij gaat op de wei, en krijgt alles wat hij nodig heeft. Puur voor mezelf (rijden enzo) ga ik er wel elke dag heen. Maar ik vind het nogal vreemd om zo maar je conclusies te trekken, al helemaal voor de mensen die het paard niet kennen en zo maar ff reageren van: ja, schandalig! en dat soort reacties. Je kent de omstandigheden enzo niet, dus mensen, niet te snel conclusies trekken!!

IK vind wel dat die straalkanker zeker wat aan gedaan moet worden, dat is gewoon stom van haar. Maar ik weet niet wat het is, en hoe ze daaraan komen, dus daar zal ik verder maar geen uitspraken over doen. En hoe komt dat paard zo mager? Staat hij ergens waar hij geen eten krijgt? Dan heeft hij dus al 4 wkn geen eten gehad? Dat is wel erg raar ja..Maar zoiets overleven ze toch ook niet? Graag even wat duidelijkheid.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 10:37

Destinietje schreef:
IK ken iemand, en haar paard is al 10 jaar niet naar de smid geweest, en dat paard ziet er perfect uit hoor! Volgens de smid die een aantal weken geleden puur even heeft gekeken, hoefde er ook niets aan te gebeuren. Dus dat van de smid vind ik een beetje onzin om dat zo te concluderen dat dat dierenmishandeling is.


Ja, maar die laat er wel even naar kijken of het niet toevallig wel nodig is. En uit haar verhaal blijkt niet dat die persoon er ook naar laat kijken.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 11:04

destinietje: ik ken haar heel goed en haar paard staat ook niet in volpension zoals die van jou en van mij. nee zijn staat waar ze ergens zelf moet voeren 2 x per dag en om dan 4 weken niet te kome ajuus zeg. andere kennis ( waar die bij aan huis staat) voert dat ding elke dag voor haar al 4 weken lang zonder om ookm maar iets te horen hoe het gaat. hij heeft 4 weken stok kreupel gestaan en madam is geen 1!!!! keer komen kijken. mijn zus heeft zelf de da moeten bellen en zelfs die schrok zich dood. sorry hoor maar ik weet maar al te goed hoe de situatie in elkaar zit en dat. en bij dit paard was gewoon duidelijk te zien dat die naar de smid toe moest. het was en is gewoon om te huilen. het paard komt elke dag buiten maar heeft haast geen wei omdat die wei net gezaaid is dus staat nu alleen in de bak. mijn zus voert dat ding bij dat wil je niet weten, en begint nu eindelijk aan te komen. vind het jammer dat ik destijds geen foto's had gemaakt want dan had je ze kunnen zien en dan had je ook gezien dat ik niet overdrijf. want geloof me ik heb er bijna bij staan te janken toen ik hem laatst zag.
en tsja de verzorgster wilt er mee stoppen en probeert madam al 4 weken bellen en ze neemt mar niet op belt maar niet terug.

ze heeft ook nog een shetlandveulen daar lopen he en dat ding heeft ze dus ook al 4 weken niet gezien. het veulen begon zelfs al beetje op de achterkant van de hoef te lopen ze lang waren ze. en hij is nou3 maand ongeveer denk ik en het veulen had nog geen enting gehad. dat zegt genoeg denk ik zo.

oja en de afspraak met de mensen waar die nu aan stal staat was dat ze dus echt zelf 2 x per dag kwam voeren. later is dat al verandert naar 1x per dag zou die andere kennis ( waarvan de grond dus is) s'ochtends en madam dus s'avonds maar nee hoor.

ik maak me er gewoon heel boos vooral omdat ik eigenlijk midden in de situatie zit maar me er niet mee wil bemoeien.
destinietje: als je nog meer wilt weten stuur maar een pb dan kan ik je misschien meer duidelijker sturen want ik ga hier dus iig geen namen noemen

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 13:50

De eigenaar van mijn eerste bijrijdpaard had voordat ik kwam het beest al drie maanden compleet aan zijn lot over gelaten. Hij liep dag en nacht buiten (dan heeft ie toch geen aandacht of beweging nodig??? Frusty ), waar hij door de andere paarden massaal in elkaar geslagen werd. In de weken dat ik hem gedaan heb, heb ik haar geen 1 keer op stal gezien. Toen ik voor het eerst zou gaan rijden, bleek hij ook al drie maanden geen hoefsmid gezien te hebben, zijn hoeven waren groter dan de ijzers, ze waren er compleet overheen/omheen gegroeid. Hij brak bijna zijn nek over zijn eigen lange voeten... Ook was hij chronisch aan de schijterij, maar dat vonden ze daar op stal heel normaal Verward Ook de eerste keer dat ik er kwam, ontdekte ik een paar scheppen heel oude biks in zijn voerbak. Toen ik een stalgenootje ernaar vroeg, zei ze dat ik het hem beter niet meer kon voeren, omdat het er al een paar maanden in lag... Overdag werden de voerbakken gevuld, dan konden de paarden eten als ze werden binnengehaald. Dit paard was dus al in geen weken naar binnen gehaald... en had dus ook al lange tijd geen brok meer gehad. Ik ben er vijf weken heen geweest en na mijn vakantie ging ze het van het ene op het andere moment weer 100% zelf doen... ik begrijp het nog steeds allemaal niet... Verward Ook snap ik de houding van die stal niet, want het schijnt dat er ook al eens een paard 8 maanden in een box heeft gestaan. Hij is er dus helemaal niet uitgeweest. Die eigenaar kwam ook nooit... paard was helemaal apatisch geworden, kon niemand meer contact mee krijgen. Als staleigenaar let je daar toch op? Boos!

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 14:09

kun je idd niet de dierenbescherming bellen? dit is gewoon echt zielig voor dat paard. Waarom heeft ze 'eigenlijk dat nog als ze er toch niks mee doet, en zal heus wel iemand anders in NL zijn die een lief en zorgzaam baasje voor hem zou kunnen zijn, dan heeft ie een veel beter leven.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 14:14

liza van loon"]
kun je idd niet de dierenbescherming bellen? dit is gewoon echt zielig voor dat paard.
[/quote]
Sja.... dit was geen gevalletje voor de dierenbescherming hoor. De verzorging liet alleen in mijn ogen behoorlijk wat te wensen over. Maar hij had eten en drinken en weidegang, dat is voor de dierenbescherming altijd genoeg.

[quote="liza van loon schreef:
Waarom heeft ze 'eigenlijk dat nog als ze er toch niks mee doet, en zal heus wel iemand anders in NL zijn die een lief en zorgzaam baasje voor hem zou kunnen zijn, dan heeft ie een veel beter leven.

Geen idee. Heb ik me ook vaak afgevraagd. Kan er geloof ik geen afstand van doen... Ik geloof ook niet dat het slecht bedoeld is allemaal, maar ik had/heb andere ideeen bij goede verzorging...

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 15:46

Voor het paard maakt het niet zoveel uit of het nou goedbedoeld is of niet; slecht verzorgd is slecht verzorgd!

Ik ken ook zo'n familie die 'zielige' paarden verzamelde. Resultaat: te veel paarden en te weinig geld en dus slecht verzorgd. Was ook heeeel goed bedoeld allemaal. Gelukkig heeft onze staleigenaar die mensen gedwongen de smid/veearts e.d. erbij te halen. Uiteindelijk zijn ze weggegaan maar veranderen zullen ze wel nooit.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik momenteel ook maar 4x in de week ga..... Maar ze worden elke dag buiten/binnengezet, gevoerd en de stal wordt gedaan en als er iets met ze is wordt ik direct gebeld.

Ze zijn erg veel ziek geweest het afgelopen jaar en heb ze elke dag verzorgd en veel stress gehad en nu is het voor een van mijn paarden waarschijnlijk afgelopen. Ik zie er momenteel gewoon tegenop om naar hem toe te gaan terwijl ik weet dat hij er over een paar weken misschien niet meer is. En ja, ik weet dat het zwak is maar nogmaals hij staat buiten en ik kan niks extra's voor hem doen

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 16:08

ellenlouise"]
Ik ken ook zo'n familie die 'zielige' paarden verzamelde.
[/quote]
Even voor de goede orde: ze had er maar 1... er was geen sprake van een verzameling. Ik ken de reden wel dat ze niet kwam, maar ben het daar absoluut niet mee eens. Als je een paard niet wilt/kunt verzorgen en aandacht geven, moet je hem verkopen aan iemand die dat wel kan of iets anders voor hem regelen.

[quote="ellenlouise schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik momenteel ook maar 4x in de week ga.....

"Maar" 4 keer in de week? Da's al heel wat meer in de richtig die ik bedoel... en heel wat anders dan "1 keer in de vier maanden". Knipoog

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:20

Ingrid, mijn reactie was ook absoluut NIET voor jouw bedoeld, of andere mensen die dit paard/ruiter kennen. Dat dat wel even duidelijk is, want jij weet natuurlijk wel h oe het er echt aan toe gaat. IK erger me alleen aan mensen die meteen conclusies trekken. Het zal niet de eerste keer zijn dat er fotos ofzo op bokt staan, en veel bokkers meteen commentaar hebben. IK zal ook geen namen noemen, maar ik heb zelfs pb's gehad toen ik fotos van mijn jonge pony op bokt zette, waarop hij een beetje schraal was, omdat hij recht uit de opfok kwam, waarin stond dat ik een dierenbeul was enzo, dat hij zoooo mager was en noem maar op. Die mensen wisten mss niet dat hij uit de opfok kwam, en trekken dús zomaar de conclusie dat ie niet goed verzorgd word. dat vind ik altijd nogal overdreven, want zoiemand kent dus de situatie NIET. Maar ik heb al een pb gehad van iemand die jij ook wel zal kennen, van de stal, en die heeft ook nog het een en ander verteld wat inderdaad niet door de beugel kan, maar nogamaals, mijn reactie was niet voor mensen die het paard en de amazone kennen, maar voor mensen die meteen roepen van ohh wat zielig enzo, terwijl jij (ik zeg niet dat je dat doet hoor!! Absoluut niet, helemaal na die pb begrijp ik helemaal wat er gaande is bij jullie Scheve mond ) net zo goed het verhaal zo had kunnen vertellen dat het heel anders overkomt. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 22:39

ik vraag me ook wel eens af waarom sommige mensen dieren hebben. als je er nix mee doet waarom verkoop je ze dan niet gewoon Verward Boos!

Destinietje: ik snap (denk ik) heel goed wat jij bedoeld. mensen beginnen vaak al allerlei commentaar te geven zonder dat ze weten wat er aan de hand is of hoe het echt zit. of soms zelf als ze het verhaal maar half gelezen hebben. echt zooo irritant!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 23:49

Fijn dat jij me iig begrijpt loulou haha! Het gebeurd gewoon heel erg veel. En niet alleen op bokt hoor! IK was met een vriendin op wedstrijd en haar paard is niet goed tussen de oren, en hij was zo aant stijgeren dat ze bijna verongelukten, en toen is haar moeder er met een houten plank achteraan gegaan, op advies van de jury! en heeft hem vooruit "gemept"... Nou, commentaar dat t publiek had zeg, zonder dat ze wisten wáarom ze dat deden! NEe, van dat soort mensen hou ik niet.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 01:27

ik wou het alleen maar even iets duidelijker uiteleggen en voor de rest heb ik je een pb gestuurd!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:36

Ik vind gewoon als je een paard hebt, dat je ervoor moet zorgen. Kun je een paar dagen niet; zorg dan dat je iemand anders hebt die ze even een aai geeft of wat dan ook.
[k zie gewoon veels te veel mensen die een paard voor de heb hebben, meer om te kunnen pronken "kijk ik heb een paard" , maar verder.. Verward
Ik noem het meer weide-decoratie ]

Eerlijk is eerlijk sommige mensen zijn hun paard gewoon niet waard Scheve mond

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:03

Kan het niet zijn dat zij de stalling/verzorging niet meer kan betalen en daarom zich niet meer laat zien op stal en zij ook niet meer te bereiken is?

Bij ons op stal stond er ook een paard. De eigenaar had dat paard voor zijn vriendin gekocht en zijn vriendin is er op een gegeven moment vandoor gegaan met een ander. Nou zat die man dus met dat paard, hij had/heeft niks met paarden. De dochter van de stalhouder zou hem uitbrengen en die reed hem dus een tijdje, tot het te druk voor haar werd en zij aangegeven heeft dat zij er mee stopte. Toen zij hem reed kwam hij al niet, maar nadat zij gestopt was ook niet. Hij kwam uiteindelijk een half jaar niet meer, de stalhouder betaalde de hoefsmid, deed hem naar buiten, schoondochter reed het paard recreatief, etc. Maar die beste man had dus ook al een half jaar niet de stalling betaald.

Uiteindelijk heeft Toon hem opgebeld en heeft het paard van hem overgenomen in ruil voor de betalingsachterstand m.b.t. de stalling en de hoefsmid e.d. Nou is dat paard verkocht en heeft hij het super voor elkaar.

justice19
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 16:40

dit kan inderdaad niet en bovendien ik weet waar je het over heb inge want dat het dier heeft echt een hart van goud en verdiend dit niet!!! en ik kan het weten ik verzorg het dier zo goed als ik kan samen met diegene bij wie hij op de grond staat maar dit is best moelijk vooral omdat ik en diegene bij wie hij staat onze uiterste best doen maar de eigenaar er zelf niet naar omkijkt ben benieuwd wat er door het hoofd van het paard gaat...... maar gelukkig gaat ie met de dag nu iets vooruit en daarvoor wil ik de persoon bij wie die gestalt staat heel erg bedanken want die doet zo geweldig veel voor dat paard OK dan! en denk dat de eigenaar maar s er aan moet denken waar ze meebezig is want ze heeft het daar zo goed voor elkaar er zouden een hoop jalours op zijn en dan hangt ze ook nog liever op een manege rond als bij haar eigen paard??!!!!!! Stoom uit je oren

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 17:02

sja, soms zijn mensen die niet van dieren houden diervriendelijker dan menig mens met dieren.

justice19
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:54

Destinietje schreef:
Tja, wij kunnen niet van buitenaf zien hoe het er daar aan toe gaat hé. IK ken iemand, en haar paard is al 10 jaar niet naar de smid geweest, en dat paard ziet er perfect uit hoor! Volgens de smid die een aantal weken geleden puur even heeft gekeken, hoefde er ook niets aan te gebeuren. Dus dat van de smid vind ik een beetje onzin om dat zo te concluderen dat dat dierenmishandeling is. Verder, als hij in volpension staat, dan zou het ook nog niet uitmaken als ze er 4 wkn niet naartoe gaat, want hij word gewoon verzorgt. Zo maakt het bij mijn paard niks uit, al ga ik een jaar niet. HIj word verzorgt, zijn stal word uitgemest, hij gaat op de wei, en krijgt alles wat hij nodig heeft. Puur voor mezelf (rijden enzo) ga ik er wel elke dag heen. Maar ik vind het nogal vreemd om zo maar je conclusies te trekken, al helemaal voor de mensen die het paard niet kennen en zo maar ff reageren van: ja, schandalig! en dat soort reacties. Je kent de omstandigheden enzo niet, dus mensen, niet te snel conclusies trekken!!

IK vind wel dat die straalkanker zeker wat aan gedaan moet worden, dat is gewoon stom van haar. Maar ik weet niet wat het is, en hoe ze daaraan komen, dus daar zal ik verder maar geen uitspraken over doen. En hoe komt dat paard zo mager? Staat hij ergens waar hij geen eten krijgt? Dan heeft hij dus al 4 wkn geen eten gehad? Dat is wel erg raar ja..Maar zoiets overleven ze toch ook niet? Graag even wat duidelijkheid.

FF voor de duidelijkheid ik ken het paard en hij staat geen vol pension en bovendien ben ik het niet met je eens dat je dan zo ff een paar weken niet op kom dagen dan kun je beter geen paard kopen?
niet dan hou het dan leuk en regel dan dat je af en toe een keer met een paard van iemand kunt rijden enz een paard heeft ook gevoel en vindt een klein beetje aandacht ook leuk!!!!