Temperatuur van paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Temperatuur van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 21:02

Hier zit ik nou altijd aan te twijfelen, wat moet nou de temperatuur zijn van een paard. En vanaf wanneer heeft een paard koorts?

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:15

Volgens de paardenboekjes is het (vlgs mij) altijd 37.5-38.5. Maar een van mijn paarden (arabier) heeft altijd 36.5 ! (de andere in "gezonde"toestand altijd 37.5-37.8) Het is dus heel verstandig te weten wat de gemiddelde temperatuur is zonder dat ze ziek zijn ! Ik heb het dus een keer meegemaakt dat mijn ene paard ziek was, toen dacht ik, laat ik eens kijken (bij mijn andere paard) wat de temperatuur ook al weer hoort te zijn...en toen schrok ik mij dus rot!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:38

De "normale" temperatuur van een paard is 37,5-38,2 graden. Veulens altijd wat hoger. Maar het beste kan je een paar weken regelmatig je paard temperaturen, zodat je weet wat de normaal waardes voor jouw paard zijn.
Tot ongeveer 39 graden is het verhoging, maar daarboven is het echt koorts en tijd om de da te bellen (dat zegt mijn da altijd).
Let er wel op bij het opnemen van de temp dat je de thermometer schuin tegen de darmwand aanhoudt, anders heb je kans dat je de binnentemperatuur van een verse drol aan het opmeten bent Knipoog

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 22:02

In tegenstelling tot wat Mist schrijft, heeft mijn paard altijd een wat hogere temperatuur: 38,2º 's ochtends. 's Avonds is die soms zelfs tegen de 38,7º. Ik schrok me dus ook rot, maar ze ziet er hartstikke goed uit: de vacht glanst, ze eet goed, is vrolijk, kijkt helder uit de ogen, heeft een goede conditie etc. Ze eet relatief wel veel (4 kilo hardvoer per dag, terwijl het klein paard is wat recreatief/lichte dressuur gereden wordt). Wij hebben maar geconcludeerd dat ze een hoog metabolisme heeft Haha!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 23:10

Ik heb geleerd dat de temperatuur van een paar tussen de 37,5 en 38,5 prima is. overigens lager mag ook.
Boven de 38,5 en tot 38,9 spreekt men van verhoging en daarna spreekt men van koorts.
Zo is het mij geleerd.

Gr. nadezda

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 00:54

Wat slim is om te doen is je paard in goede gezondheid een paar keer 's ochtends en 's avonds te temperaturen, dan heb je ongeveer een gemiddelde en kun je meteen zien hoeveel het afwijkt. Sommige paarden hebben van zichzelf een wat hogere temperatuur, andere een wat lagere!

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 04:45

Your horse magazine zegt 37.8-38.3, maar inderdaad is het een goed idee om het een aantal keer te meten wanneer hij zich goed voelt.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 14:10

idd, zal ik doen, bedankt voor de tip!