Priveles: 1/2 uur of heel uur???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-01 17:41

Hoi,

Ik vroeg me af wat jullie beter denken te vinden: 1 keer per week een 1/2 uur priveles of 1 keer in de twee weken een vol uur. Ik ben B ruiter (hoop ik hihi) en mijn paard is nog jong, 4 jaartjes. Wat vinden jullie?


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 17:42

Ik vind het zelf altijd fijner om 2 halve uren in de week te doen.
Dan heb je een kwartier om los te rijden, en een kwartier om uit te rijden zeg maar.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 17:44

ik zou een half uur nemen. in je enetje is een half uur al erg zwaar zeker als je ene goede instructie hebt. en je kan dan een weke werken aan je huiswerk om dan de volgende week meteen verder te kunnen als je probleempjes tegen komt kan je die ook veel sneller oplossen omdat je je instructie veel sneller weer ziet.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 18:02

Soms kan het handig zijn als iemand even meekijkt hoe je je paard losrijdt. Je zou dan dus kunnen beginnen met een uur les. Zodra jij en je instructeur van mening zijn dat het losrijden zelfstandig goed gaat, kun je volstaan met een half uur intensief les, en neem jij het losrijden zelf voor je rekening.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 18:06

Vooral omdat je paard nog niet zo oud is, zou ik voor 1 of 2x per week een half uurtje gaan. Losrijden en uitstappen kun je waarschijnlijk zelf wel, en anders hoor je dat wel van je instructeur.


joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 20:22

Ik geef ook de voorkeur aan een half uur, omdat dat zwaar genoeg is. Het kan inderdaad nuttig zijn om ook een keer het losrijden erbij te nemen omdat een goed begin het halve werk is. Maar een uur intensief les is voor mij en mijn pony niet vol te houden, niet alleen in elk geval. Na een half uur les (excl. 10-15 minuten losrijden) zijn we echt bekaf!Als je niet zo vaak dressuurt is 1 keer per twee weken genoeg omdat je anders geen tijd hebt om zelfstandig te oefenen (huiswerk), anders is elke week wel prettig! Op die manier krijg je regelmatig en op tijd feedback of je op de goede weg bent...

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 20:39

Ik zou ook voor een half uur gaan.
Ikzelf heb ook prive les en echt het is bere zwaar, ik ben altijd blij als het weer voorbij is hihihihi
Meestal heb ik wel langer dan een half uur, maar eerlijk gezegt vind ik zelf een half uur lang genoeg Vork

Lizzy_20
Berichten: 6
Geregistreerd: 18-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 21:19

Volgens mij kan je beter elke week een 1/2 uurtje doen. Als ik prive les krijg ben ik na een half uurtje echt wel bekaf, want het is best intensief!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 21:30

wat is iedereen hier toch bang voor een beetje zweet! Haha!

Ik denk dat je met je instructeur moet overleggen, omdat het loswerken een essentieel onderdeel van je training is. Ik zou er dus niet per defenitie vanuit gaan dat je dat wel kunt, maar dat aan je instructeur overlaten.

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 21:39

Het losrijden zit bij mij bij de training (drie kwartier) in. In stap op de grote volte naar binnen en buiten buigen, schoudervoor, enzovoort.
Maar als ik zou moeten kiezen tussen wekelijks een half uur en tweewekelijks een uur, zou ik gaan voor dat halve uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 22:17

Ik zou gaan voor een uur.
Als je al niet goed losrijd kun je niet verwachten dat de rest goed gaat.
En een paard van 4 kan best een uur lopen. Je hebt immers toch ook stap oefeningen. En de andere dagen in de week hoef je toch niet perse een uur te rijden dus heeft ie genoeg tijd om uit te rusten.
En een uur lopen is voor een paard niet veel hoor voor ons meer Knipoog

Zelf rij ik ook 1x in de 2 weken een prive les van een uur en ben dan idd helemaal op (bij mij ook door een andere reden zoals de meeste wel weten) maar dan heb ik wel het gevoel dat alles goed geoefend is. Van het losrijden tot de appuyementen om maar een voorbeeld te noemen.
En zoals Zep al zegt gaan ruiter en paard echt niet dood van wat zweet.

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 09:56

Misschien een domme vraag:kun je niet 3 kwartier lessen? Dit vind ik zelf de meest ideale tijd. Je kunt dan zelf aan een lang teugeltje losstappen en je instructie kan jou helpen met losrijden en het vervolg. Uitstappen doe je gewoon zelf weer.

Ik les zelfs sinds ik Fitz heb 3 kwartier omdat hij met name problemen had met losrijden. Nu is dat niet meer zo, maar ik vind het toch wel fijn, dus ik houd het gewoon zo.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 11:07

ik zou voor elke week doen, want ik heb nou elke week een uur priveles en me pa en ma zijn zo geweldig om alles vor me te betalen, ze willen echt dat ik de wedstrijden volgend jaar in kom, ik heb zelf gezegd ik ga niet eerder de wedtsrijden in dan dat alles naar mijn zin is.
Ik heb Irene in een half jaar goed beleerd met 2x per week les! Dat is vind ikz elf vrij vlot.
Ik denk zelf dat een half uurtje zomaar voorbij is maarja. Ik vind een uurtje al snel voorbij vliegen, haah

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 11:19

Een uur rijden is voor een paard wel degelijk lang omdat een paard maar een informatieopnemend vermogen van een 20 minuten tot een half uur leert. Dit is vergelijkbaar met een kind. Jijzelf kunt ook maar een beperkte tijd je concentreren en je hebt tijd nodig om het geleerde te laten bezinken, verwerken. Daarbij komt dat je eigenlijk moet stoppen als het goed gaat. Als je paard te moe wordt dan lukt het niet meer en is de kans groter dat het mis gaat. Dit is negatief voor het leerresultaat. Goede ruiters trainen meestal ook maar 20 minuten tot een half uur (plus paar minuten in- en uitstappen) Sinds ik een half uur rijd, vind mijn paard het ook leuker om te trainen en gaan we sneller vooruit. Soms heeft mijn paard iets meer tijd nodig om er in te komen, dan duurt het iets langer. Of ik wil even iets meer vragen, maar het wordt eigenlijk nooit langer dan 3/4 uur.
Dan zou inderdaad 3/4 uur mooi zijn voor les, maar meestal stoppen we eerder! Lovers (blijven we beiden blij)

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 11:36

Ik les ook 3 kwartier en vind dat een ideale tijd. In een half uur kom je (omdat ik tussendoor ook vrij veel stap) net niet aan het echte werk Lachen toe en een uur vind ik te lang.

Navragen is beter dan afvragen.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 12:15

Citaat:
Op 2001-09-22 09:56, schreef Fitzroy:
Misschien een domme vraag:kun je niet 3 kwartier lessen? Dit vind ik zelf de meest ideale tijd. Je kunt dan zelf aan een lang teugeltje losstappen en je instructie kan jou helpen met losrijden en het vervolg. Uitstappen doe je gewoon zelf weer.

Ik les zelfs sinds ik Fitz heb 3 kwartier omdat hij met name problemen had met losrijden. Nu is dat niet meer zo, maar ik vind het toch wel fijn, dus ik houd het gewoon zo.


Daar ben ik het helemaal mee eens!
Ik neem twee keer in de week 3 kwartier les, omdat ik en mijn instructrice ook, een half uur te weinig vinden en een uur te lang. Daarbij komt nog dat deze zomer bij mijn paard hoefkatrol is vastgesteld en dat ze al 17 jaar is, dus op de ouderdom dat je een beetje zuiniger op haar moet gaan worden, wil je nog lang plezier van haar hebben.

In jouw geval zou ik gaan voor elke week een half uur, omdat wanneer je alleen rijdt en je komt toch nog een probleem tegen heb je elke week de mogelijkheid om met je lesgeefster naar oplossingen te zoeken, terwijl 2 weken toch lang is voor je je problemen kan voorleggen! En ik spreek op dit gebied uit ervaring!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-01 14:05

Onwijs bedankt voor alle reacties!!!
Klaat het nog even bezinken en dan neem ik een beslissing...

Bedank!
Ingrid

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 14:10

2 x in de week een half uur
Een half uur intensief trainen is best wat hoor.
En beter vaak kort herhalen dan ineens veel..
groetjes Kim

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: monsera, Paardengek81, posje en 93 bezoekers