hoe zijwaarts leren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

hoe zijwaarts leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 12:10

hoe leer je het best zijwaartse hulpen aan? momenteel doen we al schouder-voor, maar een paar pasjes wijken lukt nog niet zo goed. Ze snapt niet echt wat zijwaarste druk betekent als ik duw met mijn kuit en zo komen we in de klem. Ik wil ook niet gaan trekken ana die teugels. Misschien een paar handige oefeningen? Mijn lesgeefster heeft er niet zoveel aandacht voor, maar ik zou het wel eens willen proberen. Iemand tips?

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:04

Probeer het eerst eens op een volte, de volte sluiten en dan wijkend weer openen. Weer sluiten en weer wijkend openen, vaak snappen ze dat beter dan wanneer je het op een rechte lijn probeert.

Succes ermee!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 14:19

Openen door met mijn binnenbeen duwen achter de singel dan?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:14

De uitgebreide versie dan maar. Lachen

Begin in stap op een volte. Probeer aan te voelen wanneer het paard zijn binnenachterbeen optilt en op dat moment duw je met je binnenbeen iets achter de singel. Dus niet constant duwen, maar duw/los/duw/los. Goed aan de teugel houden en niet teveel stelling nemen. Wanneer je dat doet gaat hij naar buiten vallen over zijn buitenschouder en dan heet het geen wijken meer. En dit is ook iets wat je heel vaak op concours in de ring ziet; gewoon het hoofd opzij trekken. Verward Met je buitenbeen zorg je dat de achterhand niet uitzwaaid.

De volgende stap is hetzelfde in draf doen. Oefen dit geen half uur achter elkaar, maar een paar keer tijdens het rijden met andere figuren tussendoor.

Weer een stap verder is op de korte zijde afwenden een paar meter (al is het maar 2 meter) voor de hoefslag. Van daaruit je paard naar de hoefslag laten wijken. Dit gaat meestal vrij gemakkelijk omdat een paard de neiging heeft om naar de buitenkant van de bak te trekken. Het hoeft niet in 1x, maar je kunt ook een paar pasjes wijken, weer een paar passen rechtuit, weer een paar passen wijken. Het is ook geen probleem als je de hoefslag niet haalt. Deze oefening kun je uitbreiden door steeds iets verder van de hoefslag af te wenden.

Lukt dat goed, dan kun je proberen om van de hoefslag af naar de middenlijn te wijken. En ten slotte kun je afwenden op de AC lijn, een paar passen naar links wijken, paar passen rechtdoor, paar passen naar rechts wijken, paar passen rechtdoor... enz.

Veel succes! Knipoog

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 15:24

héééééél erg bedankt voor de tips Lachen

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:51

Scum schreef:
De uitgebreide versie dan maar. Lachen



Hehe Haha! Bedankt, had op dat moment niet echt veel puf ( en tijd ) om het allemaal uitgebreid uit te leggen
Beetje slordig van mij Clown

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:47

ivm met bericht Astragirl
------------------------------------

Ik heb daarjuist met astra gereden.
Ze liep zoals gewoonlijk mooi en ontspannen aan teugel.
Schouder binnenwaards op lange zijde ging perfect gewoon
klein beetje druk met buitenbeen zodat ze op hoefslag blijft
en haar hoofdje was mooi aan teugel zelf tijdens die oef Lachen:-)

Vrijdag en zaterdag dat wijken dan eens proberen hé Lachen:-)
Heb het hier nu gelezen dus kan ik het dan eens in praktijk
proberen. Ik laat hier nog iets weten dan of Astragirl hoe
het gegaan is.

Ciao,
Nicky

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 19:00

zal eens foto's meebrengen uit boek, surferken! Lachen

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:14

Ik zou gewoon bij iemand gaan trainen/leren. En gewoon iemand opzoeken waar bij jij je fijn voelt ( het verhaal van rijden) Begeleiding is heel belangrijk!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:31

Ik heb nog een kleine aanvulling op de hele goede uitleg hierboven:
als het in eerste instantie niet lukt om wijkend de volte te openen (hiervoor kun je ook iemand in het midden van de volte laten staan, die je helpt met bv. een klein tikje met de zweep).
Als dit in eerste instantie niet lukt, kun je nog een stapje terug doen en de volte te openen door het paard overdreven te laten uitzwaaien met de achterhand. HIervoor geef je dezelfde hulpen als boven uitgelegd. Later ga je proberen het uitzwaaien op te vangen met je buitenhulpen.
Succes!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:34

Je kan beter niet het paard niet tot de hoefslag laten wijken, want dan loopt hij met jou weg. Stop met wijken een meter voor de hoefslag. Dan heb je alle controle over het wijken.

In het L1 mag je ook maar 5 meter wijken, leer j het aan tot de lange zijde zal je hem niet of heel moeilijk recht kunnen stellen....

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 19:40

Ik heb een beetje een andere methode voor het aanleren van wijken....
Zal misschien niet iedereen het mee eens zijn, maar zo heeft ieder zijn methode.
Ik zet ze tegen de bakrand aan met de neus. Zo recht erop. En dan druk ik 1 been erin. Paard kan niet naar voren, en mag niet naar achteren (2 benen erin drukken dan). Meeste paarden doen dan een stap opzij. Heel erg belonen, en weer verder opzij gaan. Als ie z'n kont vergeet kun je de zweep er tegen aan LEGGEN (dus niet slaan).
Als ie dat goed door heeft zonder bakrand oefenen, en als dat lukt er langzaam bij gaan lopen. Hij zal dan om en om een stap naar voren en 1 opzij doen, en na een paar keer gaat ie keurig wijken. Zo is het bij mij meestal in een week of 2 klaar.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 20:16

sherwood schreef:
Ik heb een beetje een andere methode voor het aanleren van wijken....
Zal misschien niet iedereen het mee eens zijn, maar zo heeft ieder zijn methode.
Ik zet ze tegen de bakrand aan met de neus. Zo recht erop. En dan druk ik 1 been erin. Paard kan niet naar voren, en mag niet naar achteren (2 benen erin drukken dan). Meeste paarden doen dan een stap opzij. Heel erg belonen, en weer verder opzij gaan. Als ie z'n kont vergeet kun je de zweep er tegen aan LEGGEN (dus niet slaan).
Als ie dat goed door heeft zonder bakrand oefenen, en als dat lukt er langzaam bij gaan lopen. Hij zal dan om en om een stap naar voren en 1 opzij doen, en na een paar keer gaat ie keurig wijken. Zo is het bij mij meestal in een week of 2 klaar.


Pas op met hete paarden: ik vind dit nogal link; ik heb wel eens gezien dat een paard zo tegen de bakrand opklom (kon niet wegkomen, dus steigerde tegen bakrand aan: combinatie viel achterover)!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 22:53

Zal dat eerst eens proberen in een grondwerk oefeningtje, dan zal ik voltes vergroten en verkleinen, en dan kan ik eens proberen haar langs de bakrand te laten zijwaarts gaan. Zal blij zijn als dalukt Lachen

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 23:33

Randy01"]
[quote="sherwood schreef:
Ik heb een beetje een andere methode voor het aanleren van wijken....
Zal misschien niet iedereen het mee eens zijn, maar zo heeft ieder zijn methode.
Ik zet ze tegen de bakrand aan met de neus. Zo recht erop. En dan druk ik 1 been erin. Paard kan niet naar voren, en mag niet naar achteren (2 benen erin drukken dan). Meeste paarden doen dan een stap opzij. Heel erg belonen, en weer verder opzij gaan. Als ie z'n kont vergeet kun je de zweep er tegen aan LEGGEN (dus niet slaan).
Als ie dat goed door heeft zonder bakrand oefenen, en als dat lukt er langzaam bij gaan lopen. Hij zal dan om en om een stap naar voren en 1 opzij doen, en na een paar keer gaat ie keurig wijken. Zo is het bij mij meestal in een week of 2 klaar.


Pas op met hete paarden: ik vind dit nogal link; ik heb wel eens gezien dat een paard zo tegen de bakrand opklom (kon niet wegkomen, dus steigerde tegen bakrand aan: combinatie viel achterover)!
[/quote]
Haha gezien ik met koudboeden werk heb ik dat nog niet mee gemaakt. Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Ik weet ook niet hoe dit paard is eigenlijk.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 19:34

Vandaag geprobeerd, eerst ernaast. Dat ging goed. Telkens duwen om opzij te gaan. Langs de bakrand zijwaarts ging al een paar pasjes, wijken aan de hand ook redelijk, maar vanaf ik erop zit kent ze geen zijwaartse druk meer. Evenals achteruitgaan.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 19:42

Het lijkt mij verstandiger om dit met je instructrice te bespreken. Jij wil ht graag. Jij huurt haar in en ze zou je daarin moeten begeleiden. Lijkt mij een beter manier dan het zelf proberen. Als je het nu niet goed doet is het herstellen van je fouten 10x moeilijker dan het in 1 keer goed aanleren.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 19:58

ze heeft momenteel klierkoorts en kan niet lesgeven Boos! Maar zal idd ff wachten met proberen. Niets overhaasten en wta verder op de grond oefenen. Bedankt! Lachen