Heb een superpaard gevonden maar mag het wss niet!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australiƫ

Heb een superpaard gevonden maar mag het wss niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 18:21

Haaj! Haha!
Idra (Lobke) heeft me juist een PB gestuurd met dit erin:
Andalusier hengstenveulen 05-05-03 schimmel word +- 1, 58m zeer braaf en gezond zoekt een goede thuis. geen opkopers A. U. B. Prijs: 1.200,00 EUR
Is dat niets voor jou? Een lekker goedkoop Andaveulen? Heb je binnen 4 jaar een leuk rijpaard aan!

Het is supergoedkoop voor een Anda en ik wil er supergraag 1!
Ik zit nu in't 2e middelbaar, en als 'k hem binnen 5 jaar kan beleren ben ik al uit de middelbare school, of binnen 4 jaar zit ik in 't 6e middelbaar.
Maarja, mijn ouders zijn het probleem Verdrietig
Ik heb het nog niet gevraagd, maar ik kan wel raden wat ze gaan zeggen:
"Waar ga je hem zetten?"
"Wat ga je hem te eten geven?"
enzovoort enzovoort ...
Nouja, aan een veulen moet je toch niet hele dagen aandacht geven? Verward
Hoe hebben jullie je ouders kunnen ompraten, de mijne zijn absoluut niet paardengek. M'n moeder heeft wel les gehad voor 5 maanden, maar ze is gestopt. M'n pa wil wel heel graag rijden ...

Dus, hoe hebben jullie je ouders omgepraat?

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:26

Hoe kan dat nou dat ie zo goedkoop is.
Een andalusier-veulen koop je niet onder de 4000 euro hoor. Weet je zeker dat het een goed veulen is, anders haal je je misschien alleen maar een hoop ellende op je hals.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:27

Blijven zeuren Lachen

En geef je vader eens een rijles cadeau. Als hij eenmaal besmet is komt ie er niet meer vanaf Knipoog Haha! *LOL*

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:28

Jolynn schreef:
Hoe kan dat nou dat ie zo goedkoop is.
Een andalusier-veulen koop je niet onder de 4000 euro hoor. Weet je zeker dat het een goed veulen is, anders haal je je misschien alleen maar een hoop ellende op je hals.


Ja, dat dacht ik ook al...
En met een veulen is het natuurlijk een risico hoe hij wordt als hij groot is.
Blijkt ie toch niet geschikt voor jou te zijn heb je hem wel drie jaar betaald...

Misschien beter doorsparen voor een grote anda?

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:43

Het lijkt me niet verstandig om een veulen te kopen als je nog nooit eerder een paard hebt gehad, en als je ouders er ook geen verstand van hebben.
Een veulen kost veel geld, terwijl je er niets mee kan. En een veulen moet in een opfok, dat is het beste voor een veulen. Anders krijg je strontverwende, irritante paarden. En in de opfok zie je hem misschien maar 1 x per maand, en je kan er niets mee.

Ik vind het ook wel erg goedkoop voor een Andi. Daar heb je echt geen goed veulen voor, eerder een totale mislukkeling.

Tip van mij: koop geen andi, maar wacht daar mee tot je volwassen bent. Koop een wat oudere, lieve pony met ervaring, waar je meteen mee aan de slag kan, en waar je veel van kan leren.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:49

Ik ga helemaal met Carola mee,denk er nog eens goed over na. Lachen

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:34

Het spijt me voor jou maar ik vind dat je ouders gelijk hebben, het gaat om een levend dier en geen stuk speelgoed, voordat je een veulen of paard wilt gaan kopen zul je toch eerst alles op streek moeten hebben, een stal met weidegang is niet het enige wat erbij komt kijken en dat heb je volgens mij ook nog niet Scheve mond

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:50

ze heeft best wat ervaring en kan goed rijden. (hoewel dat hier nou niet van toepassing is Haha! ) en ik geloof dat ze niet meteen dat veulen zal kopen als ze er geen plaats oid voor heeft!
het moet weloverwogen gebeuren. dus, je ouders brengen argumenten aan. stel voor een serieus gesprek erover te hebben waarbij ze alles op tafel gooien, en jij alles kan weerleggen (hopelijk). overtuig ze dat dat echt je droom is. maar zorg idd wel dat je plaats enzo hebt Lachen
succes!

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:58

hey, heel leuk voor je maar denk ook wel eens goed na, tijdens 3 jaar eten en stro en hooi enz. en voor de rest niet veel kunnen doen (het kost je dus veel en je kan niet rijden ofzo van die dingen) en wie weet mankeert er iets aan het paard (metdat het zoweinig kost)

denk er goed voor na, het is heel tof maar het kost veel, heel veel succes
groetjes.

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 22:11

het verschil tussen manegepaarden en een eigen paard is erg groot, denk goed na voordat je een veulen koopt. Die tijd zal je dan waarschijnlijk niet rijden (of blijf je ook nog op de manege rijden) en om dan na 4 jaar gelijk een paard in te rijden.

Als je hier GOED over na hebt gedacht, veel succes en begin een serieus gesprek met je ouders, waarin zei hun argumenten kunnen geven en jij ook

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 23:54

je kan idd beter met een 'gewoon'paard beginnen. Een veulen moet echt veel aandacht hebben en je moet alles duidelijker en consequenter doen.
Verschil manegepaarden en eigen paarden is idd groter dan je verwacht. Ben ik ook achtergekomen...

Als je eerst eens een lijstje maakt met benodigde dingen, kosten ed hebben je ouders meer overzicht.
Ik heb gewoon lang gezeurt, ben uit mn verzorgpony gegroeit en we hadden plaats en geld zat. Eigelijk gewoon geluk dus Lachen

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 00:10

ik denk dat je beter kunt beginnen met een manegepony/paard, niet een die l heel oud is en een mond heeft van schokbeton, maar gewoon eentje van een jaar of 6 misschien nog beter 1 tje van 10 of zelfs nog iets ouder,als die ponys/paarden nog niet verpest zijn door de manegelessen kun je er zeer goed mee beginnen, en ze zijn niet zo gevoelig al s een ''privepaard'', nuja nog veel suc6 verder

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 02:40

dutske schreef:
ik denk dat je beter kunt beginnen met een manegepony/paard, niet een die l heel oud is en een mond heeft van schokbeton, maar gewoon eentje van een jaar of 6 misschien nog beter 1 tje van 10 of zelfs nog iets ouder,als die ponys/paarden nog niet verpest zijn door de manegelessen kun je er zeer goed mee beginnen, en ze zijn niet zo gevoelig al s een ''privepaard'', nuja nog veel suc6 verder


dit hoeft tuurlijk niet alleen een manegepaard / pony te zijn maar ben het wel met je eens qua leeftijd. als eerste paard kan je beter een wat ouder exemplaar kopen, zodat je veel kan leren. je zult je nog verbazen hoeveel energie en tijd een veulen kost. die heeft net zoveel aandacht misschien nog wel meer als een volwassen paard. ik heb zelf ervaring met een paard, en toen ik mijn ouders zover heb gekregen werd mij sterk geadviseerd om een paard van ongeveer 10 jaar te kopen. helaas is mijn droppie overleden. maar je leert enorm veel van. en na een paar jaar kan je overwegen om een veulen te kopen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 09:12

Ik neem aan dat je ouders het paardje moeten gaan betalen? In dat geval hoef je er denk ik niet op te rekenen dat ze meteen akkoord gaan. Laat eerst maar eens zien dat je weet wat het inhoudt om een paard te hebben en te verzorgen, zoek een plek om evt. te stallen en zorg voor goede begeleiding...
Misschien eerst wat ervaring opdoen met een verzorgpaard?

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 17:07

Ik heb nooit een veulen gehad. Maar ik denk dat een veulen ongeveer net zoveel tijd kost als een ouder paard. Ze hebben veel aandacht nodig.

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 20:06

voor dat ik een paard kreeg moest ik eerst bewijzen dat ik er echt achter aan ging dus ik ging elke dag naar een manege. en toen kreeg ik vaak verzorgpony's en toen op de camping had ik een verzorgpaard en toen hebben mijn ouders hem dus gekocht.. ze zeiden dat ik had laten zien dat ik van paarden hou en dat ik er ook echt achter aan ga en het is geen speelgoed....en het zijn wel ff levende dieren... maar ik heb nu ook een veulen en daar heb ik de handen mee vol aan en als je zo'n veulen hebt dan denk ik het ook wel. maar jah groetjes angela

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 00:27

Jolynn schreef:
Hoe kan dat nou dat ie zo goedkoop is.
Een andalusier-veulen koop je niet onder de 4000 euro hoor. Weet je zeker dat het een goed veulen is, anders haal je je misschien alleen maar een hoop ellende op je hals.


Er staat Andalusier, niet dat het ook een PRE is. Maakt nogal wezenlijk uit in prijs. Hoeft het paard niks minder om te zijn overigens.

Maar verder lijkt veulentje me geen goed plan om mee te beginnen. Dat nog buiten het feit dat ie tegen de tijd dat je er eindelijk wat mee kan alsnog een kapitaal gekost heeft. Reken maar eens uit. Wordt je niet vrolijk van als ie dan misschien ook nog eens opgroeit tot een paard wat misschien helemaal niet bij je past.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 18:26

blijven zuer hoor, ik ken dat probleem, een paard is een hele verantwoordleijkheid!!!

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 19:43

Het (naar mijn idee) meest verstandige wat je kan doen is dat veulen laten gaan (misschien dat je die over een jaar of vier nog kan kopen). En als je echt een eigen paard wil, kan je er beter een kopen waar jij veel van kan leren (en dat is er een van een jaar of 10-14) en waar je ook nog lang veel plezier mee kan beleven. En als je dan goed weet hoe het is om een eigen paard te hebben, kan je beginnen aan een jong en onervaren paard die wat van jou kan leren.

En een veulen kost heel veel tijd en aandacht voordat je er iets mee kan... en in die tijd kost een veulen ook veel (heel veel) geld, denk maar aan stalling, voer, veearts, hoefsmid (bekappen), enz. En als je dat allemaal bij elkaar optelt, kom je wel op een hoog bedrag uit...

Dus denk er nog eens heel goed overna voor je eraan gaat beginnen.