Veulen in de regen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Veulen in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-03 10:31

Dillema, aan de ene kant vind ik het zielig als mijn veulentje natregend en aan de andere kant vind ik het nog zieliger om haar de hele tijd in de stal te laten staan. Maar ze is pas 2 weken oud en dan zo'n plensbui, d'r moeder haal ik eigenlijk nooit naar binnen.

Wat doen jullie normaal met de veulentjes? Het is een ponyveulen.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:34

Gewoon buiten laten staan, daar worden ze hard van.
Xara heeft ook continu buiten gestaan, behalve toen ze afgespeend werd.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:37

Pony lijkt me niet anders gaan als paard. Verward Die van ons stonden ook de hele zomer buiten, tot ongeveer oktober als het echt kouder werd 's nachts. Ik vind regen nou niet direct een reden om een veulen op stal te zetten. Worden ze idd hard van Dikke plensbuien die niet ophouden vind ik zelf wel een reden om ze even op stal te zetten. Maar zodra het beter wordt meteen weer naar buiten Cool

shemar
Berichten: 1428
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-03 10:48

Vond ook al dat ze daar wel tegen moest kunnen, scheelt me een hoop heen en weer gerij ook. Ben er al meer dan 2x per dag vind ik eigenlijk wel genoeg. Als het echt blijft plensen haal ik ze wel weer naar binnen maar voorlopig regent het hier mooi regelmatig, nu nog even droog tussendoor.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:34

Als het onophoudelijk regent kunnen jonge veulens wel degelijk onderkoeld raken! Als het zo nu en dan regent en het tussendoor droog is zodat het veulen kan drogen is er weinig aan de hand. Als je toch 2x per dag gaat kijken denk ik wel dat je het goed in de gaten kunt houden. Staat je veulen te bibberen, dan moet hij toch echt naar binnen!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:38

Mac schreef:
Staat je veulen te bibberen, dan moet hij toch echt naar binnen!


Dat lijkt me nogal logisch ja, je laat zo'n rillend veulentje natuurlijk niet in de kou staan.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:45

Tessebes schreef:
Dat lijkt me nogal logisch ja, je laat zo'n rillend veulentje natuurlijk niet in de kou staan.

Sommige mensen menen dan nog "dat-ie d'r hard van wordt" Boos! ...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:48

Mac"]
[quote="Tessebes schreef:
Dat lijkt me nogal logisch ja, je laat zo'n rillend veulentje natuurlijk niet in de kou staan.

Sommige mensen menen dan nog "dat-ie d'r hard van wordt" Boos! ...
[/quote]

Tja, die mensen heb je idd en een veulen kan best veel hebben, tot op zekere hoogte. Als ze aan het rillen zijn, dan zou ik haar wel naar binnen halen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:24

Als je een tochtvrij schuilhok hebt, kunnen ze makkelijk buitenblijven. Zo niet, dan toch een beetje in de gaten houden. Ik ben er ook een van 'worden ze hard van' maar je wilt geen sliknat bibberend veultje natuurlijk... Daarom is een schuilstal wel zo handig.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 14:14

in de natuur lopen ze toch ook dag en nacht buiten als ze net een seconde uit de baarmoeder zijn??? Ik zou idd wel een schuilhok neerzetten dan hebben ze een keuze. Maar waarschijnlijk gaan ze daar alleen instaan als de zon schijnt...

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 14:50

Ja, maar denk je dan dat er in de natuur geen veulens doodgaan door onderkoeling of door slecht weer opgelopen ziektes ? Men haalt dat altijd maar weer aan : "in de natuur gaat het ook allemaal vanzelf", maar vergeten dat in de natuur ook een hoop slachtoffers vallen.
Daarbij, onze huispaarden zijn gedomesticeerd, dus hebben we niet het recht om, als het ons even tijd en geld scheelt, ze gewoon maar terug te verwijzen naar de natuur, waar we ze zelf eeuwen geleden uit vandaan hebben gerukt.

Maar even on-topic, een veulen kan gerust in de regen staan, tenzij, zoals al eerder gezegd, het geen schuilplaats heeft, of er naast de regen ook nog een harde, snijdende, koude wind staat. Dan wordt het beestje onherroepelijk ziek, net als wij mensen trouwens, onder zulke weersomstandigheden. Vergeet niet dat een veulen nog maar weinig weerstand heeft, en wij dus de plicht hebben het naar ons beste kunnen te beschermen. Wat niet wil zeggen dat we veulens maar moeten binnenhouden onder dekens en warme lampen, dat is nou weer het andere uiterste. Gewoon je verstand gebruiken, en kijken naar de lichaamstaal van je paard/veulen/ander dier, daarmee kom je een heel eind.


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 15:18

Zolang er nog een plekje is om droog te liggen, maakt het helemaal niets uit. En droog, moet niet kurkdroog zijn, als ze maar niet tot de koten in de blubber staan.
Een veulen kan een grote plensbui heel goed hebben. Zelfs zo'n grote als vanochtend.
Mijn paard is nu twee, die heeft behalve de geboorte en de eerste twee dagen nog geen stal van binnen bekeken.

En tuurlijk moet je hem wel een beetje in de gaten houden, maar zoals het was als vandaag en je hebt een gewoon gezond, normaal veulen, zonder afwijkingen, is er niets aan de hand.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joyce83 en 82 bezoekers

cron