fokkerij o.i.d. beginnen: wat en hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

fokkerij o.i.d. beginnen: wat en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-03 18:32

Mijn vraag aan diegene die hier beroepsmatig paarden fokken of een stal hebben ofzo. Ik ga nu een opleiding paardenfokker/manegehouder volgen en zou daarna zelf iets willen beginnen. Wat heb je nu precies allemaal nodig (behalve parden natuurlijk) ( ik bedoel bv van vergunningen ofzo en accomodatie)?

alle reacties welkom

trotse mama van 5 kindjes!!!
If you're talking behind my back, you're in a good position to kiss my ass !!


vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-03 20:06

en mss ook welke soort paarden/ras geschikt zou zijn of vee lgevraagd zijn indien ik in de richting van fokkerij zou gaan denken?

trotse mama van 5 kindjes!!!
If you're talking behind my back, you're in a good position to kiss my ass !!


duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:27

als het goed is dan krijg je dat soort dingen op je opleiding. ik neem aan dat daar ook een stukje management inzit en daar komen vergunningen etc aan bod.
wat ras betreft als je een fokkerij wil beginnen, kijk eens naar het ras wat jou het meest aanspreekt, daar heb je ook het meeste gevoel bij. je kan wel een trekpaardenfokkerij beginnen terwijl je zelf weg bent van arabiertjes (om even een voorbeeld te geven), maar dat zal neit werken omdat je dan met arabieren meer gevoel heb en er ook meer energie in zal steken.

ik zou als ik jou was even je opleiding gewoon afwachten, tijdens je opleiding zal je ook stages moeten lopen en op deze manier kom je er straks zelf achter wat je precies wil en wat jou zal liggen.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 14:10

ik heb zelf 2 jaar de opleiding paardenhouderij gevolgd en de vergunninge die je nodig hebt zijn vooral milieu vergunninge, dit heeft vooral met de mest te maken. Verder heb je een startkapitaal nodig (dus heel wat spaarcentjes) en een heel erg goed ondernemingsplan want dan kan je bij de bank geld lenen om je bedrijf in de eerste jaren op weg te helpen (in de eerste jaren draai je meestal verlies en heb je de meeste kosten) Ik ben met die opleiding gestopt omdat alle wetten en regels uit 1994 stamden en ik vond dat ik daar een beetje weinig an had als ik over 10 a 15 jaar een bedrijf wil beginnen. Verder kreeg ik erg weinig management en marketing. Dit was een mbo opleiding. Ik ga nu eerst een hbo opleiding doen in iets heel anders, ga dan 10 a 15 jaar werken in die branche en ga ondertussen sparen. Ik wil dab daarna een cursus doen voor alle vergunningen en wetten op dat moment en dan wil ik voor mezelf beginnen.

Als je een fokkerij wilt maakt het op zich niet uit wat voor ras, maar bedenk dat er een grotere vraag is naar bijvoorbeeld kwpn'ers of andere sportpaarden dan bijvoorbeeld quarterhorses. En shtelanders leveren minder op als je ze verkoopt, maar zijn weer goedkoop te houden. Met een 'goedkoop' paardenras kan je wel eerder en makkelijker beginnen, maar je zult er niet rijk van worden, in geld dan, ik voel me denk ik ook rijk als ik 50 shettties in mijn achtertuin heb lopen Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 bezoekers