paarden van de slacht redden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

paarden van de slacht redden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 20:40

ik snap dat slowchat niet helemaal..wil ik reageren mag dat niet Verward ..iets met speciale rechten ofzo....vaagheid..maja..ik wou toch wel graag reageren op dit onderwerp Knipoog

xtostarlight had het over dravers die naar de slacht gingen omdat mensen geen zin hebben om ze als rijpaard te verkopen!niet persoonlijk bedoeld maar ik ben dit soort uitspraken echt zat!wij hebben zelf dravers en wij willen echt het allerbeste voor ons paard!het is niet zo slecht als iedereen denkt!dravers worden vaak te koop aangeboden maar het zijn nou eenmaal geen ideale rijpaarden..iemand die een recreatiepaard wil neemt toch liever een tinker dan een draver toch?want voor dressuur zijn ze meestal niet zo geschikt!verder zie ik vaak genoeg mensen die naar een draver opzoek zijn niet omdat ze het ras leuk vinden maar omdat het ras als goedkoop bekend staat Verward ...en als een draver naar de slacht gaat omdat ze hem/haar niet willen verkopen als rijpaard zijn daar vaak goede redenen voor...soms vind je dat een paard al genoeg gedaan heeft in zijn leven..wij fokken ze zelf en willen niet dat een draver het circuit in gaat(wat vaak gebeurd want dravers zijn vaak niet wat mensen ervan gedacht hebben) en sommige dravers zijn gewoon niet geschikt als rijpaard..dan wil je het paard het niet aandoen en de ruiter niet...de slacht is echt niet zo erg als iedereen denkt...ik breng mijn paard liever naar de slacht dan dat ik haar verkoop..dan weet ik tenminste zeker waar ze terecht komt..en ik vind het een heel goed initiatief om de goede paarden te redden maar ik zou het niet kunnen(stel je voor er staan daar 5 paarden en je kan er 1 meenemen )afschuwelijk!trouwens..krijg je een paard wel mee daar?..ik bedoel....geeft een slager dat paard gewoon mee? Verward ....over rassen gesproken die naar de slager gaan..wat dachten jullie van de shetlandpony...ik weet nog een verhaal over een shetlander die aan het hek van het land van ooit waren vastgebonden Verward ....


Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:53

Ik zelf ben iemand die de paarden een leven lang houdt en ik blijf met ze bezig (aangepast werk ) tot ze er niet meer zijn.
Maar als je meerdere paarden hebt zoals jullie dan vind ik het heel goed dat je ze naar de slacht brengt, dan in het circuit stopt waar ze uiteindelijk toch bij de slecht eindigen (misschien in Italiƫ??).
Ik zelf zou ze thuis laten inslapen of thuis laten slachten, hebben jullie daar al eens aan gedacht?

Wil je Australiƫ op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:53

ik kan er tegen als mensen een paard willen opkopen bij de slacht... de eigenaar brend zo een paar niet voor niets naar de slacht!
stel dat ik mijn paard naar de slacht breng en ik ben er van pvertuig dat hij dan ook echt egslacht is en een jaar later kom ik hem dan bijvoorbeeld weer tegen Boos! daar moet je toch niet aan denken!
Laatst bijgewerkt door Ing__ op 28-08-03 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Dag lieve mama...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:10

voor slowchat moet je een bepaald aantal berichten gepost hebben....

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:47

ik had het idd over dravers die naar de slacht gaan ja en ik ken meerdere paarden waar nog steeds niks mis mee is en die toch bij de slager weggekocht zijn! (niet iedereen kan ertegen om echt te controleren of het paard wel dood is, wat ik goed begrijp trouwens)
En ik zeg het echt niet als ik er niks over wist.

Een vriendin van mij heeft ook dr paard laten slachten, die kon ook nog beter worden, maar ze wilden toch een andere en konden de kosten van de operatie daarbij niet betalen. Maar dat paard had dus wel beter kunnen worden, dus als iemand hem gekocht had en had laten opereren had ie daar een goed paard aan gehad!

Enne sc is trouwens pas als je je aanmeld nadat je 150 berichten geplaatst hebt (in paardenfora) of voor november 2002 lid was (zoiets was het) oja, volgens mij ook nog als je geld gedoneerd had Knipoog

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 13:04

jamaar het is toch een kleuze van de eigenaatr?? ik vind dat ej die moet respecteren.. en misschien zie je op het eerste gezicht ook wel niet fo er wat mis mee is..

Dag lieve mama...

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 13:07

het is de keuze van de eigenaar ja, maar die kan ook een foute keuze gemaakt hebben.
Als een paard onnodig naar de slacht gedaan wordt respecteer ik die keuze niet en degene die die maakt niet.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 13:15

dat vind ik nergens opm slaan, het zijn jou paarden niet! je weet de achterliggende reden niet waarom het paard geslacht word! kan ook zijn omdat hij mensen aanvalt ofzo.. en dat zie je niet meteen vanaf de buitenkant..

Dag lieve mama...

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 13:27

ja, dat snap ik, als het echt niet anders kan is het toch een goede keus. Dan kan je je paard niet laten lijden, maar ik had het erover als een paard onnodig naar de slacht gedaan wordt.
Bijvoorbeeld dus als ze geen zin hebben een goed huis voor m te zoeken of weet ik veel. Een pony hier in de buurt (was wel oud hoor) is daardoor naar de slacht gegaan. Was zo'n leuke pony voor kleine kinderen, en echt (ik ken die mensen goed en de pony ook) het was puur en alleen omdat ze geen zin hadden die pony te verkopen.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 13:29

ok dat is dan een uiztondering, maar ja als je zo een paard bij de slcah wil opkopen dan staat er niet een bordje bij van mijn baasje wilde geen niuew baas voor me zoeken Lachen

maarja snap jou wel hoor van die leuke kinderpony dat is ook niet leuk, maarja de eigenaars beslissing..

Dag lieve mama...

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 13:40

de eigenaar was best wel een agressieve zuipschuit, die wel vaker van dat soort dingen ineens riep dat ie dat ging doen.
Ik hoop toch dat het voor die pony het beste was, hoewel ik weet dat ie nog jaren met kleine kinderen rond had kunnen hobbelen.
(als ik het had geweten dat ie dat zou gaan doen had ik m gekocht, heel zeker)

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:40

Luek hoor, paard rennen van de slacht. Maar niet als je de eigenaar bent, en een paard kan altijd verborgen gebreken hebbn. Stel Gen gaat nara de slacht, ziet er harstikke gezond uit, maar hij dus problemen van binnen (bloedverlies etc). Ze gaat naar de slacht, heb ik vrede mee, afscheid genomen. Zie ik haar na een paar maanden op een of andere wei staan! Nou dat wil ik echt niet meemaken! Harstikke leuk dat ze blijft leven natuurlijk, maar niet zonder mijn weten! Denken ze een paard te redden, terwijl haar dood enkel wordt uitgesteld en haar laatste weken met pijn en ongemak zijn...

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen en mensen die een paard wel zonder reden (nou ja, zonder goede reden) naar de slacht doen...

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:50

Toen mijn paard eens op de dierenkliniek stond (3 weken lang) was ik daar natuurlijk heel vaak. Ik heb toen meegemaakt dat ze een pony brachten, dat hij koliek had was heel duidelijk. Ik vroeg toen aan de eigenaar "die moet zeker geopereerd worden ?" het antwoord was "nee, ze komen hem zo ophalen" Het paard had "al" vanaf de vorige avond (het was toen middag) koliek. Ik heb gepraat als brugman om die pony nog een kans te geven. Heb het zelf ook meegemaakt ! ernstige koliek die ook als de noorderzon verdween (bij een van mijn paarden, hartslag 114-ik zal het nooit vergeten!, we stonden op het punt om te opereren, toen, zo plotseling als het gekomen was, was het verdwenen- ze heeft het nooit meer gehad en nu praat ik over 15 jaar geleden!) Ik kon ze niet ompraten... achteraf heel erge spijt dat ik geen geld geboden heb, maar ja, ik was toen ook nog maar 15 jaar. In zulk soort gevallen vind ik het wel goed als een paard gered wordt. Ik heb nog heel lang nachtmerries gehad hierover

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:39

ja maar het is dan NIET JOU PAARD! en het is de beslissing van de eigenaar... je weet niet wat daar achter zit... vidn dat je daar respect voor moet hebben en verder ben ik het met Tancreda4
helemaal eens!

Dag lieve mama...

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:50

Sorry hoor, maar sommige pony s kan je best redden van de slacht. Er zitten ook wel eens goede paardjes tussen... Ik heb nu ook een shetje van de slacht gered... Een shetlanderhengstje, een veulen, echt een schat.. ik ben er ook hardstikke blij mee, want hij heeft nu gewoon een leven... Waarom zou je zo n jong ding naar de slacht doen?! okee als hij ziek is ofzo.. maar niet zomaar... trouwens.. de pony kende ik al van mn vriendin, want daar was hij van (haar vader wou dat hij naar de slacht ging)

Citaat:
ruitje zei:

ik breng mijn paard liever naar de slacht dan dat ik haar verkoop..dan weet ik tenminste zeker waar ze terecht komt


Nou ja.. je brengt je pony of paard toch niet naar de slacht toe als je hem of haar een paar jaar hebt gehad... daar heb je dan toch een beetje een band mee en daar zoek je dan toch een goed tehuis voor ALS hij zo nodig weg moet Verward
Als jou vriendje je niet meer wil, brengt hij je toch ook niet naar de slacht.. sjonge jonge.. omdat jij zonodig niet verder wil met je paardje, moet hij maar dood.. nou lekker aardig ben je dan voor je dieren zeg, vind je dat niet een beetje egoistisch ofzo??? Scheve mond

Obelix is gewoon stoer!

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 06:15

Citaat:
ruitje zei:

ik breng mijn paard liever naar de slacht dan dat ik haar verkoop..dan weet ik tenminste zeker waar ze terecht komt


Dat vind ik ook eg raar zeg! Je kunt je paardje neit meer onderhouden, dan moet ie maar naar de slacht Verward Terwijl het nog harstikke gelukkig kan worden bij iemand anders! Ik vind dat wel wat egoistisch hoor!
Ik vind de slacht ook niet zo vreselijke ramp, maar wel als dat op deze manier gebeurt! Bah zeg!
De slacht is voor goede redens. Er zijn nog te veel mensen die hun paard zonder reden (dit is dus geen goede reden vind ik!) naar de slacht doen. Daarom komen die acties dus van slachtpaard redden. En daar kunnen weer paarden de dupe van zijn, die WEL Met een goede reden naar de slacht gaan. Worden met goede bedoelingen gered "want er zijn zoveeel paarden die voro niets naar de slacht gaa" Gevolg dat ze een pijnlijk leven lijden door verborgen verbreken!

Sorry hoor, maar om jou uitsprak kan ik wel erg boos worden! Belachelijk!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 06:20

Ik had mijn eerste pony liever naar de slacht gebracht, Nu had ik hem aan een vriendin verkocht voor heel weinig geld die hem een paar maanden later had verkocht aan een handelaar en uiteindelijk is hij in Italie geslacht..... had ik hem beter zelf naar de slager kunnen doen toch

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:20

Dat zou ik geloof ik ook doen, ik zeg geloof, want ik heb (nog niet) voor de keuze gestaan......Laten inslapen heeft mijn voorkeur, maar ook daar kan ik me alles behalve iets prettigs bij voorstellen. De tweede opties zou voor mij de slager zijn, al zou ik proberen om zelf mee te gaan. Dat lijkt me vreselijk moeilijk maar voor mijn gevoel en in mijn beleving hoort dat erbij. Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Dat wat gijsenkim beschrijft is vreselijk. Ik verdiep me daar niet in maar ik weet dat het gebeurd. Maar dat wil ik in ieder geval nooit.....geen extra lijden!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:55

Wij fokken ook dravers en ik heb er ook al wat een enkeltje dogfood zien krijgen Scheve mond Het is niet leuk, maar vertel mij maar wat iemand wil met een 14 jarige dravermerrie die nooit onder het zadel is geweest, en waar niet meer mee gefokt kan worden? Ik kan zo nog een paar voorbeelden opnoemen (blessures e.d.) waarvoor een paard bij ons naar de slacht zou gaan. Ik vind het niet leuk ofzo, maar soms is er gewoon geen andere optie. Het is nou eenmaal zo dat er in de drafsport een lading geld omgaat, en als jee een paard koopt waar voor de kar niets mee is te beginnen, is het voor een heleboel mensen de keuze heel makkelijk. Ik zelf zie een jong paard liever nog even groeien en eventueel omscholen tot rijpaard, als wanneer ze meteen naar de slacht gaan. Zoals ik nu met Rival bezig ben (voor de kar is ze volstrekt onhandelbaar, onder het zadel is het een schatje Lovers ) En die hoop ik dus ook als recreatiepaardje door te verkopen. Ik geef ze liever nog een extra kans...

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:46

Ik vind niet dat een paard zn levenlang moet dienen, en zodra het niet meer kan dienen afgemaakt moet worden. Dravers kunnen functioneren bij mensen die ze als recreatie paardje willen gebruiken heb dit vaak genoeg zien gebeuren. Ik ken veel mensen die een draver hebben, en er ook veel van houden en er net zo veel plezier van hebben als elk ander recreatie paardje.

Een paard is niet een gebruiksvoorwerp als het niet meer te gebruiken is gooien we het weg, de slacht in dit geval. Want als je dit kan, hou je dan wel van je paarden?

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:54

Ik ken ook genoeg mensen die een draver als recreatiepaard hebben, alleen sommige zijn simpelweg niet geschikt. Ik ken paarden waar je het er waarschijnlijk niet levend mee af zou brengen als je die onder het zadel zou rijden. Sommige dravers zijn gewoon kapot, in hun hoofd. Er is zoveel gebeurd dat ze het niet kunnen verwerken en die worden gewoonweg levensgevaarlijk. Maar uiteraard zijn er genoeg dravers die prima als recreatiepaard kunnen functioneren, ik kan er zo tien voor je opnoemen, waaronder een fokproduct van ons Sommige mensen willen er alleen niet de energie insteken die het nodig heeft...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 11:11

gaan we ook gelijk alle koeien, schapen, varkens en kippen redden?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 11:13

stef schreef:
gaan we ook gelijk alle koeien, schapen, varkens en kippen redden?

met een paard heb ik iets meer mee. Als ik zou kunnen, en het dier is gezond dan zou ik zo'n beest best willen redden. Ik maak onderscheid en dat doen alle mensen. De meeste mensen onderscheiden zich in mensen en (andere dieren). Ik tel bij de mensen ook nog honden en paarden. Van de rest (probeer ik) distantieer ik me, want je kunt niet alles redden. Maar ergens zou ik dat ook best willen.

De hond is de betere mens

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 11:15

Het gros van de paarden belandt niet voor niets bij de slacht...
Je moet van goede huis komen om de goede eruit te pikken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 11:17

Sjuimpje schreef:
Het gros van de paarden belandt niet voor niets bij de slacht...
Je moet van goede huis komen om de goede eruit te pikken.

yep, geheel mee eens. Anders loop je het risico er geld in te steken en het dier alsnog te moeten afvoeren. En dan kun je nog niet in de kop kijken van een paard. Dan kan hij fysiek nog zo deugen maar bijvoorbeeld bloedlink zijn.

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, Jihama, kaatje77 en 36 bezoekers