Op welke manieren aan de teugel rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Op welke manieren aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-03 22:29

Ik ben nog niet zo bekend met het aan de teugel rijden van een paard. Ik ben er wel zoveel mogelijk over aan het lezen want als ik er aan wil beginnen, wil ik het ook echt goed doen.
Nu heb ik al verschillende manieren gehoord, en niet allemaal vind ik even goed lijken.
Van iemand heb ik geleerd om op de buitenteugel een druk te hebben en met de binnenteugel een soort van kneepjes Verward te geven en daarbij de benen er goed bij dus. Ook moest ik mijn handen hoger en bij elkaar houden.
Bij iemand anders leerde ik mijn armen juist weer wat breden en lager te houden en op beide teugels een druk geven om daarna wanneer er een reactie op komt de handen bij elkaar te doen en ruimte geven.
Zelf ga ik veel meer in de richting van 2e manier op.
Ik hoop dat ik het goed uitgelegd heb, zo niet dan moeten jullie dat even melden.
Dan ook nog mijn vraag is op welke manier jullie je pony of paard aan de teugel rijden en waarom op die mannier?

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)



Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:10

allereerst, ik heb een bloedhekel aan de term 'aan de teugel', dat klinkt nl als een doel op zich terwijl nageeflijkheid het gevolg EN een voorwaarde is voor een goed lopend paard.

Ook mis ik hierbij volledig de rol van je benen. Een paard loopt alleen maar 'aan de teugel' als hij van achter naar voren wordt gereden, dus met impuls. Pas dan kun je dat voor rustig opvangen met een soepele hand, waardoor hij nageeft.

Dit is alleen bijna niet uit te leggen achter een beeldscherm, het is een gevoel dat je moet ontwikkelen. De grote kunst is om de 'looplust' die je opwekt om te buigen naar impuls, en dit voor te begrenzen zodat je paard je hand gaat volgen. Als je het eenmaal beheerst, is het zo vanzelfsprekend dat je het niet meer kunt uitleggen, ook al omdat ik zelden op paard zit dat niet nageeft op de combinatie been-hand.

Verder ben ik absoluut geen voorstander van je handen breed en laag zetten, dat komt toch vaak neer op in de krul trekken. Gewoon je handen op de plaats houden.

een aardige link http://www.paardenidee.tmfweb.nl/paardrijden-6.htm

MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:41

[quote="Lielle"]
Verder ben ik absoluut geen voorstander van je handen breed en laag zetten, dat komt toch vaak neer op in de krul trekken. Gewoon je handen op de plaats houden.

Klopt, ik vind het ook zo slecht als je je handen laag houdt op zijn schouders dat is meer wringen dan aan de teugel rijden, je kan niet in een keer een paard echt aan de teugel rijden, je hebt daar geduld voor nodig, je moet het vertrouwen en respect van je paard winnen Ach gut .
En het is niet bij iedereen hetzelfde hoe je je paard aan de teugel kan rijden, ik heb de manier :
Druk op beide teugels, in het begin nog op de volte..
De volte af en toe sluite en af en toe contrastelling vragen, verder ophoudingen maken, vooral met de buiten hand. Als je voelt dat het paard ontspant, los laat, meteen een beetje ontspannen, komt hij dan weer omhoog, een kleine ophouding maken..
Ik kan het verder eigenlijk niet uitleggen omdat ik je paard nog nooit heb gezien, ik dnek dat je het beste in het begin priveles kan nemen om het een beetje aan te leren..
Iniedergeval heel veel succes ermee! OK dan!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 09:12

Elk paard is anders. Normaalgesproken zou ik meer naar de eerste manier neigen die je beschrijft. Maar ik heb er thuis ook een staan die je in het begin meer als op de tweede manier moet rijden.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:30

is het niet gewoon zo dat je paard van zelf aan de teugel gaat lopen als je zelf goed rijd? mijn paard gaat van zelf aan de teugel lopen en dat heb ik zo gekregen door hem op de volte te zetten en je maakt de volte kleiner en je laat hem zijn passen grooter maken zo krijg je hem goed aan het been de consentratie van hem loopt ook op en ontspand zich ook beter zo dra je recht uit gaat..dit kun je aan voelen want je krijgt een langere en een betedere "zweef" moment, dit is pretiger als voor jou als voor hem!

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:32

oja als je hem goed aan het been hebt en hij komt omhoog met zijn hoofd hoef je alleenmaar een beetje been te geven en hij loopt weer goed

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:54

ja, dat klopt ALS je zelf dat gevoel eenmaal kent. Maar dat moet je wel eerst aanleren, en dat is de vraag nu juist.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 11:12

Lielle schreef:
allereerst, ik heb een bloedhekel aan de term 'aan de teugel', dat klinkt nl als een doel op zich terwijl nageeflijkheid het gevolg EN een voorwaarde is voor een goed lopend paard.

Ook mis ik hierbij volledig de rol van je benen. Een paard loopt alleen maar 'aan de teugel' als hij van achter naar voren wordt gereden, dus met impuls. Pas dan kun je dat voor rustig opvangen met een soepele hand, waardoor hij nageeft.

Dit is alleen bijna niet uit te leggen achter een beeldscherm, het is een gevoel dat je moet ontwikkelen. De grote kunst is om de 'looplust' die je opwekt om te buigen naar impuls, en dit voor te begrenzen zodat je paard je hand gaat volgen. Als je het eenmaal beheerst, is het zo vanzelfsprekend dat je het niet meer kunt uitleggen, ook al omdat ik zelden op paard zit dat niet nageeft op de combinatie been-hand.

Verder ben ik absoluut geen voorstander van je handen breed en laag zetten, dat komt toch vaak neer op in de krul trekken. Gewoon je handen op de plaats houden.

een aardige link http://www.paardenidee.tmfweb.nl/paardrijden-6.htm


Helemaal mee eens.
Trouwens dat stukje met handen breed en laag zetten: dat is gewoon de boel vast zetten: Niet doen dus! (tenminste dat is mijn voorstelling ervan)

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-03 11:28

Ja, ik weet eigenlijk wel dat ik dit nu verkeerd heb geformuleerd. Ik weet dat je meer met je benen moet rijden en dat het niet een doel is maar dat je het krijgt uit ontspanning envoorwaarts zijn. Ik weet alleen niet hoe ik het anders moet noemen.
Ik ben er op de pony's die ik rijd (1 manegepony en 1 pony waar ik 1 of 2 keer in de week op mag rijden) niet echt veel mee bezig. Ik wil ze eerst ontspannen hebben lopen. Maar wanneer ze ontspannen lopen wil ik wel graag weten wat ik nou juist wel of niet moet doen om haar "goed te doen lopen" (ik zal het aan de teugel maar niet meer gebruiken Tong uitsteken)
Ik ben er dus opzich best mee bezig maar voornamelijk in mijn hoofd. Ik wil het graag goed doen en als ik op een pony rijd die daar eigenlijk heel makkelijk in is, dan rijd ik toch liever met heel licht contact en dat de pony de neus naar voren (of misschien licht naar beneden) steekt dan dat ik aan de teugels zit.
Maar aangezien ik nu steeds vaker een stukje verder wil dan na 7 jaar nog niet een pony lekker nageeflijk kunnen laten lopen wil ik er wel mee bezig zijn. Eerst in mijn hoofd maar later ook als ik op de pony zit.
De meeste mensen zeggen dat ik te lief ben voor pony's, en te bang ben om ze pijn te doen, maar ik wil niet vechten om ze aan de teugel te laten rijden. Ik hoop dat jullie mijn doel van dit topic begrijpen en ook begrijpen dat ik dit dus allemaal in mijn hoofd zit te doen en hopelijk ooit genoeg erover weet om de pony niet te hinderen en die goed te laten kunnen lopen.
Ik heb geen mogelijkheid tot prive les helaas ookal zou dat denk ik wel de beste methode zijn.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 11:39

gebruik maar nageeflijk rijden Haha! en ik begrijp heel goed waar je mee bezig bent. Complimenten trouwens voor de benadering. Het probleem is alleen dat dit gevoel bijna niet over te brengen is, IRL al niet en zeker niet achter een PC. Die pony waar je wel eens op rijdt, van wie is die? Wellicht kan hij/zij je wat helpen.

Maar het principe iis en blijft simpel: je drijft je pony naar voren en dat vang je voor op. Door je hand daarin soepel te houden voel je of je pony zijn mond ontspant. Op dat moment ontspan je zelf ook en meestal laat je pony dan zijn hals ook zakken. Dat is het principe van nageeflijkheid.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:51

Over het algemeen ga ik met Lielle mee,
er is enkel een klein puntje waar ik het niet mee eens ben.

Het wordt erg snel aangenomen dat handen laag en breed, hetzelfde is als je pony naar beneden "trekken".
Dit is dus niet waar, vind ik persoonlijk. Zolang je je handen niet vastzet en blijft meegaan met de bewegingen etc, is er geen probleem.
Het is natuurlijk wel zo dat de verleiding heel groot is om je handen wél vast te zetten.
Ik zelf rijd het paard wat ik rijd eerst met lage en brede handen, en pas daarna zet ik mijn handen hoger en bij elkaar. Nog nooit problemen mee gehad.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:57

Lielle schreef:

Verder ben ik absoluut geen voorstander van je handen breed en laag zetten, dat komt toch vaak neer op in de krul trekken. Gewoon je handen op de plaats houden.


Ik moest (nu niet meer) in de les weleens 2 sec mijn handen alleen breed zetten (dus niet laag) en dan weer bij elkaar. Is dit dan ook slecht? Mijn instructrice vertelde nl dat het voor het paard zo makkelijker is om nageeflijk te worden ( dat hij er als het ware een beetje "inzakt", ik weet niet hoe ik dit anders moet verwoorden). Is dit juist? Het hielp namelijk wel.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 22:44

Je moet je er eigenlijk niet teveel mee bezig houden om dat hoofd in die krul te krijgen, maar gewoon het paard actief krijgen.
Met manege-paarden kan dat wat lastiger zijn, omdat je ze en niet zo vaak rijdt en ze toch wat minder aan de hulpen zijn dan eigen paarden, maar het moet wel allebei op dezelfde manier Knipoog
Als je er geen goede begeleiding bij hebt, zou ik zelf niet beginnen aan handen breed en laag zetten, omdat je dan je handen sneller vastzet en het paard misschien wel z'n hoofd naar beneden doet maar verder niks in z'n lijf veranderd.
Ik begin altijd met veel schakelen, met losstappen al, gewoon rustig stappen en een keertje been geven dat hij wat harder moet en dan weer rustig op je zit opvangen. Als het paard dan goed op jou reageert (dat kan een kwartier duren, dat kan 3 kwartier duren) vind ik het het fijnst om op voltes verder te gaan (niet heel de tijd hetzelfde rondje, maar niet te lang rechtuit blijven gaan) en dan soms een keer een volte openen/sluiten en het paard proberen goed met stelling/buiging te laten lopen. In het begin ben ik eigenlijk niet zo met die stelling bezig, want zolang het paard niet op je been reageert, kan hij geen stelling aannemen ook. Als het goed is geeft het paard dat vanzelf na, al zal de 1 dan meer doen als de ander. Maar ga je niet op het hoofd concentreren, blijf er gewoon aan rijden, dat het paard voorwaarts blijft en goed op jou reageert, meteen als je been geeft moet hij weg (en dat kan elk paard.. alleen sommige moet je wat meer overtuigen Haha!)
Als je eenmaal het gevoel hebt hoe het paard goed loopt (en dat voel je heel duidelijk) dan gaat het waarschijnlijk daarna een stuk makkelijker, want dan weet je waar je naartoe werkt.

Ik weet niet of het ook voor jou geldt, maar ik gebruikte een tijd (een jaar o.i.d.) terug bijna nooit m'n zweep als ik aan het rijden was. Inmiddels heb ik mezelf geleerd, dat ik die zweep niet voor niets heb en als ik in het begin gewoon een tik erbij geef als het paard niet op m'n been reageert, heb ik de zweep daarna nauwelijks nodig. Terwijl als je je zweep weinig gebruikt, je hem heel de les nodig blijft hebben meestal..

Denk eigenlijk niet dat je veel aan mijn verhaal hebt (ben ook maar manege-ruiter) maar ik denk dat ik wel ongeveer hetzelfde bezig ben met rijden als jij, dus misschien herken je wel dingen in mijn verhaal Lachen

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 23:29

Misschien moet je eens aan iemand met een makkelijk nageeflijk te rijden paard vragen of je het op zijn/haar paard eens mag proberen. Gewoon een gevorderd iemand die je ermee kan helpen/aanwijzingen kan geven.
Heb ik ook gedaan, gewoon gereden op een pony die netjes op je been na geeft, de persoon van wie het paard is kan je helpen want hij/zij kent zijn paard en weet dus precies wat je moet doen.
Zo kan je zo'n beetje voelen hoe het voelt ( *LOL* moeilijk uit te leggen) als een paard echt nageeft.
In manegelessen valt het moeilijk te leren, en als je zelf niet weet hoe het werkt is het best moeilijk zelf je paard los te maken etc.
Het enige dat ik geleerd had was bokken uitzitten, sturen, remmen en als dat goed ging kreeg ik weer een andere pony onder mijn gat om daar weer mee verder te gaan maar ik had dus nog nooit op een paard gezeten die echt nageeflijk liep.
Hoe kon ik dan een paard nageeflijk rijden die dat nog nooit gedaan had, als ik zelf niet wist hoe het voelde, of hoe ik het moest doen en als ze het dan deed, of ik wel het goede gevoel erbij had. Haha!
Toen heb ik dus een paar keertjes op het paardje van iemand anders gereden en daar heb ik heel veel van geleerd.

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 23:33

Een echte flinke trekbok kun je best eens met je handen laag en breed hem er doorheen werken. Dat is beter dan met je handen 10 cm boven de schoft 10 cm uitelkaar te gaan lopen trekken.

Bijna alle aanleuningsfouten komen voort uit het niet aan het been zijn, pas als hij aan het been is kun je gaan rijden en dan kun je hem naar de hand toerijden. Daarvoor kun je echt heel erg weinig.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 09:03

Voor iedereen die hierboven zegt dat breed rijden soms toch wel nuttihg kan zijn, ik had er ook bij gezet dat het VAAK op in de krul trekken neerkomt. Maar als uitgangspunt ben ik er geen voorstander van, en iemand die het gevoel nog niet kent zou ik het zo ook niet willen aanleren.

Faustie en AnnaBabs, waarom moesten/deden jullie het dan zo? En wat versta je onder breed? 30 cm, 15 cm, 50 cm?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 11:15

Er is maar 1 manier om je paard nageeflijk of aan het bit te rijden en dat is met 2 benen van achteren naar voren, waarbij je van voor licht weerstand biedt en je paard het bit zachtjes uit je hand laat kauwen.

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 12:46

Als je voelt dat het paard ontspant, los laat, meteen een beetje ontspannen, komt hij dan weer omhoog, een kleine ophouding maken..

Ik snap dit nooit zo goed, meteen een beetje ontspannen krijg wel eens de opmerking dat ik dan teveel vasthoudt. Wat bedoel je nou met een beetje ontspannen? Oké, hoofdje gaat naar beneden, terwijl je dus geen druk op de teugels voelt, dat heb ik toch goed? En wat dan? Je moet toch wel (zachtjes) met je ringvinger blijven spelen, maar dan minder dan eerst ofzo? Je moet je armen niet naar voren doen, zodat je meer geeft. Als het goed is blijven je handen toch min of meer op dezelfde plaats. Moet je je hand openen? Verlies je dan niet het contact?? Kan iemand dit mij uitleggen? Verward

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 13:33

Lielle schreef:
Voor iedereen die hierboven zegt dat breed rijden soms toch wel nuttihg kan zijn, ik had er ook bij gezet dat het VAAK op in de krul trekken neerkomt. Maar als uitgangspunt ben ik er geen voorstander van, en iemand die het gevoel nog niet kent zou ik het zo ook niet willen aanleren.

Faustie en AnnaBabs, waarom moesten/deden jullie het dan zo? En wat versta je onder breed? 30 cm, 15 cm, 50 cm?


Toen ik mijn pony dit aan het leren was, moest ik het van mijn instructrice een paar keer doen (NIET laag, alleen breed). Zij zei dat het dan voor hem makkelijker was om er als het ware in te zakken...het hielp wel. Ik nam aan dat zij wel wist waar ze het over had...
Maar daarom was mijn vraag ook of ALLEEN breed zetten ook erg was? ik heb mijn handen toen niet vast gezet..alleen een cm of 30 uit elkaar voor 2 sec.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 15:35

Odessa1 schreef:
Als je voelt dat het paard ontspant, los laat, meteen een beetje ontspannen, komt hij dan weer omhoog, een kleine ophouding maken..

Ik snap dit nooit zo goed, meteen een beetje ontspannen krijg wel eens de opmerking dat ik dan teveel vasthoudt. Wat bedoel je nou met een beetje ontspannen? Oké, hoofdje gaat naar beneden, terwijl je dus geen druk op de teugels voelt, dat heb ik toch goed? En wat dan? Je moet toch wel (zachtjes) met je ringvinger blijven spelen, maar dan minder dan eerst ofzo? Je moet je armen niet naar voren doen, zodat je meer geeft. Als het goed is blijven je handen toch min of meer op dezelfde plaats. Moet je je hand openen? Verlies je dan niet het contact?? Kan iemand dit mij uitleggen? Verward


Als het goed is en je paard idd ontspant en loslaat kan jij gerust je hand iets openen en naar voren brengen. Het paard zal dan je hand volgen. Dit is juist de bedoeling. Maar er moet altijd contact blijven, ook als je paard zich ontspant. Er is contact, maar amper gewicht.
Er blijft dus gewoon contact tussen je hand en het mond van het paard. Als alles goed is.


Lepeltje:
Citaat:
Misschien moet je eens aan iemand met een makkelijk nageeflijk te rijden paard vragen of je het op zijn/haar paard eens mag proberen. Gewoon een gevorderd iemand die je ermee kan helpen/aanwijzingen kan geven.


Ze heeft laatst op Magic gezet. Alle knopjes zitten er bij Magic toch echt op.
Magic liep best netjes, maar toch zou ze er iets meer aan mogen rijden. Want Magic kan alles, wil ook alles voor je doen, maar je moet wel duidelijk zijn. Het gaan niet vanzelf Knipoog

Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 10:54

Kyra schreef:
Trouwens dat stukje met handen breed en laag zetten: dat is gewoon de boel vast zetten: Niet doen dus! (tenminste dat is mijn voorstelling ervan)


Hier ben ik het niet mee eens. Fleury heeft het geheel alleen niet echt goed opgeschreven. Ik ben hier wel een voorstander van. Ik heb zowel de druk methode als de kneepjes methode bij de pony waar ik op rijd gebruikt, pas toen ik et mijn handen breed en laag ging rijden, en dus de manege pony waar ik op reed IN HET BEGIN laag diep en rond ging rijden, kwam hij pas echt goed over de rug, eerst deed hij dat niet en had hij een verschrikkelijke valse knik in zijn nek NIET GOED DUS!

tijdens het losrijden is het de bedoeling dat je je handen inderdaad laag en breed houd. Zo laat je je paard weten dat hij moet zakken. Vervolgens als hij dan ook WIL zakken, dan laat je hem ook helemaal gaan, hij komt dan lekker laag en ontspannen, de hele spier die van de nek naar de staart loopt is gestrekt, lijkt mij de beste manier voor het losrijden!
Is je paardje helemaal lekker los, dan ga je ook bezig met het paard op te richten, en dan is er niks meer laag en breed aan, dan zijn de handjes gewoon netjes bij elkaar, en het paard loopt hoog precies zoals het hoort.

Eerlijk gezegd zie ik dit liever als kneepjes, want eigenlijk zit je je paard dan jiust om de seconde in de mond, en dat is ook niet fijn, de enige reden waarom het paard nu zakt is omdat hij afwil van die kneepjes. bovendien, er word gezegd dat je je handen makkelijk vastzet bij laag en breed. Maar bij kneepjes geven of je buitenteugel etc er goed bijhouden krijg je veel sneller de nijging om te gaan zagen.

er is niks mis met laag en breed, zolang je ze als ze willen komen ook maar wel laat gaan en ze laat zakken! zou dat laag en breed echt zo dwangmatig zijn, dan zou het paard bij het laten gaan en laten zakken ECHT wel weer omhoog komen, want als een paard echt iets niet wil, dan laat hij het zich echt niet afdwingen!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 11:04

trouwens als ik het erover heb dat ik het paardje dan laag diep en rond in stel, betekend niet dat ik het zo opgerkropt doe als anky... maar zo...

Afbeelding

hier lijkt mij weinig dwangmatigs aan, maar gewoon pure ontspanning...

Ziet er ook veel beter uit dan een paar maanden terug :

Afbeelding

de buitenteugel druk, binnenteugel kneepjes methode die dus bij dundee absoluut niet werkte

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:30

Ik heb mijn handen naast de schoft en nooit over de hals heen (was een fout die ik voorheen vaak maakte, in een wending mijn buitenhand over de hals brengen). Ik denk ook niet dat ik mijn handen vast zet. Dit alles is op advies van mijn instructrice en ik ben er zeer tevreden over. Het enige waar ik op moet letten is dat ik niet te zacht ben met mijn handen, ik heb nogal de neiging om ze heel open te houden en er weinig tot niets mee te vragen. Niettemin heb ik een paardje wat heel mooi contact zoekt, dwz, als ik mijn teugels niet op contact heb gaat ze naar voren, naar beneden tot ze wel contact mer mijn handen kan maken. Pas als ze daarin ook lekker ontspannen en voorwaarts is pak ik haar wat meer op en rij ik die 'krul' er wat meer in door mijn teugels korter te nemen.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:34

Oh ff vergeten, hierbij heb ik natuurlijk wel mijn been er goed aan. Het echte nageven (als ik dus mijn teugels alweer op maat heb) doet ze op mijn binnenbeen. Dwz, ik leg (voornamelijk op de volte) mijn binnenbeen eraan en ik voel haar hoofdje zakken en haar meer om mijn binnenbeen gaan buigen, hierbij moet ik af en toe een klein beetje bijtikken met mijn zweep om de achterhand voldoende actief te houden. Ze heeft namelijk wel eens de neiging om voor 'in de krul' te gaan lopen en vervolgens die achterhand erbij te laten hangen.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:09

Shiloh"]
[quote="Kyra schreef:
Trouwens dat stukje met handen breed en laag zetten: dat is gewoon de boel vast zetten: Niet doen dus! (tenminste dat is mijn voorstelling ervan)


Hier ben ik het niet mee eens. Fleury heeft het geheel alleen niet echt goed opgeschreven. Ik ben hier wel een voorstander van. Ik heb zowel de druk methode als de kneepjes methode bij de pony waar ik op rijd gebruikt, pas toen ik et mijn handen breed en laag ging rijden, en dus de manege pony waar ik op reed IN HET BEGIN laag diep en rond ging rijden, kwam hij pas echt goed over de rug, eerst deed hij dat niet en had hij een verschrikkelijke valse knik in zijn nek NIET GOED DUS!

tijdens het losrijden is het de bedoeling dat je je handen inderdaad laag en breed houd. Zo laat je je paard weten dat hij moet zakken. Vervolgens als hij dan ook WIL zakken, dan laat je hem ook helemaal gaan, hij komt dan lekker laag en ontspannen, de hele spier die van de nek naar de staart loopt is gestrekt, lijkt mij de beste manier voor het losrijden!
Is je paardje helemaal lekker los, dan ga je ook bezig met het paard op te richten, en dan is er niks meer laag en breed aan, dan zijn de handjes gewoon netjes bij elkaar, en het paard loopt hoog precies zoals het hoort.

Eerlijk gezegd zie ik dit liever als kneepjes, want eigenlijk zit je je paard dan jiust om de seconde in de mond, en dat is ook niet fijn, de enige reden waarom het paard nu zakt is omdat hij afwil van die kneepjes. bovendien, er word gezegd dat je je handen makkelijk vastzet bij laag en breed. Maar bij kneepjes geven of je buitenteugel etc er goed bijhouden krijg je veel sneller de nijging om te gaan zagen.

er is niks mis met laag en breed, zolang je ze als ze willen komen ook maar wel laat gaan en ze laat zakken! zou dat laag en breed echt zo dwangmatig zijn, dan zou het paard bij het laten gaan en laten zakken ECHT wel weer omhoog komen, want als een paard echt iets niet wil, dan laat hij het zich echt niet afdwingen!
[/quote]

Als ik dit lees stel ik me voor: gestrekte armen, handen naast de schoft, naar beneden gedrukt; oftewel vast zetten van de armen en een gespannen zit aannemen.

Wat jij vertelt over handen volgen, neus naar beneden uitleggen, leg ik naar mijn klanten anders uit. Als zij met een valse knik rijden zeg ik dat ze meer naar de hand toe moeten rijden en de handen juist meer naar voren moeten zetten, zodat het paard "naar de handen toe gedreven" wordt. Misschien een beetje krom uitgelegd. Maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Het komt erop neer dat het paard de hand naar beneden zal volgen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers