Zenith dekens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Zenith dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 22:02

Ik heb zelf vorig jaar een Zenith-winterdeken voor mijn arbiertje gekocht. We hebben hebben hem toen omgedaan, deze deken kan alleen maar over het hoofd, er zitten geen voorsluitingen aan. Een complete hysterie brak uit op het moment dat de deken over het hoofd moest, toch de deken omgekregen, en toen gelijk maar twee dagen laten zitten, ik durfde hem er echt niet meer af te halen. Maar de deken zat wel erg goed, het is een voorgevormde deken. Ik heb de deken voor opengeknipt en erg toen afgehaald. Die deken heb ik laten maken en er gespen op laten maken. Het paard was toen twee en deze deken past haar nu niet meer. Mijn vraag is nu heeft iemand ook dit soort ervaringen met dit soort dekens en wat hebben jullie toen gedaan.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:10

Ik heb voor al mijn arabieren zenith dekens, ik zweer erbij, wil nooit meer wat anders. Perfecte pasvorm, schuift niet, en laat ook de manen heel (!!). Ik heb eigenlijk nooit problemen met het om- en afdoen van de dekens, sommige paarden vinden het doodgewoon, anderen vinden het in het begin een beetje eng. Hou de deken ondersteboven, zodat alleen het smalle borststuk over hun hoofd moet, je linkerarm erdoor, peentje in je linkerhand, deken voorzichtig over het hoofd trekken als je paard op het peentje staat te kauwen. Vooral geen snelle, onverwachte bewegingen maken, dan is er 99 van de 100 keer niks aan de hand. Desnoods doe je je paard een halster om, doe je het touw alvast door de deken heen (de halsingang dus), zodat je, terwijl je paard op de peen staat te kauwen en je de deken voorzichtig over het hoofd doet, je tegelijkertijd het halstertouw kunt vasthouden en zo kunt voorkomen dat je paard achteruit stiert. Het is een kwestie van oefenen, en met wat geduld en vooral veel lieve woordjes en beloningen, is het meestal zo gepiept. Niet meteen opgeven en je deken kapot knippen hoor !

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 22:12

Maar wat is nu het voordeel dat de deken geen borstsluiting heeft. Mijn paard heeft ook geen last gehad van de borstsluiting.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:40

Je raakt misschien wat stabiliteit in de ligging kwijt. Als de borstsluiting goed zit, hebben ze daar geen last van, maar vind je het niet zonde dan, om je dekens kapot te moeten knippen ?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 11:35

Nee, want het is veel makkelijker om de deken op een normale manier op mijn paard te leggen. De deken wordt 's ochtends door een ander op het paard gelegd en die wil ik 's ochtends vroeg in de druk ook niet opzadelen met allemaal problemen.

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:55

Ik heb ook 2 zenith dekens en vind ze fantastisch. Gebruik ze ook al jaren.
Mijn arabier maakt het ook niks uit dat het over zijn hoofd om gaat. In het begin was het wel eng maar hij heeft het vertrouwen dat als ik zeg dat het okee is dan is het okee! en nu steekt hij als het waree zijn hoofd er zelf al doorheen Knipoog

Vraagje aan Sabiy!
Als het erg koud wordt doe ik er vaak nog een deken (soms 2) overheen..hoe los jij het op..vind de dekens nl niet erg dik/warm.

Mijn paardje had gisteravond zijn haren al overeind staan.....tis een koukleum

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:10

Hoi Deetje,
Die dekens zijn warmer dan je denkt hoor ! Als mijn paarden ze om hebben, en ik voel met mn hand eronder, voelen ze altijd aan als kacheltjes. Ik gebruik zelf nooit extra dekens, een Zenith is meer dan genoeg. Dus ik kan je eigenlijk niet echt een antwoord op je vraag geven, ik heb nooit het probleem gehad dat mn paarden het ondanks de Zenith nog steeds koud hadden...
Ook ben ik eigenlijk tegen het dubbel inpakken van je paard, met twee of drie dekens. Het probleem is, dat als je gaat rijden of iets dergelijks, je de dekens af moet halen, en hoe meer dekens ze ophebben, hoe groter dan het temperatuurverschil is. Als mijn paarden niet genoeg hebben aan 1 Zenith, dan maken ze zelf maar een beetje extra haar aan hoor ! Maar zonder gekheid, ik heb er nog nooit een zien rillen of bibberen onder een Zenith. Belangrijk is wel, dat je geen tocht hebt in je stal !! (daar helpen geen 10 dekens aan namelijk).

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:12

oh ja, ik hoef trouwens ook bij de meesten alleen maar de deken op te houden, ze steken zelf hun koppie er doorheen.

En Coby, als je het geen probleem vindt om je dekens kapot te knippen, waarom dan je vraag ?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 20:12

Ik vind het natuurlijk wel zonde om dekens kapot te knippen, misschien komt het inderdaad wat krom over. Wou eigenlijk alleen maar weten of er ook paarden zijn die er geen problemen mee hebben, maar na jullie antwoorden denk ik dat het toch voor het grootste gedeelte te maken heeft met het vertrouwen wat mijn paard nog niet in mij heeft.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:15

Ok, en waar kan je deze wonderdekens kopen? Knipoog

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:19

De meeste paarden kun je bijna alles leren. Het omdoen van een "gewone" deken (met borstsluiting) moet je ze ook leren, toch ? Dus kun je ze ook leren dat zo'n ding over hun hoofd gaat. Het is belangrijk dat je het rustig doet, zonder al teveel omhaal en vooral geen stress en zenuwachtig gedoe, juist daar wordt je paard nerveus van. Met wat oefening zal jouw paard het ook heus wel leren, vaak lijkt het ernstiger dan het achteraf blijkt te zijn. Natuurlijk kun je kiezen voor de "makkelijke" weg, door de boel kapot te knippen en er voorsluitingen op te zetten, maar nodig is dat beslist niet (of je moet zo'n vreselijk kopschuw paard hebben dat alles eng vindt en niks en niemand vertrouwt, maar daar zijn er gelukkig niet veel van). En vergeet niet, je hebt een arabier, en die kun je alles leren !!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:19

Goede dekens, maar waarom doe je in vredesnaam een 2 jarige een deken op? Ik ben van mening dat ze pas dekens op moeten als ze flink in de arbeid staan. Anders kan een dier helemaal niet uitharden.
Mijn arab heeft op z'n 5e pas voor het eerst een deken op gehad, en het is een sterk, oergezond dier.
Ik heb ook een merrie gehad die al vanaf haar 2e onder dekens stond, en die was zo ziekelijk als wat haar hele leven (nu is ze 19).

En ik denk dat het paard schrikt omdat ie niets 'vreemds' gewend is. Bij mijn arab kan ik dekkleden over hem heen leggen (ook over het hoofd), en hij blijft nog rustig.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 20:31

Ze had, toen ik haar vorig jaar kocht geen winterhaar. Ze had bij de fokker in een groepsstal gestaan. Op de plaats waar ze nu staat, staat ze ´s zomers dag en nacht op het land en ´s winters overdag in het land en ´s nachts op stal. Ik heb haar in de winter gekocht en een hele dag zonder winterhaar op het land was te koud. Ze viel heel erg af en daarom heb ik toen een winterdeken voor haar gekocht. Ik ben het helemaal met je eens dat je een paard wat niet intensief bereden wordt geen deken op hoeft om te doen. Maar ik denk wel dat zelfs een twee-jarige het ´s winters wel eens koud kan hebben en dan is een deken toch wel lekker (dit bedenk ik, weet niet wat het paard vindt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:36

Als een paard steeds in de warmte gestaan heeft, kan ik het me voorstellen.
Maar normaal, niet.
Een 2 jarige (of welke keeftijd ook)die gewend is buiten te staan heeft het niet koud.
Daar heeft hij zijn wintervacht voor.
En hij maakt net zoveel haren aan als dat hij nodig heeft.
Dat wij mensen van die raar geschapen dingen zonder haar zijn en het koud hebben, wil dat niet zeggen dat paarden dat ook hebben Lachen

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:37

batje schreef:
Ok, en waar kan je deze wonderdekens kopen? Knipoog

kuch Knipoog

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:53

Hi,

De Zenith dekens zijn fijne dekens met een geweldige pasvorm. Het omdoen is even een handigheidje, went vanzelf.

Vind echter dat ze wel 2 minpintjes hebben:
* Ze zijn niet waterdicht (ook niet verkrijgbaar met deze pasvorm)
* En de bilkoorden worden er erg makkelijk af gebokt

Maar verder zijn het echt Toppie dekens. Werkelijk een aanrader.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 20:53

Ik heb ze gekocht bij Divoza in Leek, maar dat was volgens mij een eenmalige actie. Je kunt ze ook kopen bij Flaxman Arabians (volgens mij goed geschreven). Dit is een speciaalzaak voor arabieren in Brecht (Belgie). Ze hebben ook een postorderbedrijf en internetadres (www.flaxmanarbians.nl).

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:55

dank je! Lachen

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 21:12

Was inderdaad wel vervelend voor je, helemaal geen antwoord op je vraag! Ze zijn niet eens zo verschrikkelijk duur, 125 euro. Da´s best veel geld maar niet voor zo´n deken.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:14

Dune schreef:
* En de bilkoorden worden er erg makkelijk af gebokt


Oh ? Nog nooit gemerkt.... Die dingen liggen perfect, en of een paard er nou mee staat, ligt, rent, rolt, bokt, springt, of wat dan ook doet, ze verschuiven geen centimeter.., en los gaan ze al helemaal niet (tenminste....niet bij mij)

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:49

Moet eerlijk zeggen dat ik een beetje teleurgesteld was na het zien van de foto's op Flaxman.nl. Zien er helemaal niet zo geweldig uit :{
Daar zijn ze trouwens 83E

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 20:49

Ze zijn inderdaad veel goedkoper dan ik dacht, ik heb er bij Divoza echt veel te veel voor betaald. De dekens zien er op de foto's misschien niet zo flitsend uit, maar zitten doordat ze helemaal voorgevormd zijn perfect. Ik had bij een regendeken van Bucas heel erg snel last van schuurplekken, deze deken heeft er de hele winter (als het buiten droog was) opgezeten, helemaal geen schuurplekken. Ook zijn ze bij de schoft laag uitgesneden zodat je daar ook geen last krijgt van schuurplekken.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:54

Harry's Horse heeft (of had) ze ook.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 21:22

Maar Harry's Horse is toch een merk, heeft die ook dezelfde soort dekens?

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:56

De Zeniths komen uit Amerika, en worden naar Europa verscheept en daar verkocht door een handjevol ondernemers, waaronder Flaxman Arabians (Belgie) en Harry's Horse. Maar het zijn allemaal dezelfde dekens, en ze komen allemaal uit de States.