meer buiging in de gewrichten ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
highlight

Berichten: 143
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: utrecht

meer buiging in de gewrichten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 13:29

met wat voor oefeningen krijg ik het voor elkaar dat mijn paard meer buiging in zijn gewrichten krijgt? Hij loopt goed ontspannen en nageefelijk en gebruikt zijn rug goed.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 21:29

In de gewrichten? In de spieren toch? of heb ik iets gemist Haha!?
Voor meer buiging moet je eerst zorgen dat je paard soepeler word. Rij dus veel tempowisselingen en vooral figuren. Niet te snel te korte bochten gaan rijden, hiermee forceer je je paard alleen maar. Bouw het langzaam op en dan zal je zien dat hij een stuk soepeler word en dus ook beter kan buigen.
Succes hoor!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:25

ik snap niet echt wat je bedoeld?of waar je op doelt?
mischien beetje meer uitleg?
wil je meer souplesse en elasticiteit (wat een woorden *LOL* ) in je paard?

ff typfout verbeterd,stond er zo raar Haha!
Laatst bijgewerkt door beautyfull_mickey op 28-08-03 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:27

beautyfull_mickey schreef:
ik snap niet echt wat je bedoeld?of waar je op doelt?
mischien beetje meer uitleg?
wil je meer souplesse en elasticiteit (wat een worden *LOL* ) in je paard?


Ik denk dat ze hem soepeler wil maken...

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:33

ja maar op welke manier?
paard wat goed door de rug loopt/ontspannen is en aan de teugel loopt zoals ze zegt ben je toch al heel goed op weg?
maar veel slange voltes rijden,longeren met balkjes helpt bij mickey altijd goed,gewoon drie of vier balkes neerlegen.
enne met veel trainen kom je ook al een heel eind Lachen

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:36

beautyfull_mickey schreef:
ja maar op welke manier?

Ja ik snap het nu ook niet helemaal meer....heb het berichtje nog een keer goed gelezen.
Ik dacht eerst dat ze bedoelde in de wendingen (en stelling) , maar ik weet het niet zeker meer.

Kun je misschien iets duidelijker zijn? dan kunnen we je beter helpen denk ik Haha!

highlight

Berichten: 143
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 11:14

beautyfull_mickey schreef:
ik snap niet echt wat je bedoeld?of waar je op doelt?
mischien beetje meer uitleg?
wil je meer souplesse en elasticiteit (wat een woorden *LOL* ) in je paard?

ff typfout verbeterd,stond er zo raar Haha!


flexibele gewrichten is bij ons een gewone uitdrukking hoor....? mja, ik bedoel dus meer buiging in het spronggewricht, zodat de achterhand meer eronderkomt. Veel paarden buigen deze gewrichten uit zichzelf meer als ze ontspannen lopen, maar bij mijn paardje vind dat moeilijk, en dus wilde ik weten of daar wat aan te doen was.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 15:02

het buigen van de gewrichten heeft niet direct met ontspanning te maken. De buiging van het spronggewricht heeft te maken met de afdruk van het achterbeen. Hoe meer buiging in het spronggewricht (en daling van de achterhand) des te meer verzameling.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 17:06

Ik zou juist zeggen: hoe meer verzameling, hoe meer buiging van de gewrichten. Je paard meer naar de verzameling toe rijden, dus - afhankelijk van de fase van africhting. Balkjes/cavalletti lopen kan ook helpen om hem wat bewuster zijn benen te laten optillen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:05

Meest simpel?: Veel balkjes draven (stuk of 6 achter elkaar) varieren met afstanden en eventueel verschillende hoogtes maakt dat je paard goed op gaat letten en zijn benen goed optilt en buigt. Niet te gehaast over de balkjes!
Daarnaast overgangen actief rijden, tempowisselingen, volte openen en sluiten en daarin actief houden (goed doorspringen in galop bijvoorbeeld)

Mijn pony had er erg veel moeite mee, maar nu blijkt hij spat te hebben, dus kan ook goed zijn dat hij hierdoor er moeite mee heeft... Kijk dus ook naar mogelijke lichamelijke problemen als er met training niet veel verbetering lijkt te komen, of veel verzet ontstaat...