Als het klikt....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Als het klikt....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 20:58

Hai vroeg me af als het tussen jouw en een paard niet klikt, ga je er dan op rijden?? Puur uit nieuwsgierigheid.

Zo nee waarom niet??

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 21:02

Wat versta je onder niet klikken, als ze een dag geen zin heeft in de training, heeft ze gewoon pech Tong uitsteken , als er een communicatiestoornis is tussen ons wordt dat eerst opgelost Lachen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 21:09

Och, ik rijd best wel op een paard dat mij niet zo aanspreekt. Als je bijv. op een manege lest dan heb je niet altijd keus... Maar kopen zal ik zo'n paard niet...

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 21:12

Ja precies, maar ik boedel meer als je wel keus hebt.

Zou je op een paard stappen waarvan je weet het klikt niet....

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 21:12

En onder niet klikken bedoel ik een ''communicatiestoornis'' Lachen wat een woord.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 23:18

Ik moet er eerst op rijden om er echt achter te komen of het niet klikt, sommige paarden zijn op stal nooit echt vriendelijk of toegankelijk maar zijn heerlijk te rijden, dus daar zou ik zelf niet gelijk wat van kunnen zeggen.
Klikt het echt niet? dan stop ik ermee Knipoog

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 01:01

Tussen bianca en mij klikt het niet echt. Daar rijd ik dus ook niet echt graag op.
Met starlight klikt het wel, gelijk liefde op het eerste gezicht, maar ze was heel afstandelijk. Daar heb ik doorheen gekeken.
Gelukkig anders had ik haar nu niet gehad Haha! Ik heb nooit een paard gezien waar ik het beter mee kon vinden dan met starlight.

Ja rattaplan klikte het ook gelijk, maar dat was een 2jarige hengst. (jammer genoeg verkocht) Dus of het met rijden en zo geklikt had weet ik niet helaas Verdrietig

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:09

Beste Dola,

Toen ik Noureyev ging kopen heb ik er een aantal keer daar op gereden.
Eenmaal gekocht bleek hij bij mij thuis niet echt handelbaar te zijn.

Ik heb hem nog steeds.
Mijn paardje is heel dominant en daardoor best moeilijk om te rijden. (elke dag)

Echter wil en zal ik hem nooit wegdoen ik zie het nu als een uitdaging.
Ik stap nog steeds op en nu na 5 maanden gaat hij eindelijk een beetje werk voor mij verrichten.

We hebben nog steeds wel een communicatiestoringen maar van 20x tijdens het rijden misschien 5 tot 8 keer.

Maar het is en blijft mijn moppie.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:11

Met Ofir klikt het echt, al vanaf het begin Lovers (zelf gefokt en deels met de hand opgevoed) Met Rival in het begin niet, maar dat begint te komen. Ze is lang niet zo op mensen gericht als Ofir, en ze is wat dat betreft een beetje afstandelijk. Nu er de laatste tijd heel veel met haar gedaan wordt, is het al stukken beter

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 10:12

Lachen Ik denk ook dat er verschil zit tussen klikken en gewoon ondeugend zijn en proberen de baas over jouw te worden.
Niet klikken hoeft niet alleen maar vechten vechten vechten te zijn. Soms voel je gewoon dat het niet klikt.Toch Verward

En bij jouw en je paard kan het ook gewoon een dominantie gevecht zijn, en als je die overwonnen hebt dat het dan goed is.....want zoals je al zecht dat je hem desondanks niet wegodet zegt al genoeg Knipoog

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:15

Niet klikken is voor mij geen contact hebben met het paard. Met mijn vorige paard Ilana kon ik echt alles, die liep als een hondje achter me aan. Maar op het zelfde moment hadden we ook Jitske, maar daar had ik werkelijkwaar helemaal niets mee Wou nooit komen, luisterde niet... Het klikt voor mij sneller als een paard op je reageert. En dan niet alleen onder het zadel, maar ook in de wei. Op stem, en dingen die je doet.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:36

Ik ben gestopt met lessen op de manège omdat ze alleen maar een paard hadden waar het echt niet mee klikte.

Was voor mij helemaal niet ontspannend om met hem te rijden, ookal kon ik hem wel rondsturen en zijn oefeningen doen enz ...

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 10:38

Ja precies, en het moet niet alleen van 1 kant klikken, als je paard wegloopt van je zegt dat niet genoeg?
Maar sommige paarden die laten het wel toe om bereden te worden, okal weet het paard en de ruiter dat het niet goed is en je hem alleen gebruikt om lekker te rijden of te pronken.Zie vaak van dat soort dingen, walg er echt van.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 10:38

Dat bedoel ik belsje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:40

Ik heb gereden op handelstalletjes
En daar zetten echt paarden bij die niet je type waren.
Toch moest je ze ook rijden.
het voordeel is dat je dan leert je aan te passen.

Maar er echt heerlijk op rijden voor je gevoel deed je dan idd niet.
en je hoopte dan ook dat dat het eerst volgende verkochte paard was en niet die ene waar je wel zo lekker mee reed.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 10:42

Nee okay maar jij hebt ook niet echt een keus van nou op dat paard niet op dat paard wel. Dus vind ik anders dan dat je wel kan kiezen nou kan erop stapppen maar hoeft zeker niet.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:42

Ik heb wel eens paarden gereden waar het naar mijn mening niet genoeg mee klikte. Natuurlijk kan je dit moeilijk bepalen na een paar keer. Je moet tenslotte wel aan elkaar wennen.

Maar als we al wat verder zijn in training, het blijft niet klikken en ik wil wel wat wedstijden enz rijden dan is het misschien eerlijker om samen een ander te zoeken.

Als ik alleen buitenritten wil maken en er ontstaan geen grote problemen. Misschien dat het dan nog wel gaat.

Ik weet het niet goed...het klikt met mijn paardje gelukkig wel *LOL*

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 16:34

Ik durfde niet op Buddy omdat ik het gevoel dat het totaal niet klikte, ook omdat hij aan de hand al zo slecht luisterde...

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 22:12

Jahoor, als je een tijdje samenwerkt, klikt het zoiezo al beter. Soms kan je trouwens beter een goede ruiter erop zetten waarbij het niet(of minder) klikt dan een slechte waarbij het wel klikt. Bij de eerste gaat het paard de ruiter waarschijnlijk meer gaan accepteren, en gewoon als 'collega's' samenwerken.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 22:14

ja ik zou het doen, ik vind het een uitdaging om aan te gaan asl ik het zo mag noemen, ik zet mijn verstand op nul en begin bij het begin en kijk waar ik uit kom zo rij ik iedere dag bij ieder paard.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 21:29

Ik vind niet klikken altijd een beetje een vage kreet Bloos

Natuurlijk ligt het ene paard je beter dan het andere, maar in principe moet je toch met ieder paard aan de gang kunnen Knipoog Dat gevoel heb ik in ieder geval voor mezelf
Met mijn paard klikte het niet(of hoe je het wilt noemen), maar na anderhalf jaar is het het fijnste dier wat ik rijd en kan ik er alles mee. Ik heb meerdere keren op het punt gestaan hem te verkopen, maar gelukkig heb ik hem nog steeds Lovers
(morgen rijden we ons eerste M-parcours Knipoog )

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 10:54

Ik vind klikken niet altijd iets te maken hebben met moeilijk gedrag of een communicatiestoornis... Als het klikt met een paard, dan heb je er een positief/warm gevoel bij, je voelt op 1 of andere manier een band. Die band moet natuurlijk wel groeien...
Sommige paarden zijn heel braaf en gehoorzaam, maar die raken me niet. Mijn pony heb ik af en toe flink verwenst, er veel moeite mee gehad en kan zich nog steeds af en toe onmogelijk opstellen, maar daarmee heb ik wel die klik/band. Nu ik er beter mee om kan gaan, maken de vervelende buien ook minder indruk op me, ik kan er beter mee om gaan en kan er ook vaak wel om lachen (hoewel je het natuurlijk wel probeert te corrigeren) Ik wordt dus niet vaak kwaad op mijn pony en kan een hoop hebben.
Er zijn ook paarden waar ik me niet veilig bij voel... Daar zal ik niet zo snel opstappen. Dan moet ik eerst zie zien hoe zo'n paard zich bij een ander gedraagt.
Mijn instructrice zei laatst: jij voelt je wel veilig op dit paard hè? omdat ik de eerste keer op een vreemd paard stapte en haar gelijk super lange teugel gaf en lekker vrij rond liet lopen. Het was niet in me op gekomen dat het paard wel eens vervelend zou kunnen doen. Deed ze ook niet trouwens... Op een ander paard zat ik juist wat gespannen, en het heeft een minuut of 10 geduurd voor ik me begon te ontspannen. Ook dat paard deed niets, maar ik moest het eerst zien, dan geloven blijkbaar Knipoog

Als een paard kwa karakter en omgang niet klikt, en dan met rijden niet super veel goed maakt, zou ik zo'n paard zeker niet aanhouden...
Een paard heb ik niet alleen om op te rijden.
Andrew heeft spat, en als zou blijken dat ik hem nooit meer zou kunnen rijden, dan zou ik nog steeds heel veel plezier van hem hebben, zolang hij zelf maar lekker in zijn vel zit!