Da's pas eer van je werk: een potstal mesten!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamara

Berichten: 10443
Geregistreerd: 20-07-01

Da's pas eer van je werk: een potstal mesten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 18:13

Kwam gister op stal, vroeg de eigenaresse of ik de stal van Savanna met haar veulen helemaal wilde mesten. Is een potstal, spul lag er alweer een paar maanden in. Daar gingen wel 3 of 4 kruiwagens uit, zaagsel erin, stro, en dat zag er weer supernetjes uit, dan heb je pas echt eer van je werk! Eigenlijk zou je paarden moeten verplichten hun behoefte buiten de stal te doen, een schone stal ziet er zo mooi uit! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 18:19

Ik heb eerder twee paarden verzorgd die altijd zo'n smerige stal hadden, bijna een potstal!
De eigenaar mestte zelf nooit uit, terwijl hij altijd thuis was. Tegen ons zei hij dan:

Als jullie de stal uitmesten, waardeer ik dat echt. Tss, nooit iets van gemerkt.
Maarja, ik deed het maar gewoon omdat ik het anders zielig vond voor de paarden (eentje was al altijd benouwd).

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 18:54

Ik heb op een stal gereden daar waren ze van mening dat het ergste nat eruit halen voldoende was Verward . Bij hoge uitzondering mocht je een emmertje houtmot erbij gooien (van dat spul van de zagerij). Zo heb ik mijn verzorgpaard haar stal eens leeggehaald. Ik haalde er 12! van die grote groene kruiwagens uit.

Ik snap dat echt niet. Ze hadden van die mooie dure boxen laten bouwen. Alles zag er piekfijn uit, maar uitmesten ho maar.

Maar een eer van je werk dat je hebt.

En een spierpijn de volgende dag Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 18:57

En dan hebben we nog niets gezegd over de stank...

Maar een potstal vind ik opzich wel een goed idee hoor, mits hij goed dik opgestrooid is.

Je zal wel even werk hebben gehad zeker?! Haha!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 19:07

Mijn verzorgpony's kregen in de winter ook een potstal..om het zo maar even te zeggen.. Haha!
En ik moest die ieder jaar als het weer warmer werdt uitmesten!
Nou dan ben je lang bezig! Maargoed daarna was ik altijd wel heel blij als ik klaar was en alles er weer netjes uit zag..

Tamara

Berichten: 10443
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 19:17

Was idd wel ff werk, maar het is uiteindelijk voor een goed doel! Persoonlijk kies ik liever voor een volle stal met stro waar ik dan iedere dag de natte plekken en drollen uitschep en opnieuw opstrooi. Deed ik bij mijn vorige paardje, was best wel ff werk steeds, haalde er steeds 2 volle kruiwagens uit. Op deze stal werken ze met het principe van de potstal, bij Image is het helemaal handig want daar moet heel weinig in, hoef ik steeds alleen ff de drollen eruit te scheppen en nieuw zaagsel, dus iedere keer helemaal leeg omdat er weinig in ligt. Met een beetje mazzel (als ik overal alleen drollen hoef te scheppen) kan ik het met 1 kleine kruiwagen af voor 5 stallen! Op zich best handig, potstal!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 19:22

3 of 4 kruiwagens lijkt mij niet eens zoveel... Of is de stal niet zo groot of niet zo dik bestrooid?

Tamara

Berichten: 10443
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 19:24

Linda250 schreef:
3 of 4 kruiwagens lijkt mij niet eens zoveel... Of is de stal niet zo groot of niet zo dik bestrooid?


Is heel weinig, zijn ook nog eens kleine kruiwagens, maar ze strooien de stallen daar heel dun op. Vandaar... Als je al kijkt dat ik bij Cherra iedere keer 2 van die grote groene kruiwagens eruit haalde als ik gewoon mestte...

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 19:33

haha ik moet elke dag(als ik er ben) ong per stal 1 kruiwagen eruit halen de ene stal maeer de andere minder, op het moment zijn er 12 in gebruik, maar we doen ook om de dag een half pak er bij dus ze staan wel schoon en droog , is bij onds heel belangrtijk, en zo zwaar werk is het niet... mest uit het land halen dat is erger, of wortels schoonmaken... is ook verrot, maar hoort er allemaal bij.. en ik doe alles Lachen zonder zeuren Knipoog

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 19:40

Vroeger hadden wij schapen en geiten, deze hadden ook een potstal. Erg handig maar uitmesten is echt vreselijk, wat een lucht!!!
Nou ja, gelukkig hoefden ze niet altijd op stal.

Tamara

Berichten: 10443
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 19:42

margriet11 schreef:
Vroeger hadden wij schapen en geiten, deze hadden ook een potstal. Erg handig maar uitmesten is echt vreselijk, wat een lucht!!!
Nou ja, gelukkig hoefden ze niet altijd op stal.


Ik moest gister op een gegeven moment ook echt ff naar buiten rennen want de ammoniakdamp die vrij kwam was op gegeven moment echt niet meer te houden. Wat een stank!!!

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:13

uhm.. zal ik dan maar neit zeggen dat er bij onze veulens in de potstal elke maand 15 kruiwagens uitgaan? Jawel, van die grote groene kruiwagens.

Tamara

Berichten: 10443
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 20:26

Oew, das pas echt veel, en dat elke maand... Is dat in totaal? En over hoeveel stallen dan?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 21:05

3/4 kruiwagens is nog niks.. ik heb eens een potstal gedaan waar ik van 11 uur 's ochtends tot 4 uur 's middags mee bezig ben geweest!!! En das geen leuk werk geloof me Tong uitsteken

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 21:10

Oh leuk zeg Haha!.
Zorg altijd dat ik dat voorkom in de winter.
Want een potstal uitmesten is echt niks.
En ook veel te veel werk Knipoog

Visitor2
Berichten: 686
Geregistreerd: 08-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 21:11

ik heb liever een schoon stalletje waar je iedere dag al het vieze uithaalt