Film: De Tweeling

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Film: De Tweeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 17:13

Net de video gekeken van de Tweeling. Ik heb een jaar of 7 geleden ong. het boek gelezen dus dat was nogal weggezakt, maar nou vroeg ik me af of Anna in het boek ook dood gaat op het eind?
Ik dacht namelijk van niet, maar misschien ben ik dat vergeten. Scheve mond
Wat vonden jullie trouwens van de film? (En had je wel of niet het boek gelezen?)

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:15

aleeen lotte dacht ik

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 17:17

oh, want die blijft in de film dus juist leven.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:20

na ik haal ze door de warheb ff truggekeken het is anna maar lotte blijft nog een tijdje leven en ze overlijd in een bos samen met der 2ling zus lotte

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:21

Ik heb het boek gelezen en de film gezien. Zal eens even in het boek kijken. In het boek sterft Anna idd ook, maar dan niet in het bos maar in het kuuroord in bad.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:25

Anna gaat ook dood in het boek, maar niet in het bos, maar in het veenturfbad. Daar slaapt ze rustig in. Die hele lange boswandeling die ze in de film maken, doen ze in het boek in delen.
Lotte niet, die blijft leven. En is blij dat ze haar zus op het laatst nog net de vergeving heeft geschonken. Of juist net nit (dat laatste stukje ben ik even kwijt... Bloos! )

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 17:26

horsewisper schreef:
na ik haal ze door de warheb ff truggekeken het is anna maar lotte blijft nog een tijdje leven en ze overlijd in een bos samen met der 2ling zus lotte

Huh? Dat klopt niet, hoor! Ze zitten samen in het bos. Anna overlijdt en Lotte blijft leven. Echt waar. *LOL* In de film dan he ...

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:27

Terugkomend op Assie. Volgens mij wel want ze zegt aan het einde:' ik ben.... ze is mijn zuster"

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:34

ik vond het toen ik hem keek in dede bios een moeilijk verhaal kan aan mij liggen maar dat kwam doordat het 2 tijden waren van vroeg en van nu

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:35

Ja oke, dat klopt Yootha, maar ik weet niet meer zeker of ze dat nu zei uit vergeving. En of ze haar al vergeven had toen Anna nog leefde of niet. Wat ik wel weet is dat het Lotte op het einde duidelijk wordt. Dat dat eigenlijk Anna's doel was geweest, duidelijk maken dat ze het echt niet had geweten en ook alleen maar had gedaan wat haar goed deed en haar door de oorlog hielp.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:41

ik wweet niet hoe dat laaste heet maar ik noem het gewoon een bos daar leek het over want anna zat bij lotte in der atrm en pratne ze een poosje ginge slapen en overleed

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:41

bij een boos zaten ze

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 18:29

hmm, heb alleen de film gezien en er een boekverslag van ingeleverd
Schijnheilig leraar heeft niks gemerkt dat het dus niet klopte, terwijl hij het boek had gelezen...
Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:07

Ik heb het boek ook een jaar of 6 geleden gelezen en de film gezien toen hij in de bios draaide en ik vond ze allebei heel mooi. Anna gaat in het boek idd in het kuuroord dood ipv in het bos.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:10

Ik vond het boek trouwens mooier dan de film. De film gaf veel minder ruimte voor je fantasie. Bij het boek kon je nog lekker doorfantaseren. Dat vind ik altijd het leukste.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 21:14

Ik heb het boek jaren geleden gelezen, toen ik voor het eerst sinds jaren mijn zusje terug gezien had. Het verhaal had nogal een inpact op me. Nu heb ik van dat zusje de video voor mijn verjaardag gekregen, maar kan me er maar niet toe zetten om het te bekijken. Ben bang dat ik het vind tegenvallen na het boek.

Hmm toch maar eens anderhalfuurtje uittrekken.

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 21:17

Geweldige film vond ik het. Ik heb hem van de winter in de bios gezien samen met mn schoonmoder en mn schoonzusje. Toen de aftiteling al was begonnen bleef iedereen zitten en overal in de zaal hoorde je gesnik. Ik heb ook echt lopen janken bij die film. Maar wat een ongelovelijk mooi en tragisch verhaal.

Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 21:36

Het boek heb ik niet gelezen, de film heb ik wel gezien. Ik vond het ook erg aangrijpend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:12

Ik vond een aantal dingen die het boek juist zo dramatisch maken in de film een beetje gebagetalliseerd. Ik kan me er wel wat bij voorstellen omdat de film gewoon te kort is om dat helemaal uit te werken, maar toch.

Zoals David, in het boek wordt hij opgepakt nadat Lotte hem min of meer heeft afgewezen. Daar is het veel harder haar "schuld" dan nu, waar ze haar tasje vergeet. daardoor krijgt dat veel meer lading en dat verklaart beter haar overdreven tegen-reactie op de Duitse Anna.

In het boek gaat Martin juist bij de SS omdat dat de enige manier is waarop hij met Anna kan trouwen. Nu lijkt het net of hij het uit eigen beweging wilde. Op die manier wordt het gegeven dat het gros van de Duitse bevolking niet direct uit zichzelf achter de ideeën van Hitler aan wilde maar min of meer meedobberde op de omstandigheden in het boek op een aantal punten (wo dus Martin) veel duidelijker.

Maar het boek kent zoveel verhaallijnen en is zo diep uitgewerkt dat dat bijna niet in een film te vatten is.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 21:38

Zep schreef:
Maar het boek kent zoveel verhaallijnen en is zo diep uitgewerkt dat dat bijna niet in een film te vatten is.

Ik vind films altijd tegenvallen als je net het boek gelezen hebt, maar ik had de Tweeling zo lang geleden gelezen dat het alweer weggevaagd was.
Daarom vond ik hem toch mooi! Ik ga nu het boek weer lezen.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:45

Sorry, ik ken het boek+film niet...