jong inrijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-01 16:12

Vanmiddag zat ik met een meisje uit mijn klas te praten, zij rijdt paard en geeft les aan kinderen. Zij zei dat ze 2 pony's reed, allebei nog best jong. De een liep altijd aan de teugel en ook al in de manegeles, maar bij de tweede lukte dat aan de teugel niet zo. Niks raars aan zou je zeggen, dacht ik ook. Voreg egwoon uit interesse hoe oud ze waren..ze zijn allebei twee-en-een-half Verward Verward Frusty Frusty Hoe jong moet die eertse wel niet geweest zijn toen er voor het eerst iemand opging!Getver, word er zo boos van. Ze wist zelf ook wel dat het een beetje jong was, maar de eigenaarsvroegen of ze het wou doen, dan kan je toch geen nee zeggen?Nou, wel dus!Kan me dara zo kwaad om maken! Boos!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 16:31

Wij hadden eerst ook een paard op stal staan die we ook met 2,5 hebben ingereden. Het kan best hoor, maar het ligt er wel aan hoe het paard gebouwd is. Dat paard was een gigantische tuiger met een overdosis energie. Het is allemaal prima in orde gekomen met dat paard, zolang je maar rustig aan doen en niet al te veel eist gaat het prima!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 16:45

als ik het goed begrijp zijn de paarden NU 2.5 Verward
Als je dan kijkt wat ze kunnen, zouden ze zo rond 2 ingereden moeten zijn.
Jamaica is 2.5 daar ben ik nu af en toe een beetje me bezig. Ik weet dat heel veel mensen (de meerderheid) het er niet mee eens is, maar ach, ik zie het kwaad er niet van in. En ik weet dat ik rustig doe.
In het geval van de vriendin van margje lijkt het me inderdaad wel erg jong.
Maarja, laatst kwam ik op een amerikaanse chat ook iemand tegen (van gewicht zeker + 80, heb foto's gezien) DIe al regelmatig op haar paardje van 17 maanden (dus 1.5 jaar) zat....
Tja....

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 16:50

Hoe het paard er ook uitziet en zich gedraagt voor zijn 4de levensjaar (minimaal), uitgegroeid is 'ie pas rond zijn 6de - 7de jaar. Dat is naar mijn mening een feit waar je niet omheen kunt Frusty .
Een Labrador puppy wordt ook niet al blindegeleidehond omdat 'ie al zo groot is en het zo snel oppikt (ok, raar voorbeeld). Ze wachten altijd tot het dier uitgegroeid is.
Ik zou nooit een paard voor zijn 4de jaar gaan rijden. Zadel erop en hoofdstel in, alvast aan de longe laten wennen kan geen kwaad, maar rijden op een kleuter? NEE!! Boos!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 16:52

je kunt een sommige paarden al met 2 weken redelijk beleerd hebben, dus het hoeft niet zo te zijn dat ze al met de 2 begonnen zijn hoor. En met de 2,5 jaar kun je ze berijden, maar geen uur, bij lange na niet!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 16:56

Belagelijk jong... Misselijk

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 17:01

Lunatic; juist! Ik sluit me helemaal bij jou aan. Er bestaan ook geen excuses om eerder te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 17:50

Ik Misselijk zo onderhand goed van dit onderwerp. Waarom moet iedereen tegenwoordig toch zo nodig met z'n al dan niet dikke reet op een kleuter gaan zitten???? Frusty !

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 18:03

gaat zowel met sonja als lunatic
Ik vind het belachelijk als je op een jong paard gaat zitten sommige mensen denken gewoon echt niet na lijkt wel of men er een hobby van maakt om het paard met 10 versleten te hebben.
ikzelf kijk puur naar het paard Moonlight pas met 4 gaan inrijden met 4.5 zat ik er voor het eerst op.
Lodewijk ben ik met 3 mee begonnen maar heb ik toen ook 6 weken in het land gegooit na het inrijden gewoon omdat het te snel ging afgelopen zomer ook weer dag en nacht in het land.
We gaan hard zaten nu nog rijd ik maar 3 keer in de week in de bak 2 keer dressuur en 1 keer pasde deux en das vooral vwnw basiswerk.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 18:38

Heel triest om een paard al zo jong in te rijden Misselijk Boos!
Ik kan me best voorstellet dat je al begint met een beetje longeren en freestylen maar om er nou op te gaan zitten en hem gelijk in de krul te laten lopen Verward Verward
Is ronduit BELACHELIJK Boos! Frusty Misselijk Verdrietig

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 19:39

Ja prestaties en ongeduld he daar draait het allemaal om. Als je zo graag wilt rijden koop dan een paard van 10!
Maar ja dat is natuurlijk al te oud(heb ik meegemaakt) en te duur. Frusty Frusty Frusty
Ik heb nu 3 jaar gewacht tot ik kon rijden op mijn fjord en heb er totaal geen moiete mee gehad.
Ik heb altijd rot gelachen om dat beest en heb hem lekker groot laten worden.
Nu rijd ik nog niet want ik heb nog geen zadel. Haha!
paard is al 3,5 !!! Haha! Haha! misschien al te oud volgens sommige om in te rijden. Haha! Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 20:25

Ik ben mijn pony gaan verzorgen toen hij 3,5 was. De jongen van wie hij was had hem gekocht toen hij 2 jaar en 9 maanden was. Hij was toen al ingereden en zogenaamd verkeersmak. Nou, de eerste tijd heeft die jongen heel veel problemen met de pony gehad, hij gooide iedereen er af... Ik schrok wel toen ik dat hoorde! 100% verkeersmak is hij ook nu (hij is nu 10,5) nog niet. Volgens mij heeft hij nare ervaringen. Zolang vrachtwagens en trekkers en andere machines stilstaan is er niets aan de hand, maar als ze rijden dan is er paniek in de tent... Ik weet trouwens niet of hij er last van heeft dat hij zo vroeg is ingereden, maar ik weet wel dat hij nu veeeeel mooier is qua bouw en spieren en uitstraling dan toen ik net op hem begon te rijden. Hij wordt steeds mooier...

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 20:40

Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk GATVERDAMME!!! Mijn pony is op zijn 2e bereden (ook niet zo lang per dag), en daardoor is zijn rug doorgezakt! Tja....nooit gelongeerd gewoon erop. Door die rugklachten is hij maar 7 jaarr geworden. Waarom kunnen mensen niet gewoon wachten???
Ik kan hier toch ZO kwaad om worden Misselijk Boos!

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 22:33

ooh Boos!
ik vind het zo zonde van zo een paard.

ik ben van mening dat je een paard goed moet laten groeien.
das beter voor het paard en je hebt er ook nog langer plezier van.

ijslanders rij je al later in dat grote paarden
helaas wordt dit ook steeds minder gebeurd Verdrietig

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-01 16:42

Ja..zonde he. er schijnen wel steeds meer emsnen te zijn die paarden later inrijden, ik hoor er tenminste meer over, maar zoiets vind ik echt stom. Een manege zou toch moeten weten hoe het hoort en dat je pony's niet alleen kan gebruiken om winst te maken(het is dus op een manege).
Je hoort ook zo vaak van die dingen als Stef zegt: ach, hij is zo braaf en mijn dochtertje/zoontje vindt het zo leuk!grr Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 13:54

hoi
ik ben ook geen voorstander van jong inrijden.
Maar het is wel zo dat sommige paarden na een week al aan de teugel lopen en dus niet perse al een half jaar onder het zadel hoeven te zijn.

Dat je er wat mee begint te frutten met een zadel en hoofdstel met de 2½ jaar vind ik wel ok maar er pas rustig mee gaan rijden als ze min. 3 zijn is op de lange termijn toch wel het beste voor het paard/pony en ook dan nog geen uur, een kwartiertje 20 min. is lang genoeg voor een paard dat net zadelmak is.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 16:58

wat belachelijkk zeg! Ik heb nu een fjord van 2,5 jaar. Ik wil niet eerder beginnen met af en toe longeren voordat hij 3 jaar is. en over rijden nog maar niet te spreken.

er zijn mensen die zeggen dat ik hem nu al wel een zadeltje kan opleggen of kan gaan longeren of erop zitten.
of voor de kar zetten

zulke mensen weten gewoon weinig van paarden

Mascarpone
Berichten: 5
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 22:13

Hoi,
ik sluit me bij praktisch iedereen aan. Ik heb een verzorgveulen, hij is nu 1jaar enca3 maanden. Ik doe hem wel 1 soms 2 keer in de week een beetje longeren en wandelen enzo over de dijk zodat hij al aan alles went. Maar ingaanrijden zeker niet voor zijn derde. Je kunt wel onschuldig dingetjes uitgaan proberen zoals een shabrakje op zijn rug leggen enzo en als ie wat ouder is rustig wat met zadel en evt hoofdstel longeren maar ik denk ook zeker niet gaan beginnen met inrijden vor derde jaar, want inderdaad ook dat heel rustig, want het paard groeit nog. Niemand wil toch een paard dat op zijn 6e a 7e jaar een ingezakte rug heeft van hier tot Tokio, ik kan ook niet begrijpen dat mensen dit wel doen, evenals het feit dat paarden soms met ca 7jr grandprix lopen, vind ik ook niet helemaal gezond, zo'n paard is dan amper zijn groeispurt voorbij en moet presteren als een malloot.
Ik ben het dus met jullie allen eens.
Groetjes Karen.

toetje

Berichten: 17
Geregistreerd: 23-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 12:19

ik heb zelf een pony die te jong is ingereden gekocht(wist ik toen nog niet) maar die vertrouwt bijna geen mensen(alleen mij en mijn vader) en hij bijt tis wel vervelend om zo'n paardje te rijden!!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 14:23

Wat een gezeur iedere keer dit onderwerp. Frusty

Een paard kan je zadelmak maken als hij 3 jaar is. Bij sommige paarden kan je zelfs beter wachten tot ze 4 zijn omdat ze nog zo slap zijn, andere kan je beter niet mee wachten omdat ze dan te sterk worden. Sommige mensen rijden hun paard in als ze 2,5 jaar, mijn mening is dat dat iets te vroeg is. Vooral bij hengsten die naar de keuring moeten wordt het veel gedaan.

Maar 3 jaar, niets mis mee. Ze blijven immers ook niet tot hun 4de in een koppel lopen, wat moet je dan, je paard zich maar laten vervelen in een box? Maar 2 en 2,5 jaar vind ik te jong. Maar goed, dit is inmiddels al een behoorlijk uitgekauwd onderwerp dacht ik zo.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:50

Ik begin met jonge paarden meestal met 2 1/2 jaar. Paar keer longeren, paar keer erop tot ze gas, rem en sturen begrijpen. Haha!
Daarna pas in de zomer dat ze 3 zijn heel rustig weer wat longeren en aan het einde van de zomer gaan ze wat meer doen. Het voordeel vind ik dat ze met 2 1/2 jaar wat minder praatjes hebben. Zeker hengsten of net gecastreerde ruinen.
Maar ze worden in een week of 3 beleerd en daarna hebben ze nog bijna een jaar om lekker te groeien en met leeftijdsgenoten te spelen. En als ik weer met ze begin gaat het altijd meteen goed. Ze hebben alles onthouden.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 22:01

Hangt van het paard af, maar ik zou pas beginnen met opstijgen en het echte werk als hij 3,5 is rond de 2,5 al wel licht longeerwerk maar pas met 3 jaar het zadel erop of zo, misschien nog wel later maar dat hangt gewoon van he tpaard af! Maar ik viond dit wel heel erg belachelijk!!!!! En het gaat ten koste van je paard, hoe vroeger je met het zware werk begint hoe meer last je paard van z'n benen krijgt, ik ken vershcillende paarden die op 6/7 jarige leeftijd z liepen/lopen maar het gevolg is dat de meeste nu AL met been problemen te maken hebben, overbelaste pezen, dan dit weer en dan dat weer!!!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 22:15

Wat is zwaar werk?
Ik longeer ze ong. 10 min. daarna 15 min. erop, wat stappen, draven en een galopje en dat is het. In 3 weken tijd zijn ze dus gemiddeld 9 keer onder het zadel geweest. Dan snappen ze de meeste dingen en dat is voor mij voldoende.
Dat lijkt mij beter dan om een 3 1/2 jarige, die al veel meer kracht en een eigen wil heeft, weken te longeren voordat je erop stapt.
En omdat ze alles onthouden hoef ik ze met 3 1/2 jaar, als ze weer uit het land komen, maar 1 of 2 keer te longeren en ik kan er zo op stappen.

Maar om met een 2 1/2 jarige aan het werk te gaan lijkt mij ook erg jong.
Het zijn gewoon nog kleuters die moeten groeien en spelen.

Kanjer

Berichten: 188
Geregistreerd: 01-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 18:40

ik heb kanjer gekocht toen hij twee was.
toen zijn we hem langzaam aan gaan longeren en er op gaan zitten.
ik vind dat je ook naar het paard moet kijken want kanjer is hartstikke lief en makkelijk ook buiten. ik kan er zelfs een kleuter op zetten en hij doet dan nog niets verkeerd.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 18:56

Ik vind het echt zo ontzettend stom Boos! om op een paard te gaan rijden voor zijn 3de jaar. Tuurlijk ze zullen je daarvoor ook wel kunnen dragen, maar Waarom moet je nou zo nodig voor het 3de jaar gaan rijden op een pony/paard?? ?Ze hebben een heel leven... Ik vind, koop dan een pony die 3 of 4 is, daar kun je meteen op rijden als je toch niet kan wachten....