Verona heeft hoefkatrol, vraagje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sanne

Berichten: 940
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Schenkeldijk, Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-01 11:07

We hadden het eigenlijk al een beetje gezien. Ze begon ineens kreupel te lopen. Veearts erbij, en ja hoor ze heeft hoefkatrol.
Aan haar voorhoeven kanteld ze naar achteren. Ze krijgt nou speciale hoefijzers.
Maar effe een vraagje kun je hoefkatrol verorzaken door een bepaalde manier van rijden? bijv. Miranda berijdt Verona, maar ze probeert western te gaan rijden, dan doet die sneel rem stop(slyding?) en dna brengt Verona haar gewicht naar voren in plaats vna naar achteren. Miranda doet dan alsof dat goed is en blijft het doen zonder Verona te corigeren. Kan dit een oorzaak zijn?

I love all my animals!!!! to everybody a big [MagNiet]../upload/445/kusjuh.gif[/MagNiet]


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 11:26

Hoefkatrol is een vorm van slijtage ja. Ontstaat deels uit het feit dat een paard er aanleg voor heeft, deels door (te) intensief gebruik. HOefkatrol komt voor zover ik weet ook vaker voor bij de voorbenen dan de achterbenen. De voorhand wordt namelijk meer belast door het gewicht van het paarden hoofd en omdat de ruiter daar ook zit. In de nieuwe Bit staat een heel mooi artikel over het belasten van een paard. Als het paard de achterhand erbij betrekt en ermee gaat dragen, zakt het paard voor ook MINDER door de koten, dus minder belasting en slijtage. Nu zie je dus het belang van het goed rijden van een paard. Dressuur kan heel vervelend en saai zijn voor een paard, net zoals gymnastiek voor ons is. MAar het is goed voor zijn lijfsbehoud. Je kunt je paard nu zo laten beslaan dat er eggbars onder worden gezet (paard komt stijler te staan; dus minder doorbuiging dus minder belasting) met siliconen ertussen. In vele gevallen kan het paard dan weer normaal en pijnloos lopen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Desiree op 2001-09-21 11:27 ]</font>

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 11:55

Mijn paard heeft ook hoefkatrol maar ik heb haar zeker nooit intensief gebruikt. Ik reed nooit langer dan 2 of 3 dagen achter elkaar dressuur en heb eigenlijk nooit veel van haar gevraagd. Ik heb ook maar heel weinig gesprongen. Ik denk dat het vooral een kwestie is van aanleg.

Maar ik zou zeker niets doen met het paard dat de voorhand extra belast. Speciaal beslag en aangepast werk is het enige wat je kan doen. Wel zo veel mogelijk beweging!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 12:52

Zie hoefkatrol.nl voor informatie.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 15:31

Het is inderdaad onze ervaring dat de training een belangrijke rol speelt in de ontwikeling van hoefkatrolontsteking.

Meer informatie hierover kan je op onze site vinden : http://www.hoefkatrol.com

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 15:59

Sanne,

Ik denk niet dat het komt door de manier van rijden. In tegenstelling tot Tim denk ik dat het een deel aanleg is. bv vorm van de voet, stand van de benen, en er zijn aanwijzingen dat slecht beslag of een slechte stand door te lange toon een oorzaak zouden kunnen zijn, enz, enz.

En ook hebben volgens mij de omstandigheden waaronder je rijdt er mee te maken. Dit laatse is denken wij gebeurd met ons paard. Wat er gebeurd is is dat wij toen ze nog veel jonger was, een jaar of drie, op een stalling hebben gestaan met een rijbak die veel en veel te slecht bleek te zijn, heel zwaar en los, de kans is nu groot dat haar problemen ontstaan zijn door overbelasting van de pezen. Ze kreeg toen de ene na de andere blessure in haar onderbenen. Pas toen we ons realiseerden dat deze bak heel fout was voor ons paard was het te laat.

Op zich is western rijden niet meer belastend dan dressuur of springen. Natuurlijk is het niet goed als een paard op de voorhand stopt. Maar ik ga er even van uit dat de gene die rijden niet een half uur aan een stuk gaat stops oefenen. Dan kan het niet echt kwaad.

Misschien kun je eens naar de pagina http://www.coldcure.com gaan kijken. Daar staat een artikel wat hoop bied voor de toekomst van paarden met een katrol aandoening. Wij gaan ons paard met dit spul behandelen, onder supervisie van een dierenarts wel te verstaan.

Een samenvatting van die artikel staat hier op medisch. Ik zal er een reactie bij gaan zetten zodat het weer hier naar boven schiet. Lees het maar eens, het geeft veel hoop voor de toekomst van je paard. Hierbij mag je niet vergeten dat ook al klinkt het heel goed de hoefsmid en mensen zoals bv Tim een belangrijke rol blijven stelen in het goed houden van je paard. Dit "medicijn" help de gevolgen onder controle te krijgen maar neemt niet de oorzaak weg.

heel veel succes
Groetjes Adrienne

"We can't actually drop it off at an orphanage, they might get upset when it turns Asian." Dean Winchester.

Sanne

Berichten: 940
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Schenkeldijk, Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-01 19:00

Hoi,

Vandaga is de dierenarts langs geweest ze heeft niet alleen hoefkatrol maar ook atrose Huilen Huilen arm beessie. Maar de dierenarts zei wel dat het kwam door de manier van rijden, van Miranda. Dus zij moet zich nu aanpassen.

I love all my animals!!!! to everybody a big [MagNiet]../upload/445/kusjuh.gif[/MagNiet]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hokke, Kabayo, loowny, savieralover en 95 bezoekers