[AR] Waarom stang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

[AR] Waarom stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 21:13

Dat is iets dat ik me onlangs afvroeg. Waarom ik bijna nooit menners met een trensje zie?
De enigste reden die ik zou kunnen bedenken is omdat je je paard niet met je zit kan stoppen, dus dat je dan een sterker bit neemt? Maar ik weet niet of dat nu zo logisch is....


blossem
Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:17

Ik rij zelf op paarden die en voor de kar lopen en gewoon dressuurmatig worden gereden met een stang, en nu zul je wel denken rijden met een stang, maar dit komt omdat ze geen respect meer hebben voor bijv. een gebroken bitje.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:32

en hoe komt dat dan? waarom hebben ze geen respect daarvoor? paarden denken niet na hoor, over zo'n dingen. meestal zijn ze te hard in de mond en reageren ze daarom niet meer op het trensje. ik zie niet in waarom ze er geen respect voor zouden hebben, als ze goed gereden zijn.

Enya - Daya :-)

blossem
Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 23:32

Er is mij verteld dat ze daarvoor geen respect meer hebben, en ja ik heb ook al gedacht dat ze hard in de mond zijn, maar ja, ik luister ook alleen maar naar wat sommigen zeggen.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 23:41

Voor de kar rijd je met een stang omdat je gewichts- en been hulpen mist. Je hebt alleen je bit en je stem, dus je zult als het nodig is sterker moeten kunnen ingrijpen.
Er is gen reden waarom een menpaard niet op een gewoon trensbit zou kunnen lopen. Een paard hoeft niet hard in de mond te worden als hij voor de kar loopt, dat hangt van de menner af.

Goedgekeurd onderschrift :)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 06:45

Het hangt idd van de menner af! Ik heb Roy gehad (profiel zie foto's kar+rijfoto's) als ik op hem reed had ik gewoon een simpel trensje en als hij voor de kar ging had hij een stang!!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:19

Met een stang heb je wat meer te vertellen dan met een trensje. Het is niet zo dat een menpaard geen respect zou hebben voor een trens, maar als het fout gaat, dan kun je met een stang beter corrigeren. Menpaarden hoeven ook helemaal niet hard in hun mond te worden, dat ligt aan de hand van de menner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:22

Billy schreef:
Voor de kar rijd je met een stang omdat je gewichts- en been hulpen mist. Je hebt alleen je bit en je stem, dus je zult als het nodig is sterker moeten kunnen ingrijpen.
Er is gen reden waarom een menpaard niet op een gewoon trensbit zou kunnen lopen. Een paard hoeft niet hard in de mond te worden als hij voor de kar loopt, dat hangt van de menner af.

Helemaal mee eens

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:32

runningkawa"]
[quote="Billy schreef:
Voor de kar rijd je met een stang omdat je gewichts- en been hulpen mist. Je hebt alleen je bit en je stem, dus je zult als het nodig is sterker moeten kunnen ingrijpen.
Er is gen reden waarom een menpaard niet op een gewoon trensbit zou kunnen lopen. Een paard hoeft niet hard in de mond te worden als hij voor de kar loopt, dat hangt van de menner af.

Helemaal mee eens
[/quote]

Ik ook mee eens op een ding na. Je vergeet nog een heel belangrijk hulpmiddel, en niet alleen voor te straffen: DE ZWEEP.

_______ Roos Koeter _______
Osteopathie voor Paard en Hond
http://www.rooskoeter.nl

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 09:33

Dan was mijn redenering toch juist Lachen. Bedankt.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:48

Bij ons op de vereniging lopen driekwart van de paarden met een trens. De enige reden waarom wij een stang gebruiken is om gelijk in te kunnen grijpen indien nodig. Een paard blijft een vluchtdier en op de weg heb ik dan liever iets meer overwicht, want als het paard eenmaal op hol slaat met de kar.................

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:50

De eigenlijke functie van de stang is niet het hard ingrijpen. Al is er wel de mogelijkheid toe mocht daar behoefte toe zijn. Bedenk je eens wat er zal gebeuren wanneer rijdend met een gebroken bit het paard zich verzet en zijn neus naar voren (en omhoog steekt) . De druk in de mond verplaatst zich van de lagen naar de mondhoeken. Het paard lijkt je dan vriendelijk uit te lachen. Een ruiter kan op dit moment zijn handen naar beneden brengen om weer druk op de lagen te krijgen, en dus controle over het paard. Voor een koetsier zal dit wat lastig zijn, zeg maar onmogelijk.

Dit is de functie van de scharnierende werking van de stang in combinatie met de kinketting.


Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:14

Zonder kinketting kun je inderdaad beter op een trens gaan rijden. Dan heb je echt niks te zeggen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:39

blossem schreef:
Ik rij zelf op paarden die en voor de kar lopen en gewoon dressuurmatig worden gereden met een stang, en nu zul je wel denken rijden met een stang, maar dit komt omdat ze geen respect meer hebben voor bijv. een gebroken bitje.


Dit is zo'n onzin. Ik hoor het wel vaker, paard loopt aangespannen, dus moet ie onder het zadel ook een stang in.
Hon liep voor de wagen met een liverpooltje, maar onder het zadel gewoon met een dubbelgebroken watertrens.

Overigens zijn er zat menners die wel een trens gebruiken, nl de vierring trens (werking weet ik niet)

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:55

Ik heb voor de kar ook er het liefst een stangetje in hangen. Die stang is zo scherp als jij hem maak. Het is toch wel lekker om in een noodgeval ff wat meer met je handen te kunnen doen. Ik vond het eerst ook altijd onzin maar weet nu, helaas, wel beter.
Een 4rings trens is scherper dan een gewone trens in minder scherp dan een stangetje.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

deedee19

Berichten: 7921
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:19

Nou ik rij Red Bull met een gladde gebroken D-Trens en voor de kar met een een stang maar hij heeft echt nog wel gezag voor mijn D-trens hoor Maar ik heb gehoord dat als je de weg op gaat met paard en wagen je zelfs verplicht bent op stang te rijden Verward Weet niet of dit waar is hoor

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:35

Bij wedstrijden is het verplicht om met een stang of met een 4-ringstrens te rijden.
Ik heb zelf geen problemen met een stang, de meeste paarden reageren er heel goed op. Als je zelf maar een zachte hand hebt, dan kun je er weinig schade mee aanrichten.

blossem
Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:21

Jullie moeten nou niet denken, dat ik persé met een stang wil rijden hoor.
De mensen voor wie ik rij, zeggen zelf dat ik dat maar moet doen, en aangezien ik eigenlijk ook niet zo eens ben om met een stang terijden...
Dit wou ik nog even duidelijk maken, voordat jullie denken dat ik heel streng ben met paarden. Dat is dus niet zo.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 08:48

Een stang is helemaal niet zo streng hoor, als je maar een zachte hand hebt. Met stang rijden is gewoon veiliger dan met trens.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:03

Een stang met kinketting heb je gewoon nodig. Helaas hebben wij 1 keertje zonder ketting geoefend (toevallig schrok hij die keer) en ging er mooi wel vandoor (wel zonder kar). Dus je hebt het gewoon nodig voor de controle.
Mijn ene verzorgpony die aangespannen het erg goed doet, train ik onder het zadel. Ik rijd op een simpele enkel gebroken bustrens, als ik het goed heb. In ieder geval enkelgebroken, niet superdik, maar hij wil niet teveel bit in zijn mond hebben. Hij is super licht op het bitje. En ook voor de kar is hij lekker licht.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 00:07

Sabine is een keer met trens aangespannen gereden... Ze heeft heel de weg keihard gedraaft en gegalopeerd, ze kregen er niet terug. (wij helemaal bang achterin Nagelbijten / Gniffelen ) Echt geluk dat we niet de sloot in zijn gevlogen toen er ineens een bocht kwam.
De keer daarna gewoon met stang en er was niks aan de hand, geen druk of iets nodig.
Met rijden liep ze trouwens wel gewoon met een trensje.

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 00:15

Een stang is niet per definitie scherper dan een trens.
zonder kinketting heb je weinig te vertellen, vraag maar aan Arend-jan Hammink, die verloor een kinketting van een van zijn haflingers tijdens de dressuurproef in Varseveld, het gehele vierspan was bijna niet meer te houden.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 16:51

Zonder kinketting heb je weinig te vertellen omdat dan de scharnierende werking van het bit weg is. Ik rijd trouwens met een dikke stang, met daarover 0,5 cm rubber, met de leidsels in de schuimgaten en de kinketting zo los als maar kan. (ong 3 vingers kunnen er dan tussen).
Heel zacht dus, voor een stang. Dit zelfde paard heeft onder het zadel over het algemeen goed respect voor een gebroken bitje.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 16:59

Op de manier dat Unitas hem gebruikt, heeft hij dus helemaal geen zin. Dan kun je niet zo goed met een ongebroken trens gaan rijden.
Houd je trouwens wel in de gaten dat een te dik bit ook niet fijn is voor een paard. Ik vind het wel erg dik, zoals jij het omschrijft.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:48

ik heb bij mijn paard een stang in gehad maar reageerde en zo fel op als het uit de mond gehaald werd. en mag graag kauwen en dat lukt met een stang wat minder.Zij heeft nu wel een gebroken bit in met hefboomwerking zoals bij een stang en kinketting en moet zeggen hier loopt ze veel beter op.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers