Paard laat boeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Paard laat boeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 23:45

Dit heb ik vandaag voor het eerst meegemaakt... Rowan laat boeren! Je hoort echt een 'buuurp' en je kan het een beetje ruiken. Geur is trouwens niet abnormaal, anders zou ik denken dat er iets mis is met z'n maag.
Hij's ook erg scheterig op het moment, terwijl er qua voeding of training niets is veranderd. Ik heb het zo'n 4 a 5 keer gehoord vanavond.

Ik wist niet eens dat paarden *konden* boeren. Is het normaal, of een teken dat er iets mis is? Hij lijkt verder prima in z'n vel te zitten, heeft looplust zat en kijkt prima uit z'n oogjes.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 07:20

Zou het misschien kunnen zijn dat hij lucht zuigt? Dan hoor je ook een soort boer-geluid.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 08:03

Ik zal vragen of ze dat in de gaten willen houden, maar hij stond gisteren de hele dag buiten (niets waar ze lucht kunnen zuigen) en hij heeft het naar mijn weten ook nooit gedaan...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:50

nou, ik hoorde paddy eerst ook zo'n geluid maken. Ze had net een lekker maaltje opgesmikkeld en ik hoorde ineens "buuuuuuuuuuurrrrrrrrp". En het past eigenlijk niet bij haar he, grinnik. Ik vind het meer iets voor iones.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:46

ik dacht altijd dat paarden niet konden boeren en overgeven, dat is altijd het probleem bij een slokdarmverstopping namelijk Verward

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:44

ArwenLune schreef:
Ik zal vragen of ze dat in de gaten willen houden, maar hij stond gisteren de hele dag buiten (niets waar ze lucht kunnen zuigen) en hij heeft het naar mijn weten ook nooit gedaan...


Om lucht te kunnen zuigen, hebben ze niets nodig om vast te pakken of zo hoor. Dat is kribbebijten. luchtzuigen kunnen paarden gewoon in de lucht doen, zelfs op hun tong. als ze luchtzuigen terwijl ze iets vastpakken, dan heet het kribbebijten.

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:54

Paarden kunnen idd niet overgeven maar sommigen kunnen wel boeren Verward

Dit weet ik n.a.v. een DA-bezoek aan mijn vorige paard die kokiek had.
Zowel zijn vroegere buurvrouw als buurman boer(d)en wel eens. DA bevestigde dat. Het komt echter maar zelden voor.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:58

paarden kunnen idd niet opgeven maar boeren wel. dit is heel normaal hoor.
en by the way droebel heeft het bijna goed.
kribbebijten heeft niets met luchtzuigen op zich te maken maar is gewoon knagen zeg maar.
voor luchtzuigen hebben ze idd niets nodig om vast te pakken hoewel dat wel gemakkelijker is voor ze

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:10

Maak je maar geen zorgen.
Mijn oude paard deed dat ook altijd en mijn pony Dizzy doet dat ook.
Die van mij deden dat als ze te gulzig hun gras aten. Dan krijgen ze volgens mij ook een beetje lucht binnen, door hun gulzigheid. Door met ze te lopen/rijden komt de lucht er uit.
De paarden van mij waren beslist geen luchtzuigers. Ze aten gewoon te gulzig.
Toen ik het aan mijn DA vertelde (nadat ik het de eerste keer hoorde), keek hij mij ook aan alsof ik niet normaal ben (-ben ik ook niet Haha! ) .
Groetjes

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:22

Ik hoor t bij Knilles ook wel s... Maar die doet t ook vanuit het nix, als ie gewoon in de stal staat te slapen ofzo.. T klinkt idd als een luchtbel, maar ik ruik nooit iets en volgens mij komt er ook niets omhoog, dus ik vraag me af of t echt wel boeren is...

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 19:07

Heey,
hou het wel een beetje in de gate,
want bij ons op stal deed een paard dat ook
en later op de avond lag ie korm van de koliek.
Groetjes Bar

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:42

weer iets geleerd Haha! en dat op mijn ouwe dag!!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:11

Maffick zuigt soms ook lucht zonder iets vast te pakken.
Meestal na het flemen doet hij het 1 keertje, gewoon met zn hoofd in de lucht.
ik noem het ook boeren, maar dat is het bij hem niet.

ik meende zelf ook altijd dat paarden niet kunnen boeren, maar hier staat weer anders

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:43

Als mijn pony boert, loop ik meestal een stukje met hem en naar mijn gevoel helpt dat wel.
Hij heeft het alleen als hij uit de wei komt (en hij boert heel af en toe).

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:55

boeren is in sommige gevallen een soort luchtzuigen, want idd niet elk paard heeft iets nodig om vast te pakken om lucht te kunnen zuigen, meestal knikken ze daarbij ook een keer op en neer met hun hoofd,dan is het dus luchtzuigen!
kribbebijten is dat ze overal zeg maar een beetje aan knagen, dit kan bij verveling overgaan in luchtzuigen,een van mijn paarden doet dat ook, maar omdat ik cribox op die plekken smeer kan het niet erger worden.
ik zou het iig goed id gaten houden, want luchtzuigers hebben meer kans op koliek!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:47

Citaat:
dan heet het kribbebijten


de mijn kribbebijt (of bijt krib Verward ) en wel heel erg, hij kan dus niet in een box, daar vreet hij zich binnen een paar uur doorheen, hij heeft ook al hele kleine tandjes voor een 4 jarige Huilen

Hij doet het zo erg, dat als ik een cavaletti in de bak leg en ik ben niet snel genoeg, dan heeft ie hem te pakken en.......... gaat erop knabbelen rare jongens die Oostenrijkers....... Clown

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 11:47

smurf schreef:
Citaat:
dan heet het kribbebijten


de mijn kribbebijt (of bijt krib Verward ) en wel heel erg, hij kan dus niet in een box, daar vreet hij zich binnen een paar uur doorheen, hij heeft ook al hele kleine tandjes voor een 4 jarige Huilen

Hij doet het zo erg, dat als ik een cavaletti in de bak leg en ik ben niet snel genoeg, dan heeft ie hem te pakken en.......... gaat erop knabbelen rare jongens die Oostenrijkers....... Clown


cribox!!! want die tanden slijten heel hard als ze het veel doen

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:23

Maar kan t uberhaupt wel dat ze boeren, aangezien ze niet kunnen overgeven, en t klepje tussen maag en slokdarm dus alleen maar richting maag open kan?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:24

nadat ze lucht hebben gezogen wel....schijnbaar

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:27

Slechtsluitend maagklepje Haha! Je kunt je maar ergens in verdiepen Lachen

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:49

mijn paard van 31 gaat ook een soort boeren als hij kuil of hooi krijgt want dat kan hij niet kauwen en dan probeert hij de slierten eruit te krijgen dat maakt ook een soort boerend geluid
is het gebit al nagekeken?

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 19:06

Hoi crossmonster,
Goed dat je schrijft: "boeren is in SOMMIGE gevallen een soort luchtzuigen"
Zeker niet altijd. Mijn pony knikt zeker niet met z'n hoofd en vervelen doet hij zich ook echt niet (hij heeft een zeer variƫrend dagprogramma). En het is geen luchtzuiger!
Maar als een paard/pony het vaak doet moet je het zeker in de gaten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 13:12

smurf schreef:
Citaat:
dan heet het kribbebijten


de mijn kribbebijt (of bijt krib Verward ) en wel heel erg, hij kan dus niet in een box, daar vreet hij zich binnen een paar uur doorheen, hij heeft ook al hele kleine tandjes voor een 4 jarige Huilen

Hij doet het zo erg, dat als ik een cavaletti in de bak leg en ik ben niet snel genoeg, dan heeft ie hem te pakken en.......... gaat erop knabbelen rare jongens die Oostenrijkers....... Clown


Misschien is een anti-bijtkap een optie??? Verward

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 20:06

idd je hebt daar middelen voor
een anti bijtkap of muilkorf of een middel als cribox of azijn helpt ook goed

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 20:15

Een paard kan niet overgeven door de manier waarop de slokdarm in de maag zit.
En een paard kan inderdaad boeren (dwz die van mij doet het ook en haar moeder ook) zonder dat ze aan het luchtzuigen zijn of koliek hebben.