[NH] Gebrek aan vertrouwen/respect?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

[NH] Gebrek aan vertrouwen/respect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 19:35

Hallo,

Ik heb sinds zondag een eigen paardje en de meeste dingen gaan wel goed, alleen als ik haar uit de wei (soms terwijl we nog in de wi zijn, soms als we al buiten zijn) wil halen rukt ze soms zomaar het touw uit m'n handen en rent weg. Kan haar dan wel heel makkelijk weer te pakken krijgen. Maar goed ze is nogal sterk en ik kan haar dus niet houden.Nou gaf iemand anders me het advies als ze weg wil rennen haar te slaan met het halstertouw, maar goed dit is niet echt mijn methode, maar ze moet wel luisteren.Ik ben in de bak al bezig geweest met de friendly game en de porcupine game, maar op de laatste reageert ze nog niet echt heel goed.(heb het nog maar 1 keer gedaan hoor)Onder het zadel is ze wel superbraaf.Maar zou dit een gebrek aan vertrouwen of respect zijn? (denk het wel?) En zouden de 7 games een beetje helpen?
Ik heb verschillende NH boeken, maar ik vind het allemaal nogal moeilijk om precies te doen wat daar in staat Tong uitsteken Maar goed hoop dat iemand me advies kan geven, en sorry voor het lange verhaal Bloos!

Chill out Lachen


Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:37

Misschien een halstertouw met kinketting. Als je met NH begint is goed, maar het duurt even voor het vertrouwen er is. Dus ik denk dat momenteel een kinketting een goede oplossing is. Of je moet geduld hebben tot je wat langer bezig ben met NH .....

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 20:01

Ja dat zou misschien een oplossing zijn maar ik ben bang dat als ik te hard trek ik meer kwaad dan goeds aanricht, dus....iemand nog tips?

Chill out Lachen

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:07

Nou ik denk dat ze niet meer trekt, en dat niet veel kwaad kan hoor. Ik denk dat het handig is dat je op korte termijn een oplossing vind voor het trekken, als je dit te vaak accepteert blijft dit altijd een leuk spelletje. Ik werd ook alle kanten uitgetrokken door mn vorige paard, ben een erg lange tijd bezig geweest dit af te leren niets hielp, totdat ik een kinketting omdeed en hij weer een loopje met mij wilde nemen Haha!

Maar goed ieder zo zijn methode, succes verder OK dan!

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

callippo

Berichten: 3199
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:14

Wat voor halster heb je voor haar?
Met een touwhalster is het voor een paard echt een stuk moeilijker om weg te rennen!
Een mep geven met het halstertouw terwijl je paard toch al wegrent lijkt me geen goed idee. Dan bevestig je juist dat het gevaarlijk is om bij jou te zijn!
Als ze niet in paniek wegrent, maar zich bewust omdraait en dan lostrekt, kun je in de bak goed oefenen aan de driving-game. Als je de achterhand goed kan weg-drijven, kun je dat ook gebruiken wanneer ze tijdens het lopen zich omdraait.
Veel succes ermee!

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 21:00

Ik heb een gewoon halster, en ze loopt niet echt in paniek weg, naar een paar meter stopt ze en kan ik haar zo weer pakken.
Binnenkort maar es een touwjalster kopen Knipoog

Chill out Lachen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:10

ok, ik reageer even algemeen voor iedereen die dit soort problemen heeft, en wel NH wil doen,
bij NH is het egwoon zo (bij andere methodes ook)
alles wat er op de grond goed in zit gaat ook goed als je erop zit,
ik vind het daarom onverantwoord, dat jou paard op de grond zegt, niet graag bij jou te willen zijn (niet aanvallend bedoelt, maar je hebt hem net, dus veel vertrouwen is er nog niet)
en dat je er dan toch opstapt, levensgevaarlijk, gaat wel goed nu, maar als een paard aangeeft dat het op de grond niet goed gaat moet je er nog niet opstappen, als jullie relatie nog niet goed is, en als jullie posities nog niet vastliggen, want stel dat je er net op zit, en hij krijgt het idee om jouw dominantie af te pakken... heb je wel een probleem,
ik zal altijd eerst zorgen dat er op de grond voldoende respect en vertrouwen is, en dan pas erop

veiligheid staat immers voorop

(hoop dat je mn berichtje begrijpt, is een beetje een vaag verhaal, ik heb die fouten namelijk ook gemaakt in het begin, heeft mij bijna mn leven gekost...)

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:47

maar zoals ik het eles is het niet echt uit niet bij jou willen zijn want je kan hem wel zo weer pakken toch?

Dag lieve mama...

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:55

Je moet gewoon even geduld hebben, dat vertrouwen komt wel. In een paar dagen kan je dat nog niet verwachten van een paard. Het is in elk geval een goed teken dat je hem daarna wel gewoon kan pakken. Ik zou doorgaan met NH en een touwhalster halen. Komt het vanzelf goed. Haha!
Succes!

Groetjes, Marloes.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:04

De seven games kunnen je hier zeker bij helpen (niet alleen de games, maar ook de andere PNH oefeningen van level 1) Hierdoor leert het paard ook het touw te respecteren, want als je een touwhalster gebruikt is druk onprettig en bij jou blijven aan een los touwtje prettig.

Gewoon doorgaan met de oefeningen, en misschien de associatie uit de wei= hard werken proberen te veranderen (dat heeft ze bij jou of eerder al geleerd blijkbaar) of ze is niet gewendt van haar vriendjes weg te zijn en is toch angstig.
Neem haar een paar keer mee naar het hek en laat haar dan weer gaan, of stap een rondje door de wei...
Doe het steeds anders zodat ze alert blijft, doe je het uit de wei halen om te gaan rijden steeds hetzelfde is het voor haar makkelijk om er een foefje voor te verzinnen.
Succes!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-03 17:37

Hey!
Ik heb gister een soort join-up gedaan! Ik kon de bak niet afzetten maar ik dacht laat ik eens kijken hoe ze reageert. (voordat ik haar in de bak zette had ze zich weer losgerukt)Nou jah, haar dus wat rondjes laten lopen en na een tijdje kwam haar hoofd omlaag en later begon ze ook nog te likken!Dus ik ga in het midden van de bak op de grond zitten en na enige aarzeling kwam ze bij me..echt zo lief! Haar overal aangeraakt en toen ik ging lopen liep ze achter me aan.Toen ik haar weer naar de wei bracht en later nog even met haar naar de andere wi liep, liep ze keurig achter me aan! Toen ik vandaag weer kwam liep ze gelijk naar me toe toen ze me zag!Nou ja ik kwam niet zo lang alleen ff om te controleren. maar de hele tijd dat ik in het land was bleef ze heel lief bij me staan.Maar het komt dus wel goed! Bedankt voor aale reactied nog..

Groetjes, Renee

Chill out Lachen

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 13:28

Ik zou lekker zonder touwhalster werken. Zo vriendelijk is dat niet, de knopen drukken op zenuwbanen, en dat is een rotgevoel. je hebt het paard een paar dagen, ga erst eens lekker aan elkaar wennen, en ga vriendelijk maar consequent met haar om.
Dan komt het allemaal best goed, zonder kunst- en vliegwerk.

Goedgekeurd onderschrift :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 67 bezoekers