"Verboden" medicijngebruik, bvb bute...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

"Verboden" medicijngebruik, bvb bute...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 12:17

Een discussie waar ik me vorige week in bevond ging om het gebruik van bijvoorbeeld bute en nu lees ik daar weer iets over terug in een topic hieronder.

Er werd mij verteld (door een Duitse) dame dat deze (en andere "verboden") medicijnen wel degelijk verstrekt mogen worden -mits- dit in je paspoort vermeld staat. Hier is een aparte pagina voor in het paspoort.

Dat er een aparte pagina voor is klopt inderdaad... maar weet iemand hoe dit in zijn werk gaat wat betreft het paspoort, de dierenarts en de ziektekosten verzekering?

Paspoort zal dan via de organisatie moeten lopen die die papieren uitgegeven heeft, want volgens mij mag je daar zelf niets in veranderen.

Dierenarts... zal die bepaalde medicijnen ineens wel kunnen verstrekken op tonen van paspoort, of zijn deze medicijnen eigenlijk al helemaal niet meer verkrijgbaar?

Ziektekostenverzekering... Wat zijn de gevolgen na het overlijden van het paard? Welke eisen stellen de verzekerings maatschappijen zelf?

Kan iemand hier iets meer over vertellen? Ik heb er namelijk zelf wel interesse in.

Europe is our playground


callippo

Berichten: 3199
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:35

Is het niet zo dat de medicijnen niet zozeer 'verboden' zijn, maar dat het verboden is om een paard daarna nog voor het vlees te slachten?
Ik heb namelijk gehoord dat je paard gechipt moet zijn om bepaalde medicijnen te mogen krijgen. Dat wordt dan geregistreerd (op dat paspoort).

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 12:51

Dat is dus eigenlijk de vraag die ik hierboven stel Lachen

Europe is our playground

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:38

Mijn paard heeft geen chip en geen paspoort en heeft via diverse dierenartsen bute voorgeschreven gekregen. Het fijne snap ik er dus ook niet van.

Kazoo
Berichten: 217
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:17

Wat betreft bute: dit is niet meer geregistreerd als geneesmiddel voor paarden. Dierenartsen mogen het in uitzonderingsgevallen wel voorschrijven (uitzonderingsgeval is als er geen ander middel voorhanden is, als het paard anders dood zou gaan, enz), maar ze moeten zelf precies bijhouden aan wie ze het hebben voorgeschreven, voor welke aandoeningen, enz.
Ik weet even niet precies hoe het dan met de wachttijd voor de slacht is, maar volgens mij is het zo dat als een middels niet is geregistreerd voor gebruik bij paard, dat er dan ook geen officiele wachttermijn voor is, en dan moet je minimaal 28 dagen wachten (correct me if I am wrong, collega's).
So wie so moet ieder paard nu een paspoort hebben, en eigenlijk zou daar al het medicijngebruik in moeten worden vermeld. het is dus niet zo dat een paard met paspport wel bute mag hebben en een paard zonder paspoort niet.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:18

Even hoe het zit met de diergeneesmiddelen in NL, daar komt nl ook de vraag vandaan (volgens mij).

Alle diergeneesmiddelen in NL moeten geregistreerd worden bij het Bureau Registratie Diergeneesmiddelen.
Per diersoort moeten daarvoor allerlei onderzoeken gedaan/informatie gegeven (door de fabrikant) over de het middel. Dat gaat (oa) over de samenstelling van het middel, effectiviteit, toxiciteit voor het dier maar ook voor de omgeving, hoe het zich gedraagt in het lichaam etc.

Is dit verhaal uitgebreid genoeg, dan wordt een middel geregistreerd, toegelaten op de markt. Er zitten dan allerlei bepalingen aan vast voor welke diersoort het gebruikt mag worden, de wachttijd, manier van toedienen etc.
Dan kan een DA dus pas het middel gebruiken voor de aandoening waartegen het helpt.

Alleen wanneer er geen middel is geregistreerd voor een bepaalde aandoening bij een diersoort mag een DA een ongeregistreerd middel gebruiken. Dat gaat dan onder de noemer: off label use.
De DA moet dan precies bijhouden bij welk dier wat is gebruikt etc.
Zo kan een dier toch behandeld worden terwijl er geen middelen geregistreerd zijn.
Dit heeft geen gevolgen voor het wel of niet slachten van een paard. Er wordt een algemene wachttijd aangehouden bij off label use van 28 dagen. Dus: paard behandelen, na laatste behandeling 28 dagen wachten en dan mag het dier geslacht worden.

Het deel achterin het paspoort is van belang wanneer het paard naar de slacht gaat.
Deel II: wanneer het paard een behandeling ondergaat die hem definitief ongeschikt maakt voor humane consumptie wordt het hier geregistreerd.
Mocht het paard dan nog geslacht worden dan gaat het vlees dus naar de destructie en wordt niet voor consumptie verkocht.
Deel III: wanneer een paard behandeld is en wel geschikt/bedoeld is voor humane consumptie, wordt in dit deel een verklaring afgegeven dat het dier vrij is van medicijnen. Het gaat dus alleen om de laatste behandeling voor het slachten. Dat daarna netjes is gewacht totdat alle medicijnen die bij die laatste behandeling zijn toegediend uit het lichaam zijn cq dat de wachttijden daarvan netjes zijn afgewacht voordat het dier voor slacht is aangeboden.
Laatst bijgewerkt door Jantien op 27-08-03 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:01

Mijn pony heeft destijds gewoon buut gehad, ze heeft geen paspoort en ik heb nergens iets getekend dat ze niet naar de slager moest. Ik hoorde eigenlijk pas later dat ze niet naar de slager mocht, maakte niet uit hoor, ik was toch niet van plan haar ooit naar de slager te doen.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:12

Equipalazone is in Nederland niet verkrijgbaar, maar in Belgiƫ blijkbaar wel. Arts in kliniek hier in het Noorden heeft het gewoon aan me meegegeven. Is geregistreerd voor gebruik bij paarden. Niet geschikt voor paarden bedoelt voor consumptie en je mag het niet gebruiken in de zeven dagen voor de wedstrijd... Blijft dus waarschijnlijk 7 dagen in het bloed aantoonbaar dat je het gebruikt hebt... Mijn veearts vind het een goed middel en die paardenarts die het voorgeschreven had blijkbaar ook, anders zou hij er niet zo'n moeite voor doen er toch aan te komen denk ik...

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:19

de mijne krijgt ook bute en is niet gechipt o.i.d ook niks hoeven tekenen
En ff een vraagje hoe lang kan je dit an een paard geven?

Als tranen een trap konden bouwen en herinneringen een brug.
Dan klommen we de hemel in en brachten we jullie gezond mee terug.

Whisper en Shadow Together forever

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:21

die van mij krijgt een kuur van twee weken. Als je na 5 dagen geen verbetering ziet optreden moet je volgens het etiket stoppen. Weet niet hoelang je het kan blijven geven, maar schijnt belastend te zijn voor de nieren, dus is vast niet gezond het maanden of jaren achterelkaar te geven (moet door de nieren afgebroken worden)

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:46

maar volgens mij is de bute soort die whis krijgt pheno...butzone o.i.d schijf het in iieder geval verkeerd is iemand hier bekend mee

Als tranen een trap konden bouwen en herinneringen een brug.
Dan klommen we de hemel in en brachten we jullie gezond mee terug.

Whisper en Shadow Together forever

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 18:01

Klopt dat is bute: fenylbutazone (ik geloof dat er nog een naam voor is...)

Ik dacht dat het met de wachttijden anders was..... 2 maal de langste wachttijd voor het geregistreerde dier. Maar dat kan ik ook best fout hebben.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 bezoekers