wanneer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lizzytje
Berichten: 273
Geregistreerd: 01-05-03

wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 21:16

wanneer kan ik op mijn paard gaan zitten? hij is vroeger heel goed ingereden maar heeft daarna verkeerde dingen meegmaakt, daardoor bang, etc geworden, ook mishandeld enzo, heel vervelend dus. ik heb hem nu ong 2 maand en het is echt supersnel gegaan! binnen een week had ik zn vertrouwen gewonnen en liep hij als een hondje achter me aan!
hij is heel nieuwsgierig en leergierig, dus achter dat bange hoopje volbloed paard zat een echt superfijn paard waar je enorm om kan lachen en lekker mee kunt spelen! telkens als ik kom hang ik op m en dat laat hij toe als er maar eten is Vork *LOL* , (anders blijft hij ook wel braaf hoor, maar gaat hij een stukje wandelen ofzo, want ik doe m nooit een halster om, want hij is vroeger te kort vastgebonden of zoiets in die richting heeft ie meegemaakt, k weet niet recies wat) met poetsen etc heeft hij ook geen halster om, want hij blijft gewoon staan (en dat terwijl hij midden in een lekker groen weiland staat) wanneer kan ik dnek je het beste beginnen met erop gaan zitten? hij kent het al wel alleen weet ik niet of hij hier ook wat mee heeft meegmaakt ofzo, hij is wel gewend aan singel enzo, maar ik ben van plan om alleen even op m te gaan zitten zonder zadel en er dan meteen weer af.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:37

hmm mischien handig om er even een leeftijd bij te zetten?of heb ik er overheen gelezen?

lizzytje
Berichten: 273
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 21:38

van mij of het paard? sorry ik ben blont Bloos Haha! , ik zet alletwee wel neer, ik ben 14 en het paard is 6, maakt dat uit dan?

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:43

Tuurlijk, een paard van 2 (eerder nog veulen dan) mag je nog niet inrijden. Pas op een leeftijd van minimaal 3 jaar.

Overigens kan je beter het zadel eerst er op leggen dan dat je er zelf op gaat. Als er wat gebeurd lig jij misschien met een gebroken been of erger in het ziekenhuis, en het zadel is nog in orde.

Als hij veel vertrouwen in je heeft zou ik toch nog proberen om een halster om te doen.

lizzytje
Berichten: 273
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 21:47

hij kan het halster wel om, alleen als ik m gaa vastzetten met een touw vind hij het niet leuk als ik bij zn hoofd wegloop, hij blijft dan wel rustig ofzow, maar egt prettig vind hij het niet, en ik doe niks wat hij niet prettig vind, ik wil graag alles met vertrouwen doen, en ik heb nog geen goed zadel. maar ik had gezegd dat ie vroeger goed was ingerden, dus vandaar dat ik d8 van, maakt dat uit, want als een paard goed is ingereden is dat meestal op de leeftijd 3,5 jaar ofzo, maar dat maakt niks uit hoor..

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:47

haha ja daarom,ik dacht al Haha!
maar ik denk dat je zelf wel rustig,heel rustig,kunt gaan beginnen met longeren,met hoofdstelletje,erna met zadeltje.
ikzelf zou doen (als je het geld ervoor hebt) door een ervaren ruiter laten inrijden,zodat er niet weer wat mis kan gaan,die er echt verstand van heeft met inrijden,want een fout is zo weer gemaakt.
suc6 met je paardje!

lizzytje
Berichten: 273
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 21:51

dat met die ervaren ruiter ben ik het niet eens, want die ruiter moet dan eerst het hele paard een maandje leren kennen, en ik heb heel veel moeite gedaan om hem zo goed mogelijk op te voeden en dat is heel goed gegaan en we klikken heel goed samen, hij is erg wantrouwig met mensen die die niej kent. en hij vertrouwt mij nu dus als ik het doe heb ik het gevoel dat we een nog betere band krijgen, ik doe het natuurlijk wel met superveel begeleiding.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:57

Maar als je superveel begeleiding krijgt, moet de begeleider toch ook een band met je pony hebben?!!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:15

ik zou in ieder geval beginnen met hem overal aan te laten wennen. Je kan alles wel vermijden om maar te blijven zorgen dat er vertrouwen is, maar je moet wel steeds een stukje verder gaan. Als het paard al flipt als hij vaststaat, wat zal hij dan wel niet doen als jij aan de teugels gaat zitten??
en ik zou zowieso begeleiding vragen, dat jij er uiteindelijk zelf opgaat, maar dat diegene je wel helpt.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:17

Relliej schreef:
Maar als je superveel begeleiding krijgt, moet de begeleider toch ook een band met je pony hebben?!!


Ja, maar ik denk dat ze hem zelf wilt inrijden onder het toezicht van een goede instructeur. Dat lijkt mij ook de beste manier, als het gaat om een eenkennig verlegen paard. Het gaat hem vooral om degene die op het paard gaat zitten. Die moet hij vertrouwen.


Ik zou toch wel proberen nog te oefenen met halsters voor je erop kruipt. Doe bijvoorbeeld een halster aan tijdens het eten enzo, dat hij die dingen linkt aan iets prettigs.
Je zegt dat je niets wilt doen dat het paard niet prettig vindt. Je doet natuurlijk onvermijdelijk dingen met een paard, zonder dat ie het 'prettig' vindt. Gewoon al naar de hoefsmid gaan, rondjes rijden in een bak, een dierenarts op bezoek krijgen en zo'n dingen, daar zijn de meeste paarden niet dol op. De kunst is om je paard zo ver te krijgen dat hij de onprettige dingen ondergaat en er pret in krijgt, omdat hij er appreciatie en beloning voor in de plaats krijgt.
Zo gaat het toch ook met kinderen? Als mijn moeder niet elke keer gesmeekt had om toch maar een stukje asperge, of een olijfje te eten, dan was ik nu niet zo'n olijven- en aspergefreak. Sommige dingen moet je leren eten Vingers aflikken , en zo gaat dat bij paarden in zekere zin ook. Was dat een duidelijke uitleg? Verward Je kan een paard echt leren met plezier uitdagingen aangaan!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 13:13

nou eerst band krijgen,is je paard dan zo bang?
als je er zelf van verzekerd bent dat alles goed gaat,want die fouten zijn zo weer gemaakt...
dan zou ik inrijden onder het toezicht van een goede instructeur,en niet zonder zelf gaan proberen.
weet je trouwens al beetje wat je gaat doen?

lizzytje
Berichten: 273
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 15:06

hayhay! bedankt voor de reacties, ik zou eventjes uitleggen: er is wat met dit paard gebeurd maar niemand weet wat, maar ik leer hem nu dus allemaal ''enge''dingen, zo heb ik hem dus geleerd een halster, vaststaan, dekentjes over hem heen leggen, een singel vastmaken, meelopen aan het halster, in het begin vond hij die dingen dus niet leuk, maar nu vind hij het niet meer erg en ook wel leuk. zelfs het hangen! Ik ben dus van plan om een goeie instructeur of iemand die er veel verstand van heeft mij te laten helpen, zeggen wat ik wel en niet moet doen enzo, dan kan ik wel zeggen: ik zoek een goeie ruiter die hem inrijd, msaar je weet dan toch nooit precies of zij met dat paard omgasat zoals jij dat wilt, misschien is wel wat ruwer dan jij en vind belonen niet belangrijk (wat ik juist wel vind) en je moet met dat paard eerst een band hebben voordat je er wat mee kan doen (heb ik zelf ook meegmaakt)