Vraagjes over aansnoerneusriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Vraagjes over aansnoerneusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 18:51

Kan iemand me ff uitleggen wat nou precies een aansnoerneusriem is, liefst met foto? En wat is het nut van zo'n ding en wat is beter, een aansnoerneusriem of zo'n 'gewone'? Alvast bedankt!

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3


rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:55

Afbeelding

aansnoerneusriem

Je Kunt hem strakker aantrekken.
Ik vind het persoonlijk netter als een normale.

Brabantse Fries ;)

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 19:02

Zit daar zo'n hele lange riem aan de onderkant links, die je eerst door een ring aan de rechterkant moet halen en dan links weer vast moet maken? Want Image heeft er zo een!

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:04

*Tamara* schreef:
Zit daar zo'n hele lange riem aan de onderkant links, die je eerst door een ring aan de rechterkant moet halen en dan links weer vast moet maken? Want Image heeft er zo een!


Dat is zeer waarschijnlijk een aansnoerneusriem Haha!

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 19:08

Owkee thnx, had wel een vermoeden maar wou het even zeker weten! Haha! Enne, wat is beter, een gewone of een aansnoer? En wat zijn de voor- en nadelen?

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:25

Ik vind een aansnoer wel iets mooier staan dan een gewone. Maar is het niet zo dat je een aansnoer vaak te strak aantrekt?

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:30

Het gevaar van een aansnoerneusriem is dat je hem te strak aantrekt.
Het voordeel vind ik dat hij netjes op zijn plek blijft zitten, en niet afzakt zoals smallere neusriemen.
Bill z'n ene hoofdstel heeft ook een aansnoerneusriem, maar ik doe hem niet strakker dan toen ik een gewone neusriem had.

Goedgekeurd onderschrift :)


Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:57

Ik vind een aansnoerneusriem ook mooier en netter staan. Maar je kan altijd nog controleren of ie te strak zit. Als je je vinger er niet meer tussen krijgt, dan zit ie te strak Haha!

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:05

Sinds een paar maanden heb ik ook een hoofdstel met aansnoerneusriem.
Niet omdat ik dat zo graag wilde, maar hij hoorde toevallig bij het hoofdstel van mijn keuze.
En het bevalt me best goed, zoals Billy al aangeeft blijft een aansnoerneusriem wat beter op z'n plaats dan een "gewone" neusriem en het geheel sluit wat beter aan.
En idd. niet te strak trekken, dat is wel iets dat je in de gaten moet houden !

Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:11

Aah vichie van de manege heeft dat ook, vind ik echt een stoer hoofdstel en staat ook mooi

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:15

mickey heeft het bij haar wedstrijd hoofdstel Haha!
ik merk alleen geen verschil of ik met gewoonne neusriem of aansnoerneusriem rij?
dus volgends mij zit er voor het paard niet echt heel veel verschil in,mischien beetje meer druk?
en hoezo is het niet te strak aantrekken zo gevaarlijk?wat kan er gebeuren?(trouwens niet stom bedoeld,maar ben er nieuwschierig naar)

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 07:11

beautyfull_mickey schreef:
en hoezo is het niet te strak aantrekken zo gevaarlijk?wat kan er gebeuren?(trouwens niet stom bedoeld,maar ben er nieuwschierig naar)


Als je de aansnoerneusriem echt hard aantrekt, dan kun je het neusbeentje van je paard breken.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 08:17

Aansnoerneusriemen zijn uitgevonden om het paard z'n bek dicht te binden. Dat is ook waar ik ze in de praktijk voor gebruikt zie worden. Aangezien openen van de mond een teken van verzet is, is het dichtsnoeren van die mond dus het verdoezelen van verzet=verdoezelen van gebrek aan rijkunst.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:34

Mwoa, volgens mij kun je het paard zijn bek ook wel dicht binden met een gewone gecombineerde neusriem.
Als je het sperriempje maar strak genoeg aantrekt.

Brabantse Fries ;)

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:53

Oscar"]
[quote="beautyfull_mickey schreef:
en hoezo is het niet te strak aantrekken zo gevaarlijk?wat kan er gebeuren?(trouwens niet stom bedoeld,maar ben er nieuwschierig naar)


Als je de aansnoerneusriem echt hard aantrekt, dan kun je het neusbeentje van je paard breken.
[/quote]

wow,das niets niets Bloos!
wist ik eigenlijk helemaal niet?
dus dan hebben aansnoerneusriemen (zegt de naam eigenlijk al) gewoon iets meer druk,als je ze goed vast maakt in verglijking met een gewoone neusriem.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:23

Als je de neusriem op een normale manier aantrekt (dus met de nodige ruimte tussen neusriem en de neus van je paard) is er imo. geen verschil in werking tussen een normale en een aansnoerneusriem.
Maar het klopt dat je er meer druk mee KUNT krijgen, maar dat hoeft dus niet perse, het ligt er helemaal aan hoe strak je hem doet.
Het risico van te strak aantrekken zit hem met name in de constructie van de neusriem, doordat je het riempje door allerlei lusjes moet halen trek je snel harder dan je zou willen.
Bij een normale neusriem voel je direct hoe strak je hem aantrekt, bij een aansnoerneusriem gaat het indirect via de lusjes, dus minder gevoel voor de "kracht" die je gebruikt bij het vastmaken.
Als je overweegt om zo'n neusriem te kopen, maak hem dan eens vast aan je been / bovenarm.
Dan voel je precies wat ik hierboven heel omslachtig probeer te omschrijven Knipoog

Bij mijn paard doe ik hem zo los mogelijk, zodat ie net niet afzakt; hetzelfde voor de sperriem, die hangt er eigenlijk ook maar voor spek en bonen bij Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:36

Ik heb even een fotootje opgezocht waarop je kunt zien hoe ik de neusriem doe:

Afbeelding

Als je goed kijkt Wow! , dan zie je een schaduw bij de sperriem en de neusriem (als je op een andere positie zou staan, dan kun je er ook tussendoor kijken).
Hier raakt het dus het hoofd van mijn paard niet en zit er ruimte tussen.
Zolang je dit ziet, kun je met zekerheid zeggen dat hij niet te strak zit.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:18

Een sperriem is dan ook niet uitgevonden om zn mond nog strakker dicht te binden, maar om het bit op zn plaats te houden

Ik gebruik ook altijd een aansnoerneusriem, tegenwoordig met een viltje ertussen voor extra confort....

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:22


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:24

Koortje schreef:
Een sperriem is dan ook niet uitgevonden om zn mond nog strakker dicht te binden, maar om het bit op zn plaats te houden


Ik ben het eens dat het niet de bedoeling is om het paard de mond te snoeren, maar om het bit op z'n plaats te houden ??? Verward
Een sperriem ligt volledig los van het bit, dus ikke niet snappen.
En hoe zit dat dan met de hoofdstellen die geen sperriem hebben ?
Er zijn nl. ook hoofdstellen met alleen een hoge neusriem (of een stang- en trenshoofdstel).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers