droge hoeven....help....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-01 13:42

ik heb een probleem wat ik eigenlijk al een tijdje heb queen heeft dus hele erge droge hoeven zo erg zelfs dat de smid er niet meer met het mes goed in kan komen om de straal goed bij snijden....

ik heb het al geprobeerd met goed nat te maken maar met haar voet in een emmer wilt ze niet en ik spuit de hoeven elke dag zeker 10 minuten af..... maar het helpt allemaal niks....

wie kan met helpen??????

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 13:45

als ze in het land staat moet je een steen in de drinkbak doen zodat hij overstroomd dat de grond erom heen nat word (de grond zal wel nat zijn nu) of zorgen dat de waterbak zo vol is dat het erom heen nat is. AF en toe de slang erop heeft geen zin daar is de hoef niet 'geschikt' voor.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-01 13:47

queen staat nu dag en nacht op stal.... dus ik kan moeilijk de hele stal nat gaan spuiten Verward Verward

maar ik rij ook heel veel in een natte berm maar dat helpt ook niet eg.... ik weet het nie meer
_________________
queen ik ben heel trots op jouw

2DE MET SPRINGEN!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ingrid op 2001-09-18 13:47 ]</font>

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 14:02

en als je nu eens zorgt dat het zo rond de drinkbak nat is? dan heb je iig wat.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 15:08

eerst goed natmaken en daarna invetten. Enne oud trucje, nooit zelf geprobeerd: hoef in een bak met koeienvlaaien zetten.
Of: op een bepaalde plaats in de stal zand gooien, dit natmaken en je paard hier een uur per dag in laten staan.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 15:29

Wandelen door de berm. Lekker nat met dit weer. Krijg je super mooie hoeven van, schoon en goed gehydrateerd.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 15:35

Je zou hoefvocht kunnen proberen.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 15:40

Hoefvocht is misschien een idee, maar wat nog beter werkt is rainmaker (paardendrogist) of pedicure hoefcrème. Dit zorgt allemaal voor een verbeterde vochtbalans en tevens tegen allerlei andere hoefprobleempjes. Verder inderdaad blijven natmaken. Kan jou paard niet even een paar uur op een weitje? Dit weer is ideaal voor droge hoeven!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-01 15:50

nee in de wei mag ze nou nie omdat ze dan alles kapot loopt...... en in de berm rijden doe ik al heel veel bijna elke dag en toch blijven droog Verward

en in een bak met koeienvlaaien lijklt me nie erg fris Haha! Haha! haha

maar toch bedankt voor jullie tips dat hoefvocht kan ik ook nog wel proberen

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 16:31

Ik weet dat het heel vervelend is voor de smid die harde hoeven, maar zolang ze er goed uitzien (geen kloven etc) zou ik me er niet zo'n zorgen om maken. Des te minder last heeft je paard van haar zolen als ze op een steentje trapt.
Er zijn middeltjes om de zool zachter te maken (uierzalf dagelijks is er een van), maar dit maakt de zool ook veel gevoeliger.
Misschien moet je smid zijn messen eens goed slijpen of op krachttraining gaan... Haha!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-01 23:18

haha das een goeie *LOL*

nee maar hij moet eg al zijn krachten erop zetten en het is zelfs zo erg geweest dat hij himmel nie goed kon bekappen..... maar hij zeg zelf ook dat het nie eg een probleem is beter dan te zachte hoeven zegt hij maar toch zegt hij elke keer weer dat ik moet zorgen dat ze iets zachter worden Verward
snappen jullie het dan nog Verward

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 09:26

Probeer dan eens alleen een paar dagen voor de smid komt om de hoeven in te smeren met uierzalf, misschien dat dat helpt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 09:31

Ik heb een heel ouderwetse tip die volgens mij verder niemand kent:
Koop een zak lijnmeel, is heel goedkoop en je kan ook elke dag een handje voeren, gaan ze mooi van glimmen.
Maak de lijnmeel aan met water, laat het goed weken, totdat je een dikke brei hebt, met deze brei prop je de hoeven helemaal vol.

Lijnmeel is namelijk errug olierijk en doordat het aangemaakt is met water trekken de olieën en het vocht in de hoef waardoor hij naar verloop van tijd zachter zou moeten worden...
Dit moet je gewoon een poosje volhouden.

Aangemaakt lijnmeel is niet zo heel lang houdbaar dus je kan het niet klaar maken voor een aantal dagen tegelijk.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-01 12:37

ey tnxxx dat kan ik weleens proberen

en nou maar hopen dat het werkt

greetzzz ingrid

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 19:54

Ingrid

Ik moet zeggen dat van dat lijnmeel wist ik niet, lijkt me wel een hele goeie

Maar te droge hoeven is wel een probleem en daardoor komt het paard mischien aan hoefmechanisme te kort. Eerst wil ik graag weten wat voor stal bodem je hebt. Bij gewoon stro in een stal die dagelijks uitgemest wordt, zou ik geen droge hoeven verwachten. Maar staat je paard op houtkrullen of erger nog, zaagsel. Dan is het duidelijk waarom je paard te droge hoeven heeft.

De behandeling is eenvoudig; als je paard op houtkrullen of zaagsel staat dan moet je op een schone stal 10 tot 15 liter water met een gieter uitsprenkelen. Let wel daarmee heb je geen natte stal, maar het hout onttrekt geen vocht meer aan de hoef. Je hebt pas een natte stal als je een tijd de zeikplek er niet uithaalt bij het uitmesten.
En de hoeven kras je uit en spuit je af en daarna vet je ze in, OOK DE ZOOL, elk hoefvet is bruikbaar.

Als je paard op "hout" staat kun je er over denken om, als stro niet gaat, gehakseld vlas of hennep te memen.

Laat maar eens horen of je hoefsmid er blijer van is geworden.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-01 21:06

queen staat nou al op gehaksled stro

maar mij is juist geleerd dat vet heel slecht is voor de hoeven omdat dan de lucht er nie meer goed bij kan komen......

maar dus gewoon water over de bodum van de stal gieten en daar overheen het gehakseld stro?
ik hoop dat het werkt van de straal kan haast niet goed gesneden worden

alvast bedankt voor je reactie

greetzz ingrid

lottie

Berichten: 13
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 21:19

Inge....

dat idee met de koeivlaaien, vind ik wel een heeeeeeeeeel goed idee....! Misselijk

dan lopen we gewoon met Queen door de koeistal Koe .... zal Friedus ook zeer leuk vinden! }>

maarre,.....wanneer gaan we weer ff leip doen?......
ik denk dat ik zaterdag wel weer ff levensmoe ben

kussssssssssss........you know

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-01 21:21

lot das wel heel offtopic he

maar denk dat woensdag ook wel goed is

maar friedus zal wel niet blij zijn als we dat doen Extreme duivel

_________________


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ingrid op 2001-09-23 21:27 ]</font>

lottie

Berichten: 13
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 21:26

FREUDS??????????????