stang met kinketting . meningen gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

stang met kinketting . meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 21:23

meisje bij ons op stal heeft een pony die flink gebouwd is en we hebben altijd gedacht: als ie zijn krachten leert kennen. berg je maar. het verder een lief paard maar nu erg aan het puberen en vliegt er om de haverklap vandoor. ze reed met een gewone watertrens . martingaal haalt ook niks meer uit. en heeft nu een stang van iemand te leen met kinketting. die gebruikt ze nu voor buitenrijden. ze rijdt hem wel met een los teugeltje (heb ik al wel gezien) op de eerste stand. nu mijn vraag :

is er geen tussenoplossing? Ik heb zelf nu zo iets van dit is een opvoedkundig probleem waar je door heen moet en misschien wel een dunner bit in kunt doen maar nou een stang vindt ik zelf wel extreem. dan leert ie mijns inziens wel luisteren naar het bit van als je er te hard aan trekt doet het hem zeer maar ontzag of respecvt voor de ruiter krijgt hij hier mee toch niet echt. Ik ben maar een leek hoor.

stang voor de verfijnde dressuur gebruiken dat snap ik. dat is ook een prestatie wanneer je daar mee mag rijden vindt ik. maar een stang met kinketting voor recreatie... daar heb ik mijn vraagtekens bij.

wie geeft mij advies. ze is er zelf ook nog niet zeker over en vraagt het mij dus wil ik graag jullie meningen/adviezen. ook als het wel een goed plan is wil ik het graag weten.

al vast bedankt

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:31

weet je wat helpt bij een sterk paard
niet leren trekken.
hij kan alleen zijn krachten gebruiken als je hem daar de gelegenheid voor geeft, dus als jezelf ook trekt.
En elk paard is sterker dan de ruiter.
Helaas weet hij nu al hoe het truucje werkt.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 22:11

yep en nu de oplossing

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 08:14

Veiligheid voor alles! Voor ruiter en paard. Ik zou niet meteen met een stang beginnen; dit vereist ook wat vakkundig werk en idd maak je het paard er misschien alleen maar sterker en harder in zijn mond mee.
Probeer eens een Pessoa-bit!
Verder: als 'ie gaat, niet 1 x trekken en de kracht erop houden, maar met de buitenhand écht een harde ruk in zijn mond. Eenmaal en dit doe je vlak voordat je het paard met zijn hoofd richting bv. een boom, muur of het schot laat gaan. Zo leert hij de combinatie van een ruk (wat later een ophouding moet gaan worden) met het feit van afremmen.
Ik weet het, dit is geen vriendelijke oplossing, maar ik vind veiligheid voor alles!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 09:15

de oplossing
hem gaan leren wat je zit betekend
En hem alsnog leren dat het truucje nu voorbij is.
Dus als hij trekt, op dat moment los, 2 sec later weer contact, wil hij weer trekken, hup been er aan en weer los

Zo blijf je ermee spelen.

kost tijd, maar wel de manier.
Want als je pech hebt loopt hij over een tijdje ook door de stang en dan?

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 14:52

runningkawa schreef:
Want als je pech hebt loopt hij over een tijdje ook door de stang en dan?


Ah joh! Doe je toch de slofteugel erom Knipoog

Mijn pony (klassiek type Haflinger) kende haar krachten ook.
Als ik echt moest remmen zette ik haar op de kleine volte.

Zij had toen ik haar kreeg ook een pessoabit in. Hartstikke afgestompt en stug in de mond.
Toch heb ik besloten haar op een watertrensje te gaan rijden.

Stang + kinketting ljkt me geen oplossing want hij wordt alsmaar sterker en sterker.

Heeft heb meisje ook les met hem?
En wat voor type pony is het en hoe groot ongeveer?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 17:31

Wederom: Amen Kawa!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Dartel
Berichten: 161
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 21:28

Is het echt een stang of is het een pelham. Mijn paard werd ook gevaarlijk sterk buiten. Ze had gewoon geen enkel respect meer voor me. Ik had daarvoor een heel zachtaardige merrie en heb Nejmet gewoon verwend. Ik ben toen op een Pelham gaan rijden, maar wel met een dubbele teugel. Ik pakte alleen de onderste teugel erbij als ze echt doorliep. Ik heb hem nu niet meer nodig, ze weet dat als het nodig is ik toch sterker ben. Ik rij nu gewoon op een dubbel gebroken bit. Maar als je de hele tijd moet trekken en steeds gemener moet worden kun je beter een keer duidelijk zijn. Dit is ook veel veiliger.

Dartel

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 22:37

ze gebruikt hem voor buiten. Ik heb net op divoza zitten kijken naar wat voor bit het is maar volgens mij isnhet echt een stang. een ongebroken bit met 2 standen er op om de teugels aan te maken en een kinketting. helaas staat hij niet op divoza afgebeeld.
ik zal morgen nog eens goed kijken. Ze gebruikt hem voor het buiten rijden. ze rijdt alleen maar buiten en heel soms in de bak. dit gaat nog op een gewoon bit.

het is kruising haflinger/belg. een flinke dus

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 22:37

wat zijn volgens jullie de andere alternatieven die ook de veiligheid bewerkstelligen?

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:54

kawa, klinkt wel heel leuk, maar als hij aan het puberen is en echt wegloopt, denk ik dat je met je zit weinig uithaalt. niet dat ik iets beters weet, maar was maar even half-vragend opmerken. het is sowieso moeilijk een puberend paard in te tomen, want dat wil ie gewoon niet, maar als je dan nog eens in een situatie zit waarin hij nu noch zit noch gewoon teugelgebruik kent wordt het moeilijker.

Enya - Daya :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 08:01

Ik heb ook helemaal geen ervaring met jonge en puberende paarden, daarom zeg ik het ook Verward

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 08:03

Stang met kinketting? Mijn ervaring is dat het paard alleen maar dieper zal lopen, ivm de hefboomwerking en de daaropvolgende pijn in zijn onderkaak. Hij zal daardoor dus juist zwaarder op de hand worden. Geen goede oplossing dus. Bovendien zal hij alleen maar afstompen, waardoor rijden op een normaal trensje al helemaal niets meer wordt.

Je zegt zelf dat je hem hebt verwent. Ga het dan niet ineens met een groffe oplossing zien te verbeteren, maar geef jullie allebei de tijd om het weer op een vriendelijke manier op te lossen. Wacht desnoods met naar buiten te gaan.

Van een dubbel gebroken trens naar een stang. Van het ene uiterste naar het andere....

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 08:23

Citaat:
Stang met kinketting? Mijn ervaring is dat het paard alleen maar dieper zal lopen, ivm de hefboomwerking en de daaropvolgende pijn in zijn onderkaak. Hij zal daardoor dus juist zwaarder op de hand worden. Geen goede oplossing dus. Bovendien zal hij alleen maar afstompen, waardoor rijden op een normaal trensje al helemaal niets meer wordt.


Ik rijd altijd buiten op een pelham, ongebroken met kinketting, soms met dubbele teugel, sosm met (de hier zo verguisde) pelhamriempjes en enkele teugel.

Veiligheid gaat bij mij voorop, maar ik heb misschien niet de doorsnee pony/paard die hier besproken wordt. Misschien is mijn Noriker iets sterker en lomper dan het gemiddelde paard/pony in Nederland.

Als ik hem op een ongebroken trensje rijd, merk ik niet dat hij afgestompt is o.i.d., maar ik waag me er niet mee het verkeer in!

Ik denk dat het aan de hand van de ruiter ligt hoe scherp een bit inwerkt

*wat een dooddoener zeg Tong uitsteken *

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 08:34

Mijn mening is hier idd ook dat er te veel uitgegaan wordt van de standaard KWPN'er en daar hebben we hier toch echt niet mee te maken! Is qua sterkte ook niet echt met elkaar te vergelijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 08:40

Dus jij wil wijs maken, dat een wpn-er van 175, met flinke nek, niet sterk is? Of beter gezegt kan zijn?
En bij "standaard" wpn-ers zitten ook paarden die half tuiger zijn en zo.

Hoe je het ook went of keer, wij mensjes hebben niets te zeggen tegen zo'n groot dier. Dus wie niet sterk is moet slim zijn, en trekken verlies je dus altijd.

Natuurlijk heeft iemand als smurf het moeilijk, omdat haar paard een verleden heeft, dus dat is niet zomaar opgelost.
Maar een jong paard wat leert trekken, heeft dat van de ruiter geleerd.
Als ruiter moet je allert zijn dat erniets te trekken valt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:16

Kawa heeft gelijk......... wij kunnen het nooit winnen met kracht. Nooit!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:00

Is een koudbloed per definitie sterker in de mond dan een warmbloed? Ik denk het niet. Ze zijn wel zwaarder van bouw, maar ik geloof niet dat ze minder gevoelig in de mond zijn.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:01

trekken??? ik trek nooit! Dat gaat ie toch van me winnen.......maar als ie op 1 been omdraait en wil wegkletteren, wil, zoals dat in paardrijtermen heet, een ophouding geven wel eens wonderen doen!

Ik verbaas me altijd over mensen die van een buitenrit terug komen met blaren op hun handen, daar snap ik helemaal niets van, ik rij vaak met dubbele teugels en 1 daarvan is nog een jachtteugel ook (met van die lussen), dus ik heb mijn handen vol, maar zere handen , ik kan het me niet heugen!

Kon ik maar met de ogen van Moritz kijken, dan zag ik die paard-etende-kabouters en bos-trollen ook en kon ik hem voor zijn met zijn "snelle" omdraaiacties Schijnheilig Verward

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 16:37

runningkawa schreef:
Dus jij wil wijs maken, dat een wpn-er van 175, met flinke nek, niet sterk is? Of beter gezegt kan zijn?
En bij "standaard" wpn-ers zitten ook paarden die half tuiger zijn en zo.


Wel sterk maar dan op een andere manier. Halve tuigers zijn nog steeds iets héél anders dan koudbloeden. Vooral qua rijden dan. Rij zelf met stang op mn belg en kan d'r met een losse teugel rijden. Stang is voor noodsituaties.
Vergelijk het met mennen. Een menpaard drukt zn gewicht geleidelijk in het tuig, een belg niet. Een belg gooit meteen zn volle gewicht in het tuig (is nl nodig als ie werkt op het land).
Onder het zadel dus ook, koudbloeden zijn drammiger, warmbloeden zijn wendbaarder. De meeste warmbloeden trek je zo het hoofd om (noodrem) als het moet (uitzonderingen daargelaten), bij belgen lukt je dat nooit niet. Als zoiets aan de haal gaat, is het veiliger om met stang te rijden.

Iemand wel eens een belg gereden? Tong uitsteken Gewoon eens doen, merk je het verschil. Én het is heel erg gaaf

Enne trensen voor belgen? Waar vind je die in maat 17? Ze zijn er wel maar die zijn heel erg dun. Liever een stang met ontspannen teugeltje dan een superdun trensje waar je aan trekt.

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 16:41

ik kan je vertellen dat een wpn-er met zijn nek strak naar voren ook niet om te trekken is.

en een maat 17 bit?
Ga maar naar bakel, daar word hij voor je gemaakt in de ruitersportzaak en dat zal vast op meer plaatsen kunnen

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:02

Bakel??? Waar ligt Bakel en waar in Bakel???? Ik heb bitten nodig van 17,5 cm en Fred de Smet in Vlissingen heeft alleen B-stangen!

Kawa -> HELLUP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:05

www.zoekplaats.nl Gebruik ik altijd als ik ff een plaats moet weten Lachen

20 Km van Eindhoven af

P Verhoeven
Ruitersportart Zadelmakerij
Dorpsstraat 6
5761 BN Bakel

0492-341321

Hij heeft me ooit eens verteld dat hij voor mensen bitten maakte
Maar bel hem ff op, dan weet je het zeker.


Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:22

thx, ik ga hem bellen, waarom woont ie nu weer zo'n end weg Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:23

ver weg? 2 km *LOL*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 9 bezoekers