ik kan mijn onderbenen niet stilhouden!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laurake

Berichten: 81
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: wetteren city!!! België

ik kan mijn onderbenen niet stilhouden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 23:07

Hoi,

Enkele dagen geleden heb ik van een stalgenote een half uurtje longe-les gekregen om te werken op mijn houding en zit wat ik echt OK dan! vond.
Nu, het probleem is, ik kan mijn onderbenen niet stilhouden. En mijn bekken zit wat vast zodat ik het moeilijk vind om mijn bekken naar voor te kantelen. En omdat mijn benen altijd maar zwabberen in draf en galop gaat mijn paard altijd maar sneller en ze is al zo voorwaarts. Bloos! Zaterdag ga ik lessen dus kan ik nog wat raad vragen aan de instructrice. Ik heb al enkele tips gekregen van mijn stalgenote maar misschien hebben jullie ook nog wat tips?

groetjes

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 23:13

Jawel... probeer eens die gutersitz. Dat is een soort van lijm die je op je laarzen kan smeren waardoor ze als het ware aan je zadel blijven plakken. Dan merk je het verschil dus echt! Zit heerlijk. Ik gebruik het als ik mijn zadel heb gevet, en ik een show moet doen. Dan zit je niet zo stabiel meer, en om dan de uitgestrekte draf van een shire uit te zitten, nee dat lukt niet echt. Maar met dit spul dus absoluut wel! Kun je gewoon bij de ruiterspeciaalzaak halen. Is ook niet duur.

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:08

Ik heb dat probleem als ik zonder laarzen reed, dus met (stal)schoenen.
Met laarzen is het minder.
Ik zal wel weer moeten wennen als ik ben bevallen (nog 5 weken te gaan) en kan ik weer opnieuw beginnen met mijn benen...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:50

k heb dat probleem ook. alsof ik ze gewoon niet kan controleren. hoe werkt die lijm dan sherwood? je kan dan toch niet meer je been naar achter leggen?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 17:27

Ik denk eerder dat dat geen lijm is maar een soort van stroefmakertje Ponyzotje Haha! Lijm lijkt me niet handig Haha!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 21:46

Nou het is geen secondelijm hoor Haha! maar meer een goedje wat de boel aan elkaar kleeft. Ja kan je been nog wel verplaatsen, maar dan moet je dat wel willen, het vergt geen kracht ofzo, maar gaat niet vanzelf. Echt SUPER spul is dat. Het is een geel goedje, en kost misschien 3 euro of nog minder. Probleem weg. Nou ja je moet het natuurlijk ook wel een beetje leren, maar ik maak er dankbaar gebruik van....

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 00:03

Ik heb van de week ook zitlessen gehad aan de longe. En mijn instructeur heeft mijn beugels aan mijn singel gebonden. Nou stil lagen mijn onderbenen hoor! Zo kun je het mooi oefenen. Het scheelt echt, ik heb vanmiddag zonder gereden en ik merkte echt verschil, ook een aantal stalgenootjes.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 09:24

dat heeft jouw instructeur idd. goed gedaan. gewoon de beugels aan de singel vast, d.m.v sporenbandjes. dit kun je ook makkelijk doen als je zelf gaat rijden, als je dit 2 weken doet en ongeveer dagelijks rijd, is dat meestal wel voldoende

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 10:56

Sorry hoor, maar VeraM, moest jij je voeten in die beugels doen?
En wat als je eraf zou vallen met een voet door de beugel heen? Dan kan je de beugel en beugelriem niet van de haak aftrekken want de beugel zit vast, je zou dus zo meegesleurd kunnen worden.
Ik vind dit ontzettend onverantwoord.

Benen stilhouden is een kwestie van leren zitten. Dus op allebei je zitbeenknobbels en niet op je staartbeen of schaambeen. Je dijen goed neerleggen, je knieën in een mooie knik en verder netjes recht. Dan kan je eraan gaan oefenen om ze stil te houden, niet door ze vast te binden, want dan KAN je niet anders meer. Maar zodra de beugels los zijn dan bewegen ze weer en ga je weer de fout in!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 10:58

Misschien je beugels een gaatje korter maken. Hielp bij mij wel maar ik stak ook mijn benen af.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:06

je kan ze ook vastzetten met een elastiekje, deze geeft voldoende steun, en knapt bij geval van nood, als je eenmaal dat gevoel te pakken hebt houd je je benen vanzelf stil zonder hulpmiddelen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:37

Ehm, een goed elastiekje heeft juist het doel om flink te rekken, dat knapt niet zomaar en als het al knapt dan moet je afwachten of het niet verkeerd wegschiet.

Ik zou zelf dus voor een andere aanpak gaan met oefeningen aan de longe, zonder beugels, centered riding of wat dan ook, maar niet dit. Maar een ieder mag het voor zichzelf weten.

Ik vind het iig nogal onverantwoord!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:24

een paardenelastiekje, of een haarelastiek met vrij gammele bevestiging (dat ijzeren tussenstukje) knapt echt wel als er gewicht aanhangt

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 17:59

Het verschil is wel dat je met een vast gebonden beugel je been ook niet bewust naar achteren kan leggen. En met die "lijm" wel. Die lijm kan ook geen ongelukken veroorzaken. Gewoon eens proberen, zo duur is het niet. Enige nadeel is wel dat je je zadel even schoon moet maken 1 keer in de week. Anders wordt het wel erg vies.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 18:23

sherwood schreef:
Jawel... probeer eens die gutersitz. Dat is een soort van lijm die je op je laarzen kan smeren waardoor ze als het ware aan je zadel blijven plakken. Dan merk je het verschil dus echt! Zit heerlijk. Ik gebruik het als ik mijn zadel heb gevet, en ik een show moet doen. Dan zit je niet zo stabiel meer, en om dan de uitgestrekte draf van een shire uit te zitten, nee dat lukt niet echt. Maar met dit spul dus absoluut wel! Kun je gewoon bij de ruiterspeciaalzaak halen. Is ook niet duur.


grappig zeg,zie je daar vlekken/sporen van op je zadel?

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 19:53

Nee dat niet, maar het plakt gewoon enorm, en dan blijft er wel eens wat vuil aan kleven. Is een beetje vies als je dat te lang laat zitten.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 21:34

En dat spul krijg je gewoon bij een ruitersportzaak?
Ik wil wel eens proberen. Heb er idd wel eens van gehoord.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 10:56

Ja ik heb het bij frielink in apeldoorn gekocht, maar ik denk dat het eigenlijk wel overal te krijgen is.

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:07

Dit is echt interesante theorie! Ik heb dit probleem ook en methodes van touwtjes e.d. vind ik ook een beetje eng...maar meer omdat ik zelf no 'hero' ben. Ik ga snel kijken of ik dit goedje bij ons kan krijgen! Bedankt voor de tip: Sherwood!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:22

Kleintje schreef:
Sorry hoor, maar VeraM, moest jij je voeten in die beugels doen?
En wat als je eraf zou vallen met een voet door de beugel heen? Dan kan je de beugel en beugelriem niet van de haak aftrekken want de beugel zit vast, je zou dus zo meegesleurd kunnen worden.
Ik vind dit ontzettend onverantwoord.

Benen stilhouden is een kwestie van leren zitten. Dus op allebei je zitbeenknobbels en niet op je staartbeen of schaambeen. Je dijen goed neerleggen, je knieën in een mooie knik en verder netjes recht. Dan kan je eraan gaan oefenen om ze stil te houden, niet door ze vast te binden, want dan KAN je niet anders meer. Maar zodra de beugels los zijn dan bewegen ze weer en ga je weer de fout in!



de enige echte manier
zo krijg je een onafhankelijke zit, die je de rest van je paardrij leven nodig hebt

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:28

siko schreef:
Dit is echt interesante theorie! Ik heb dit probleem ook en methodes van touwtjes e.d. vind ik ook een beetje eng...maar meer omdat ik zelf no 'hero' ben. Ik ga snel kijken of ik dit goedje bij ons kan krijgen! Bedankt voor de tip: Sherwood!

graag gedaan hoor Haha!
mede doormiddel van dat goedje heb ik Max zijn uitgestrekte draf leren uitzitten. Max is een clydesdale van 1.90m en dan kun je wat verwachten van knieactie! Dat is echt moeilijk. Maar nu gaat het al stukken beter, al moet ik stiekum toegeven dat ik tijdens de shows dat spul nog wel eens wil gebruiken zodat het er netjes uitziet..... ook bij wedstrijden was dat in de M wel fijn. Toen ik mijn warmbloed merrie moest uitzitten die eigenlijk fijn te rijden was, maar ERG grootte passen nam, en soms echt moeilijk te houden was, en dat kon ik nog niet echt combineren. Met dat spul dus net weer wel.
succes!

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:13

Hihi, ik laat het nog wel even weten hoe het spul bij mij werkt. Ik ga vrijdag 'shoppen' dus dan hoor je het wel.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 16:51

Tja, met kleefspul doe je natuurlijk wel aan symptoombestrijding en los je het probleem niet echt op. Misschien helpt het als je voor het rijden wat stretch-oefeningen doet om soepeler mee te kunnen gaan in de bewegingen. Verder moet je ontspannen en lang zitten, bekken licht gekanteld (niet te veel), met een bepaalde basis-spierspanning in je benen en buik. Door steeds in het ritme van de bewegingen van het paard je spierspanning aan te passen, kun je die bewegingen met je bekken volgen en daarbij stil blijven zitten. Je zuigt je op die manier ahw vast aan je paard (rijdende zuignap Haha! ). Dat doe je niet in 1 keer goed, het kost veel oefening. Je moet je lichaamsgevoel ontwikkelen en de juiste spieren sterker en soepeler maken. Doorgaan met die zitlessen dus, het zal na verloop van tijd zeker lukken!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 19:18

Ik zou het goedje toch ook es erg graag willen proberen! Moet dus eerst es in de buurt gaan kijken of ze dat hebben, zoniet, zou me dan iemand dat kunnen opsturen?
Uiteraard tegen vergoeding en verzendkosten Schijnheilig !!

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 19:21

Klinkt goed die lijm.
Ik zou gewoon zitlessen nemen.
Aan de longe en of zonder of met zadel, en oefenen maar.
Die lijm klinkt me ook wel goed, misschien een keertje proberen.

Maar wees aub niet zo dom om je beugels met een touwtje aan je singel vast te maken.
Als je blijft haken in de beugel, dan kan die ook niet van de haak schieten .