te diep!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
falabellatje
Berichten: 166
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Ergens op een stro baal.

te diep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 11:25

hoe kan je er voor zorgen dat het paard niet te diep gaat lopen?

alvast bedankt Knipoog

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:28

Goed les nemen Knipoog

Paard goed voorwaarts houden en zelf het ruitergevoel ontwikkelen dat je weet wanneer je moet stoppen met vragen en hem meer naar de teugel toedrijven.

Lastig uitleggen...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:43

Ja, Kleintje je legt het goed uit hoor, zo iets is altijd erg moeilijk uit te leggen.
Zorg in iedergeval dat je een goede instructeur/instructrice hebt die je daar in kan begeleiden.
Net mooiste vind ik zelf, Het hoofd netjes op de lood lijn en ongeveer de 3de of 4de nekwervel op het hoogste punt. (dat is ook de gewenste stand voor wedstrijden) Dit verschilt wel perspersoon, net wat je mooi vind.
Wanneer hij te diep gaat even op nieuw ontspannen door even lange teugel te geven en flink door te lopen.
Daarna voorzichtig weer openemen en nog maals proberen, wanneer hij te diep gaat gewoon losser laten en bij drijven.
Succes

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:56

bij mij helpt dit: veel benen, dat is het belangrijkste, en handen iets nageven, dan weer ietsje terugnemen. is dd moeilijk uit te leggen, Lachen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:59

Fairie schreef:
Dit verschilt wel perspersoon, net wat je mooi vind.

Niet alleen wat je mooi vind, maar ook waarbij je paard prettig loopt. Wat voor de een goed is hoeft voor de ander nog niet goed te zijn. Kijk wat het paard aankan, zorg dat ie goed van achteren naar voren loopt en waarbij het paard het fijnst loopt.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:04

Kleintje"]
[quote="Fairie schreef:
Dit verschilt wel perspersoon, net wat je mooi vind.

Niet alleen wat je mooi vind, maar ook waarbij je paard prettig loopt. Wat voor de een goed is hoeft voor de ander nog niet goed te zijn. Kijk wat het paard aankan, zorg dat ie goed van achteren naar voren loopt en waarbij het paard het fijnst loopt.
[/quote]
Ja, dat klopt, paarden met een minder soepele rug lopen fijner niet te diep, al is iets dieper laten lopen dan wel beter. Gewoon lekker die rug ontspannen, maar wanneer het goed gaat zou ik toch wel de grens gaan zoeken tot waar jij het mooi vind en nog kan. Alles kan nog ontwikkeld worden he

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:54

Ja this inderdaad moeilijk uit te leggen hoe het moet
gelijk dat Astragirl zegt, this zo plots de feeling dat
je moet krijgen en dan gaat dat normaal gezien niet meer weg,
i hope so because I'v got the feeling baby ! lol Knipoog

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:46

Stel je voor dat er een glaasje op het kopstuk staat...zodra het paard te diep gaat, gaat het water eruit. Dat geldt natuurlijk ook in de andere richting. Als je signaleert dat je paard te diep wil, ontspan dan je handen en geef been. Op het moment dat het paard dat oppakt beloon je hem of haar en pak je het paard weer op. Meestal werkt dit wel goed.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 21:29

Handen iets hoger houden en druk met je been helpt ook. als ie op de goede hoogte is nageven. opde duur gaat het paardje de gemakkelijkste houding opzoeken en dat is de houding waarin jij een licht en soepel contact hebt.(plaats waar je nageeft met je hand) in feite met je een paard dat volledig in evenwicht loopt met 2 vingers kunnen rijden.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 11:27

vooral les nemen bij een goede instructeur, daar heb je echt veel aan. het kan ook zijn dat als je paard gewoon aan de teugel loopt hij minder over zijn rug werkt. bij mij is het zo. omdat ze goed over der rug zou lopenmoet ik ze wat dieper rijden dan andere paarden. vooral ook de impuls behouden.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:15

ik reed een paard dat steeds als je niks vroeg iets tegen de hand was. vanaf je vroeg ging hij netjes buigen maar dan wel ietsje achter de loodlijn soms. ik stelde hem dan iets dieper in, ook iets achter de loodlijn, en dan proberen het achterbeen mee te krijgen. hoe krijg ik dat paard omhoog? of mag hij ietsje achter de LL lopen?

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:43

op zich is te diep lope in mijn ogen niet erg, maar je moet het wel kunnen controleren jij moet je paard ten alle tijden in verschillende posities, tempo's en oefeningen kunnen laten lopen. om dit te kunnen moet je inderdaad goed begeleid worden zodat je weet waar je mee bezig bent.

het gevoel om controle uit te oefenen is dus erg belangrijk en daar moet je zeker aan werken.