3-jarig paard valt naar binnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blossem
Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Emmen

3-jarig paard valt naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 17:34

Hallo allemaal,

Ik rij sinds kort een 3-jarige merrie, die op de linkerhand, iedere keer naar binnen valt, ik heb al geprobeerd om de zweep tussen haar schoft en hals teleggen en goed druk tegeven met mijn linkerbeen, dit helpt een beetje. Ze gaat op de rechterhand beter, dus ik weet gewoon al dat de linkerhand het moeilijkst is voor haar, maar hoe krijg ik heb toch voor elkaar dat ze netjes over de hoefslag blijft?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:00

Probeer niet steeds je zweep aangelegd te houden, daar zal ze aan wennen (net zoals jij ook went als je ergens een continue druk op hebt staan). Iedere keer als ze naar binnen valt kan je binnenbeen geven en evt een tikje op de schouder.
Het kan heel goed zijn dat je merrie de hulp van het binnenbeen (nog) niet begrijpt. Daardoor kan het zijn dat ze er gewoon niet op reageert. Voor die beenhulp geldt hetzelfde als eht zweepje, alleen inkomen als het nodig is, anders raken ze aan de druk gewend en krijg je dus helemaal geen reactie meer.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:02

binnenbeen en buitenteugel. Heel consequent zijn.
En zeker een 3 jarige heeft vaak nog moeite met haar evenwicht.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:28

Leonie_M schreef:
binnenbeen en buitenteugel. Heel consequent zijn.
En zeker een 3 jarige heeft vaak nog moeite met haar evenwicht.

Klopt, jonge paarden moeten hun evenwicht "trainen" goed de bochten door "sturen"
Flink je binnen been er aan

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 19:27

Heey,
wil je je paard over de hoefslag en recht laten lopen behoort
het paard steun te zoeken bij jou. Ze moet op de buitenteugel te rijden
zijn, dus binnenhand gewoon naar voren doen. Op het moment dat je haar op de binnenteugel rond rijd, zal ze naar binnen vallen en tegendraads worden. Veel ondersteuning met je been geven. Weet je niet of je dit goed genoeg doet, rij dan eens een paar rondjes in het land(niet langs de omheining natuurlijk) Waneer je paard uitwijkt naar 1 kant dan weet je dat je daar teweinig ondersteuning geeft. Wanneer ze naar binnen valt geef je veel binnenbeen, en begrenzen met je buitenbeen, je buitenteugel iets zwaarder aannemen en sponzen, binnenteugel naar voren en iets naar binnen. Loopt ze als gevolg naar buiten, begrens je neit genoeg met je buitenbeen. Evt heel klein beetje sponzen op binnenteugel, maar niet vasthouden, want dan neem je haar over op de binnenteugel. Probeer op haar makkelijke hand dat ze ook je binnenteugel aanneemt. Buitenteugel iets van de hals, wanneer ze zwaarder wordt op de buitenkant. Veel sucses,
Bar

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:52

Ik heb het ook gehad met mijn 3 jarigen en nog steeds een klein beetje. Ik heb haar eerst zo goed mogelijk gegymnastiseerd aan de longe. Met de touwtjes steeds de binnenste iets korter. En ik rijd nu veel oefeningen met haar en het gaat steeds beter OK dan!

En een goede instructeur/trice kan je hier bij helpen. Of andere mensen die hier ervaringen mee hebben. Daardoor is het bij mij ook steeds beter.

Voornamelijk omdat ik nu iets sneller draaf. Doordat de merrie sneller draaft kan ze beter haar balans vinden en kan ik haar mooi nageeflijk rijden. En de problemen worden nu steeds minder! *LOL*

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:25

Een 3 jarig paard heeft nog niet goed zijn balans. En het moeilijkste wat er is, is het rechtrichten van je paard. Als ze dus links meer druk zoekt, betekent dat, dat ze rechts minder druk heeft. Eigenlijk zit het probleem dus bij de spieren aan de rechterkant van haar lijf. Je zult het paard op 2 teugels voorwaarts moeten rijden. Neem dus eerder meer druk op je rechterteugel en hou je linkerhand meer naar voren. Blijf wel met het binnenbeen inkomen en voorwaarts rijden. Ws zal ze nu geen perfecte stelling meer naar links hebben, en zelfs naar rechts kijken. Maar neem dat in het begin voor lief. Eerst moet ze fijn op 2 teugels te rijden zijn.

Je bent hier niet 123 mee klaar. De meeste ruiters zijn hun hele paardrijcarriere met dit probleem bezit. Ik ook hoor.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:36

Heb hier al veel goede tips gezien.
Omdat het een 3 jarig paard is, lijkt het me ook dat ze haar evenwicht nog moet vinden. Daar staan hier boven al genoeg tips over lijkt me Haha!.
Ik heb er alleen nog 1 ding aan toe te voegen: zorg dat je zelf ook recht blijft zitten! Als jij nl onbewust een beetje naar links gaat hangen in je zadel, gaat je paard eigenlijk automatisch mee naar links hangen, met alle gevolgen van dien.
Succes ermee! Komt vast allemaal goed

blossem
Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 22:27

Dank je wel voor jullie tips, ik zal er mijn best voor doen, ik heb volgende week voor het eerst les met haar, dus ik zal is kijken wat zij daarvan zegt.