wanneer winterdek op??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 22:46

ik vraag mezelf af wanneer ik een winterdek op moet doen. de stallen bij ons zijn splinternieuw en dus redelijk goed geïsoleerd. vanaf welke temperatuur is het verstandag om een winterdeken op te doen? ht is een engels volbloed en hij is vrij dun behaard. ik kan mezelf er geen voorstelling bij maken wanneer ik het vorig jaar heb gedaan. maar volgens mij begin oktober.
xje [naam]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 23:12

Ik heb al 3 weken lang een winterdek op. Half augustus ben ik begonnen met een canvas zomerdek.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 23:28

De mijne staat nog niet met haar winterdek op, die ze dus ook op heeft als het écht koud wordt, maar met haar tuissendeken: een Weather Beeta winterstaldeken die inmiddels zo vaak gewassen is (heb hem ook al een jaar of vier) dat het geen winterdeken meer mag heten.

Voor en na het rijden staat ze met wollen zweetdeken met hals op de trailer (twee keer een half uur)

Op dit moment heb ik haar m'n katoenen zomerdeken op omdat ik het vanavond niet zo koud vond. Ga d'r zodirect nog even heen en dan kijk ik om ik hem nog verwissel.
Ze staat btw in een buitenstal.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 07:48

Ik heb nu overgangsdekens erop liggen,
elke dag controleer ik meerdere keren of ze er nog behaaglijk warm onder zijn,
zodra dat niet meer het geval is gaat er een dikkere of extra deken op.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 07:55

ik heb dr nu onder een ademende regendeken en daar is ze nog heeeeeerrrrrrlijk warm onder!
ze staat al ong 2 a 3 weken onder een dek....
ik ga gewoon beetje op mn eigen gevoel af, als ik merk dat het overdag ook echt behoooorlijk fris word dan doe ik er gewoon een licht gevoerd winterdek onder...
het regendek heb ik er op ligge omdat ze overdag buiten staan en aangezien het nu al 2 weken lang iedere dag heeft gegoten.....

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 08:20

Gewoon voelen of zij/hij warm aanvoelt op de vacht. Die van mij had een waterdichte ongevoerde op maar voelde afgelopen weekend niet warm eronder aan, dus nu een tussendeken op van 200 grams (wel al veel gewassen 'oude' divoza deken) en daar voelt hij zich goed bij. Als hij hieronder niet lekker aanvoelt dan een Rambo met halve hals van 200 gram, daarna een Rambo (bekende groene) van 400 gram, dan de divoza deken met Rambo 200 grams, Divoza deken met Rambo 400 grams, Rambo onderdeken plus rambo 400 grams. En als het laatste nog niet genoeg is kan de Divoza nog over de onderdeken, maar dan moet het wel behoorlijk vriezen.....
Zo zie je maar, die van mij heeft een complete deken collectie waar ik alle kanten mee uit kan.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 09:26

Ik heb zo ongelooflijk veel dekens dat ik af en toe een deken tegenkom waarvan ik niet eens wist dat ik die had! *LOL*

Jur heeft nu een ongevoerde regendeken op en Razinda niets. Dit jaar mogen ze een iets dikkere vacht krijgen want dan zijn ze iets beter beschermd tegen de kou en ik hoef toch niet fanatiek te rijden. Razinda mag zo lang mogelijk zonder deken.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 10:11

Tender heeft buiten een gevoerde regendeken op (heb helaas geen ongevoerde en ook geen geld om er één te kopen, grijnz!) en 's avonds op stal heeft 'ie niets op: wij hebben een vrij kleine schuur en het is met 6 paarden erin, best wel warm genoeg dacht ik zo... wanneer het kwik nog verder gaat dalen (rond de 10°C overdag), dan krijgt hij 's nachts een staldeken op en daar doe ik dan overdag de regedeken overheen. Wanneer het overdag gaat vriezen, dan krijgt hij de Rambo op (die dikke groene, "turn-out"), 's nachts bllijft het gewoon dezelfde staldeken. Ik wil dat hij dun in zijn vacht blijft, maar het moet geen kasplantje worden, dus hij gaat wel de hele winter door elke dag de hele dag naar buiten en 's nachts binnen!

Scheren zou een oplossing zijn, maar ik vind het niet mooi en heb er ook geen goede ervaringen mee...