Help! Iemand ervaring met pasgeboren konijntjes???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Help! Iemand ervaring met pasgeboren konijntjes???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 16:27

Hebben we eindelijk een nestje konijntjes (vandaag een week oud, 5 stuks) is onze pup van 3 maanden (x jack russel) in het hok gesprongen en heeft ie een heel gat gegraven naast het nest! Moeders zat een beetje apatisch aan de andere kant van het hok. Ik ben een beetje gaan graven (ze zitten bij mij op een heeeeele dikke laag zaagsel, daar overheen een dikke laag stro + hooi) en ze lagen een stuk lager dan eerst en ik kon ook niet zien of ze er allemaal wel lagen maar ik heb er eentje een stukje dichterbij gelegd. Ik heb er dus eentje vast moeten pakken!

Wie heeft hier ervaring mee? Ik ben zo bang dat moeder ze nu verstoot of dat er alsnog baby's dood zijn.... Ik denk niet dat Floor (pup) ze dood heeft gebeten hoor maar toch... Kan ik nog wat doen? Wie heeft er tips?

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 16:38

Kijk vanavond nog gewoon eens goed (leidt de moeder wat af). Laat haar nu iig gewoon met rust en ik raad je aan het hok buiten beriek van de pup te zetten! Als je vanavond denkt dat er 1 mist, of 1 dood is dan moet je vóórdat je met je handen in het nest gaat zitten frummelen even je handen door het plasplekje van moederkonijn gaan. Klinkt heel vies maar het is wel haar eigen geur dus dan kan je gerust even goed kijken of alles ok is.
Ik denk zelf dat het wel mee zal vallen.. moeder konijnen zijn meestal wel heel 'trouw'. Heb wel eens een nestje gehad samen met ene vriendin en toen hebben we ook regelmatig gekeken en met ons kleine handjes steeds wat gecontroleerd *we waren jong Haha!* en er was niks ergs gebeurt. Konijn werd trouwens per ongeluk zwanger.. ze was eigenlijk nog veel te jong.

Succes met je 'nijntjes' Haha!

Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 16:41

Thnx! Wij hebben een grote konijnenflat in de tuin met vier hele grote hokken. De onderste hokken zitten ongeveer 60 cm. boven de grond en ik denk dat ik het deurtje niet goed had dichtgedaan. Moeder was gewoon in het hok blijven zitten maar Floor was er 'gezellig' in gesprongen.... Jack Russel he?? Maar idd, ik zal beter opletten. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat moeder zelf haar nest weer in orde maakt. Bedankt in ieder geval voor je reaktie.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:04

Ik blijf ze leuk vinden, die eigenwijze Jacks! *LOL* 4
veel plezier met je nieuwe familie-tje en laat je ons nog even weten of alles goed gegaan is?

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:18

Ik heb ook ooit 2 nestjes gefokt. Onze voedster ging maar een paar keer per dag naar haar jongen toe om ze te zogen. Dus als je konijntje niet gelijk naar haar jonkies gaat... geen paniek. Verder kent ze jou ook en jouw geur dus ze zal ze daarom niet verstoten hoor!!
Suc6

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:18

vooral de eerste dagen was mijn voedster veel met de kleine nijntjes bezig. dan mag je er niet aankomen in verband met de geur. maar na 1 week of meer is het minder erger, als er een mensen geur bij komt. Ik heb het zelfs een keer gezien dat mijn voedster (nu jammer genoeg overleden) haar jongen kreeg, gaat echt heel erg snel.
verstoten zal een mama konijn niet zo heel erg snel doen Haha!
veel succes met de kleine baby nijntjes Lovers

Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 08:28

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reakties, heeft me toch weer een beetje gerustgesteld! Ik heb net (08.00 uur) in het hok gekeken en zag van alles bewegen. De babynijntjes liggen nu wat dieper dan eerst en ik wil niks verstoren dus ik neem er maar even genoegen mee dat er wat beweegt! Ik hoop echt dat er geen dode tussen ligt, maar dat is een kwestie van afwachten ben ik bang....

Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 08:29

Nu is moedertje weer verkouden! Heb de dierenarts gebeld en ik kan antibioticadruppels komen halen, schijnt geen kwaad te kunnen voor de jongen. Iemand ervaring mee?

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 08:40

nee, sorrie

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:38

in ieder geval zoveel mogelijk van die jonge konijntjes afblijven. HOoguit controleren of ze nog allemaal in het nest liggen en voorzichtig terugschuiven als er een is afgedwaald. De moeder regelt alles zelf wel.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 14:09

Wij hebben hazen en die worden verder als ze jongen hebben helemaal met rust gelaten. Het is daarvoor namelijk een paar keer fout gegaan. Mn broertjes (ze zijn van hun) gingen kijken welke kleur en hoeveel enzo, dag later allemaal opgefreten. Keizielig, maar je kan er toch niks tegen doen. Die moeder denkt gewoon dat het niet dr kinderen zijn of zo.
Als ze buiten het nestje liggen kun je ze beter wel terug duwen, anders gaat ie dood van de kou mss, dat is ook niet leuk.

Veel succes met je baby's Haha!

Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 14:28

Goed nieuws! Heb net goed zicht op de kleintjes gehad (met zaklamp, niet met mijn handen!) en het ziet er prima uit. Gelukkig.... pak van mijn hart!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 14:33

ik hoop dat het voor mij ook goed zal gaan .Ik denk dat mijn konijn weer zwanger is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:07

Mocht je nog vragen hebben betreffende de konijntjes, kun je altijd contact opnemen met Horse Pleasure. Die heeft een konijnenopvang en heeft wel vaker met dat bijltje gehakt. Ik ben blij dat moeder het goed maakt en dat de kleintjes nog leven. In het vervolg beter op je pup passen!

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 00:26

wou gewoon nog even kwijt dat zo van die kleine dropjes wel vrij sterk zijn!!! Heb ook altijd gekweekt met dwergkonijntjes, een van mijn hokken stond op 1m40 hoogte, ik heel curieus aan het kijken naar de kleintjes, tot er plots veeeeeel beweging kwam, er vielen er twee naar beneden op de harde grond!! Ze hebben het beiden overleefd dus... Misschien geluk gehad?

Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 08:28

Het gaat nog steeds goed hoor! Nog 1 of 2 dagen dan gaan denk ik de oogjes open (rond de 10e dag heb ik begrepen). 1 van de jongen hou ik zelf en 1 gaat naar mijn bijrijdster. Dan blijven er 3 over waar ik nog een huisje voor moet zoeken (alleen zeeeeeer goed tehuis! dus iemand interesse?) In de Herfstvakantie mogen ze weg want dan zijn ze 8 weken. De moeder is een spierwit baardkonijntje met hangoren en haar vader is een raszuivere Duitse Hangoor in de kleur ijzergrauw, zeg maar donkerbruin-achtig. Er zijn twee witte, twee ijzergrauwe en een gevlekte baby! Geslacht weet ik nog niet dat duurt nog een paar weekjes.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 09:37

He, jammer dat je zo ver weg woont. Want het lijken me prachtige konijntjes. Maar ja, zelf krijg ik ook een nestje als het goed is. Ik heb mijn baardkonijntje zwanger laten worden omdat ze iedere keer schijnzwanger is en dan plukt ze zich helemaal kaal en zo. dAt is zo lelijk.

Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 14:59

Vandaag zijn de babynijntjes hun nestje uitgekomen. Leuk joh! Ze kropen opeens allemaal door het hok. Ik had alvast een adv. op de Marktplaats gezet, ik dacht dat ik daar niet veel op zou horen. Nou, het loopt storm joh! Ik heb al meer geinteresseerden dan konijntjes hihi. Ik hou er lekker zelf ook een, die mag bij haar moeder blijven. Dan heeft moe er ook weer een vriendinnetje bij want ze zat (nog) alleen.