Virus mailtje! Wat moet ik ervan denken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Virus mailtje! Wat moet ik ervan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 10:44

In mijn mailbox stond dit mailtje



ScanMail for Microsoft Exchange has detected virus-infected attachment(s).

Sender = (Mijn e-mailadres Tong uitsteken )@hotmail.com
Recipient(s) = Redactie, Almanakken
Subject = Thank you!
Scanning Time = 08/27/2003 09:44:33
Engine/Pattern = 5.600-1011/622

Action on virus found:
The attachment your_document.pif contains WORM_SOBIG.F virus. ScanMail has Deleted it.

Waarschuwing! : Er is een virus aangetroffen in een door u verzonden mail attachment 08/27/2003




Ik kan me er niks bij voorstellen en vraag me af of ik dit serieus moet nemen.Ik heb geen attachment verstuurd,maar op het moment na dit mailtje strubbelt mijn mail wel wat tegen.
Kan ik dit zo wegdonderen of wat?????


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:47


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 10:51

Ik krijg de laatste tijd super veel mailtjes zoals al eens eerder genoemd op bokt.
Gewoon een leeg mailtje van bv info@flevoruiters.nl met daarin bv check attachment.
Zo blonT ben ik nu ook weer niet dus die gaan hup de prullenbak in,maar dit soort mailtjes heb ik nog niet eerder gezien.
Ik heb een goede beveiliging,maar mijn vraag is eigenlijk is dit ook weer zo'n soort mailtje en moet ik die ook gewoon wegkieperen?
Ik heb namelijk niks verstuurd en dus daarom denk ik ergens,oh weer zo'n truttig mailtje,maar ik doe niet graag dingen waar ik later spijt van krijg Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:54

Citaat:
Het is natuurlijk logisch dat een virus op zoek gaat naar adressen om zichzelf naar toe te verzenden, maar Sobig zal (naast nog wat andere virussen) uit de lijst met gevonden adressen er nog één geheel willekeurig selecteren en die tot afzender benoemen. De afzender die in de mail genoemd wordt is dan ook NIET de echte afzender en het heeft dan ook geen enkel nut om een antwoord te sturen om te melden dat de pc van die persoon is geïnfecteerd. Je stuurt de mail dan immers naar iemand die helemaal niets met de verspreiding van het virus te maken heeft omdat het om een willekeurig gekozen adres gaat.

Door deze eigenschap kan het gebeuren dat je mailtjes ontvangt van bedrijven of wat dan ook waarin staat dat ze een virus van je ontvangen hebben. Het kan natuurlijk nooit kwaad om voor de zekerheid je pc even te scannen met een up to date virusscanner, maar als die aangeeft dat je pc virusvrij is dan kun je er vanuit gaan dat het dus om een mailtje ging wat door het virus vanaf een andere pc is verzonden. Omdat het virus op dat moment jou adres als afzender geselecteerd heeft zal het automatische bericht naar jou verzonden worden en dus niet naar de geïnfecteerde pc.

dus persoonlijk zou ik het wegkiepen Lachen
Maar wel mijn compu scannen

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 10:57

Het is altijd fijn om een RunningKawa achter de hand te hebben Haha!
Dank je.
Ik zit het nu over en over te lezen en als ik alles goed op een rijtje heb dan stelt dit mailtje dus niks voor(of ik snap het anders niet) en moet ik het beschouwen als prullenbak materiaal en hoef ik me nergens zorgen om te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:00

haha en dadelijk zit ik er helemaal naast
Misschien maar ff wachten tot de echte compu expers hun antwoord geven.
Die geloof ik hier op bokt altijd heilig en volg hun adviezen blindelings op Lachen

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 11:03

Meestal lukt me heel goed zelf,maar met zoveel virussen in omloop ben ik wel voorzichtig natuurlijk.
Ik zelf zou hem zo wegknikkeren,maar of dat nu altijd juist is?
Gelukkig zal mijn vriend straks weer scannen op virussen(dat ding draait overuren hierzo Haha! )
Als ik het zo heb gelezen denk ik dat ik toch gekijk heb en het niks is,maar zeg nooit,nooit natuurlijk Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:40

[AM] rare mails in mijn hotmail...??

Zie dit topic pagina twee.
Hier heb ik al uitgelegd hoe je sobig kunt verwijderen.
Wat je ook doet... Klik nooit op het attachment en geef toepassingen die het internet opwillen die je niet kent geen toestemming.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:25

Virussen kunnen van alles adressen komen die het eigenlijk niet verzonden hebben. Oppassen dus en voor alles gereed zijn, ook als het adressen zijn die je vertrouwt. Als er een onderwerp in staat wat met dit virus te maken kan hebben, vraag eerst aan desbetreffende persoon of hij/zij het mailtje wel verstuurd heeft en ga het dan pas daarna openen als dit het geval is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:28

Vraagje, ik ontvang die onzin ook allemaal. En ik open het niet maar delete het gelijk, ook uit mijn prullenbak. Maar kan het zijn dat als ik die dingen binnenkrijg van anderen (waarvan ik vermoed dat die dat niet opzettelijk naar mij sturen) dat anderen die rotzooi ook weer van mij krijgen, ondanks het weggooien?

De hond is de betere mens

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:32

Ja, stel je hebt 2 personen die je kent en die hebben jou ook in het adresboek staan. Persoon 1 stuurt jou perongeluk een mail, maar jij opent het niet en gooit het weg. Niets aan de hand en er wordt niets terug gestuurd. Echter, persoon 2 opent wel de mail en gaat kijken wat erin staat. Het virus kan dan elk gewenst email adres uit het adresboek (en soms ook in tekstbestandjes) gebruiken om zichzelf voor te doen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:34

dus niemand zal iets van mij ontvangen sypheron omdat ik niets open, en degenen van wie ik de mailtjes ontvang zijn dus wel ALLEMAAL zo suf en naief om die rommel nog te openen zodat ik het ontvang?

De hond is de betere mens

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:35

Ik zeg niet allemaal, maar er hoeft er maar eentje tussen te zitten die jouw email in het adres boek heeft staan... dat kunnen vrienden of bekenden zijn, maar ook een systeem op internet dat je email heeft geregistreerd.... Je kunt er gewoon beter voor zorgen dat je zelf lekker virusvrij blijft, verder is er toch weinig aan te doen Boos!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:36

oke, dan begrijp ik het een beetje. Krijg er gemiddeld zo'n 100 per dag binnen.

De hond is de betere mens

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:46

Overigens is het ook zo dat sommige virussen of wormen niet herkend worden door een gewone virusscanner. Ze maken zich daar 'onzichtbaar' voor. Daarom kun je voor dit type wormen ook een speciale scanner gebruiken. Die staat dus o.a. op symantec.com maar ook op andere sites.

Gewoon ff intikken scanner en Sobig.F


PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:56

De laatste dagen word ik ook bedolven onder die troep Scheve mond
Maar had in de nieuwsbrief van wanadoo al gelezen dat ze verspreid werden....dus weg ermee....norton houdt de bijlage al tegen en het mailtje delete ik!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:57

idd Anya
ff scannen met die speciaal gemaakte dingen daarvoor
Staan ook op bovengenoemde sites

RobXP
Berichten: 25
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:25

Helaas gaat het niet alleen via het adressenboek van Outlook. Zowel Sobig.e als Sobig.f scannen je favorieten en tijdelijke internetbestanden af voor alles waar een @ tussen staat. Dit is in 95% van het geval een e-mail adress. Daar stuur hij zichzelf dan heen om te hopen dat hij word verspreid.

Zoals je nu kunt verwachten word het bedrijfsleven geterroriseerd door dit soort mailtjes aangezien elke geinfecteerde bezoeker, automatisch een e-mailtje verstuurd.

Toch wel interresant om te zien dat er nog zoveel "gaten" in de virusscanners en e-mail programma's zitten dat ze misbruik mogenlijk maken.

Prins zonder witte paard Boos!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellatrix, Danseresje, Facebook, GoogleAdsense, IASCrawler, jasmijn16, JudithGigi, LiannePuthzy, Polarize en 124 bezoekers