Contragalop als voorbereiding op wissel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-01 17:02

Ik heb gelezen dat de meesten van jullie eerst beginnen met contragalop alvorens aan de wissels te beginnen.
Ik dacht ik volg het advies op en probeer eens contra, warempel... ze snapt het in 1 keer. Ik heb een linksomkeert gedaan (linkergalop dus) en ben op de rechterhand verder gegaan. Hierbij hield ik een klein beetje stelling links, zodat ik haar linkeroog net kon zien. En natuurlijk mijn 'buitenbeen' iets terug. Het verbaasde me eerlijk gezegd hoe makkelijk we, uiteraard wel verzameld, 'door de bocht kwamen' Haha! .
Dit heb ik andersom herhaald en zoals iemand tegen mij gezegd had, contra aangesprongen op de lange zijde, korte zijde door, van hand veranderd en goed verder gereden. Ook weer op zowel de linker als de rechterhand.
Ik heb ook nog een grote volte B-E-B gereden en ook dat ging heel vloeiend. Stoppen als het goed gaat, dus beloond en iets anders gedaan.
Mijn vraag is: welke oefeningen kun je nog meer doen met de contragalop, hoe moet het er ongeveer uitzien (moeilijk achter de pc I know) en wanneer kan ik verder met een changement?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 17:11

Als je bijv. in de linkergalop zit, moet je ook je linkergalop hulpen aanhouden in de contra.
Als je overgaat op de rechtergalophulpen dan moet je paard gaan changeren. (later dan). dus erg duidelijk je linkerhulpen blijven geven, anders snapt je paardje er later geen hol meer van als ie moet gaan changeren.

Oefeningen in de contra: van hand veranderen en bij C (of A) weer naar draf. Hoeken niet te scherp maken. Rijd niet teveel contra, ook al lukt het nog zo goed.
rechts of linksomkeerd zou ik niet doen, omdat je dan een zeer scherpe bocht maakt en de basis dan vaak verloren gaat. (takt, verzameling, buiging enz.). Een paard moet namelijk zeeeeer sterk zijn om een MOOIE links of rechtsomkeerd in contra te rijden.

Rijd het simpel en netjes. Dat is belangrijker dan de meters die je aflegd! Contragalop is ook maar een 'bijkomertje', een oefening, niet meer. Hou de normale galop als basis en zorg ervoor dat je paard dat ook weet.

Changeren komt pas veeeeel later, maar een goede instructeur heb je daar ook echt wel voor nodig. Bij changeren dan verander je in (of iets voor) het zweefmoment van je paard van hulp, dus buitenbenen wisselen en veranderen van plaats e.d.. Dat kun je eventueel oefenen met een balkje op de grond.

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 18:09

Gebroken lijn 5 meter.
A-X-M.
Mijn paard heb ik het geleerd door nog niet meteen vanuit contra overgang naar de draf te vragen. Maar een korte diagonaal afwenden, op de andere zijde enkele passen contra en dan weer afwenden zodat je weer op de juiste hand komt.
In jouw geval zou ik persoonlijk voorlopig nog niet aan galopswissels denken.
Idd zoals Carola zegt de contrahulp haast overdreven geven en flauwe bochten/wendingen rijden.
Stelling, buiging en sprong zijn belangrijk. Je kunt denken dat het heel goed gaat, maar hij mag dus niet uit elkaar vallen en al helemaal geen impuls/sprong verlies hebben.
Spring ook eens in contragalop aan. Dan terug naar draf en dan afwisselen. Niet in een vast ritme, oz van contra-draf-goed-draf-contra..blablabla, want dan heeft ie het boek zo uit en springt vanzelf aan. Gewoon afwisselen, blijft ie ook mooi alert op het been.
Als dit allemaal bevestigd is probeer je eens een eenvoudige galopswissel....

Groetjes Suzanne

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 18:45

Citaat:
Op 2001-09-19 17:11, schreef carola:

Contragalop is ook maar een 'bijkomertje', een oefening, niet meer


Hoi Carola, dat ben ik dus niet met je eens. Contragalop is heel goed om de balans en het evenwicht van je paard te verbeteren en is dus niet zomaar een oefening, je kunt er ook echt je voordeel uit halen.

Oefeningen in contragalop: idd gebroken lijnen om mee te beginnen, eerst 5 meter, daarna 10 meter.

Halve grote volte bij A of C, gevolgd door halve grote volte via X in contragalop.

Grote volte in contragalop of slangevoltes als je al wat verder bent en je paard pakt het makkelijk op.

En wat schakelen in de contra, paar pasjes weg en paar pasjes terug.
Veel suc6!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 23:08

Contra is een balans- en lenigheidsoefening, niet een bijkomertje!
Hetis echt ingewikkelder dan je denkt, achterbeen erbij houden, voldoende sprong houden, stelling én buiging houden, aanleuning correct en stil houden...........

Wat je btw nog meer kunt doen is
A afwenden
D-E-B halve volte in contra

Of probeer eens op de lange zijde in contra vooruit te rijden, terugnemen en dan de hoek door, als je precies bent erg moeilijk.

Als je er wat verder in bent: slangenvoltes in galop.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 21:24

Ik vind dat je contra galop en wissels best ongeveer gelijktijdig aanleert. Het is zeker geen goed idee om eerst lange tijd aan de contra te werken omdat je dan het paard afleert om te wisselen, iets wat elk paard van nature makkelijk kan.
En straf je paard NOOIT(!!) wanneer het in het begin wisselt uit de contragalop zonder dat je het gevraagd hebt. Zorg er dan gewoon voor dat je hulpen wat duidelijker zijn de volgende keer.

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 21:33

Ik denk dat het per paard verschillend is.
Inderdaad heb ik ook geleerd een wissel niet af te straffen, maar rustig terug te gaan naar draf en opnieuw contra aan te springen met duidelijker hulp.
Maar in mijn persoonlijke geval weet ik niet of ik mijn paard afleer om wissels te springen. Contra heeft hij van het begin af aan makkelijk gedaan en nooit de neiging gehad vanzelf om te springen. Toevallig laatst een keertje, maar verder nooit.
Ik heb het gevoel dat hij er nog niet zo aan toe is.
Soms wel, dan heb ik het gevoel dat als ik stelling om zou zetten en hulp omzetten, hij zou omspringen, maar op een of andere manier durf ik het dan niet te proberen.....

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 21:55

Even denken hoor...
Dit lezende vraag ik me ineens wat af. Als je een wissel rijdt, zit je enigszins op buiten (de nieuwe buitenhand). Is het dan ook zo dat je bij contragalop een beetje op binnen moet gaan zitten? En uiteraard je binnenbeen een beetje naar achter en je buitenbeen op de singel. Toch?

Ik kan wel zien dat Muzefee nu alweer twee maand in de wei staat, want ik kan het me nu al niet meer helemaal voor de geest halen. Straks toch maar weer flink oefenen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 21:58

klopt helemaal kitty je blijft in contra gewoon galoperen zoals je het in de goedegalop ook blijft doen dus niets aan je gewichtshulpen veranderen en ook niet aan je stelling! lichte stelling naar buiten dus in de hoeken

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 22:09

Tim, dat ben ik niet met je eens. Mijn paard springt juist heel makkelijk zijn wissels. Het heeft mij tijden gekost om een fatsoenlijke contragalop eruit te krijgen zonder changement.
En aangezien je al vanaf de M1 contragalop moet tonen en pas vanaf de Z2 een changement, lijkt het me verstandiger om hem eerst fatsoenlijk een contragalop te laten lopen voordat je aan een wissel toekomt. Anders krijg je daar alleen maar problemen mee in je contragalop.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-01 22:57

Nou, ik ben nog niet echt verder gaan oefenen vandaag. Ik doe het even rustig aan. Vanavond heb ik weer een paar keer achtjes gereden, die snapt ze heel goed.
Ik zal even uitleggen hoe ik op die contra kom. Een aantal weken geleden, deed Luna toen ik van de rechter halve grote volte over wilde op de linker in galop, ineens een wissel terwijl ik een paar passen draf had willen doen. Ik was verrast dat ze dat begreep en heb het een aantal keer geoefend door van hand te veranderen en voor de hoek over te springen.
Toen ik op bokt vroeg hoe dat ongeveer moest, kreeg ik 'op mijn kop' dat je eerst contragalop moet leren beheersen en later pas de wissel.
Vandaar dat ik deze week de contra heb geprobeerd, ze snapt het in een keer, maar ik wist er verder geen oefeningen voor.
Ik moet toegeven Fitzroy, dat als ik van hand verander in galop (in een wat vloeiendere lijn dan normaal), ze even denkt dat we gaan wisselen. Ze wil dan harder en neigt een beetje naar stelling naar binnen. Doe ik het daarna nog een keer, al dan niet op dezelfde hand, heeft ze het goed door.
Dus ik denk dat je gelijk hebt, wat betreft het eerst goed aanleren van de contragalop en pas in een later stadium met de wissel beginnen.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 22:59

In de contra zien ze wel liever dat je iets meer stelling neemt als dat je in de 'gewone' galop zou doen.
Woensdag tijdens de clinic moest ik haar zelfs iets schoudervoor naar buiten zetten, da's mooier.

Het probleem is bij mij vaak dat ze of sprong verliest of onrustig wordt met het hoofd, evenwichtsproblemen dus.

Ik rijdt nu (bijna) Z1 en changemeten doe ik nog niet aan. Ja, in de springles weleens over een balkje, maar verder niet.
Wel eenvoudige wissels en dat is moeilijk genoeg!!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 12:15

Geinig, ik reed met mijn KWPN er (die reeds verkocht is) ook vaak wissels en oefende vaak contragalop. Niet iedere keer,maar wel regelmatig. En dat terwijl ik nooit wedstrijden rij, en me dus niet echt in een categorie kan plaatsen.
Dat paard snapte altijd gelijk wat ik bedoelde, terwijl hij nooit hoger dan L gelopen had!
Ik denk dat als je hulpen duidelijk zijn, het paard het wel snapt.
Bij mij toen tenminste.
Ik vond dat mn paard er altijd erg ontspannen en geconcentreerd van werd, heerlijk.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 15:44

Citaat:
Op 2001-09-20 22:09, schreef Fitzroy:
Tim, dat ben ik niet met je eens. Mijn paard springt juist heel makkelijk zijn wissels. Het heeft mij tijden gekost om een fatsoenlijke contragalop eruit te krijgen zonder changement.

Wat ik zei is dat je contra en wissels ongeveer gelijktijdig moet aanpakken. Dus niet een hele tijd wissels rijden en dan pas contra of omgekeerd.
Aangezien jouw paard al goed wisselt is het natuurlijk belangrijk om dan meer aandacht te schenken aan de contragalop.

Maar ik ben niet akkoord dat je de contragalop moet beheersen om goede wissels aan te leren zoals ik hier soms lees. Ik zie niet goed in waarom dat nodig zou zijn.

_________________
http://www.hoefkatrol.com

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tim VDH op 2001-09-21 15:45 ]</font>

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 16:01

Wat ik zelf vaak doe, op de linkerhand rechts aanspringen en omgekeerd, om vervolgens weer van hand te veranderen zodat je weer in de 'goede' galop zit. Vind ik zelf voor de gehoorzaamheid heel erg goed!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 16:35

Iones leerde eerst changeren, je kunt moeilijk contragalop gaan rijden in een springparcoursje. daarna leerde ik hem de contragalop. Ik dnek niet dat je alleen contragalop tegelijk kunt leren, want dan leer je hem de wissel juist af. Andersom lijkt me ook niet goed, want dan zal hij blijven changeren als hij in contragalop moet blijven (hoewel iones toch uiteindelijk voldoende aan de hulpen stond dat hij dat toch leerde, als ze maar leren WACHTEN). Een handige manier om een wissel makkelijk in te zetten: in galop afwenden bij A of C, en dan appyeren naar de hoefslag, daar aangekomen omstellen en overspringen.