In de wei met ijzers??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

In de wei met ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 22:59

Hai, ik wilde even jullie opinie hebben over het volgende.

Mijn Paard staat samen met 8 andere paarden op een kleine wei. er staat door de droogte geen gras meer, maar er wordt ruimschoots kuil bij gevoerd.

Nu heeft dit koppel natuurlijk een leider. Een zwarte ruin.
het probleem is nu dat dit paard echt het licht uit de andere paarden schopt. De paarden die onderaan de rangorde staan lijken wel stempelkussens.

Mijn merrie is ook regelmatig "het banketstaaf" en loopt nu op het moment met een flinke wond op haar flank( 10 bij 10 cm).

Deze ruin staat met ijzers onder en ik heb het idee dat als hij zonder ijzers zou staan hij niet zulke vreselijke wonden kan toebrengen als dat hij nu doet.
Kan ik eisen van zijn eigenaar dat ze de ijzers laat verwijderen of als hij opnieuw beslagen moet worden, dat ze geen nieuwe onder doet?
Of is dit overdreven?

Graag jullie allen reactie Scheve mond

Valeska

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl


baudyh

Berichten: 4259
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 23:04

Ik vind wel dat je van zijn eigenaar/esse kan verwachten dat of ze haar paard uit de groep haalt of in elk geval de achter ijzers eraf.Bij ons moet zo'n paard dan de wei uit,maar meestal doen de eigenaars dat zelf al.

Ons eerste veulen van 2024: Una Bella Donna prinses G.W. Geboren op 21 Maart op naar nr 2.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 23:37

je kan niet verwachten dat ze de ijzers er onderuit halen maar bij ons op stal is het wel de gewoonte dat zo'n paard niet meer in de kudde loopt.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:03

Ik ben ook van mening dat je niet kan eisen dat de ijzers eronderuit worden gehaald. Wel zou je kunnen eisen dat dat paard uit de wei wordt gehaald... Mijn paard staat onder dezelfde condities in de wei (ook met 8 paarden), maar als daar een leider is die alles weg schopt... wordt dat paard appart gezet!! Het mag toch niet zo zijn dat 1 paard alle paarden wegschopt!!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:10

Ik vind niet dat je dat kan verwachten. Maar misschien is de kudde opsplitsen wel bespreekbaar.
En dekens in de winter houden gelukkig ook heel wat klappen tegen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:27

Je kan moeilijk eisen voor de ijzers eraf te halen,
want mss gaat ze wel veel wandelen en zijn de ijzers noodzakelijk.
Maar volgens mij kan je wel vragen om hem uit de kudde te halen,
want als er een zwaar ongeval gebeurt (beenbreuk,...) moet zij betalen,
want als jij haar gevraagd hebt om het paard uit te wei te halen omdat hij schopt,
wist zij ervan en zou ze iets hebben moeten doen om te voorkomen dat er iets ergs gebeurde.

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:35

kzou het paard ook maar uit de kudde halen als het mogelijk is natuurlijk, want een paard met zoveel wonden is ook niet ideaal Boos!

My love, I would rather spend one lifetime with you, Then face all the ages of this world alone…

rust zacht lieve Heidi... zal je zo missen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:39

Net wat de rest zegt
Als er geen rangorde bepaald kan worden (want een echte leider schopt niet steeds) is het een optie om de groep te splitsen.
Vragen of de ijzers eronderuit kunnen, lijkt me geen optie.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:24

Ik baal er ook van, bij ons in de kudde stonden ook paarden met achterijzers.
Treasure heeft 2 flinke wonden opgelopen waarvan er 1 toch voor heeft gezorgd dat ze 2,5 week op stal moest blijven met hechtingen en heel wat dierenarts bezoekjes.
Gelukkig behalve littekens niets aan overgehouden.

Ik heb haar dus ook niet meer in de kudde met paarden met ijzers geplaatst. Nu staat ze in een andere kudde. Heb gehoord dat daar aanstaande zaterdag ook een paard ijzers van krijgt. Dus of dat paard naar de andere kudde of mijn paard gaat naar stal. Heb er geen zin meer in op die manier. Dan heeft ze genoeg zomer gehad en genoeg buiten gestaan.

Het is rot, maar je kan er weinig aan doen!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:58

tuurlijk kun je er met de eigenaresse over praten!! zeker als meerdere ponys hier last van hebben. Laat de wonden zien, en leg uit waarom het beter is als de ruin geen ijzers zou hebben. En de groep splitsen is ook een optie als je er de ruimte voor hebt.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:07

Ik heb het ook gehad deze zomer.
De eigenaaresse van het land had haar 2 paarden met ijzers bij mijn paard gezet.
Mijn paard was duidelijk getrapt door een paard met ijzers.
Ik ben naar haar toe gegaan en heb verteld dat ik het hiet niet mee eens ben.
Ik stelde voor de paarden bij mijn paard weg tehalen of anders haalde ik mijn paarden daar weg.
Ze heeft haar paarden die zelfde dag nog weg gehaald maar ze is daarna niet meer echt vriendelijk tegen me geweest.

Je kunt wel aan geven dat je het niet leuk vindt en je kunt de eigenaar wijzen op de gevaren.
Misschien weten zij niet eens dat jij het niet leuk vindt of zien ze het gevaar nog niet.
Je kan denk ik niet eisen dat de eigenaar de ijzers er af haalt.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:01

Mijn tip is:
GEEF GEEN KUIL BIJ IN HET LAND!!! dat is vragen om knokken!
Voor desnoods de paarden bij op stal (1 a 2 uurtjes). Let maar op, als het bijgevoerde kuil uit het land is, stopt het slaan. Ik heb er ervaring mee.
Daarnaast is het belangrijk dat de paarden zich niet gaan vervelen. Zorg dat ze voldoende training krijgen, zodat ze geen overtollige energie op elkaar loslaten. Ik ben dus niet van mening dat je een eigenaar(esse) kan eisen de ijzers er onderuit te halen.
Succes ermee!

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

moos
Berichten: 38
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:03

nee je kan inderdaad niet van haar eisen dat ze de ijzers er af laat halen maar waarom haal je paard daar dan niet bij weg als hij als stempelkussen wordt
gebruikt? Ik zou niet op haar wachten tot ze stappen onder neemt als ze die al neemt want haar paard is de baas, j heeft namelijk niks te vrezen!!! Verward
Laatst bijgewerkt door moos op 27-08-03 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:03

Mijn paard heeft ook met alle ijzers eronder in het land gestaan. De andere landgebruikers vonden dit in eerste instantie geen sterk plan. De eerste dagen dus de zaak goed in de gaten gehouden en toen bleek dat ons paard niet trapte (er stond er nog een met ijzers: die trapte ook niet).

Wel bleek er een shetlander op het land te staan die alle paarden erge bijtwonden toebracht. Deze is er ook binnen een week weer vanaf gehaald.

Maw: ik zou zelf niet de ijzers eronder vandaan halen, maar eerst even kijken hoe het gaat in de groep.

De opmerking dat een echte leider niet continue hoeft te trappen sluit ik me ook helemaal bij aan. Je ziet veelal dat een echte leider alleen maar hoeft te kijken om duidelijk te maken wat de bedoeling is. Bij trappen lijkt mij dat de rangorde nog niet helemaal bevestigd is.

Bijvoeren op het land kan idd voor veel onrust zorgen. Het hooi/kuil moet verdeeld worden in verschillende hoopjes die ook op redelijke afstand van elkaar liggen. Op die manier kunnen alle paarden zonder al teveel kleerscheuren hooi eten.

sabje19

Berichten: 1113
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:05

Bij ons op stal mogen de paarden niet eens met de groep de wei in als ze ijzers om hebben. Onze manege gaat 3 weken dicht en dan gaa ze allemaal het land op, maar ze moeten hun ijzers af. Juist om dit te verkomen. En zeker achter, want daar kunnen ze heel wat mee aanrichtingen.

Denken moet je aan een paard overlaten, die hebben een groter hoofd[L+8] onze uitstand, hij is met pensioen. RIP mijn lieve man 26-01-2017

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:12

kuilgras kan makkelijk gevoerd worden maar gooi het niet op 1 hoop maak gewoon hoopjes in de wei
misschien heeft de ruin voer nijd

bij mijn oude stal is er een keer een pony van 30 dood geschopt door een bak penen Boos!
er was 1 paard die voernijd had en heeft waarschijnlijk de pony zo hard geschopt dat de pony geen energie meer had om op te staan
nou komt dat natuurlijk ook wel omdat hij al oud was en uit conditie

maar pas op

je kan niet eissen om de hoefijzers eraf te halen
en als de eigenaar niks eraan wil doen
zou ik mijn paard er zelf maar uit halen
voor de veiligheid

succes ermee

deedee19

Berichten: 7921
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:30

En vergis je niet ook zonder ijzers kunnen ze flinke wonden meppen hoor. Mijn fjord heeft laatst de kwpner van een vriendin van me tot moes gemept. Hij had ook lelijke wonden en dat terwijl mijn fjord niet op ijzers staat. Lijkt me het beste om ze uit elkaar te halen.

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:50

onze paarden staan ook met of zonder ijzers in de wei dat is
je eigen risico hoor dat is van te voren vertelt bij ons, en als je paard
in de wei staat en die krijgt een mep ja dat is je eigen risico maar
het is wel vreemd dat als hij de leider is nog steeds mept en ik neem
aan dat de paarden niet dom zijn en gewoon uit de buurt blijven bij
hem???

bij ons word ook aan het begin vd seizoen alles uitgevochten en voor de rest is het vrij rustig behalve als de merries hengstig zijn!

nu is bij ons de onruststoker vd groep ook gemeen geschopt en ze kan nu
een paar daagjes niet op hem rijden maarja ze zegt zelf hij zit echt vaak
te klieren dus eigen schuld dikke bult!

mijn paard heeft pas geleden ook iemand getrapt je zag alleen de ijzers op zn lichaam gelukkig geen wonden omdat hij ook zijn vriendinnetje wilde hebben en hij had er al tien en dat pikte die van mij niet maar hij
is voor de rest gelukkig heel lief!!

Tinda

Berichten: 45
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:53

Hoi, Ik geloof nooit dat jij kan eisen dat de ijzers onder zo'n vechtersbaas zn hoeven vandaan gehaald worden... Denk nl maar aan speciaal beslag ed... Een paard op eggbars heeft deze gewoon nodig.
Maar waarom zet je je paard nog op het land als er toch al nix meer te eten valt?! De kans is dan bijzonder groot dat ze gaan donderjagen..
Ik zelf zet mijn paard niet meer op het land als er nix meer te grazen valt.
Dan kan hij ook niet verwond worden door anderen of een ander paard verwonden... Ik geef m dan wel op een andere manier extra beweging, Ga dan bv wel wat vaker met m naar t strand ofzo... Gooi m liever wat vaker los dan...

Groetjes en succes..

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:55

o stond er ook geen gras meer logisch dat ze gaan donderjagen die
van ons zijn er ook afgehaald alleen maar gedonder krijg je dan!

Andy_livez

Berichten: 51
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:02

Je kan het inderdaad niet eisen, maar ik zou wel vragen het paard uit de wei te halen. Een schoppend paard hoort gewoon niet bij andere paarden in de wei. Als die ruin je paard een keer tegen ze benen schopt kan het nog erger worden dan het al is!!

Koop Pepsi! Taste to the limit!! Haha!

Mijn profiel is nog niej zo uitgebreid, komt nog wel..

Tinda

Berichten: 45
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:04

Meid, wees de wijste, laat je paard geen boxbal zijn....
Je staat nl toch voor je eigen risico op t land, en als er dan echt trammelant is, is t spijt als haren op je hoofd... Geloof maar niet dat er dan iemand mee draagd in de dierenarts rekening...
Je kunt allicht proberen erover te praten, maar uit ervaring weet ik dat dat vaak nergens toe lijden zal..

succes, en wees zuinig op je beestje..

Andy_livez

Berichten: 51
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:11

Tinda heeft gelijk. Ik vind dat als de eigenaresse van die ruin niks doet je echt weg moet gaan daar. Het doet je paard niet goed.

Koop Pepsi! Taste to the limit!! Haha!

Mijn profiel is nog niej zo uitgebreid, komt nog wel..

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:06

Wenny schreef: kuilgras kan makkelijk gevoerd worden maar gooi het niet op 1 hoop maak gewoon hoopjes in de wei


Precies Wenny ik ben het helemaal met je eens, en soms is er even wat geharrewar, maar als de leider klaar is met eten is het kuil ook niet meer interessant!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 15:14

Ja, jullie hebben allemaal wel gelijk.

het punt is idd dat de rangorde nog niet echt bepaald is en die hoop kuil doet het hem ook natuurlijk. De eigenaar van de stal heeft wel gezegd dat hij al eens geprobeert heeft de hopen kuil te verdelen, maar dan gaat die ruin een soort van wachtlopen tussen de hopen en zo komt er nog meer onrust in de groep.

Let wel die van mij is ook geen lieverdje, ze staat als 2e in de rangorde bij de merries, maar ze heeft geen ijzers onder en takeld ook de anderen niet zo toe.

Uit de wei halen is geen optie op het moment omdat ik vind dat ze genoeg beweging nodig heeft. Ze is nl nog niet bereden en op stal gaat ze zich dan gruwelijk vervelen.

Moeilijk, moeilijk, moeilijk.
Daar weggaan wil ik ook niet, het is daar erg gezellig en na mijn manege ervaring een verademing!

Ik weet nog niet wat ik met jullie tips en adviezen ga doen, maar wil jullie allemaal bedanken voor het meedenken

Ik ga even in beraad met de eigenaar denk ik.......

Thx!!

Valeska

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam en 65 bezoekers