Waar doorzitten bij het van hand veranderen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Waar doorzitten bij het van hand veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 10:04

Ik dacht dat het in het dressuurproevenboekje stond, maar kan het nergens meer vinden? Ik doe het nu in het midden als ik van had verander (F-H bv) maar volgens mij moet het pas bij de letter?

Wie kan me ff helpen met dit simpele vraagje?


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:06

Ik rijd al een hele poos geen wedstrijden meer en dus weet ik niet of hier iets over vast staat nu,maar ik deed dit altijd netjes op X omdat je dan in feite al aan de andere hand begint.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:07

Volgens mij is het ook gewoon onder X,
maar rijd zelf geen wedstrijden,
dus ben geen 100% zeker.

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:07

Ik heb altijd geleerd dat ik in het midden van been moet wisselen. Dus als ik f-x-h van hand verander, dan blijf ik onder de x zitten.
En ook met een slangenvolte, steeds in het midden van de boog. En bij een keertwending ook weer in het midden van het figuur.
Volgens mij is het dus steeds op de helft (zeg maar)

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:11

Alleen is dat heel lastig als je enkele passen middendraf op de diagonaal moet laten zien, dan ga ik pas van been wisselen NA X ...

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:15

En ik heb juist geleerd dat ik aan het eind van de diagonaal van been moet wisselen. Ben dus ook benieuwd of daar een vaste regel voor is (en of ik het dan altijd fout heb gedaan Haha!). De opmerking van Cloris vind ik ook een hele goede.

Maar bedoel je dit eigenlijk wel, LuvdaTossa? In je topictitel staat namelijk 'doorzitten' en niet 'van been wisselen'.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:18

Ik heb ook geleerd net voor de letter, bijv. de f, door te gaan zitten. Als het goed is, is dat ook de goede manier.
Op de manege geleerd om op de X, maar dat was blijkbaar niet de goede manier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:22

Aan het einde van de diagonaal, dus idd net voor de letter aan het einde van de diagonaal.

Als je een middendraf moet rijden en je moet op X wisselen stoor je je paard onnodig.
Dus vandaar aan het einde

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:27

Mijn instructeur is jurylid van het KNHS en hij heeft mij geleerd (kreeg ik afgelopen maandag nog te horen) dat ik normaal gesproken op diagonaal op X van been moet wisselen maar als ik middendraf of i.d. op de diagonaal laat zien dan moet ik pas voor de letter van been verwisselen.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:38

ff opgezocht
en ff uitprinten voor het jurylid Lachen

Citaat:
Lichtrijden in draf
Het van been verwisselen bij het van hand veranderen op de diagonaal geschiedt aan het einde van de diagonaal,
tenzij in de betreffende proef anders wordt gevraagd. Er behoort op de buitendiagonaal (het buiten-voorbeen)
lichtgereden te worden.


Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:43

mijn instructeur (die prix st georges gestart had ) zegt dat je steeds moet veranderen 2m voor de letter..
zo heb ik het altijd geleerd
dat is inverband met middendraf etc

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:58

Op de manege wedstrijden zeiden ze altijd aan het einde van de diagonaal van beenverwisselen anders verstoor je je figuur...

tja dan doe ik dat maar

Beter een blind paard dan een leeg halster..

Op zoek naar een bijrijdpaard! (Helmond en omg)

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:43

Tijdens een slangevolte is het niet eens goed mogelijk om precies in het midden van been te verwisselen, als het goed is ben je dan je paardje aan het omstellen, zou je dan tegelijkertijd van been wisselen, dan stoor je jepaard. Ook bij een slangenvolte dus pas na het omstellen.

Ehmja??

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:49

Nuv schreef:
Tijdens een slangevolte is het niet eens goed mogelijk om precies in het midden van been te verwisselen, als het goed is ben je dan je paardje aan het omstellen, zou je dan tegelijkertijd van been wisselen, dan stoor je jepaard. Ook bij een slangenvolte dus pas na het omstellen.


Bij het rijden van een slangevolte hoor je je paard wel degelijk recht te stellen. Dan kom je dus met een recht paard over X en kun je dan van been veranderen.

Wanneer je over een diagonaal gaat verander je pas aan het eind van been. Doe je het voor die tijd dan heb je een grote kans dat je paard uit balans raakt en verstoor je vervolgens je middendraf. Dus eerst afwenden, dan middendraf en aan het eind van been wisselen.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:51

Lientie"]
[quote="Nuv schreef:
Tijdens een slangevolte is het niet eens goed mogelijk om precies in het midden van been te verwisselen, als het goed is ben je dan je paardje aan het omstellen, zou je dan tegelijkertijd van been wisselen, dan stoor je jepaard. Ook bij een slangenvolte dus pas na het omstellen.


Bij het rijden van een slangevolte hoor je je paard wel degelijk recht te stellen. Dan kom je dus met een recht paard over X en kun je dan van been veranderen.

Wanneer je over een diagonaal gaat verander je pas aan het eind van been. Doe je het voor die tijd dan heb je een grote kans dat je paard uit balans raakt en verstoor je vervolgens je middendraf. Dus eerst afwenden, dan middendraf en aan het eind van been wisselen.
[/quote]

Ja, oke, als je het zo ziet, maar ik doe het dan net voor de wending eigenlijk, want dan ben je gewoon klaar met alles.

Ehmja??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:53

Bij een slangenvolte doe ik het ook voor het omstellen, anders zit je zo raar Lachen

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:59

Ja en als je het na het omstellen doet zit je in principe op het verkeerde been. hiervoor zou je dus strafpunten kunnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:02

idd
Maar word er in een proef een slangenvolte gevraagd?
Halve grote volte links, gevolgd door halve grote volte rechts, heb ik wel eens moeten rijden (en andersom Lachen ) En ik geloof dat je die moest doorzitten. pfff, alweer zolang geleden
Maar is er een slangenvolte in de nieuwe proeven?

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:02

Ik heb altijd geleerd dit te doen vlak voor je weer op de hoefslag komt.
Over slangenvoltes kan ik weinig kwijt, daar zijn Kiara en ik nog niet aan toe Haha! Knipoog


AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:03

Ik zie het al weer... zoveel paardenmensen.. zoveel meningen Haha!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:04

runningkawa schreef:
ff opgezocht
en ff uitprinten voor het jurylid Lachen

Citaat:
Lichtrijden in draf
Het van been verwisselen bij het van hand veranderen op de diagonaal geschiedt aan het einde van de diagonaal,
tenzij in de betreffende proef anders wordt gevraagd. Er behoort op de buitendiagonaal (het buiten-voorbeen)
lichtgereden te worden.

dit is geen mening, maar zo staat het in het regelement
Dus zou me daar toch maar aan houden Haha!

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:04

Nuv"]
[quote="Lientie"][quote="Nuv"]
Tijdens een slangevolte is het niet eens goed mogelijk om precies in het midden van been te verwisselen, als het goed is ben je dan je paardje aan het omstellen, zou je dan tegelijkertijd van been wisselen, dan stoor je jepaard. Ook bij een slangenvolte dus pas na het omstellen.
[/quote]

Bij het rijden van een slangevolte hoor je je paard wel degelijk recht te stellen. Dan kom je dus met een recht paard over X en kun je dan van been veranderen.

Wanneer je over een diagonaal gaat verander je pas aan het eind van been. Doe je het voor die tijd dan heb je een grote kans dat je paard uit balans raakt en verstoor je vervolgens je middendraf. Dus eerst afwenden, dan middendraf en aan het eind van been wisselen.
[/quote]

Ja, oke, als je het zo ziet, maar ik doe het dan net voor de wending eigenlijk, want dan ben je gewoon klaar met alles.
[/quote]

en zo hoor je het dus ook te zien, lees maar:
[quote="Artikel 111 De figuren schreef:
2. De slangenvolte.

De slangenvolte bestaat uit halve voltes verbonden door rechte lijnen. Bij het passeren van de middenlijn moet het paard parallel zijn aan de korte zijde.
Afhankelijk van de grootte van de halve voltes variëren
de rechte verbindingen in lengte. Een slangenvolte gereden door de hoeken is correct.


dus van been verwisselen op de middellijn!

en wat de diagonaal betreft, idd vlak voor de hoek.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:05

runningkawa schreef:
idd
Maar word er in een proef een slangenvolte gevraagd?
Halve grote volte links, gevolgd door halve grote volte rechts, heb ik wel eens moeten rijden (en andersom Lachen ) En ik geloof dat je die moest doorzitten. pfff, alweer zolang geleden
Maar is er een slangenvolte in de nieuwe proeven?


Ik geloof het niet Kawa zoals jij al zei.. halve grote volte links, gevolgd door halve grote volte rechts maar slangevolte wordt niet over gesproken.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:07

In galop wel Haha!
Maar in galop moet je ook doorzitten Knipoog

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:08

In ieder geval een keer:

Klasse L1 proef 13
3. A Slangenvolte met 3 bogen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers