Onze Fjord heeft zandkoliek

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-01 20:32

Ik kom net terug bij mijn ouders, verteld mijn moeder dat de DA net weg is. Wat blijkt, onze kleine Fjord Elfrieda heeft zandkoliek Verdrietig. Ze heeft eerst een spuit gehad tegen de kramp waarna het nog niet beter ging. Daarna is de DA weer geweest en heeft haar nog een pijnstiller gegeven en toch maar parafine. Nu maar hopen dat het weer in orde komt met haar. Zoveel mogelijk bij haar gaan kijken natuurlijk en toch maar afwachten.

Ze heeft altijd de mogelijkheid om zelf de stal in en uit te lopen vanuit een bak. Nu heeft ze altijd een favoriet plekje waar ze vaak staat en vaak eet ze dan ook zand op die plek. Tot nu toe heeft ze er nooit last van gehad, maar vanavond was het dus behoorlijk erg! Baal er behoorlijk van. Ze staat nu zo ontzettend stil in de stal en het lijkt wel alsof het haar allemaal niets meer kan schelen. Normaal gesproken is het een heerlijk brutaaltje, maar vanavond kende ik haar niet meer terug Verdrietig

Ik ga zo maar weer eens kijken of het al weer wat beter gaat met haar.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 20:33

jeetje wat zielig..... ik hoop maar dat t snel weer beter gaat met fjordemeis, ik zal duimen!!!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 20:41

Paard met koliek is niet tof, gelukkig is het bij ons in 15 jaar maar één keertje voorgekomen. Mijn Manjo stond er toen ook zo zielig bij. Tja, wat wil je als ze je net hebben volgegoten met paraffine... Geef Frieda maar een dikke knuffel van mij, hoop dat ze snel weer de oude is!

Paulien

Berichten: 2885
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 20:42

maarten kan je de stal afsluiten zodat ze niet naar buiten kan???
Want zou haar vannacht maar binnen houden zodat ze niet weer zand kan eten

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-01 20:44

Paulien: Ja, de stal kan afgesloten worden en dat gaan we ook doen. Laat ik het meteen maar even doen. Heb alleen het idee dat ze nu op dit moment even helemaal geen behoefte aan zand of wat dan ook, maar ik kan idd beter het zekere voor het onzekere nemen.

Paulien

Berichten: 2885
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 20:48

je kan het beter nu gelijk doen ja want stel dat je het niet doet en je vind haar morgen weer nog zieker ben je niet blij meer!!!

geef haar maar dikke knuffel van me

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 20:50

Ach jeetje, wat zielig!! Hoop dat ze zich snel weer wat lekkerder voelt. Ja ze kunnen zich van koliek erg naar voelen en lijken dan een totaal ander paard. Hopelijk is ze gauw weer de oude!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 21:06

he bah! sterkte ermee zo sneu he als ze pijn hebben en je kan eigenlijk niets voor ze doen.
kisschien is seadclear van de paardendrogist voortaan een optie als je zegt dat ze toch regelmatig wel wat zand eet...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 22:17

aaha arm beestje het is wel een geode reden om haar ff lekker te verwennen en daar te blijven. Party!! .

Ik hoop dat je nog een beetje slaapt vannacht Verdrietig .

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 22:18

ah bah hopelijk word ze snel beter
veel sterkte ermee

en ik heb al besloten volgend jaar slaan we deze dag gewoon over.

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 22:21

Ah arm paardje. Beterschap!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 23:23

Arm beessie Verdrietig geef haar maar een lekkere knuffel van me.

Ik hoop dat ze gauw weer opknapt. En probeer een beetje te slapen vannacht. Ze heeft meer aan een uitgeslapen baasje, dan er een die net zo moe is als zij.

Hou je ons op de hoogte???

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-01 23:39

Bedankt voor al jullie reacties. Erg fijn om te lezen. Ben net nog even bij haar geweest en ze stond al weer een beetje te knabbelen aan een restje hooi wat in de stal lag. Ze had de oortjes al weer naar voren en ze hield me al weer een beetje in de gaten. Voor haar altijd een goed teken als ze dat doet! Pfieuw!! Vannacht maar even een paar keer de wekker zetten en kijken of ze in orde is, maar ik heb goede hoop dat het allemaal weer helemaal goed komt.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 23:42

Gelukkig maar. Kroel haar maar lekker, dan weet ze tenminste goed waarvoor ze op moet knappen.

Veel sterkte!!!!!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 23:42

he fijn om te lezen dat het alweer een beetje beter is.

Gewoon nog een paar keer controleren maar ze komt er vast weer helemaal bovenop.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 00:02

Ach jee das niet leuk! Maar ik lees alweer dat het inmiddels een beetje beter met haar gaat, gelukkig maar. Sterkte en geef haar maar een dikke knuffel van mij.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-01 07:50

Pfff *veegt zweetdruppels van het voorhoofd*. Ze is perfect de nacht doorgekomen en ze staat nu weer met volle aandacht naar me te kijken. Ze heeft vannacht een paar keer gemest, dus dat zit wel goed. Maw, ik ben blij dat ze zich nu weer een stuk beter voelt.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 07:53

He gatsie, wat rot Verdrietig
Ben wel blij om te lezen dat het alweer wat beter met haar gaat Knipoog
Tis zo jammer dat dieren je soms niet begrijpen he?
Dat je niet tegen ze kan zeggen dat zand eten niet goed is..........zou zo een hoop ellende besparen Lachen
Oliva doet het overigens ook hoor, terwijl ze gewoon op het land staat, en er staat nog gras genoeg, maar altijd als we komen voeren dan staat ze vooraan en daar is het allemaal al een beetje veel kapot gelopen en dan begint ze uit (ik denk) ongeduld ook aan het zand te likken..............*zucht*, maar zeg maar eens dat dat niet goed is Verward
Veel sterkte met Elfrieda.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 08:39

Wat vervelend zeg.
Gelukkig dat het al wat beter gaat.
Geef haar maar een lekkere knuffel
Sterkte

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 10:09

Schrikken zoiets... Arme Elfrieda, zo'n buikpijn!

Regelmatig een kuurtje Sandclear van de Paardendrogist schijnt goed te werken om dit te voorkomen. Misschien de moeite waard?

Succes met haar! Mieke

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 12:57

Harald had het op zijn vorige stal ook een paar keer per jaar, sinds íe bij ons staat nooit meer. Gelukkig voor hem.... Enne....thanks hè, for waking me up........in the middle of the night.......(zo voelde het voor mij tenminste...hoe laat was het echt?)

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 13:08

Als hij veel zand eet zou ik hem idd preventief sandclear, of groene leem voeren, een keer in de zoveel tijd. Dat is het enige dat het zand ook mee neemt het darmkanaal in.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 15:39

Bij mij in de buurt hebben er kortgeleden 2 paarden ook zandkoliek gehad. Ook bij hun liep het met een sisser af. Maar apart, zo hoor je het nooit, en dan ineens een aantal achter elkaar. Heeft dat met het jaargetijde te maken?
Fijn trouwens dat je Fjordje weer happy is!

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 15:59

Gelukkig is je fjordje weer happy! Zielig zeg zandkoliek is niet nix!!!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 19:19

Ik zag je berichtje nu pas! Scheve mond\

Dat was schrikken zeg, gaat het nu beter allemaal? Eet ze altijd zand?