is er wat te doen voor chronisch hoefbevangenheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

is er wat te doen voor chronisch hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 22:48

hallo allemaal,

nu is de peesklap aan het genesen maar is er ook nog vast gesteld dat ze chronis hoefbevange is! Verdrietig
Is hier nog wat aan te doen om haar geen pijn aan te laten lijden en kan dit met de pees klap te maken hebben want ik heb geen idee hoe ze er aan kwam? Verward
Ze is een lief paard en ze verdiend het om nog lekker te rusten voor haar oude dag dus ik hoop dat jullie mischien een sugestie hebben hoe ik haar het beste een oude dag kan geven!?!
Haar alle vier der bennen zijn heel dik en zijn heel heet ze loopt er echt niet lekker onder ik spuit haar 4 x op een dach af elk been krijgt 20 min koud water daarna bin ik er natte watten om heen en zet ik haar op nat zaagzel en ik stap ook een half uur langs de weg drie keer op een dag ook krijgt ze ontsteking remmer weet alleen niet wat dat er mee te maken heeft.
wat kan ik nog meer voor haar doen?

alvast bedankt


JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:14

Ik heb mijn paard Laminaze van de Paardendrogist gegeven toen ie hoefbevangen was (en hij had het echt heel erg, heeft zelfs een sincker). En aangepast beslag wil ook nog wel helpen, kijk maar eens op www.hoofcare.nl
Mijn paard is er helemaal bovenop gekomen en ik doe er alles weer mee, ook springen, en gisteren heeft ie z'n eerste cross gelopen! Succes!

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:34

Hoefbevangenheid is een ontsteking van de laminea, het weefsel tussen de hoefhoorn en het hoefbeen. Vandaar de ontstekingsremmers. Vraag wel even na welke je hebt gekregen, want corticosteroiden kunnen juist een hoefbevangenheid opwekken, en dat is niet bij iedere dierenarts bekend.

Verder is het goed om de bloedomloop goed op gang te houden in de hoeven. Hoefbevangenheid hoeft niet altijd chronisch te worden, maar paarden die het eenmaal een keer gehad hebben zijn vaak wel gevoeliger om het nog een keer te krijgen.

Ook is het belangrijk om de voeding onder de loep te nemen. Geef je paard/pony zo min mogelijk energie en eiwitten, het liefste alleen oud hooi, en een vitamine preperaat o.i.d. door een heel klein beetje zemelen. Kortom tijd voor dieet. Hoe minder gewicht er op de hoeven staat hoe fijner dat ook voor het paard is.

Er is special beslag waarbij het hoefijzer "achterste voren" wordt geplaats, een open toomijzer. Als de hoef ver afgeveild moet worden (in acute gevallen) kunnen sommige smeden (o.a. in op de diergeneeskundige faculteit in Utrecht) zo'n ijzer ook lijmen, dan hoeven er dus geen nagels in de hoeven geslagen worden.

Veel succes ermee!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:18

Knipoog Modder(voet)baden
Knipoog Brandnetels plukken een poosje laten liggen tot ze echt slap zijn (dan trekt de brand er uit) en dat als bijvoer geven.

Bejaarde bokkers weten meer

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:45

Als de hoefbevangenheid chronisch is, dan is het hoefbeen al gekanteld en dat gaat samen met erg veel pijn.
Als je paard met een speciaal hoefbeslag en al je goede zorg nog steeds pijn heeft, kun je hem toch echt het beste in laten slapen.
Dit klinkt misschien hard, maar als je paard constand pijn heeft, is het nog vaal harder...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 19:12


JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 07:37

schoentje schreef:
Als de hoefbevangenheid chronisch is, dan is het hoefbeen al gekanteld en dat gaat samen met erg veel pijn.
Als je paard met een speciaal hoefbeslag en al je goede zorg nog steeds pijn heeft, kun je hem toch echt het beste in laten slapen.
Dit klinkt misschien hard, maar als je paard constand pijn heeft, is het nog vaal harder...

Op zich ben ik het met je eens dat je een paard met veel pijn niet moet laten lijden. Als dit het geval is zou ik hem ook in laten slapen.
Maar... Mijn paard is chronisch hoefbevangen (gevolg van een zware koliekoperatie), zodanig dat het hoefbeen in ernstige mate gekanteld is, het kwam toendertijd (1 jaar geleden) zelfs door de zool heen. Er zijn foto's gemaakt en de DA had ons paard ook afgeschreven, in het gunstigste geval slechts geschikt voor een stapritje door het bos. Wij hebben hem veel goede zorg gegeven, aangepast beslag (is inmiddels niet meer nodig, heeft weer gewoon ijzer onder), Laminaze (bevordert de bloeddoorvoer en afvoer van natuurlijke gifstoffen in het lichaam), veel beweging (ook voor de bloeddoorvoer) en waarschijnlijk ook een grote portie geluk *LOL* . De DA is nog steeds stomverbaasd hoe het er nu uitziet. Hoef ziet er prima uit, zool is keihard, inmiddels zijn de kenmerkende 'ringen' er bijna uitgegroeid en je ziet er bijna niks meer aan, zeker als je het niet weet. En ik kan alles weer met mijn paard doen. Vorige week gecrosst in Ede, dit weekend Brabantse kampioenschappen gelopen in Oirschot. Hij is ook niet korter gaan lopen, waar we wel bang voor waren (had een 7 voor de middendraf zaterdag, en dat met 2 grote gaten op de diagonaal... ). Misschien hebben wij gewoon superveel geluk gehad, maar toch, ik zou het niet te gauw opgeven.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 18:43

Ik zeg ook niet dat je hem direct in moet laten slapen, maar wat ik uit nano's bericht begrijp gaat het al lang zo en aangezien het al een oud paard is, is het moeilijker om te herstellen.
Je zegt zelf al dat je veel geluk hebt gehad, wat voor iedereen te hopen is, maar dat geld dus niet voor elk paard.
Daarom wil ik zeggen dat als het nĂ¡ al je goede zorg niet verbeterd, je het paard niet langer moet laten lijden.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 21:55

Nee, ik snap wel hoe je het bedoelt, en je hebt volkomen gelijk. Maar wat ik wilde zeggen is dat veel mensen bij het horen van de diagnose meteen denken, ojee, dit is dus het einde. Ik bedoel, ik dacht hetzelfde hoor bij het horen van de negatieve berichten bij de kliniek. Maar ik vond het wel een poging waard, ben erg gehecht aan mijn Jumpertje en okee, wij hebben geluk gehad, een ander misschien niet. Maar proberen kun je het altijd. Lukt het niet, dan moet je andere opties gaan overwegen. Maar laat niet meteen de moed zakken.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

LiJa
Berichten: 218
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:39

Hoi

Als ik deze varhalen lees krijg ik een brok in mijn keel
Ik zal uitleggen waarom.
Bij mijn pony was er hoefbevangenheid geconstateerd en het hoefbeen was door de hoef gekanteld(zegen ze).De hoefsmid had het ook al gezien zei hij.Ik heb hem laten afmaken op 21 jarige leeftijd.Mijn ouders hebben dit besloten want ze wilden dat mijn pony geen pijn had dit had hij niet verdiend.Maar ik blijf twijfelen of ik er wel goed aan gedaan heb.Mijn hart zegt dat we er nog iets aan hadden kunnen doen.
Of was hij toch te oud om te revalideren
Mischien iemand die hier nog wat over kan vertellen

Groetjes Danielle


cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 07:20

trooper schreef:
Hoi

Als ik deze varhalen lees krijg ik een brok in mijn keel
Ik zal uitleggen waarom.
Bij mijn pony was er hoefbevangenheid geconstateerd en het hoefbeen was door de hoef gekanteld(zegen ze).De hoefsmid had het ook al gezien zei hij.Ik heb hem laten afmaken op 21 jarige leeftijd.Mijn ouders hebben dit besloten want ze wilden dat mijn pony geen pijn had dit had hij niet verdiend.Maar ik blijf twijfelen of ik er wel goed aan gedaan heb.Mijn hart zegt dat we er nog iets aan hadden kunnen doen.
Of was hij toch te oud om te revalideren
Mischien iemand die hier nog wat over kan vertellen

Groetjes Danielle

Waarschijnlijk heb je echt wel goed gehandeld Ach gut
Ik heb mijn paard op 20 jarige leeftijd laten inslapen vanwege hoefbevangenheid, ik heb hem wel laten behandelen, maar op een gegeven moment kwam het alsmaar erger terug en hij wilde zelf ook niet meer...
Later bleek dat hij Cushing had, ik had dus kunnen behandelen wat ik wilde maar het zou nooit beter geworden zijn bij hem.
Ga er vanuit dat jij je paard heel veel pijn heb bespaard, zeker een paard op die leeftijd.

JollyJumper, wow das is echt een verhaal, super hoor dat je weer zoveel kan doen met je paard, jammer dat die van mij het nooit gered heeft Verdrietig

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, callass, Contemplate en 9 bezoekers