afspenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 18:22

Hoe spenen jullie je veulens af?
Eerst 's nachts apart, of overdag apart, of halen jullie ze er gelijk 100% procent af?
Er zijn nogal wat manieren en ik weet niet goed wat ik nou het beste kan doen als het zover is.
Myst drinkt nog regelmatig, maar is ook al wel heel vrij (staat gerust zonder mama aan de andere kant van het land)


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:20

Wat ik zelf zou doen in dit specifieke geval is niets Haha!.

Wellicht af en toe met Honey aan de gang terwijl Myst gewoon in d'r weitje blijft. Zolang Myst nog niet is verkocht kun je die periodes langzaam uitbouwen. Niet moeilijk doen met afspenen terwijl ze misschien nog wel een hele tijd bij je blijft. Mocht Honey er nu genoeg van krijgen dan zal ze zelf wel Myst duidelijk maken dat drinken toch echt niet meer de bedoeling is. Dan heb je een mooie natuurlijke manier van afspenen.


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 22:43

Myst staat al regelmatig een uur ofzo (of langer) alleen als ik of verzorgster met honey bezig is. Geeft geen problemen, ze hinnikt 3x en dat was het Haha!

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:46

Oh mooi Haha!. Dan zou ik niets veranderen aan je routine. Het is niet zo dat ze voor een bepaalde datum naar de opfok toe moet of dat je met Hon wedstrijden gaat rijden oid (maw er is geen dringende noodzaak ze nu uit elkaar te houden).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:50

Als je afspeent doe dat dan in 1 keer,
weten ze tenmisnte waar ze aan toe zijn.
Anders is het alleen maar gemeen en de merrie heeft elke nacht last van haar uier.

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:27

Volgende maand gaat Kas naar een opfok in friesland, was wel van plan hem ik een keer weg te halen ook op advies hoor, je weet nooit wat goed is Verward iedere merrie + veulen reageert anders.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38655
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:31

Sjuimpje schreef:
Als je afspeent doe dat dan in 1 keer,
weten ze tenmisnte waar ze aan toe zijn.
Anders is het alleen maar gemeen en de merrie heeft elke nacht last van haar uier.


Nee hoor Sjuimpje, als je geregeld je merrie en veulen uit elkaar haald maakt de merrie zowiezo minder melk aan, omdat het veulen minder drinkt. Op het laatst geeft de merrie uit zichzelf al minder melk, als je ze dan af en toe uit elkaar zet gaat het helemaal gemakkelijk. Mijn merrie vind het heerlijk om even alleen te zijn, maar is ook weer blij als het veulen weer terug is. Overgens staan ze naast elkaar op box.

Het is voor het veulen en merrie beter het af te wennen, uitbouwen dient goed te gebeuren. Daar gaat het meestal mis Scheve mond

Ben je een Bokker of een Jokker....


MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 01:06

wat is de "juiste manier"dan ? volgens mij weet je dat nooit helemaal..... ik rij gewoon met mijn merrie en veulen op stal, of anders om dan geef ik die kleine lekker even aandacht en dan blijft de merrie op stal. Dit doe ik al geruime tijd, hij is drie maanden en gaat over een aantal weekjes weg dus hoop dat ik er goed aan doe..... Verward Verward

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 13:34

Het is erg verschillend per merrie - ik heb nu een merrie met een veulen van 4 maand, nou, de melk begint al een beetje op te drogen, moeders vindt wel dat het genoeg is geweest........ik verwacht weinig problemen. Onze vorige merrie schoot nog weken lang vol als ze na het afspenen EEN veulen zag (dus niet eens d'r eigen).

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 00:23

Ik heb ook weinig tot geen ervaring met het afspenen en ben het volgende van plan:

Als ik aan het rijden ben met de merrie staat het veulen zowiezo al apart (maximaal 2 uur). Er wordt nu een stal bijgebouwd zodat het veulen daar in kan tijdens het voeren. Verder wil ik het veulen na 6 maand in 1 keer van de moeder afhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 00:39

Ik doe het altijd in 1x.
Meestal zijn de veulens al verkocht en dan wil ik niet zitten klooien met thuis uit elkaar halen met alle risico´s op blessure´s van dien.
We laten de veulens een half jaar bij de moeder en dan gaan ze weg, tegen die tijd is de merrie ze ook wel zat.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 00:48

Ik doe het al heel lang in een keer. Dat is beter voor de merrie die er dan wel aan toe is. Belangrijk is dat je het veulen voor het afspenen geleerd hebt om brok te eten, dan valt het niet in conditie terug.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 08:01

MissStynk schreef:
..... ik rij gewoon met mijn merrie en veulen op stal, of anders om


Verward Verward Verward

In de bak rij je een stuk prettiger hoor Haha! Haha!

Maar weer on-topic: van tevoren het (kracht)voer van de merrie geleidelijk aan afbouwen, tot nul; dan het veulen eraf, en de merrie een pweek of twee geen krachtvoer geven. Wel gewoon hooi. Sommigen geven wat minder drinken.
Veel beweging is belangrijk voor het opdrogen van het uier.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 09:03

fabienne"]
[quote="MissStynk schreef:
..... ik rij gewoon met mijn merrie en veulen op stal, of anders om


Verward Verward Verward

In de bak rij je een stuk prettiger hoor Haha! Haha!

Maar weer on-topic: van tevoren het (kracht)voer van de merrie geleidelijk aan afbouwen, tot nul; dan het veulen eraf, en de merrie een pweek of twee geen krachtvoer geven. Wel gewoon hooi. Sommigen geven wat minder drinken.
Veel beweging is belangrijk voor het opdrogen van het uier.
[/quote]

Zou je dan niet beter geleidelijk over kunnen stappen van merriebrok naar bijvoorbeeld sportbrok/prestatiebrok??

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 10:26

ze krijgt zomaar een handje voor het idee (vind het sneu als alles gevoerd wordt en zij niet) Myst eet ook al gewoon mee

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 13:22

Als je een veulen wilt afspenen is het verstandiger om de merrie geen krachtvoer te geven. (Hooguit inderdaad een handjevol voor het idee)
Ondertussen kan je natuurlijk ook wel al overschakelen op de sportbrok, maar de eerste twee weken na het afspenen mag ze geen krachtvoer, om het uier te helpen opdrogen. Voer je dan toch gewoon krachtvoer door, ongeacht of dat nou merriebrok of sportbrok is, dan is het risico op een uierotsteking aanzienlijk groter.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 14:04

sportbrok krijgt ze zowiezo niet (basisbrok van subli) is shet he Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 14:27

Wat ik ook nog doe is elke dag het uier een paar keer afspuiten met koud water.
Werkt goed en de merrie´s vinden het erg prettig.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 19:13

Goed dat ik weet dat ik de merrie de eerste twee weken na het afspenen geen krachtvoer mag geven, anders had ik dat namelijk zo gedaan!

Hoe doen jullie dat met het terugzetten van volop voer naar niks (met afspenen dan he!) Hoe bouwen jullie dat af?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 20:14

Veulens gelijk bij elkaar van de moeder af. Eerst in een box voor 1 a 2 dagen en nachten en dan maar het land in! En de veulens krijgen eerst veulenbrok en dat wordt langzaam afgebouwd.

De merries spenen we soms zelf nog een beetje. En die staan gewoon in een kaal weiland waar we de paaltjes kunnen verzetten zodat ze niet te veel ineens krijgt. Later komt zij weer aan de krachtvoer.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 20:22

Hier op de manege werden de veulens eerst af en toe van de merries afgehaald om de merries te longeren ofzo. Daarna zetten ze ze s'nachts apart (veulens bij elkaar, en merries in stallen er tegenover), en overdag nog samen in het land. Dan na een tijdje gewoon helemaal niet meer samen. Ik weet niet of dit beter is dan in een keer van elkaar scheiden, maar voor de paarden werkt het iig goed, want ze maakte er erg weinig van toen ze niet meer samen konden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carika, Redd, Yvk en 72 bezoekers