Een wever wat doe je eraan ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindsay
Berichten: 17
Geregistreerd: 18-09-01
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-01 16:29

Hoi, wie heeft er misschien wat goede tips voor mij, ik heb een paard van 16 jaar en het is nogal een zenuwpees. Op stal weeft hij heel veel ik heb al van alles geprobeerd, een speelappel opgehangen daar doet hij niks mee , er hangt nu een boomstam in de stal aan de wand en daar bijt hij wel vaak op.
Maar hij blijft heel veel weven,dit lijkt mij een typisch geval van pure verveling.
Heeft iemand goede tips voor mij ?

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 16:39

Kan hij op stal andere paarden zien, of staat hij alleen op stal? Misschien dat sociaal contact met soortgenoten al wel helpt!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 16:56

OP WEI ZETTEN!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 17:29

Pak de oorzaak aan en niet het gevolg.
D.w.z.: je paard heeft veel energie en verveelt zich te pletter. Probeer daar dus niets aan te doen. Wat kan helpen is hem in een loopstal zetten met soortgenootjes, of veel op de wei met vriednjes (ik weet niet of je paard soms buiten komt, maar dat is echt wel noodzakelijk), rij veel met hem en zoek afwisseling in't rijden. Borstel hem buiten de stal, zodat hij ook wat anders ziet.
Een weefgedracht is niet gemakkelijk "af te leren".
Femke

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 17:43

Misschien moet je het boek: luister naar uw paard.
eens lezen. Daar staan echt onwijs handige tips in.
veel succes ermee!!!!!

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 18:09

Het is toch zo dat er bij weven een bepaalde stof vrijkomt, net zoiets als drugs of iets dergelijks? Nou dan is dat dus moeilijk af te leren, voor al omdat hij al wat ouder is. De wei zou dan nog wel een oplossing bieden.

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 18:20

Hoi Lindsay,

Ik had een wever. Ik ben erg blij te kunnen zeggen had. Hoewel ik kan niet met zekerheid zeggen dat het helemaal over is. Het ligt bij mijn paard aan de situatie waarin hij zich bevindt.
Mijn advies is dan ook observeer je paardje. Schrijf het desnoods allemaal op en pak de oorzaak aan.
Mijn paardje heeft behoefte aan rust om zich heen, aan vaste mensen en regelmaat heb ik gemerkt.
En weidegang, zo vaak het kan. Kan dan niet door bv. het weer, haal hem dan zo vaak mogelijk even uit zijn stal, eventjes wandelen, longeren, rijden, verzin maar wat. Ook al is het maar 5 minuutjes.
De stal waar hij nu staat is niet luxe, zeker niet. Maar ik heb hem nog nooit zo gelukkig gezien. Zijn ogen staan heel tevreden en rustig. Hij staat nu sinds een maand op deze stal en ik heb hem de laatste 2 weken NIET meer zien weven, ondanks het weideseizoen over is en hij weer dag en nacht op stal staat.
Hiervoor stond hij op een manege waar hij duidelijk te kennen gaf zich niet prettig te voelen en ging dit uiten door te gaan weven.
Verder zorg ik ervoor dat hij een goed opgestrooide stal heeft. Een disteltje of een lavendeltak of een wilgentak om op te knabbelen.
Ik heb nu net een equiballfeeder van de paardendrogist ontvangen om uit te proberen. Dit kost je fl. 17,50 incl. verzendkosten en je kunt dit een week uitproberen.
Het zou vervelend zijn dat de andere paarden er gek van worden.
Misschien heb je hier iets aan.
Succes ermee.

Lindsay
Berichten: 17
Geregistreerd: 18-09-01
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-01 08:14

Tja het zal niet meevallen , mijn paard word zo'n 3 á 4 x per week gereden, hij staat samen met mijn andere pony dus contact heeft hij ook. Zomers in de wei weeft hij nooit ! Het is inderdaad pure verveling en teveel energie hebben, nu hij weer op stal staat. Hij heeft in ieder geval zijn rust en altijd de zelfde mensen om hem heen dus daar ligt het niet aan.( hij staat bij mij thuis ) Ik zal er voor zorgen dat hij zoveel mogelijk afleiding heeft, wilgetakken enzo en misschien is zo'n equifeeder ook wel een leuk idee dan is hij in ieder geval langer bezig om zijn eten op te peuzelen.