reactie en tempo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

reactie en tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 18:37

ik rijd momenteel een haflinger, maar soms is deze bijna niet vooruit te branden.
hij hoeft niet iedere dag te rijden, zo'n 4 keer in de week, 2 keer longeren, en 1 keer losgooien, of een stukje stappen en in 't land.
hij is 7 jaar, in goede gezondheid en goed op conditie.
de arbeid is heel langzaam opgebouwd, dus de conditie is het niet, want als hij zin heeft om te werken heb ik juist moeite met terugrijden.
de gezondheid ook niet, net wat ik zeg, als hij wel zin heeft gaat hij er gerust in rengalop vandoor, om niks, gewoon omdat hij zin heeft.

hij heeft goed passend tuig, dus dat zit hem ook niet in de weg, maar soms reageert hij gewoon niet op drijvende hulpen met m'n been/
ik vraag dit omdat ik het liefst niet met sporen wil rijden, en veel tempo overgangen en wisselingen rijden helpt ook niet, weten jullie misschien een oefening om hem alert te krijgen? ik krijg al goed les, maar hij moet ook leren lopen als hij een keer geen zin heeft.

iemand van jullie misschien nog tips om hem door zijn dikke gespierde nek heen te krijgen? hij wil wel, maar kan niet. En dan bedoel ik geen tips als; doe er een slof of elastiek omheen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 17:10

tja, eigenwijze haffen............(nou niet alle haflingerliefhebbers op me los laten aub!!! Haha!)

je zal hem toch duidelijk moeten maken: 1x benen is vooruit. zoniet: zweep. werkt het best.

een spoor dient om subtielere hulpen te geven, als je dit gaat gebruiken om hem vooruit te krijgen gaat ie mss wel even sneller kan je hem wel afstompen. je moet daar heel consequent mee kunnen zijn.

verder duidelijk zijn. niet zitten hakken! been geven, been stil houden, na 3 passen vertragen? terug been geven,....enz.
dus niet om de pas er al in zitten hakken.

waarschijnlijk weet je dit zelf al, ok , goeie herhaling dan maar.
en biedt afwisseling in de training.

maak vele overgangen en figuren.
oefen ook eens met balkjes. leg enkele balkjes in het midden van de piste, draaf erover, ertussen, hou halt ertussen, ....

2 kegels in de piste ( +/- op D en G), en maak maar voltes errond, mooi van hand veranderen op x, netjes omstellen enz...

zie je? toffe oefeningen die je pony leuk zal vinden !

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 17:29

TNX zal het proberen

wat me trouwens laatst echt is opgevallen is dat hij, als er veel mensen zijn, veel beter loopt dan wanneer het rustig is. als er bij ons op de manege wedstrijd is bv. hoe meer mensen er zijn, hoe makkelijker hij te rijden is, en hoe beter hij luisterd.

maar ja, zal ook moeten leren lopen, als hij geen publiek heeft. En een voordeel, hij zal me niet in de steek laten met publiek, met een drukke wedstrijd kan ik op hem rekenen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 20:29

Ik sluit me volledig aan bij kattebeest. Jezelf goed duidelijk maken. Lopen is lopen. En als je na 3 passen alweer been moet geven dan mag je best flink inkomen. De pony moet gewoon leren om op 1 tempo te lopen en om onmiddelijk reactie te geven.

Logisch dat de pony beter loopt als er meer mensen zijn, jij zal dan waarschijnlijk anders rijden. Actiever, je zal zelf meer druk op je schouders hebben en meer willen laten zien.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 21:30

Wat ook helpt (iig bij mijn fjord Haha!) is schijnovergangen rijden.
Dus draven,terug rijden op zit, en dan als ze bijna stapt hup weer been.
Zo een paar keer op de lange zijde zodat ze beter aan je been komt!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:02

Heel erg veel overgangen rijden, ben je aan het stappen en wil je draven, een kleine kuitdruk, geen reactie? tik met de zweep. ( dit heb ik zelf tot vervelends toe moeten doen, mijn instructrice vond mijn pony maar lui, en nu * half jaar verder * loopt ze als een trein! Ik krijg nu reacties dat mijn pony graag voor me werkt Lachen )

Succes ermee!

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:02

het kan ook aan jezelf liggen dat het beter gaat als er publiek is, dit heb ik namelijk ook. Ik ga dan veel meer mijn best doen en zit ook netter.verder sluit ik me aan bij de overige antwoorden, kuit is voorwaarts! goed erop letten dat je niet constant aan het drijven bent maar alleen als je iets wil gaan doen, vaak heb je de neiging om elke pas bij te gaan drijven waardoor je zelf bekaf bent en eigenlijk geeneens een reactie krijgt.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 20:07

hij loopt ook voor de kar, en dan heeft hij hetzelfde.
als hij geen publiek heeft, loopt hij er bij als een echte boerenworsteknol,
maar zodra hij publiek trekt, pompt hij zich op en gaat hij voluit doen wat ik van hem vraag.

vreemd beest Schijnheilig

en trouwens, hoe meer het publiek hem aanmoedigd, applaus e.d.
hoe meer hij gaat showen, die mensen staan dan ook echt zo te kijken van Wow!, zit dat erin dan?!?

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:40

hai

ik heb een grote zware haf.
die heel gauw dood is op mijn been. Het vplgende doe ik en wissel vaak van oefening want als ze eenmaal wat door hebben moet je ze dat weer afleren.

Ik rij zonder sporen voorheen wel maar ben ik van afgestapt had toch geen zin. als ik begin met rijden ga ik hem lekker voorwaarts rijden [ik doe dit altijd zo los mogelijk] want ze moeten op hun eigen benen leren lopen. en daar zit dus vaak het probleem.

ik blijf dan op een volte en rij met mijn gewichts hulpen en probeer niet te drijven. heb wel een zweep in m'n hand. als ie stopt of terug valt van tempo geef ik hem een kans en drijf ligt met mijn kuit zo niet dan een mep.

dit alle twee de kanten om en natuurlijk in alle gangen.
dan ga ik na wat los te rijden wat oppakken en iets wat verzameling te vragen en ga ik veel tempo wisselingen maken. 5 passen arbeids draf 5 passen weg rijden. in stap draf en galop.

na een paar dagen schiet dat lekker op en wil je ze meer gaan verzamelen dit doe je door je zit dieper zitten is rustig tempo neemt ja handen wat mee naar boven anders gaan ze sloffen.

ik hoop dat je er wat aan hebt en anders stuur je maar een pbje.

groetjes tanja en pablo

p.s ik rij western met mijn haf en zo nu en dan dressuur en weet overal in te winnen. dus werkt echt wel