105 kg te zwaar voor een Haflinger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

105 kg te zwaar voor een Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 22:25

Ik zit met een dilemma...

Een hele lieve vrouw heeft mij gevraagd of ik haar les wilde geven op mijn Haflinger. Mijn eerste reactie was: 'maar ik kan helemaal geen les geven!'. Toch heeft zij er alle vertrouwen in. Nu heb ik min of meer 'ja' gezegd, omdat ik niet zo goed ben in 'nee' verkopen...
Ik ben er op zich best enthousiast(?) over, alleen die vrouw weegt 105 kg en dat is dus mijn struikelblok... Is 105 kg te zwaar voor een Haf van 1.50 m en 5 jaar oud? Ikzelf weeg 58 kg. Ze wil dan 1x per week gaan rijden. Stanley is ook stevig gebouwd, misschien dat dat wat uitmaakt...?
Ik hoop op veel reacties! Alvast bedankt!


SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:30

Lijkt mij niet zo'n probleem. haflingers zijn erg sterke paarden. Bij ons op stal staat een haflinger die nu 16 is en ook stevig is. Hij is alleen iets van 1.46 en daar rijdt af en toe ook een zwaarder persoon op. En je ziet niet dat hij er een probleem mee heeft.

Maar je moet het alleen doen als je het zelf wel wilt. omdat je best enthousiast (?) bent maar geen nee durft te verkopen.....
En hou je haf in de gaten. je hebt snel genoeg door of hij haar te zwaar vindt

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:35

volgens mij kan dat hoor. Je kan eens proberen en dan zie je het wel. Maar volgens mij geen groot probleem hoor.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 22:35

Ja, de (?) achter enthousiast was meer omdat ik niet helemaal zeker wist of ik het nou goed had geschreven... Clown Dom, dom, dom... Bloos

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:37

O oke. Maar goed lijkt mij ook geen probleem verder.
PS. mooi ondereschrift. Zou ik ook echt doen naar Australie gaan. heb daar 1,5 jaar gewoond echt mooi land hoor...

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:45

Lijkt me op zich geen probleem. Laat haar een opstapje gebruiken, is beter voor z'n rug (wel je paardje leren er netjes naast te blijven staan) en hou je paardje goed in de gaten. Als hij niet lekker in z'n vel zit kan je dat meestal wel zien. Besteed snel en veel aandacht aan goed lichtrijden, zodat ze het 'stuiterstadium' zo snel mogelijk doorloopt. Als het zwaar is, maar er dan een 90-minuten sessie van met tussendoor een half uur theorie, kan je paard even rusten.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 22:49

Ze heeft in het verleden een eigen paard gehad, maar heeft haar verkocht omdat ze kinderen kreeg enz. Ik mag denk ik toch wel aannemen dat ze het lichtrijden niet echt vergeten is... Ze wilde vooral dat ik aandacht zou schenken aan haar houding. Fijn in elk geval dat er mensen zijn die zorgen dat ik me wat minder druk maak, toppie!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:53

Ah, dat is mooi, dat scheelt een heel stuk. Volgens mij kan het prima hoor... En je paard laat het je wel weten als dat niet zo is.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:56

ja hoor kan prima! iemand bij op stal ik wel wat zwaarder en die haf rijd vrolijk rond Haha!

Dag lieve mama...

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 23:08

een opstapje lijkt me niet zo'n goed idee bij stanley....
hij is nog weleens een ietsie pietsie lomp aangelegd en zal waarschijnlijk perongeluk erop gaan staan, het omver walsen of iets anders waardoor het niet meer te gebruiken is daarna...

alhoewel stanley met zoiets waarschijnlijk wel weer voor onvergetelijk komische tafarelen zal gaan zorgen... Tong uitsteken

!!de appies worden ondergewaardeerd!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 23:11

Een persoon van 105 kilo, die meegaat in de beweging, is minder zwaar dan een beginnend ruiter van 70 kilo.

Ligt een beetje aan de bouw van de Haf, maar moet geen probleem zijn....

Je suis Charlie.

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 23:12

ik zou zeggen, geef die vrouw anders een voetje, marre, 105 kg is toch wel een hele kluif om te tillen he, misschien opstappen vanaf de bakrand? kan stanley niet omverwalsen he

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 00:03

Cassidy schreef:
Een persoon van 105 kilo, die meegaat in de beweging, is minder zwaar dan een beginnend ruiter van 70 kilo.

Ligt een beetje aan de bouw van de Haf, maar moet geen probleem zijn....
idd, maar het hangt er ook vanaf wat e zelf wilt. Als je zelf al denkt van het is te zwaar voor hem dan zou ik het niet doen. Mar je kan het altijd proberen. En desnoods eerst wat korter en dat steeds iets opbouwen.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 06:24

Je ziet het snel genoeg aan je paard als hij het te zwaar vind dan laat hij dat echt wel merken.

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 18:02

je zegt wel opstappen vanaf de bakrand omdat ie die niet omver kan walsen....

nou vergeet het maar hoor, ik weet zo al van in elk geval 1 bakrand waar hij dwars doorheen is gegaan en van de omheining van de paddock bij ons...

die heeft meneer ook even op zijn buigzaamheid getest...

en ik denk dat quellian zelf nog wel een aantal leuke voorbeelden van stanley weet...
waarvan je ook in eerste instantie niet verwacht dat een paard dat stuk krijgt... Bloos!

vraag het haar maar, stanley is en blijft gewoon echt een paardje met karakter en een zeer STERKE eigen wil.... *LOL*

!!de appies worden ondergewaardeerd!!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 18:05

Oef, ik dacht dat die 105 kilo het gewicht van die Haf was Haha!. Anders was ie dus een beetje aan de lichte kant:D:D:D

Ik denk dat het op zich wel kan. Gewoon proberen en als het niet gaat gewoon stoppen.


Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 18:49

Ja het kan wel, maar als je zelf er over twijfelt moet je het niet doen. Niet omdat die vrouw zwaar is, maar als je er geen zin in hebt moet je het niet doen!! Gewoon nee verkopen er is echt wel iemand die wel les wil geven.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 20:41

ik zou het niet doen; ik ben dan misschien de enige; maar ik vindhet te zwaar. Mijn haf is ook vrij zwaar gebouwd; maar toch zou ik nooit iemand die zwaarder weegt dan ong 80 kg op haar laten.
5 jaar is trouwens nog vrij jong; haflingers groeien nog tot hun 5 jaar verder uit; dus de rugspieren gaan het zwaarder te verduren krijgen en achteraf heb jij een paardje met zwakke rug... Ik vind het geen goed idee.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 20:53

Ik zou het ook niet doen, 105 kg is echt veel gewicht. Vooral iemand die al een poos niet heeft gereden stuitert nog veel meer. Allemaal belasting voor de rug, het paard heeft daar last van. Leert zijn rug stijf te houden, op het moment dat jij weer wilt gaan rijden heb je een stijf paard.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 20:58

Ik zou het ook niet doen. 105 kilo is wel erg zwaar vind ik.
Ik weet niet hoe groot je haflinger is en of hij stevig gebouwd is maar zo´n zwaar iemand op een vrij jonge pony lijkt mij niet zo goed voor zijn rug.

jostafientje

Berichten: 2
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: beuningen gld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 21:03

Quellian schreef:
Ik zit met een dilemma...

Een hele lieve vrouw heeft mij gevraagd of ik haar les wilde geven op mijn Haflinger. Mijn eerste reactie was: 'maar ik kan helemaal geen les geven!'. Toch heeft zij er alle vertrouwen in. Nu heb ik min of meer 'ja' gezegd, omdat ik niet zo goed ben in 'nee' verkopen...
Ik ben er op zich best enthousiast(?) over, alleen die vrouw weegt 105 kg en dat is dus mijn struikelblok... Is 105 kg te zwaar voor een Haf van 1.50 m en 5 jaar oud? Ikzelf weeg 58 kg. Ze wil dan 1x per week gaan rijden. Stanley is ook stevig gebouwd, misschien dat dat wat uitmaakt...?
Ik hoop op veel reacties! Alvast bedankt!


hallo,

ik heb zelf een kruising tussen een welsh en haflinger.
ze is redelijk tenger gebouwd maar toch kan ik er heel erg goed op rijden.
ondanks dat ik ook zo'n 100 kg weeg.
ze heeft er echt helemaal geen moeite mee en vliegt zelfs met springen door de lucht.
het enig min puntje zou inderdaad zijn dat het beesie pas 5 is en dus inderdaad niet is volgroeid.
maar verder voorzi ik geen enkel probleem

veel succes ermee

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 23:25

OK, een haf is geen andalusiër, maar voor een andalusiër ruin van 160 is 90 kilo wel het maximum. Vergeet niet dat er een kilo of vijf aan kledij en 10 aan uirusting bijhangt....: 105 + 5 + 10 = 130 Euh..., lijkt mij wat fors.
Ik weeg 85 kilo en met alle reut is dat 100, wat merkbaar genoeg is voor mijn redelijk forse merrie van 155. Tuurlijk, ze doet alles, maar bijvoorbeeld een stijle (stíjle) heuvel op is alleen mogelijk als ze superfit is.

Over dat opstapje; wat is er mis met een omgekeerd kratje? Trapt ie het aan barrels nou en? Wel een type uitzoeken waar ie niet als dun ijs zijn klompvoetje doorheen kan steken.

www.homocaballus.net

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 23:33

Ik ben zelf wat aan de zware kant en ik rij af en toe de haflinger van een vriendin van mij. Hij heeft er totaal geen problemen mee. Gaat buiten in volle rengalop de tankbaan met heuvels en al over. Maar goed we hebben wel gekeken of hij er geen moeite mee had. Lijkt mij dat als ze die vrouw echt een kans wil geven (en niet omdat je geen nee wil of durft te zeggen) dat ze dit dan gewoon moet proberen. Je merkt het snel genoeg. Meestal al met opstijgen.
Heb trouwens wel een keer meegemaakt met een ander iemand... die toch dun was en op een groter paard opsteeg dat ze het paard omver trok. dat vond ik knap.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 18:38

Mensen, ik heb besloten.... Het hele feest gaat niet door. Ik heb haar gebeld. Ze vond het wel jammer, maar ja. Onwijs bedankt voor de reacties!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:14

Goed van je, het lijkt me moeilijk om dan toch nee te zeggen. Maar ik denk dat het veel beter is voor je paard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: idion, StonedRomy en 37 bezoekers