Hoe vervoeren jullie je veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Hoe vervoeren jullie je veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 16:01

Zaterdag moet ik Xara van de stoeterij naar de opfok brengen. Dit is ongeveer een reis van 100 km.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?



connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 16:08

Kan ze al in een trailer staan????
dan zal k dat doen als k ju was Knipoog
hahaha. k weet niet hoe oud ze is ??
Knipoog;)
doei groetjes christy

I Love Horses!!
Lady k hou van je!, Luv jah voor altijd!
Profiel veranderd: 26-01-04

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 16:28

In de trailer... 100 km lopen is een beetje ver... Haha!

paard uit de stal, in de trailer, goed vastzetten, trailer dicht, auto aan, en broem broem daar gaan we... Lachen

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 16:30

Jaah Haha!:D
Lopen zei ik oowk niej! Tong uitsteken

I Love Horses!!
Lady k hou van je!, Luv jah voor altijd!
Profiel veranderd: 26-01-04

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 16:44

Heb net gister mijn veulen opgehaald Haha! van Zeeland naar Zutphen. Een dikke 200 kilometer. Hij was nog nooit de wei uitgeweest zo hup de trailer in en alles is goed gegaan. Hij was zo verbaasd dat hij geen pas heeft verzet. Wel even een slag om de voorstang doen met het touw anders kan ie makkelijker over de stang springen.

21-5-2010 Luc geboren!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 17:01

Ze heeft nog nooit in de trailer gestaan, maar ze kan wel vast staan aan het halstertouw. De ene zegt dat ik haar er gewoon los in moet gooien, maar dat lijkt mij persoonlijk niks. Ik denk dat ik haar maar gewoon vast zet, desnoods met 2 touwtjes.

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 17:11

is ze alleen of met een ander samen? bij ons moesten ze 2 veulens halen en die hebben ze gewoon los laten staan, maar dan moet je echt heel voorzichtig aan doen, veulens zijn al iets wankeler en dan helemaal!

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 17:20

Misschien hooi/strobalen aan de voorkant leggen zodat het veulen niet onder de stang door kan kruipen? En misschien een ervaren paard er naast zetten voor mentale ondersteuning.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 17:34

Ik zet veulens absoluut niet vast. Een volwassen paard of pony heeft nog steun aan de zijwand of voor/achterstang. Een veulen is daar te klein voor.
Als het veulen zijn evenwicht verliest, valt hij dus makkelijk om.
Ooit een veulen gezien wat z'n nek gebroken heeft? Niet leuk...

Los kunnen ze zich veel beter redden. Mochten een veulen dan alsnog omvallen, kan hij gewoon weer gaan staan.
Dik stro op de bodem en wat hooi daarop. Dan vermaakt zo'n kleintje zich prima.
Een veulen verstrikt in een hooinet is namelijk ook geen leuk gezicht...

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 19:36

Lijkt me inderdaad gevaarlijk om je veulen vast in de trailer te zetten.
Laat hem maar los staan!!
Dan kan er volgens mij weinig gebeuren. En om je veulen nu meteen een trauma in de trailer mee te geven, lijkt me een beetje zonde van de rest van zijn leventje!

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 20:19

Enne zeiltje dicht!!

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 21:04

ik zet ze alleen los met de moeder erbij, alleen staan ze echt wel vast anders springen ze over de voorstang

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 21:08

Los in de trailer met het zeiltje of klep dicht!!
Bij ons kan de voorstang eruit dus die laten we eruit.

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:51

ons veulen is zondag naar de opfok gebracht en stond vast in ee n2-paards trailer met een hooinet erbij. in het begin was hij wat onrustig, maar dat ging snel over. pas alleen op met een 2-paards trailer dat ze niet onder de stang doorgaan (had hij dus wel gedaan en zat vast, keek een beetje verbaasd toen wij de trailer open deden. alles was verder goed met hem).
zeiltje hadden ze wel dichtgedaan trouwens.

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:44

Kijk maar uit !

Ik heb toen ik naar de keuring in Wormeveer moest een groot drama gehad met merrie en veulen. Heb de hele rit in de trailer gestaan wat overgens niet geheel ongevaarlijk is Scheve mond Kas stond eerst los vervolgens nam hij bijna een jump over de achterklep, dus zijltje dicht !
Vast zetten was ook geen optie want door het hangen sloeg hij zijn voorbenen over de stang waar ik voor stond dit gebeurde midden in de tunnel toen ik hem probeerde terug te duwen sloeg hij met zijn voorbenen tegen mijn borst(auw!) Toen hebben we hem losgezet maar had hem wel nog aan een touwtje voor het geval hij er weer van achter tussenuit zou knijpen. Al met al zijn we toch nog veilig gearriveerd maar het was me wel een ritje zeg!

De terug weg stond hij los en was hij zo moe van alle gebeurtenissen die dag dat het verder zonder problemen is verlopen. OK dan! Dat ik later van het land weer terug naar stal ging hebben we hem gewoon weer op dezelfde manier vervoerd en dat ging prima we zijn in ieder geval allemaal een ervaring rijker !

Hij moet straks naar een opfok in friesland en ik denk dat we hem dan met een veewagen gaan vervoeren gewoon voor de zekerheid dan kan hij nergens uit jumpen en heeft hij de ruimte.

kara
Berichten: 973
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:48

Wij vervoeren de veulens in een tweepaards trailer. Het veulen van dit jaar weer zoals gewoonlijk vervoerd. KLepje dicht ( wij hebben geen zeiltje) tussenschot eruit, verder veel en dik stro op de grond daarbovenop hooi. Gaat tot nu toe altijd goed. Ik vind vreselijk zo'n jong veulen vast te zetten, hij kan gaan draaien, omkeren, en dan zit hij vast. dan heb ik liever dat hij valt dat hij in de knoop zit met een touw, want zichzelf op hangen gaat zomakkelijk ookal staat hij nog zo kort en ongeluk zit in een klein hoekje. Hooinetten zijn ook van die ondingen ze zitten er zo met hun voetejs in en dan gebeuren er de grootste ongelukken.

Mijn advies rij rustig, klep en zeiltje of klepje dicht, voorstang eruit of als dit niet kan dan met hooi-of strobalen de voorkant opvullen dus twee balen op elkaar, en voorla niet vast zetten, hooi op grond en doorrijden!!!!!!!!!
Veel succes, zet eventjes hier op het forum hoe het afgelopen is!!!!!

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:27

Tja...het staat er eigenlijk allemaal al he: NIET vastbinden, een baal stro van voor leggen (maar dan wel zodanig dat het helemaal dicht is en niet meer dat ie nog tussen de stang en de strobaal kan komen), Klepje/zeiltje dicht, misschien de moeder er naast?

Ik zou van te voren al een paar keer een stukje gaan rijden ermee

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 13:28

Tja, iedereen zegt wat anders. De ene zegt absoluut wel vast zetten en de andere absoluut niet. Ik denk toch dat ik haar vast ga zetten. Ik ga proberen een 2-paards trailer met tussenschot te huren, aangezien ze in een 1 1/2 wel erg veel ruimte zou hebben.
Een hooinet is te gevaarlijk denk ik en ik ga er ook niet bijstaan.

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:31

Ik zou het gewoon eens proberen, in theorie moet toch altijd maar blijken wat de beste methode is... Maar ik zou er inderdaad niet bij staan, straks heb je een lel te pakken of nog erger: gebeurt er een ongelukje. Dan zit je in zo'n trailer niet zo geweldig en je moet toch ook aan je eigen veiligheid denken.

suc6!!

Belker

Berichten: 15254
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:41

Ik heb zondag mijn veulen uit friesland gehaald en die heeft los in de trailer gestaan. Kleppen waren dicht, achterstang was eruit en voor zat er wel in. Hij stond onderweg achterin de trailer, schuin met zijn kont tegen de wand. hij had niets te eten en kwam er heel gemoedelijk bij Katja af. maandag stapte hij er zo in.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:44

Belker schreef:
Ik heb zondag mijn veulen uit friesland gehaald en die heeft los in de trailer gestaan. Kleppen waren dicht, achterstang was eruit en voor zat er wel in. Hij stond onderweg achterin de trailer, schuin met zijn kont tegen de wand. hij had niets te eten en kwam er heel gemoedelijk bij Katja af. maandag stapte hij er zo in.


dat is in mijn ogen de beste manier. Gewoon los en er voor zorgen dat ze er niet uitkunnen, die dieren hebben dan zo de ruimte dan ze zich het beste kunnen redden

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:16

Door veulens vast te zetten in de trailer, zijn er al heel veel ongelukken gebeurd, ernstige verwondingen, gebroken nekken, enz.. Lekker los laten staan, zeiltje dicht, rustig rijden. Dan kan er niks gebeuren.
Een veulen is te klein om steun te hebben aan een tussenschot, dus als hij vast staat, is dat het enige punt waar hij vastgehouden wordt, zonder dat hij ergens steun kan vinden. Bij paniek, of gewoon onbalans, kan hij gaan hangen, of gewoon simpelweg omvallen en zn nek breken. Lijkt me het risico niet waard...

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 06:29

ik zie veel veulens komen en gaan en de meeste worden toch gewoon losvervoerd en dan gewoon zorgen dat ze er achter niet uitkunnen dmv klep of zeiltje. Maar sommige eigenaren zetten ze ook gewoon vast naast de moeder of aan de andere kant van het schot (2paards). maar dit zijn dan de iets oudere veulens.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:51

Ik heb hem vastgezet op twee touwen, strobaal ervoor. Ene touw onderdoor, andere touw boven. Ging perfect. Gewoon doen waar je zelf het meeste vertrouwen in hebt.

Paardenboeken te koop, kijk in mijn profiel!

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:52

Even off-topic... naar welke opfokstal gaat hij nou?

Paardenboeken te koop, kijk in mijn profiel!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 43 bezoekers