Handen stil houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Handen stil houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 20:39

Ik heb de achterlijke gewoonte om mijn handen niet stil te houden onder het rijden. Ik ben voortdurend met mijn handen bezig terwijl ik écht ze stil moet houden. Ik heb het idee dat ies hierdoor ook veel harder in de mond word, en dat is dus echt niet de bedoeling. De eigenaresse heeft me al beloofd om ook eens in de zoveel tijd op haar te rijden zodat ik haar niet finaal verpest Knipoog . Ik voel me er toch rot onder, ik probeer er wat aan te doen, maar het wil nog niet erg lukken. Hebben jullie misschien tips hoe ik dit mezelf aan kan leren?

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:46

Heey,
heb wel een methode maar weet niet of ut werkt in de bak.
Zoek een stok(je) maximaal 20 cm lang, klim op je paard,
neem je teugels vast en hou het stokje met beiden handen vast,
zegmaar dat de stok recht voor je is horizontaal. Zodra je je handen
beweegt voel je dit bij je andere hand doordat er een hefboom effect
onstaat. In de bochten je binnenhand de stok loslaten zodat je lucht kan
geven en je paard niet in de mond zit. Hihi.. je bent proefkonijn, laat me eff weten of het werkt. Veel suc6,
Bar

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 21:14

komen je onrustige handen niet van dat je zelf onrustig bent. probeer zelf rustig en ontspannen te zitten en dan worden je handen ook rustiger. want het is zeker waar dat het paard minder gaat reageeren op het bit gewoon omdat er constand aan gerommeld word. de hulp die je dan moet geven komt zo niet duidelijk meer over. maar ook krijgt je paard ilt op de mond hoeken en word dus harder in zijn mond.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:55

Ik heb zelf dit probleem ook gehad, maar als je zo ontspannen mogelijk erop gaat zitten en tijden bijv, het lichtrijden je daarop te concentreren ipv je handen gaat het vanzelf over, tenminste dat was bij mij dan zo. Mijn instructrice ging gewoon op andere dingen letten zodat ik niet meer aan mn bewegende handen dacht en sinds die tijd was het over.. Het klinkt waarschijnlijk zeer onlogisch maar bij mij heeft het geholpen

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 07:56

vroeger, echt heel lang geleden, deed de instructeur het volgende met kinderen die hun handen niet sitlhielden:
Hij ging met een chambrière (lange zweep tegenwoordig) in het midden van de bak staan en sloeg genadeloos hard op de bewegende handjes.
Ik kan je verzekeren dat mensen van mijn generatie die bij deze (bekende!) man les gehad hebben hun handen stil kunnen houden!

Tegenwoordig zijn er wetten en regels die verbieden dat kinderen geslagen mogen worden, dus zal je iets anders moeten verzinnen. Of stiekem toch iemand zoeken die heel precies en keihard kan mikken met een lange zweep!

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 13:26

smurf schreef:
Tegenwoordig zijn er wetten en regels die verbieden dat kinderen geslagen mogen worden, dus zal je iets anders moeten verzinnen. Of stiekem toch iemand zoeken die heel precies en keihard kan mikken met een lange zweep!

Die is iig wel orgineel Haha!

Nadhir ik zal die van jou eens proberen. Misschien ben ik er te veel op aan het letten..

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:18

ik heb dat probleem ook wel, maar dat verschilt een per paard.... als ik een paard heb dat 'druk' in de mond is wordt ik ook druk met mijn handen, rijdt ik een paard dat makkelijk en gevoelig op je handen reageerd, dan houd ik mijn handen wel stil... je moet er gewoon zelf consequent op blijven letten... het begint bij jezelf Haha!

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 20:49

Ik ging vandaag samen met de eigenaresse rijden. Ze heeft me aanwijzingen gegeven en het lukte echt heel erg goed Lachen Ik merkte dat het zo allemaal ook veel gemakkelijker ging. Ik ga er maar op oefenen met in mijn achterhoofd wat zij heeft gezegd. Ze zei trouwens ook dat het niet werkt om er de hele tijd op te blijven hameren. Op een gegeven moment heeft ies er ook genoeg van en dan moet ik me gewoon ergens anders mee bezig gaan houden. Bedankt voor de tips iig Lachen

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 15:57

leuk dat het zo goed ging!!! fijn joh! nee das waar, als er de hele tijd op gehamerd wordt dan is het ook niet meer leuk!.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 16:51

Ik heb ook wel eens iemand met een groot postbode-elastiek om zijn handen zien rijden. Werkt waarschijnlijk een beetje hetzelfde als een stokje vasthouden. hoewel een stokje me wel veiliger lijkt dan een postbode-elastiek...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 20:27

Tineke Bartels rijdt met een bokriempje. Die heeft ze aan het zadel gedaan en daarmee heeft ze geleerd haar handen stil te houden.

Zelf heb ik dit riempje ook op mijn zadel gedaan. Altijd makkelijk als ze beginnen met moeilijk doen. En ik doe als een paard moeilijk doet altijd mijn pinken onder het riempje, dan kan je ook je handen niet opeens hoog gaan houden.
Wellicht een tip voor jou om het op die manier te proberen.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:56

huh? hoe zit dat dan aan het zadel vast? aan die ijzeren dingetjes aan de voorkant?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:01

Yeps!
Geloof dat meer topruiters ermee rijden.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:04

Kleintje schreef:
Tineke Bartels rijdt met een bokriempje. Die heeft ze aan het zadel gedaan en daarmee heeft ze geleerd haar handen stil te houden.

Zelf heb ik dit riempje ook op mijn zadel gedaan. Altijd makkelijk als ze beginnen met moeilijk doen. En ik doe als een paard moeilijk doet altijd mijn pinken onder het riempje, dan kan je ook je handen niet opeens hoog gaan houden.
Wellicht een tip voor jou om het op die manier te proberen.

Dit zou ook mijn advies zijn!
Werkt echt hoor!
Succes!

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 12:38

Hee idd kleintje, dat is wel een goed idee . Bij een ander paard waar ik eerst op reed deed ik altijd een neusriempje (van dubbele neusriem) door die ijzeren dingen, omdat die ook niet altijd even lief was Haha! Ik had daar nog helemaal niet aan gedacht!